AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #1 Skrevet 26. august 2021 Lege klarte ikke gjennomføre hørselstest på barnet vårt på 2år i forbindelse med spørsmål om væske i mellomøret (sen språkutvikling). De ønsket ikke å bruke tvang som forsåvidt er en god ting. Men.. hvordan pleier de egentlig å gjennomføre disse testene på så små barn? Er det virkelig vanlig at de sitter helt stille og samarbeider fint? Anonymkode: 3c296...f08
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #2 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Lege klarte ikke gjennomføre hørselstest på barnet vårt på 2år i forbindelse med spørsmål om væske i mellomøret (sen språkutvikling). De ønsket ikke å bruke tvang som forsåvidt er en god ting. Men.. hvordan pleier de egentlig å gjennomføre disse testene på så små barn? Er det virkelig vanlig at de sitter helt stille og samarbeider fint? Anonymkode: 3c296...f08 Hos oss gjøres det ofte i narkose når de er så små. Anonymkode: 6b3b9...aac
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #3 Skrevet 26. august 2021 Vi måtte bruke tvang, sjeldent at disse små klarer å sitte stille. Det varte i maks 1 min og barnet fikk masse trøst etterpå, det er jo for deres eget beste. Anonymkode: 452a3...636 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #4 Skrevet 26. august 2021 Var det fastlegen? De er ikke så trent på å teste små barn så det forundrer meg ikke men legen burde få til å kikke inn i øret da. Uansett burde vel barnet bli henvist til spesialisthelsetjenesten. Min var så godt som døv på ene øret, det ble satt inn dren og da kom hørselen på plass. Anonymkode: 437ea...a57
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #5 Skrevet 26. august 2021 Er gjerne forskjell på barn. Min var litt over 2 år første gang hun fikk hørselstest. Fikk noe greier i ørene og skulle se på en video ol. Det gikk helt fint. jeg har alltid anerkjent følelsene hennes hos leger. Vi har alltid brukt bamsen først, at legen undersøker bamsen og jeg har skrytt MYE av bamsen, hevet den opp i luften og virkelig «aset» den opp. Barnet mitt ble og nysgjerrig og ville ha samme skryt. Men hun har alltid vært flink hos leger og vi leker mye lege hjemme. Anonymkode: 66986...61f
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #6 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Var det fastlegen? De er ikke så trent på å teste små barn så det forundrer meg ikke men legen burde få til å kikke inn i øret da. Uansett burde vel barnet bli henvist til spesialisthelsetjenesten. Min var så godt som døv på ene øret, det ble satt inn dren og da kom hørselen på plass. Anonymkode: 437ea...a57 Var spesialisthelsetjenesten, ØNH-lege. De forsøkte mange metoder også å holde litt, men barnet ble som en ål og protesterte. De mente språkutviklingen hørtes ok ut så det ble jo sagt at narkose kunne vurderes. Jeg tenker nå at om de må i narkose må det likevel brukes tvang for veneflon og medisinering, så da vil jeg jo heller ta bort risiko i forbindelse med narkose og bruke tvang. Anonymkode: 3c296...f08 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #7 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Var spesialisthelsetjenesten, ØNH-lege. De forsøkte mange metoder også å holde litt, men barnet ble som en ål og protesterte. De mente språkutviklingen hørtes ok ut så det ble jo sagt at narkose kunne vurderes. Jeg tenker nå at om de må i narkose må det likevel brukes tvang for veneflon og medisinering, så da vil jeg jo heller ta bort risiko i forbindelse med narkose og bruke tvang. Anonymkode: 3c296...f08 Jeg hadde aldri gått med på narkose når det finnes andre muligheter. Altså tvang i 1-2 minutter er langt bedre enn å legge barney i narkose. Anonymkode: 452a3...636 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #8 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Var spesialisthelsetjenesten, ØNH-lege. De forsøkte mange metoder også å holde litt, men barnet ble som en ål og protesterte. De mente språkutviklingen hørtes ok ut så det ble jo sagt at narkose kunne vurderes. Jeg tenker nå at om de må i narkose må det likevel brukes tvang for veneflon og medisinering, så da vil jeg jo heller ta bort risiko i forbindelse med narkose og bruke tvang. Anonymkode: 3c296...f08 Ved narkose på små barn får de ikke veneflon før de faktisk har sovna. Sitter på fanget til mor eller far på operasjonsstua, får en maske som ungen skal puste i foran munn og nese, så sovner barnet kjapt. Først da blir det veneflon og sånt. Trenger ikke hørseltest for å sjekke for væske. De har en egen test for å måle væske i øret, men den testen er gjerne en del av hørselsundersøkelsen. Fortell og forklar til det kjedsommelige omtrent, prøv å finn noe ungen kan holde på og se på de sekundene det varer. Ha barnet sittende sidelengs på fanget ditt, hold den ene armen rundt overkroppen inkludert armer, og den andre på hodet som ligger inn mot brystet ditt. Den testen tar ikke lang tid, det er ikke vondt for barnet, og på ingen måte farlig. En del av det å være forelder er det å lære ungene at noen ganger må man gjøre ting man ikke har lyst til, fordi det er viktig at man gjør det. Anonymkode: d3a10...817
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #9 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ved narkose på små barn får de ikke veneflon før de faktisk har sovna. Sitter på fanget til mor eller far på operasjonsstua, får en maske som ungen skal puste i foran munn og nese, så sovner barnet kjapt. Først da blir det veneflon og sånt. Trenger ikke hørseltest for å sjekke for væske. De har en egen test for å måle væske i øret, men den testen er gjerne en del av hørselsundersøkelsen. Fortell og forklar til det kjedsommelige omtrent, prøv å finn noe ungen kan holde på og se på de sekundene det varer. Ha barnet sittende sidelengs på fanget ditt, hold den ene armen rundt overkroppen inkludert armer, og den andre på hodet som ligger inn mot brystet ditt. Den testen tar ikke lang tid, det er ikke vondt for barnet, og på ingen måte farlig. En del av det å være forelder er det å lære ungene at noen ganger må man gjøre ting man ikke har lyst til, fordi det er viktig at man gjør det. Anonymkode: d3a10...817 Dette er litt vanskelig når barnet er lite og i mange tilfeller også har en diagnose. Anonymkode: 452a3...636 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå