Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan skal jeg løse det? 

Anonymkode: e722f...033

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs om du er alene eller med andre. Jeg jobbet på hotell og var med andre ord alene. Byttet til dag/kveld-vakter så lenge jeg ammet om natten/morgenen. 

Anonymkode: f05ec...2e6

Skrevet

Jeg jobber ikke natt, men hadde ammefri på starten/slutten av arbeidsdagen min, og har inntrykk av at det er det vanligste i de fleste tilfeller.

Jeg ville nok satset på å begynne vakta en time (eller to om du har det) senere,det er mer forutsigbart å komme på jobb senere enn å skulle gå før (plutselig får man ikke gått før allikevel fordi noe skjer)

Nå vet jeg ikke hvor gammelt barnet er, men hvis det er over 6 mnd og dere er ferdig med nattamming så er jo den ammingen på kvelden ganske fin å opprettholde, så om du får til å amme før vakten er jo det det mest praktiske. 

Du kan også ta ut ammefri for å pumpe  

Anonymkode: ec213...82e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvordan skal jeg løse det? 

Anonymkode: e722f...033

Hei,

Det er ikke du som må løse det, men din arbeidsgiver. Du har etter loven rett til å ta ut etter når det passer best for deg, arbeidsgiver må tilrettelegge deretter både for deg og for oppgavene som ska gjøres når du er borte. 

Be tillitsvalgt ha samtale med leder for å understreke at lovverket skal følges dersom du ikke blir møtt etter dine ønsker og behov. 

Anonymkode: 7fdd5...1f4

• Liker 4
Skrevet

Jeg gikk kl 05 istedenfor kl 07. Hadde lang reisevei hjem så mye tid gikk til kjøring. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Spørs om du er alene eller med andre. Jeg jobbet på hotell og var med andre ord alene. Byttet til dag/kveld-vakter så lenge jeg ammet om natten/morgenen. 

Men hvis det står i kontrakten at man kun jobber natt, hva da? Har man rett på å gå nattevakter og arbeidsgiver må da tilrettelegge?

Anonymkode: a94e4...a2d

• Liker 1
Skrevet

Jeg kom på jobb kl 22 i stedet for 2130 og gikk hjem kl 07 i stedet for 0730.

Var en liten kamp å få det gjennom. Arbeidsgiver ville helst samboer skulle kjøre ut til meg med lille mist på natten😳😆

Anonymkode: 25cac...f5b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Var en liten kamp å få det gjennom. Arbeidsgiver ville helst samboer skulle kjøre ut til meg med lille mist på natten😳😆

Da ville jo din samboer sovet minimalt. Og gjerne vært utslått når du kom hjem fra jobb og selv trengte søvn...

Horribelt å ta med seg en baby midt på natten. Kan jo forstyrre søvnen også. For ikke å snakke om far som gjerne måtte kjørt til og fra stuptrøtt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

😳😂 er det mulig. 

• Liker 1
Skrevet

Men er det behov for å amme iløpet av vakten? Du skal jo ikke ha ammefri om det ikke er nødvendig pga barnets behov. Og om det er nødvendig, f eks på morgen, så er det jo bare å informere om at du må ta ammefri f eks fra 6 til 7. Det er jo barnets behov som skal styre dette, selvsagt innenfor hva du har rett til. 

Anonymkode: 75bb2...a14

• Liker 2
Skrevet

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hvis det står i kontrakten at man kun jobber natt, hva da? Har man rett på å gå nattevakter og arbeidsgiver må da tilrettelegge?

Arbeidstilsynet sier ⬅️

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, rett på det har du nok ikke, men hvis du sier til arbeidsgiver at det er det som passer best for dere kontra at han/hun må sette inn ekstra arbeidskraft fra 02 til 04 (f.eks) er nok det mer ønskelig. 

Skrevet

Her kommer alle til å si "arbeidsgivers problem" eller "husk at du har rett på", men realiteten er at det ikke er realistisk å dekke opp for en nattevakt som er vekke. Det går kanskje an å få noen til å gå en halvtime/time lenger om kvelden, men å få noen til å komme på jobb to timer tidligere enn planlagt er tilnærmet umulig. Jeg har lang erfaring som nattevakt inne helse. Hos oss kom noen senere og de fleste gikk tidligere fra vakt, men realistisk sett var det svært få av dem som faktisk ammet, det var mye "jeg har rett på det" ute og gikk. Uansett førte det til en merbelastning på oss som var igjen, og uansett lovverk og "rett på" er faktum at misnøyen med å måtte gå underbemannet går utover den som er vekke. Hvis du er eneste nattevakt og vil ha ammefri så kan arbeidsgiver midlertidig omplassere deg til et annet skift, det går under leders styringsrett. 

Anonymkode: 8855d...116

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Men er det behov for å amme iløpet av vakten? Du skal jo ikke ha ammefri om det ikke er nødvendig pga barnets behov. Og om det er nødvendig, f eks på morgen, så er det jo bare å informere om at du må ta ammefri f eks fra 6 til 7. Det er jo barnets behov som skal styre dette, selvsagt innenfor hva du har rett til. 

Det er faktisk mors behov som skal styre, ikke barnets. 🙂 

Skrevet
Albbas skrev (21 minutter siden):

Det er faktisk mors behov som skal styre, ikke barnets. 🙂 

Mor og babyen sitt behov. 

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Mor og babyen sitt behov. 

Mors behov. Mors behov er gjerne delvis styrt av barnets behov, men juridisk er det kun mors behov som styrer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Her kommer alle til å si "arbeidsgivers problem" eller "husk at du har rett på", men realiteten er at det ikke er realistisk å dekke opp for en nattevakt som er vekke. Det går kanskje an å få noen til å gå en halvtime/time lenger om kvelden, men å få noen til å komme på jobb to timer tidligere enn planlagt er tilnærmet umulig. Jeg har lang erfaring som nattevakt inne helse. Hos oss kom noen senere og de fleste gikk tidligere fra vakt, men realistisk sett var det svært få av dem som faktisk ammet, det var mye "jeg har rett på det" ute og gikk. Uansett førte det til en merbelastning på oss som var igjen, og uansett lovverk og "rett på" er faktum at misnøyen med å måtte gå underbemannet går utover den som er vekke. Hvis du er eneste nattevakt og vil ha ammefri så kan arbeidsgiver midlertidig omplassere deg til et annet skift, det går under leders styringsrett. 

Anonymkode: 8855d...116

Det er så synd at det er så mange kollegaer som skylder på den som tar ut ammefri som et problem. Det er etter lovverket fullstendig innafor. Blir det merarbeid på kollegaer er det arbeidsgiver som bør få skylden for dårlig tilrettelegging. Meld avvik om det er uforsvarlig. Ingen skal ha dårlig samvittighet for å gi barnet sitt mat eller pumpe for å unngå brystbetennelse. 

• Liker 6
Skrevet
Albbas skrev (27 minutter siden):

Mors behov. Mors behov er gjerne delvis styrt av barnets behov, men juridisk er det kun mors behov som styrer. 

Ja. Hun har likevel bare behov for å amme når barnet har behov for det. Men når har hun behov for å amme når hun er på nattevakt? Sannsynligvis kun på morgenen. Selvsagt finnes det barn som vil ha pupp hele natten igjennom, selv etter den alder hvor mor er tilbake på jobb, men da vil det fort gå utover den ammefrien man har lovmessig rett til, og mor vil sannsynligvis ordne seg på andre måter, med ekstra permisjon eller bytte av skift. Eller avvenning av nattamming. 

Skrevet

Jeg pumpet 30min halvveis i en vakt på 9,5 timer. Dro hjem en time før for å amme. 

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja. Hun har likevel bare behov for å amme når barnet har behov for det. Men når har hun behov for å amme når hun er på nattevakt? Sannsynligvis kun på morgenen. Selvsagt finnes det barn som vil ha pupp hele natten igjennom, selv etter den alder hvor mor er tilbake på jobb, men da vil det fort gå utover den ammefrien man har lovmessig rett til, og mor vil sannsynligvis ordne seg på andre måter, med ekstra permisjon eller bytte av skift. Eller avvenning av nattamming. 

Hun kan ha behov for å pumpe eller amme for å opprettholde produksjonen eller for å ta vekk spreng, for eksempel. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...