AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #1 Skrevet 26. august 2021 Dersom barnet deres trengte hjelp økonomisk med å få kjøpt bolig, ville dere vært medlåntaker? Hvorfor/hvorfor ikke? Anonymkode: b30f1...333
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #3 Skrevet 26. august 2021 Nei. Det er ikke barn, men voksne mennesker. Anonymkode: 5a3fc...8a6 4
cerruti Skrevet 26. august 2021 #6 Skrevet 26. august 2021 Ja, selvfølgelig hvis det var nødvendig og muligheten var der. Ev. gitt forskudd på arv.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #8 Skrevet 26. august 2021 Nei. Men vi stiller med hjelp til egenkapital og kan også være villige til å stå som kausjonister, eller ta opp lån på egen bolig dersom barna viser at de er fornuftige økonomisk sett. Anonymkode: 22cf7...f3a
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #9 Skrevet 26. august 2021 Om jeg stolte på dens økonomiske kontroll så ja, selvfølgelig. Hadde barnet mitt hatt problemer med å håndtere økonomi, hadde jeg prøvd å hjelpe på andre måter. Anonymkode: a42e3...4fd
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #10 Skrevet 26. august 2021 Nja, kommer an på mange faktorer. Selv er jeg litt «bitter» på foreldrene mine fordi de ikke vil stille som realkausjonister (mannen min og jeg har god utdanning, god inntekt, betaler mer for å leie enn vi hadde gjort ved å eie). Sier ingenting til dem altså, men synes det er ganske kjipt. Men ville derimot aldri forventet at de skulle stilt som medlåntakere… kunne ikke falt meg inn å spørre heller. Men det er nå min mening. Kanskje jeg vil gjøre det for mine barn når de er voksne hvis jeg har mulighet. Kommer an på mange faktorer som nevnt. Anonymkode: bbf76...25f
Drizzt Skrevet 26. august 2021 #11 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Dersom barnet deres trengte hjelp økonomisk med å få kjøpt bolig, ville dere vært medlåntaker? Hvorfor/hvorfor ikke? Anonymkode: b30f1...333 Hvis barnet viser modenhet, ansvar og fornuftig forhold til personlig økonomi og har ellers inntekten som trengs - ja. Jeg hjelper gjerne til, men ikke hvis jeg ser forbrukergjeld, uansvarlighet og dårlig personlig økonomi og inntekt.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #12 Skrevet 26. august 2021 Dersom det var krise (samlivsbrudd eller lignende) og barnet hadde hatt god kontroll på økonomi, så ja. Min mor har gjort det, og det betyr så mye for meg. Anonymkode: f7548...eec
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #13 Skrevet 26. august 2021 jeg vil heller ta opp lån på egen bolig og gi barnet lån til EK (pluss) av dette. Mer ryddig. Anonymkode: c1659...370 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #14 Skrevet 26. august 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Om jeg stolte på dens økonomiske kontroll så ja, selvfølgelig. Hadde barnet mitt hatt problemer med å håndtere økonomi, hadde jeg prøvd å hjelpe på andre måter. Anonymkode: a42e3...4fd Dette. "Andre måter" ville da vært råd og veiledning for min del. Mannen min hadde masse inkassogjeld da vi ble sammen og slet lenge med dette. Fikk ikke noe hjelp av foreldrene og var litt skuffet over det. Først da han nærmet seg 40 hadde han betalt ned alt, kommet ovenpå og fått kontroll over økonomien. Da fikk han hjelp av foreldrene til å kjøpe bolig. Hadde han fått de pengene som 20-åring hadde det vært helt bortkastet, og han trengte den lærdommen han fikk i prosessen med å ordne opp i eget økonomisk kaos. Blir vårt barn som faren kommer vi til å gjøre det samme. Prøver selvsagt å forhindre det, men man vet aldri. Anonymkode: 2cef7...d64 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #16 Skrevet 27. august 2021 Nå er barnet vårt fortsatt liten, men når hen skal kjøpe bolig vil det ikke være behov for å ta opp lån for å kjøpe en leilighet i Oslo. Men om vi ikke har klart å oppdra barnet til å være økonomisk fornuftig, er det ikke sikkert at vi vil bidra med noe. Anonymkode: 0857c...4cf
AliceNextDoor Skrevet 27. august 2021 #17 Skrevet 27. august 2021 Det kommer helt an på hvordan et eventuelt barn skjøtter sin økonomi. Om jeg ikke risikerer eget hjem og kan stole på at dette går knirkefritt, selvfølgelig ville jeg gjort det. Om mitt eventuelle barn bare roter så bør det heller ikke eie. Jeg KUNNE kjøpt leiligheten selv og leid til barnet, om det var rom for det. Men igjen, så måtte jeg hatt tillit til at det faktisk blir betalt. 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #18 Skrevet 27. august 2021 Nei, men hadde hjulpet på andre måter. Om barnet er fornuftig med penger kan jeg hjelpe med egenkapital/forskudd på arv. Ellers råd og veiledning. Gir ikke store summer til voksne barn hvis de sløser bort sine egne penger. Mine penger er hardt jobbet for og spart over lang tid. Anonymkode: 1a323...370
Trimmeren Skrevet 27. august 2021 #19 Skrevet 27. august 2021 Hadde heller eid en andel i boligen selv, isteden for å være med låntager, sånt har jeg planlagt fra barna var små, det hadde vært cashet ut😄, vis dem trenger hjelp. Det blirvnest vinn vinn for begge, uten, at man skjemmer bort barna, må også lære seg å stå egne bein
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #20 Skrevet 27. august 2021 Nei. Rett og slett fordi å stille som noe sånt fordrer at man faktisk har råd og økonomi til å overta lånet og betale det om noe går galt og poden ikke betaler (enten han ikke kan, ikke vil, ikke gidder eller hva). Det har ikke jeg råd til. Samme med kausjonistansvar. Det skal man KUN ta på seg hvis man har økonomi til å ta over og betale lånet alene om noe skjer. Det har ikke jeg. Så da går ikke det. Poden min må finne andre veier inn på boligmarkedet. Anonymkode: 7dfe4...8f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå