AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #1 Skrevet 26. august 2021 Anta at det er stor rundkjøring med to felt inn og ut av rundkjøringa, fant ikke noe bedre bilde. Svart bil kjører altså ikke i motsatt kjøreretning. Men kan jeg (hvit bil) blinke til høyre og kjøre mens den svarte bilen kjør i rundkjøringa? Siden den plasserte seg i venstre felt bør den jo kjøre ut i venstre felt dersom den skal rett frem. Ønsker den ut til høyre har den plassert seg feil i utgangspunktet. Kan jeg kjøre når bilen er i rundkjøringa, eller skal jeg vente til etter at den har kjørt? Anonymkode: 61124...a9b
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #2 Skrevet 26. august 2021 Ja den hvite bilen kan kjøre. Hvis den svarte bilen skal kjøre der den hvite skal, så skulle den ligget i høyre felt. Hvis vil bryter ingen vikeplikt Anonymkode: 2989c...b13 5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #4 Skrevet 26. august 2021 Du kan kjøre ja. Den svarte skal ligge rett og blinke seg ut. Men mange sløver med blinking. Dersom den svarte krysser over til ditt felt fordi den har ligget feil. Så er det den som bryter vikeplikt. For man har vikeplikt ved feltskifte. Du krysser ikke vedkommende så du kan så klart kjøre inn. For du er ikke til hinder for noen. Anonymkode: 6a7b2...34a 8
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #5 Skrevet 26. august 2021 Du *kan* kjøre, men vær oppmerksom på at den svarte bilen holder seg i sin bane. For veldig mange er sløve og bytter fil i rundkjøringen uten å tenke seg om. Og selv om det er den andre sin feil er det skikkelig mye plunder og heft å bulke. Anonymkode: 4964f...8cd 11
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #6 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du *kan* kjøre, men vær oppmerksom på at den svarte bilen holder seg i sin bane. For veldig mange er sløve og bytter fil i rundkjøringen uten å tenke seg om. Og selv om det er den andre sin feil er det skikkelig mye plunder og heft å bulke. Anonymkode: 4964f...8cd Er det jeg tenkte også. Folk holder seg sjeldent i fila si når de skal rett frem. Er det få biler lar jeg gjerne bilen slippe forbi, men det er en rundkjøring som er spesielt travel der omtrent alle som kommer fra venstre skal rett frem. Og hvis det ligger noen i venstrefeltet, og ingen i høyre, da må jeg jo gripe den sjansen. Folk som skal rett frem kjører hinsides fort og holder 30-40 km/t selv i travel trafikk, og med en gang det er ledig og jeg kjører ut, havner det en bak som tuter fordi jeg ikke kom opp i fart raskt nok pga. 1. gir-handikappen. Hadde aldri kjørt ut om det var lastebil eller buss da, de bruker jo mye mer plass ofte. Anonymkode: 61124...a9b
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #7 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du *kan* kjøre, men vær oppmerksom på at den svarte bilen holder seg i sin bane. For veldig mange er sløve og bytter fil i rundkjøringen uten å tenke seg om. Og selv om det er den andre sin feil er det skikkelig mye plunder og heft å bulke. Anonymkode: 4964f...8cd Enig. Selv om at jeg er 97% sikker på at vedkommende skal ut i sitt felt, så er jeg føre-var. Kjørelæreren min sa jeg må tenke at alle andre på veien er stokkdum og kan ingenting. Så tenk alltid at de ikke vet hva de gjør 😂 Om vedkommende ligger i riktig fil og blinker seg ut så kan ta sjansen, men tvilen er alltid i bakhodet. Jeg foretrekker å legge meg en halv billengde bak i den situasjonen over og ikke side om side. Slik at jeg har mulighet til å se fort nok når de ombestemmer seg og bytter fil på vei ut. For det skjer svært ofte. Anonymkode: 6a7b2...34a
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #8 Skrevet 26. august 2021 Har en slik rundkjøring der jeg jobber, kjører aldri ut, for mange av de i venstre felt bytter fil på vei ut av rundkjøringa. Samme hvem sin skyld det er, så gidder jeg ikke ende opp i en kollisjon hvis jeg kan unngå det Anonymkode: 77361...1a3
Hr. Aktiv Skrevet 26. august 2021 #9 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Anta at det er stor rundkjøring med to felt inn og ut av rundkjøringa, fant ikke noe bedre bilde. Svart bil kjører altså ikke i motsatt kjøreretning. Men kan jeg (hvit bil) blinke til høyre og kjøre mens den svarte bilen kjør i rundkjøringa? Siden den plasserte seg i venstre felt bør den jo kjøre ut i venstre felt dersom den skal rett frem. Ønsker den ut til høyre har den plassert seg feil i utgangspunktet. Kan jeg kjøre når bilen er i rundkjøringa, eller skal jeg vente til etter at den har kjørt? Anonymkode: 61124...a9b Med to felt kan du kjøre ja. Problemet er disse tullingene som rattlåsen går på i alle rundkjøringer. De bruker begge felt. Det skaper kø, lite forutsigbarhet og smidighet i trafikken. 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #10 Skrevet 26. august 2021 Jeg kjører ikke inn i en rundkjøring mens en annen bil kommer mot meg inne i rundkjøringen. Dette fordi folk flest er utrolig sløve, og bytter fil sent/brått. Uansett om det er den andres feil, foretrekker jeg min bil ubulket. Anonymkode: 8d6a3...291 6
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #11 Skrevet 26. august 2021 Jeg var første anonym til å svare. Jeg kjører hit og dit hele tiden og kjører alltid ut i slik posisjon som hvit bil står i. Aldri bulket. Har ikke tid å vente på å benytte sjansen, i tilfelle den svarte bilen skulle bryte vikeplikten og skifte fil og krasje i meg. Grunnen til det er fordi her er det evig trafikk og tar jeg ikke mulighetene jeg får blir jeg stående og lager evig kø. Anonymkode: 2989c...b13 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #12 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Enig. Selv om at jeg er 97% sikker på at vedkommende skal ut i sitt felt, så er jeg føre-var. Kjørelæreren min sa jeg må tenke at alle andre på veien er stokkdum og kan ingenting. Så tenk alltid at de ikke vet hva de gjør 😂 Om vedkommende ligger i riktig fil og blinker seg ut så kan ta sjansen, men tvilen er alltid i bakhodet. Jeg foretrekker å legge meg en halv billengde bak i den situasjonen over og ikke side om side. Slik at jeg har mulighet til å se fort nok når de ombestemmer seg og bytter fil på vei ut. For det skjer svært ofte. Anonymkode: 6a7b2...34a Angående det at du heller ligger bittelitt bak og ikke side om side: Ofte har man ikke nok tid siden det suser en bil fra venstre i høyre felt og som skal rett frem. Plutselig brøt man vikeplikten pga. man ikke kom seg opp i høy nok fart. Har blitt tutet på flere ganger i samme rundkjøring pga. at de kjører 30-40 km/t der, og med manuelt gir er det ikke bare å gasse på med en gang jeg kjører ut. Jeg er også føre-var, men det å tenke at alle er stokkdumme i trafikken vil jo si at du aldri kan holde 80 i en litt skarp sving, men som er slak nok til å fint kunne kjøre i 80. Da vil jo det resonnementet tilsi at det kanskje vil komme motgående trafikk i ditt kjørefelt siden en dust foretok en forbikjøring på andre sida av svingen. Det vil også tilsi at du aldri kan kjøre med biler mot deg. Plutselig vingler de på din side. Anonymkode: 61124...a9b
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #13 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg var første anonym til å svare. Jeg kjører hit og dit hele tiden og kjører alltid ut i slik posisjon som hvit bil står i. Aldri bulket. Har ikke tid å vente på å benytte sjansen, i tilfelle den svarte bilen skulle bryte vikeplikten og skifte fil og krasje i meg. Grunnen til det er fordi her er det evig trafikk og tar jeg ikke mulighetene jeg får blir jeg stående og lager evig kø. Anonymkode: 2989c...b13 Samme her jeg bor. Er i en rundkjøring der alle skal rett frem fra venstre. Det er aldri 100% ledig i rushtiden. ts Anonymkode: 61124...a9b
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #14 Skrevet 26. august 2021 Han må gi blinklys til høyre hvis han skal rett fram. Hvis han skal kjøre rundt så skal han gi blinklys til venstre..hvor mange er det som gjør det? Husk at rundkjøring er et kryss. Hilsen lastebilsjåfør Anonymkode: de043...35d 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #15 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han må gi blinklys til høyre hvis han skal rett fram. Hvis han skal kjøre rundt så skal han gi blinklys til venstre..hvor mange er det som gjør det? Husk at rundkjøring er et kryss. Hilsen lastebilsjåfør Anonymkode: de043...35d Plassering er faktisk viktigere enn bruk av blinklys. Her er den svarte bilen plassert feil. Anonymkode: 83180...ed7
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #16 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han må gi blinklys til høyre hvis han skal rett fram. Hvis han skal kjøre rundt så skal han gi blinklys til venstre..hvor mange er det som gjør det? Husk at rundkjøring er et kryss. Hilsen lastebilsjåfør Anonymkode: de043...35d Ja, før han skal ut må han blinke til høyre. Men problemet er at mange vingler til høyre felt idet de kjører ut. Og blinking til høyre kan jo misforstås med "jeg skal ut" og "jeg skal skifte felt til høyre". Blinking til venstre skjer ytterst sjeldent skal jeg love deg. Anonymkode: 61124...a9b
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #17 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Plassering er faktisk viktigere enn bruk av blinklys. Her er den svarte bilen plassert feil. Anonymkode: 83180...ed7 Nei, hvis man skal rett frem og fortsette i venstre felt er det riktig plassering. ts ab-kode ..a9b. Har glemt å signere på hver kommentar, sry. Anonymkode: 61124...a9b 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #18 Skrevet 26. august 2021 https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/kjoring-i-rundkjoringer/ Anonymkode: de043...35d
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #20 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Angående det at du heller ligger bittelitt bak og ikke side om side: Ofte har man ikke nok tid siden det suser en bil fra venstre i høyre felt og som skal rett frem. Plutselig brøt man vikeplikten pga. man ikke kom seg opp i høy nok fart. Har blitt tutet på flere ganger i samme rundkjøring pga. at de kjører 30-40 km/t der, og med manuelt gir er det ikke bare å gasse på med en gang jeg kjører ut. Jeg er også føre-var, men det å tenke at alle er stokkdumme i trafikken vil jo si at du aldri kan holde 80 i en litt skarp sving, men som er slak nok til å fint kunne kjøre i 80. Da vil jo det resonnementet tilsi at det kanskje vil komme motgående trafikk i ditt kjørefelt siden en dust foretok en forbikjøring på andre sida av svingen. Det vil også tilsi at du aldri kan kjøre med biler mot deg. Plutselig vingler de på din side. Anonymkode: 61124...a9b Det er mange som kjører for fort ja, spesielt når det er store rundkjøringer. Kjønner ikke helt hva du mener med at det suser en bil fra venstre som skal rett frem. Hva mener du? Du bryter da ikke vikeplikten ved å ikke komme deg opp i fart. Det tar jo tid fra 0 for alle. Bare fordi man er treg så gir det ikke folk rett på å kjøre på deg for det om. De som skal inn i rundkjøring har vikeplikt for dem som allerede er i rundkjøringen. Det betyr ikke at man får lov å kjøre på de som kjører saktere enn deg selv. Jeg rekker jo ikke å legge meg side om side om noen kjører for fort. Men hvis vi kommer side om side, så slakker jeg ned ved utkjøring. Fordi jeg er føre-var når det kommer feltskifte når de kjører ut. For det er jævlig mange som plutselig skal bytte fil på vei ut. Til tross for at de får dobbel vikeplikt, både høyreregel OG vikeplikt ved feltskifte så gir de blanke faen og bytter uten å se seg om. Så jeg velger da å legge meg bak dem, dersom det er rom for det. Er det mye trafikk så blir man en sinker om man skal legge seg bak alle, da skaper man kork. Så da legger jeg meg en halvbilengde bak, i stede for å sinke og i stede for å ligge side om side. Det er lett å se når de velger å bytte fil og jeg er da obs på det fra før av. Litt reaksjonsevne må man ha og man må tenke litt fremover. Anonymkode: 6a7b2...34a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå