Gå til innhold

Spørsmål til jenter og kvinner som trener aktivt styrke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hender det at dere gjør dere tanker om hvorvidt dere er sterkere enn en mann? Legger dere f.eks. merke til hvis dere løfter tyngre enn en mann på treningssenter og kan dere evt kjenne en tilfredshet over det? Eller evt,kan dere gjøre dere tanker i hverdagen, f.eks. hvis dere ser en mann som er liten/slank/ ikke har så mye muskler -  hvorvidt dere er fysisk sterkere?

Menn kan vel ofte gjøre slike sammenligninger i hodet, bare lurte på om det også kunne være en del  kvinner som gjorde dette. Man vet jo f.eks. at styrketrening (med økt styrke og muskelmasse) fører til et økt testosteronnivå hos kvinner, og det er jo mange kvinner som har et sterkt konkurranseinstinkt.

Anonymkode: 4e1ba...ef7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det eneste jeg en sjelden gang sammenligner med er når jeg ser (hovedsakelig) menn som løfter tungt, men med åpenbar veldig dårlig teknikk. Da kan jeg kjenne på en tilfredshet over at jeg vet at jeg utfører øvelsen bedre og korrekt, selv om jeg ikke nødvendigvis løfter tyngre. 

Anonymkode: 8fd93...6d1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og nei. Jeg har perioder der jeg bruker lette vekter og økte repetisjoner osv. Jeg VET at antall kg på vekta ikke betyr en dritt for styrke og evne osv, jeg vet jo ikke hvorfor eller hva formålet er. Selv har jeg trent eksentrisk i sommer grunnet skade, og får langt mer/bedre kontakt med musklene. Nå har jeg klart å øke belastningen gradvis, og på den måten kan jeg løfte tyngre. Så teknikken er avgjørende her. Ser mange (spesielt unge) som løfter tungt med elendig teknikk. Da betyr ikke antall kg mye. Blir ikke imponert av det i alle fall. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg fokuserer kun på teknikk hos andre. 

Sammenligner ikke meg selv med andre

Anonymkode: 4a70f...d1f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det eneste jeg en sjelden gang sammenligner med er når jeg ser (hovedsakelig) menn som løfter tungt, men med åpenbar veldig dårlig teknikk. Da kan jeg kjenne på en tilfredshet over at jeg vet at jeg utfører øvelsen bedre og korrekt, selv om jeg ikke nødvendigvis løfter tyngre. 

Anonymkode: 8fd93...6d1

Ja, dette. Jeg tenker også sånn 😁💪🏻

Unge gutter, og menn i førtiårskrisa, de er oftest slik. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legger av og til merke til hva/hvor mye andre løfter. Synes det er fascinerende hvor sterke mennesker kan være. Det er dog ikke veldig fascinerende med folk som åpenbart jukser i form av å ta dop. Det kuleste synes jeg kanskje er når noen som ser helt vanlig ut, en du kanskje aldri ville gjettet var dritsterk, løfter skikkelig tungt. Da titter jeg gjerne litt ekstra på vektene og prøver å regne sammen hvor mange kilo det er snakk om (uten at det er for åpenbart) 😅

Ellers er det vel ikke sånn at jeg ser andre som er svakere enn meg og føler meg bedre akkurat. Men føler meg litt rå av og til når jeg har løfta skikkelig tungt. Ganske stolt til tider 🙈😅 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trener jeg ikke lenger på sentere, men hjemme. Nei, jeg brydde meg aldri om hvor mye/lite andre løftet. Var opptatt med meg selv. Dreit i hva andre gjorde.

Anonymkode: fa93e...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger, som andre her, mer merke til teknikk enn tyngde. Kan få ganske vondt inni meg når jeg ser noen som løfter heeeelt feil. Føler av og til jeg burde si ifra, men er redd for å fremstå som en besserwisser, så jeg lar alltid være og håper noen andre sier ifra i stedet….

Anonymkode: 324f9...1f2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en mannlig kollega på jobb som hadde vansker med å bære noen kasser. Da jeg prøvde synes jeg det var lekende lett. Jeg tror han ble litt pinlig berørt av det. Jeg selv synes det var gøy. Har bare styrketrent et års tid. Men morsomt at man kan bli så mye sterkere på kort tid. Jeg tror mange damer som trener kan være sterkere enn mange utrente menn, mrn det er ikke noe man går rundt og tenker over, før evt slike situasjoner 😄

Anonymkode: 60cbf...123

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger naturligvis merke til når andre løfter tungt og det er tydelig at de driver mer eller mindre seriøst med styrketrening, men jeg legger ikke merke til alle de som «normalt»/lett. Jeg føler heller ingen tilfredshet over å løfte tyngre enn gutter/menn, som jeg som oftes gjør her hvor jeg trener nå.

Jeg ser ofte at de er relativt utrente og/eller nybegynnere, og da blir det helt meningsløst å sammenligne med meg selv, som trener tung styrke på sjette året.

Jeg kan heller føle en form for «stolthet» om jeg ser en annen jente som tydelig også driver med styrke (og som gjerne har fancy utsty osv.), men som løfter mye mindre enn meg. 

Anonymkode: 6f752...225

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent tung styrke gjennom hele studietiden og er antakelig en del sterkere enn de fleste av mine mannlige studiekamerater (også de som trener nå og da), men ikke noe jeg tenker over til vanlig nei. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. For jeg kjenner ikke hele treningsprogrammet deres. Det kan være de kjører en lett dag, mens jeg har tung eller lignende. Det kan være fokuset deres er på noe helt annet enn hva jeg ønsker å tro. Kanskje er de på vei tilbake etter skade eller kjører restitusjonsøkt. 

Som de andre over her så bryr jeg meg ikke om andre på senteret med mindre de holder på med helt elendig teknikk eller veldig spesielle øvelser. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Så mye gidder jeg ikke bry meg om andre folk altså

Anonymkode: 4cbde...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å legge merke til "folk flest". Men ville det vært aktuelt å bli sammen med/ inngå i et forhold med en mann som var fysisk svakere?  Hvis man f.eks. datet en mann og fant ut at han løftet mindre på gymmet. Ville det spille noen rolle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

En ting er å legge merke til "folk flest". Men ville det vært aktuelt å bli sammen med/ inngå i et forhold med en mann som var fysisk svakere?  Hvis man f.eks. datet en mann og fant ut at han løftet mindre på gymmet. Ville det spille noen rolle?

Nei herregud det er ikke så viktig omg 😂 kan ikke fatte at folk tenker slik 🙈

Anonymkode: 4cbde...ab3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg datet en styrkeløfter. Var aldri noe problem at hun var vesentlig sterkere enn meg. Jeg hadde heldigvis bedre teknikk på soverommet, og fikk dermed overtak! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Nei, dette tenker jeg aldri på! Hva er vitsen? Jeg føler meg ikke stolt selv om jeg nå er på 9. Året. Det meste jeg føler er glede over at folk tør å begynne når de ikke er så sterke enda, for jeg vet hvor tøft det er! Da jeg først startet slet jeg med å bøye med kun stanga, og jeg husker hvor flaut det var. Likevel fortsatte jeg, og det er nok det er jeg er mest stolt av gjennom de 9 årene med tanke på trening.

Anonymkode: f15ba...bed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...