tom1986 Skrevet 26. august 2021 #1 Skrevet 26. august 2021 Fra Aftenposten. Mdg vil: "innføre en «jobbgaranti» for oljearbeidere. Det dreier seg blant annet om å gi lønnstilskudd til oljebedrifter som står uten oppdrag. Tanken er at de da kan holde på de ansatte mens de venter på oppdrag fra grønne næringer." Oljeinvesteringene anslås til å være på nærmere 200 mrd kr hvert år. Her skal altså staten betale oljearbeidere nærmere 200 mrd kr i året for å sitte på ræva? Helt hinsides idiotisk. Det er helt uforståelig at det finnes mennesker som stemmer på dette partiet. 23
Nettmagica Skrevet 26. august 2021 #2 Skrevet 26. august 2021 Kunne ikke vært mer enig med deg, det er hinsides all fornuft 🤯 10
GrønnNellik68 Skrevet 26. august 2021 #3 Skrevet 26. august 2021 Jeg fatter ikke hva som er så bra med MDG ? 9
Druid Skrevet 26. august 2021 #4 Skrevet 26. august 2021 tom1986 skrev (28 minutter siden): Fra Aftenposten. Mdg vil: "innføre en «jobbgaranti» for oljearbeidere. Det dreier seg blant annet om å gi lønnstilskudd til oljebedrifter som står uten oppdrag. Tanken er at de da kan holde på de ansatte mens de venter på oppdrag fra grønne næringer." Oljeinvesteringene anslås til å være på nærmere 200 mrd kr hvert år. Her skal altså staten betale oljearbeidere nærmere 200 mrd kr i året for å sitte på ræva? Helt hinsides idiotisk. Det er helt uforståelig at det finnes mennesker som stemmer på dette partiet. Nuvel: 200 mrd i investeringer fører ikke til 200mrd i lønnstilskudd. Vi er ikke et u-land heller. Det er en spektakulær idiotisk idee fordi den angriper feil problem: man stimulerer manglende omstilling, og man kaster bort ressurser som kunne forskuttert omstilling. Men man fremstår litt «Førsteprioritet er jobb til alle» som var Ap sitt 50 talls slagord, og det er på sin plass når man har utsikter til kongens bord hvis man bare suger nok gamliser. 4
Bag Skrevet 27. august 2021 #5 Skrevet 27. august 2021 Referanse? Er dette fra partiprogrammet, er det en ivrig lokal amatørpolitiker eller er det en stråmann konstruert av motstanderene? 4
Bag Skrevet 27. august 2021 #6 Skrevet 27. august 2021 7 hours ago, Bente1234 said: Jeg fatter ikke hva som er så bra med MDG ? Det folk mener er bra med MDG er at de ser ut til å ta miljøkrisen mer på alvor enn noen andre. I tillegg mener mange at de har klart å gjøre Oslo til en grønnere by. 4
Kapt.Chat Skrevet 27. august 2021 #7 Skrevet 27. august 2021 Bag skrev (3 timer siden): Referanse? Er dette fra partiprogrammet, er det en ivrig lokal amatørpolitiker eller er det en stråmann konstruert av motstanderene? Tror ikke de trenger en ivrig amatør lokalpolitiker for å komme med sånne utsagn, det klarer partiledelsen veldig godt selv. Dette også med tanke på at Lan ikke visste hvor hovedkontoret til Equinor lå. Det betyr at hun hverken kjenner fiendene sine eller har kunnskaper om statens eierposter. Man bør forvente mer av politikere som sier de skal være med og lede landet. Vet egentlig ikke hva som er mest bekymringsverdig, om det er politikken deres eller det faktum at det faktisk er noen som stemmer på MDG. Det er et parti med bakgrunn på å redde miljø og klima som har blitt tvunget til å få dette til å se ut som en helhetlig politikk. For å få ti dette så måtte de også inkludere sånne kjedlige temaer som økonomi i alle dets former. Der klarte de og sause det skikkelig til, og sannheten er at de klarer ingen av delene. De ville ikke vært i stand til å lede et bydelsutvalg engang uten å rote det skikkelig til. 11
Bag Skrevet 27. august 2021 #8 Skrevet 27. august 2021 (endret) 3 hours ago, Kapt.Chat said: Vet egentlig ikke hva som er mest bekymringsverdig, om det er politikken deres eller det faktum at det faktisk er noen som stemmer på MDG. Tror nok det er en del som ikke ser noen seriøse alternative partier som tar klimakrisen på tilstrekkelig alvor. Endret 27. august 2021 av Bag 2
GrønnNellik68 Skrevet 27. august 2021 #9 Skrevet 27. august 2021 Bag skrev (7 timer siden): Det folk mener er bra med MDG er at de ser ut til å ta miljøkrisen mer på alvor enn noen andre. I tillegg mener mange at de har klart å gjøre Oslo til en grønnere by. Ja hva mener de med det? Jeg er enig den nye båten til Røkke som skal ut på havet og samle plast det er vettugt og handlekraftig … skal en satse på klima må de fokusere utenfor landets grenser bruke penger der de sliter med forurensning. Eks India, Egypt, Kina, Russland. Hjelper lite at 5,3 mill i Norge durer rundt i Tesla…. Hvorfor sendes plast til utlandet for brenning? Hadde ikke det blitt nye arbeidsplasser og fått gjort det her hjemme?? 3
Druid Skrevet 27. august 2021 #10 Skrevet 27. august 2021 Bente1234 skrev (56 minutter siden): Ja hva mener de med det? Jeg er enig den nye båten til Røkke som skal ut på havet og samle plast det er vettugt og handlekraftig … skal en satse på klima må de fokusere utenfor landets grenser bruke penger der de sliter med forurensning. Eks India, Egypt, Kina, Russland. Hjelper lite at 5,3 mill i Norge durer rundt i Tesla…. Hvorfor sendes plast til utlandet for brenning? Hadde ikke det blitt nye arbeidsplasser og fått gjort det her hjemme?? Pussig nok hjelper det veldig at Nordmenn kjøper Tesla; selv om vi er et ubetydelig marked i verdenssamfunnet, har vår etterspørsel etter den spesifikke typen El-bli, lagt grunnlaget for at markedet har utviklet seg. Det er ikke sikkert det ville utviklet seg så raskt uten oss. Det er bare å se til den typen transportmidler vi IKKE har mulighet til å subsidiere. Resten er også basert på en politisk forståelse at vi kan gjøre en forskjell. Og demonstrerer behovet for et parti som setter klima i en politisk kontekst. Og forstår forskjellen mellom forurensing og klima. Poenget er at man må forstå samfunnsøkonomi: man MÅ forstå at mesteparten av løsningen ligger i teknologi og industri utvikling. Så å sette datoer for å avslutte oljeleting , olje boring og oljeutvinning, er ikke i seg selv problemer ; det trigger utvikling. Men å subsidiere arbeidstokken istedet for å stimulere nærings og teknologi utvikling er ren idioti. Vi sitter å trenerer for utviklingen av havvind. Det er ikke mangel på vilje til utvikling, investering eller bygging. Vi mangler ikke en gang infrastruktur eller servicebransje. Vi kan begynne erstatte dagens olje med fornybar energi idag! .... men vi sitter enda å utreder og krangler på om dette er noe vi politisk vil. Og vi kan miste et forsprang på grunn av det! På veien fra 70 tallet til i dag, har vi mistet den politiske gjennomføringsevnen som ga oss oljealderen. At noen ser etter politiske partier som later som de har denne gjennomføringsevnen er naturlig. Bare synd den ikke er knyttet til intelligens. 6
Drizzt Skrevet 27. august 2021 #11 Skrevet 27. august 2021 Fy f...n Jeg må innrømme at MDG slutter aldri å få meg til å le med sine ''løsninger'' på problemene de selv skaper. 9
Kapt.Chat Skrevet 27. august 2021 #12 Skrevet 27. august 2021 Bag skrev (5 timer siden): Tror nok det er en del som ikke ser noen seriøse alternative partier som tar klimakrisen på tilstrekkelig alvor. Ja det kan være en forklaring at enkelte ikke synes tiltakene til de styringsdyktige partiene er gode nok. Men det er for at de styringsdyktige partiene må ha en helhetlig politikk, og da må der nødvendigvis nødt til å bli noen kompromiss. MDG har sin funksjon som urokråka som snakker klima på innpust og utpust. Jeg ser at vi trenger den rollen i politikken også, så en protest stemme er greit. Men de som går rundt og tror at MDG sitt partiprogram er gjennomførbart i praksis bør søke litt bredere kunnskap. MDG bør aldri bli noe mer en et marginalt parti med noen få protest stemmer. 4
GrønnNellik68 Skrevet 27. august 2021 #13 Skrevet 27. august 2021 Msg skal ha hvertfall i 2019 et ønske om egen lokal valuta i Oslo😂. De skal legge ned oljeproduksjon som skal gi bedre kollektiv transport og satse på havvind😂. Dvs 240 000 olje arbeidere skal da i stedet kjøre buss eller omskoleres til bruk i havvind satsing.😂 Hvordan skal de ha råd til vindmøller til havs uten oljepenger når vi ikke har råd til vindmøller til havs med oljeinntekter??( enig at alle vindmøller burde settes til havs istedet for på land). Hvor skal staten få penger til å omskolere oljearbeidere og ikke minst lønne nye bussjåfører?? 1 bomring per meter kanskje😂 2
Gjest Poppeloppen Skrevet 27. august 2021 #14 Skrevet 27. august 2021 Bente1234 skrev (20 timer siden): Jeg fatter ikke hva som er så bra med MDG ? Det eneste bra med MDG og grunnen til at de har så mange velgere er at det er MILJØ i navnet deres. Innholdet er dessverre søppel - naivt, urealistisk, virkelighetsfjernt. Ideen var god, men de har dessverre ikke skjønt hvordan man planlegger og gjennomfører. MDGs politikk skaper en antimiljøbevegelse som vi absolutt ikke trenger.
MissLucy Skrevet 27. august 2021 #15 Skrevet 27. august 2021 tidligere Høyre-statsråd, professor ved NHH og samfunnsøkonom Victor Norman har interessant nok kommet til samme konklusjon som MDG - at det er lurt å sette en sluttdato, fordi: "De politiske partiene som liker å kalle seg ansvarlige, bør etter Normans mening avslutte all leteboring og alle nyinvesteringer på sokkelen og fastsette en sluttdato for produksjonen av olje og gass. Når en slik dato nærmer seg, vil lønnsutviklingen og kursen på norske kroner begynne å justere seg slik at det igjen blir lønnsomt å investere i andre former for konkurranseutsatt verdiskapning i Norge. Det vil ikke skje så lenge sluttdatoen er i det blå." https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2021/08/23/kloke-ord-fra-en-hoyre-mann/ 7
Stina234 Skrevet 27. august 2021 #16 Skrevet 27. august 2021 Det er bekymringsfullt at såpass mange stemmer mdg. Det betyr at svært mange i norge ikke forstår elementær økonomi. 6
MissLucy Skrevet 27. august 2021 #17 Skrevet 27. august 2021 Stina234 skrev (35 minutter siden): Det er bekymringsfullt at såpass mange stemmer mdg. Det betyr at svært mange i norge ikke forstår elementær økonomi. det er mer bekymringsfullt at så mange ikke stemmer MDG (eller SV, Rødt eller V). Hva skal du bruke de elementære økonomikunnskapene til i et samfunn som kollapser, på en klode som brenner, når det er for sent? 13
Kapt.Chat Skrevet 27. august 2021 #18 Skrevet 27. august 2021 MissLucy skrev (3 timer siden): tidligere Høyre-statsråd, professor ved NHH og samfunnsøkonom Victor Norman har interessant nok kommet til samme konklusjon som MDG - at det er lurt å sette en sluttdato, fordi: "De politiske partiene som liker å kalle seg ansvarlige, bør etter Normans mening avslutte all leteboring og alle nyinvesteringer på sokkelen og fastsette en sluttdato for produksjonen av olje og gass. Når en slik dato nærmer seg, vil lønnsutviklingen og kursen på norske kroner begynne å justere seg slik at det igjen blir lønnsomt å investere i andre former for konkurranseutsatt verdiskapning i Norge. Det vil ikke skje så lenge sluttdatoen er i det blå." https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2021/08/23/kloke-ord-fra-en-hoyre-mann/ Har hørt at Lilli Bendriss også er enig med MDG, vet ikke om det også karakteriseres som "interessant nok". 3
MissLucy Skrevet 27. august 2021 #19 Skrevet 27. august 2021 (endret) jeg har blitt skremt av FNs klimapanel. Jeg ble skremt av rapporter om klimaendringer lenge før jeg hadde hørt om MDG. Jeg har vært skremt siden slutten av 80-tallet. Jeg har ikke blitt skremt av MDG, tvert imot gir det litt håp at folk begynner å stemme på dem. Jeg synes det naivt og uansvarlig å ikke være skremt nå. Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. Endret 30. august 2021 av Perelandra 11
PetterKanin Skrevet 27. august 2021 #20 Skrevet 27. august 2021 MissLucy skrev (9 minutter siden): jeg har blitt skremt av FNs klimapanel. Jeg ble skremt av rapporter om klimaendringer lenge før jeg hadde hørt om MDG. Jeg har vært skremt siden slutten av 80-tallet. Jeg har ikke blitt skremt av MDG, tvert imot gir det litt håp at folk begynner å stemme på dem. Jeg synes det naivt og uansvarlig å ikke være skremt nå. Hvorfor i all verden skal man la seg skremme av dommedagsprofetier? Det er jo komplett idioti. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå