Gå til innhold

Hasj

Fremhevede innlegg

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Da synes jeg du skal lese linkene mine. Hasjen (stoffene) sitter i utrolig lenge.

Å røyke når man er ung fører ofte til at man stagnerer mentalt.

De stoffene som sitter igjen i kroppen etter at rusen er over er ikke rusgivende, men bare ett biprodukt av THC, og påvirker en dermed ikke. I forsøk hvor man har testet konsentrasjon, kortidshukommelse ol til folk som røyker hasj har man funnet ut at man må røyke tilnærmet daglig i mer enn ti år før det påvirker en utover selve rusen. Og selv da holder det å la være å røyke i ca 1 mnd før denne effekten har gått over igjen.

At man ikke bør ruse seg når man er ung, og kroppen og psyken fortsatt er i vekst er en selvfølge, og gjelder alle rusmidler.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_*sexy*cat*_*
Skrevet
Ikke i Norge så vidt jeg vet.

I følge en del leger (har vært noen saker om dette i avisen i det siste faktisk) så er koffein et dop.

Om det står på dopinglista (nå lenger) er jeg usikker på.

Jeg velger forresten å tro mer på leger enn på politikken.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Når det gjelder lovverket, synes jeg dette burde være endret slik at voksne mennesker har lov å selv vurdere hva de vil putte i seg eller ikke. Folk kan skade hverandre i fylla, og de kan skade hverandre i hasjrus, men alkohol er stadig lovlig og ikke minst godtatt av de fleste.

Jeg har selv prøvd hasj ved enkelte anledninger, men er ikke begeistret for rusen. Er strengt tatt ikke så begeistret for rus generelt, men drikker gjerne et par øl eller et par glass vin. Jeg har aldri røykt sigaretter, og de eneste gangene jeg har smakt sigaretter begrenser seg til de få gangene jeg har røykt hasj. Tviler på at jeg noen gang kommer til å bruke hasj eller røyke sigaretter igjen.

Gjest *Sexy*Cat*
Skrevet
Men vi får ikke rus av kaffe? Vi får bare stilnet koffein-abstinensen..... men er det DET som er rusen da?  :klø:

Man får jo en rus av koffein. Enkelte idrettsutøver bruker det jo flittig i forbindelse med trening. Hvorfor? Fordi det er så utrooolig godt? Neppe. Fordi noen er avhengige av det, og fordi noen liker rusen koffein gir (som et energi-kick etc).

Så, ja man får jo en rus av koffein.

Selv skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke våkner ordentlig en morning før jeg har drukket en kopp kaffe.

Og noen ganger syns jeg det er deilig å mekke meg en joint før sengetid.

Når dette er sagt så vil jeg også innrømme at jeg er mer avhengig av koffein enn av hasj.

Skrevet (endret)

Alle som ikke tror at kaffe regnes som et rusmiddel, kan ta en titt her.

;)

Endret av hecuba
Skrevet
De stoffene som sitter igjen i kroppen etter at rusen er over er ikke rusgivende, men bare ett biprodukt av THC, og påvirker en dermed ikke. I forsøk hvor man har testet konsentrasjon, kortidshukommelse ol til folk som røyker hasj har man funnet ut at man må røyke tilnærmet daglig i mer enn ti år før det påvirker en utover selve rusen. Og selv da holder det å la være å røyke i ca 1 mnd før denne effekten har gått over igjen.

At man ikke bør ruse seg når man er ung, og kroppen og psyken fortsatt er i vekst er en selvfølge, og gjelder alle rusmidler.

Og noen undersøkelser viser det motsatte; nemlig at man bli sløvere etter kun sporadisk bruk. THC gir ikker rus, men gjør deg sløv.

Effekten på ungdom og den psykiske utv er spesiell mht hasj i forhold til alkohol. Man ser at rusen er til hinder for den psykiske utviklingen. Særlig med tanke på evnen til å analysere situasjoner og sammenhenger; akkurat det man utvikler når man holder på å bli voksen. Man kan lett si at effekten gir en på tyve som oppfører seg som en på fjorten.

Skrevet

Den diskusjonen om kaffe her synes jeg forresten er ganske .... ja.... på tur i forhold til tema.

Skrevet

Har aldri prøvd og aldri tenkt å prøve. Røyker ikke vanlige heller.

Skrevet

Ok, jeg svarer på spørsmålet jeg:

Ja, jeg har røyket hasj.

Nei, det ga meg ingenting.

Det er ca 14 år siden sist.

Kommer aldri til å gjøre det igjen!

Gjest Mrs. Potter
Skrevet

Aldri prøvd,og har ingen planer om å gjøre det heller.

Skrevet
jeg har aldri prøvd og kommer aldri til å prøve, av to grunner:

da foreldrene mine hadde "den store samtalen" med oss, var den litt anderledes enn hos andre familier. Mamma studerte i København på 60-70-tallet, og hadde flere venner som ble ødelagt av narkotika. En av dem røyka hasj én gang, og ble innlagt. Han døde på sinnsykehuset noen år etterpå. Han var en helt oppegående fyr, og ingen kunne gjette at dette kom til å skje når han røyka. Selv om det er sjelden at man blir helt ødelagt av hasj, ser jeg ingen grunn til å utsette meg for den risikoen.

Sjansen er vel større for at du blir helt ødelagt av å kjøre bil så regner med at du unngår det også...eller?

Skrevet

Min kjære røyker av og til. Jeg misliker det sterkt, og har en 14 dagers karantenetid på sex etter at han har røyka.

:overrasket: Er ikke den litt drøy?

Skrevet
:overrasket: Er ikke den litt drøy?

He, klarer han ikke å slutte da så kan man vel si at han har et problem.

Skrevet

det er mye som sies og være avhengighetsskapende nå:

- sjokolade

- chips

- cola

- fast food

- sukker

og mye mer.

stoffene som er stimulantia (stoffer som virker avslappene og stimulerende på kroppens hjerne) er:

- kaffe (koffein)

- alkohol

- narkotika

- tobakk (nikotin)

her står det litt om kaffe og helseskadlighet:

http://www.helsenytt.no/artikler/kaffe.htm

litt om avhengighet av mat..

http://www.forskning.no/Artikler/2003/februar/1044017385.12

litt om avhengighet til vanlig tobakk..

http://fuv.hivolda.no/prosjekt/ninasorensen/tobakk.html

http://www.tobakkdreper.no/film.asp

litt om avhengighet i seg selv..

http://www.helsenytt.no/artikler/rusavhengighet.htm

litt om avhengighet til narkotiske stoffer:

http://www.dopinfo.no/main.html

Skrevet
Sjansen er vel større for at du blir helt ødelagt av å kjøre bil så regner med at du unngår det også...eller?

regna med at den kom, ja.

jeg må av praktiske grunner kjøre bil, klatre i stiger, gå i fjellet osv. Det er ingen praktisk grunn til at jeg skal utsette meg for fare ved å røyke hasj, på samme måte som jeg ikke trenger å gjøre andre farlige ting som basehopp, eller diverse jackass-stunt, selv om man sikkert får bra kick av slikt også :roll:

Når det gjelder min kjære syns jeg Skrue svarte veldig bra, men jeg vil legge til en ting;

jeg forlanger så å si ingen ting av mannen min. Han gjør akkurat som han vil i hverdagen, han har sitt rot og sine ledninger hjemme uten at jeg legger meg opp i hvordan det ser ut (utenom at jeg banner litt hver gang jeg snubler i dem). han disponerer tida si slik han vil når han har fri. Vil han bruke sommeren på festivaler med kompisene, så gjør han det. Jeg syns derfor ikke det er for mye forlangt at han lar være å røyke hasj.

Gjest *Sexy*Cat*
Skrevet
Den diskusjonen om kaffe her synes jeg forresten er ganske .... ja.... på tur i forhold til tema.

På tur? Hvorfor? Hvordan?

Gjest *Sexy*Cat*
Skrevet

Jeg vil forresten tilføye at jeg tror at hasj er mye bedre og sundere enn f.eks alle valiumene og sobrilene x-antall kg-brukere propper i seg.

Skrevet
Hvorfor slapper ikke mange av før de får dagens første kaffekopp? Og hvorfor blir de irritable uten kaffen? 

De verste narkomane tar ikke heroin for å bli høy - de tar det for å stilne heroin-abstinensen.

Det førstnevnte er et svakere sentralstimulerende middel enn det siste, men det er fortsatt snakk om en rus.

For ordens skyld: koffein er et svakt sentralstimulerende stoff ja, heroin (og andre opiater) er ikke sentralstimulerende overhodet, de er sentral-dempende.

Det er en stor forskjell. Men du har rett i at en garvet heroinmisbruker får ingen rus av sine daglige heroindoser, det er bare snakk om å holde abstinensene på avstand.

Jeg har prøvd hasj ja, men har aldri hatt sans for den rusen. Opplevde den som sløvende. Har aldri likt sløvende rusmidler (ikke alkohol heller). Nå har jeg heldigvis ikke behov for å ruse meg på annet enn livet.

Skrevet

Jeg har aldri prøvd hasj og kommer aldri til å gjøre det. Hvorfor i all verden skulle jeg gjøre det?

Jeg ville aldri vært sammen med en som røyker hasj. Om mannen forteller meg at han har prøvd en gang ville det ikke forandret noe, men om han hadde gjort det i går ville jeg kastet ham ut. For meg sier hasjrøyking, og bruk av andre ulovlige narkotiske stoffer noe om holdningene til en person. Heldigvis er jeg og mannen veldig enige om dette.

Røyker heller ikke vanlige sigaretter, men har gjort det i mange år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...