Gå til innhold

Flytte midlertidig inn hos kjæreste som har gjeldsordning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Kjæresten min har tvungen gjeldsordning, med 2 år igjen. 

Jeg er nå i en overgangsfase, har startet i et vikariat fra 1.8 og ut året. I juli flyttet ut fra leiligheten jeg leide nær min forrige jobb. Jeg og kjæresten ønsker at jeg skal bo hos han en periode, teste ut hvordan vi klarer oss som samboere osv. Jeg har veldig lyst å bo sammen med han, men er bekymret for økonomien.

Kan vi «teste» samboerskap en liten stund før det blir meldt inn til gjeldsordningen? Skremmer meg om de skal gjøre om på hele budsjettet og reknestykke med en gang, før vi i det hele tatt vet om det fungerer. 

Anonymkode: 7a51f...cae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med drømmemannen! 

Anonymkode: ed040...d05

• Liker 14
Skrevet (endret)

Så lenge dere ikke er registrerte partnere så skal ikke det ha noen betydning

Du er ikke ansvarlig for hans gjeld/ordning selv om du bor der

Endret av Loff77
  • Liker 2
Skrevet

Nei det ville jeg ikke gjort!

Anonymkode: dc0a9...c63

• Liker 4
Skrevet

Tenk deg om to (tre) ganger før du involverer deg for mye. Nissen følger med på lasset og han vil aldri få god økonomi så lenge han lever. Snart, noen år etter at gjeldsordningen er gjennomført, er han på karusellen igjen, gjerne pga. forbrukslån, små inkassosaker som vokser seg større etc. 

Anonymkode: 13ccc...5a0

• Liker 6
Skrevet

Har forstått det slik at dersom vi blir samboere så vil han få mindre utbetalt i mnd. Vi vil dele husleie, strøm osv., men han vil få mindre utbetalt til livsopphold. 

Jeg tjener 360 000 i året, har ingen gjeld. Er bekymret for at dette blir dyrt for meg. 

Er vi nødt til å melde fra om at jeg skal bo midlertidig hos han? Eller kan vi prøve å bo sammen en periode før vi flytter skikkelig «sammen» og gjør om på budsjettet med gjeldsordningen?

Skrevet

Ikke gjør dette da. 

Eventuelt spør namsmannen. 

• Liker 4
Skrevet

Vist du flytter adressen din til han så må dere melde fra til namsmannen. Ellers vil han kunne få problemer med kreditorene på sikt. Da vil de lage nytt budsjett til han. Halv husleie og litt redusert livsopphold.

Anonymkode: e002f...e47

• Liker 1
Skrevet

For å snu på det: Det er jo litt kjipt for kreditorene, at en som skylder utrolig mye og har fått en gullkantet avtale om å betale alt han kan i 5 år, ikke betaler alt han kan?

Jeg ville fått din kjæreste til å undersøke dette nærmere hos namsmannen. Det er ganske strengt de årene det står på.

Anonymkode: ce6c9...fde

• Liker 6
Skrevet

1) gratulerer med kuppet 

2) hadde ikke funnet på å snuske til noe som helst rundt en gjeldsordning. Det er en fantastisk sjanse du får EN gang. Ikke rot den bort ved å være uærlig på noe punkt! 

Anonymkode: 4ea53...2aa

• Liker 15
Skrevet

Sjekk ut men namsmannen så alt blir riktig. 

Så bra at han har gjennomført 3 år av gjeldsordningen. Mange grunner til at man kan komme i en sånn situasjon, det definere og ikke hvordan han kommer til å være videre. To år er jo overkommelig, men det bør være full åpenhet om økonomi. Hvorfor tør du ikke stille han disse spørsmålene?

Anonymkode: a63f6...d16

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er like ille med en mann som har tvungen gjeldsordning (det som før het personlig konkurs) som en mann som er kriminell. Dette blir etter alt å dømme aldri bedre. Finn en mann med ordnet økonomi. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Gratulerer med drømmemannen! 

Utdyp gjerne!

Anonymkode: 52f3f...e4c

Skrevet

Ts tror at kreditorer og namsmann vil ta hensyn til at hun vil teste ut følelsene sine og er villig til å begå økonomisk svindel i forsøket. Nice. 

Det er ikke rimelig at samboeren din skal få inn inntekter fra deg uten å rapportere det under gjeldsordning. Gjeldsordning er hardt, men en fantastisk ordning når ting har skjært seg fullstendig. En siste sjanse. I den andre enden sitter det faktisk en rekke instanser som har sagt seg villig til å ikke få igjen pengene sine. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Tenk deg om to (tre) ganger før du involverer deg for mye. Nissen følger med på lasset og han vil aldri få god økonomi så lenge han lever. Snart, noen år etter at gjeldsordningen er gjennomført, er han på karusellen igjen, gjerne pga. forbrukslån, små inkassosaker som vokser seg større etc. 

Anonymkode: 13ccc...5a0

Fy søren for en forhåndsdømmer!!!

• Liker 1
Skrevet

Jeg svarte lenger opp i tråden, men jeg mener vi skal holde oss for gode i å spekulere for mye i hvordan denne mannen er som partner. Vi lever i et fantastisk samfunn som gir folk denne nye sjansen, og jo, det er mange som snur skuta og klarer å holde styr på økonomien etterpå. Det finnes mange grunner til at folk kommer inn i en dårlig økonomi på dette nivået, og jeg tror ingen kan misunne noen det helvetet det er å leve med alvorlig gjeld.  Men jeg fastholder at jeg ville latt HAN sjekke reglene rundt dette, han må ta ansvar. 

• Liker 7
Skrevet
isw skrev (4 minutter siden):

Jeg synes det er like ille med en mann som har tvungen gjeldsordning (det som før het personlig konkurs) som en mann som er kriminell. Dette blir etter alt å dømme aldri bedre. Finn en mann med ordnet økonomi. 

..... du vet ikke grunnen! Sammenlikne med en kriminell?? Herregud.... folk er utrolig dømmende. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg svarte lenger opp i tråden, men jeg mener vi skal holde oss for gode i å spekulere for mye i hvordan denne mannen er som partner. Vi lever i et fantastisk samfunn som gir folk denne nye sjansen, og jo, det er mange som snur skuta og klarer å holde styr på økonomien etterpå. Det finnes mange grunner til at folk kommer inn i en dårlig økonomi på dette nivået, og jeg tror ingen kan misunne noen det helvetet det er å leve med alvorlig gjeld.  Men jeg fastholder at jeg ville latt HAN sjekke reglene rundt dette, han må ta ansvar. 

Det er jeg enig i :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har forstått det slik at dersom vi blir samboere så vil han få mindre utbetalt i mnd. Vi vil dele husleie, strøm osv., men han vil få mindre utbetalt til livsopphold. 

Jeg tjener 360 000 i året, har ingen gjeld. Er bekymret for at dette blir dyrt for meg. 

Er vi nødt til å melde fra om at jeg skal bo midlertidig hos han? Eller kan vi prøve å bo sammen en periode før vi flytter skikkelig «sammen» og gjør om på budsjettet med gjeldsordningen?

Du kan være der som kjæreste og sove så mye du vil, det er registrerte partnere/ekteskap som vil påvirke evt ordning

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

1) gratulerer med kuppet 

2) hadde ikke funnet på å snuske til noe som helst rundt en gjeldsordning. Det er en fantastisk sjanse du får EN gang. Ikke rot den bort ved å være uærlig på noe punkt! 

Anonymkode: 4ea53...2aa

1) idiot! (Altså du/din hovne ovenfra og ned-kommentar) Skam deg, ekle menneske! 

2) Enig. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...