AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #1 Skrevet 26. august 2021 Hei. Jeg har i det siste fått ekstrem angst når jeg skal sove, jeg tror det kan være fordi jeg i flere dager ikke har sovet 1 time engang, og at det eneste som har gjort at jeg får sove litt er sovemedisin, men så har jeg fått dårlige bivirkninger av disse å. Jeg vil prøve ei natt uten sovemedisin, men har ekstrem angst for om jeg ikke får sove, fordi jeg har erfaring med at jeg ikke sover ei time engang uten sovemedisin. Og da blir jeg syk. Tror jeg har utviklet insomnia. Hjelp? Anonymkode: 3c13e...841
Caeruleus Skrevet 26. august 2021 #2 Skrevet 26. august 2021 (endret) Dersom du ikke har sovet en natt vil du jo bli så trøtt at du sovner om kvelden - kvelden etter. Det er viktig at du ikke sover i løpet av dagen, men venter med å legge deg til kvelden. Men noen sliter jo uansett.. Har du prøvd mindfulness/meditasjon? Endret 26. august 2021 av Caeruleus 3
Rumle Skrevet 26. august 2021 #3 Skrevet 26. august 2021 (endret) Jeg synes det hjelper å lese eller høre på en rolig podcast på lavt volum. Sånne lange innspillinger av feks regn eller toglyder er beroligende også. Ellers kan det være smart å skrive ned alt du tenker på og øve på å mentalt legge det fra deg når du har skrevet det ned. Det betyr ikke at du skal legge det bort for alltid, men for natten. ❤ Endret 26. august 2021 av Rumle 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #4 Skrevet 26. august 2021 Sovemedisin er ett hjelpemiddel du bare må godta å bruke visse perioder av livet. Det kommer garantert bedre perioder med søvn. Finnes også alternativ man ikke blir avhengig av osv. Anonymkode: 21984...297
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #5 Skrevet 26. august 2021 Caeruleus skrev (3 minutter siden): Dersom du ikke har sovet en natt vil du jo bli så trøtt at du sovner om kvelden - kvelden etter. Det er viktig at du ikke sover i løpet av dagen, men venter med å legge deg til kvelden. Men noen sliter jo uansett.. Har du prøvd mindfulness/meditasjon? Sliter dessverre uansett. Sov ikke ei time ei natt, var kjempe trøtt natta etter, men det er kroppen og hjernen min som nekter meg å sove uansett hvor trøtt jeg er.. så det ender alltid med at jeg må ta sovemedisin. Ts Anonymkode: 3c13e...841 1
GulSitron Skrevet 26. august 2021 #6 Skrevet 26. august 2021 Jeg har brukt søvnhypnose på YouTube. Den er ikke anbefalt egt hvis du sliter med angst da. For meg funker det egt å bare høre på en rolig stemme, så lydbok funker også bra 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #7 Skrevet 26. august 2021 Rumle skrev (6 minutter siden): Jeg synes det hjelper å lese eller høre på en rolig podcast på lavt volum. Sånne lange innspillinger av feks regn eller toglyder er beroligende også. Ellers kan det være smart å skrive ned alt du tenker på og øve på å mentalt legge det fra deg når du har skrevet det ned. Det betyr ikke for alltid, men for natten. ❤ Takk for svar, skal prøve det☺️ TS Anonymkode: 3c13e...841 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #8 Skrevet 26. august 2021 GulSitron skrev (2 minutter siden): Jeg har brukt søvnhypnose på YouTube. Den er ikke anbefalt egt hvis du sliter med angst da. For meg funker det egt å bare høre på en rolig stemme, så lydbok funker også bra Hvor kan jeg finne lydbok å hva anbefales? Anonymkode: 3c13e...841
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #9 Skrevet 26. august 2021 Jeg bruker frekvensmusikk, "binaural beats", fra youtube Og så går jeg meg ofte en tur ut selv om det er sent (anbefales kanskje ikke om du bor i by) setter meg ofte litt ned i naturen og da blir jeg trøtt med en gang. En varm dusj hjelper merkelig nok også. Anonymkode: 1a812...471
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #10 Skrevet 26. august 2021 Det er vel ikke søvnen som er problemet her men angsten. Så det du heller burde fokusere på er å finne en måte å få angsten bort fra hodet for å få søvn. Anonymkode: 69313...f7a 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #11 Skrevet 26. august 2021 Mine tips: ikke kaffe etter kl 12. ikke sove på dagtid/kveldtid, ikke skjerm (mobil, pc tv, iPad osv) etter kl 21. prøv det Anonymkode: 53db8...e77
Caeruleus Skrevet 26. august 2021 #12 Skrevet 26. august 2021 Gode tips her, synes jeg:) Og enig om at du bør fokusere på å roe ned angsten. Gå i behandling for den, kanskje, og passe på at du har balanse - trening/mat/aktivitet/hvile. Lykke til!!
GulSitron Skrevet 26. august 2021 #13 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvor kan jeg finne lydbok å hva anbefales? Anonymkode: 3c13e...841 Jeg brukte storytell og hørte på Calendar Girl serien sikkert 8 ganger 😅 Synes stemmen til hun som forteller er behagelig å sovne til.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #14 Skrevet 26. august 2021 Støtter de sim sier søvnhypnose eller guided sleep meditation på YouTube. Jeg Jar årevis med søvnproblemer og tankekjør om kveld bak meg og når jeg prøvde dette på ørene og fokuserer på stemmen og musikken på disse videoene så sovner jeg som en stein uten kvernende tanker. Kan være du må bruke noen kvelder på å bli kjent med videoene men absolutt verdt ett forsøk. Anonymkode: 7d134...7d1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #15 Skrevet 26. august 2021 ASMR er også godt for angst og for å bli søvnig 🙂 Fungerer vel ikke på alle, men det demper min angst. Anonymkode: 36f17...f1c
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #16 Skrevet 26. august 2021 Jeg har såpass med stress og angst i kroppen at jeg glatt går 3 netter på rad uten søvn. Det bare eskalerer. Jeg bruker innsovningsmedisiner nokså jevnt. Har avbrekk hvor jeg bruker melatonin, da i perioder hvor jeg kjenner at ting går sånn tålig greitt totalt sett. I tillegg bruker jeg appen Headspace. Jeg har forsøkt mange apper, podcaster ol men Headspace har vert den beste for meg. Fryktelig slitsomt å ha det slik. Anonymkode: c6ade...fad
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #17 Skrevet 26. august 2021 Trening minst tre ganger i uka. Jeg svømmer - det gjør også at man fokuserer annerledes på pusten. Gjør noe med hele dagen min. Meditasjon. Roe ned en time før leggetid, INGEN skjerm en-to timer før, bok kan være søvnmedisin. Fokuser på pusten når du ligger. Ikke spis for sent, ikke kaffe. Viktig å legge inn en roe-ned-time FØR man legger seg. Anonymkode: 48602...f4d
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #18 Skrevet 26. august 2021 Dere som hører på poscast, lydbok, søvnhypnose, ASMR, binaural Jeg lurer på to ting: 1. Ligger dere med headset eller bruker dere høytaleren? 2. Om dere bruker nettbrett eller mobil, ligger den da til lading om natten ved siden av dere? Jeg bruker høytaler, og ja, jeg har ipad til lading ved siden av meg -hvis ikke forsvinner jo strømmen i løpet av natta. Men, det er jo ikke akkurat anbefalt å lade mens man sover, ei heller å ha det så nære kroppen -burde jo vært en pause for kroppen fra wifi og strøm.. Anonymkode: 1a812...471
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #19 Skrevet 26. august 2021 Ikke kaffe etter kl 12, kan også anbefale melatoin- kjøpes reseptfritt, men du kan også få det via lege. Ellers som andre skriver, høre på podcast, lese bok eller lav musikk, det forstyrrer at tankene på ikke å sove blir for ekstreme. Stå opp når jeg ikke får sove, lage varm melk. Vi er mange som ikke får sove..... Anonymkode: 3792f...781
Rumle Skrevet 26. august 2021 #20 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dere som hører på poscast, lydbok, søvnhypnose, ASMR, binaural Jeg lurer på to ting: 1. Ligger dere med headset eller bruker dere høytaleren? 2. Om dere bruker nettbrett eller mobil, ligger den da til lading om natten ved siden av dere? Jeg bruker høytaler, og ja, jeg har ipad til lading ved siden av meg -hvis ikke forsvinner jo strømmen i løpet av natta. Men, det er jo ikke akkurat anbefalt å lade mens man sover, ei heller å ha det så nære kroppen -burde jo vært en pause for kroppen fra wifi og strøm.. Anonymkode: 1a812...471 Jeg bruker høytaler, har mobilen som oftest liggende på et lite bord ved siden av sengen. Har den ikke på lading, lader før jeg legger meg, synes ikke podcast tar så mye strøm? Jeg pleier å laste det jeg vil høre ned først, for jeg har alltid flymodus på om natten. Ellers liker jeg å ha det akkurat så lavt på at jeg må konsentrere meg litt for å høre, da er det lettere å duppe av føler jeg. Og så er det viktig at det er en behagelig stemme og at temaet ikke er for spennende, men heller ikke irriterende kjedelig 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå