AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #1 Skrevet 26. august 2021 Snakket med en bekjent i dag og det kom fram at hun hadde kjørt uten førerkort et år før hun faktisk fikk lappen. Kjørte visst rundt med id'en til en annen i tilfelle hun ble stoppet. Ble litt skremt, er dette noe som folk gjør? Er ikke det helt krise med tanke på forsikring og sånn hvis man kræsjer? Anonymkode: 17e8c...037
Oktnxbye Skrevet 26. august 2021 #2 Skrevet 26. august 2021 Nei, selvfølgelig er ikke det vanlig. Det er flere lovbrudd og straffbare handlinger på en gang. 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #4 Skrevet 26. august 2021 Det er ikke helt uvanlig... Og veldig sjelden at noen blir tatt. Jeg har hatt lappen siden 1989, og har bare blitt stoppet i kontroll en gang. Har kjørt bil siden jeg var 14. Anonymkode: 052ed...db4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #5 Skrevet 26. august 2021 Det er dessverre ikke veldig uvanlig, nei. Anonymkode: ef141...bb0
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #6 Skrevet 26. august 2021 Jeg vet om flere som har mistet lappen, og som ikke fortalte det til noen når det skjedde, men latet som ingenting og fortsatte å kjøre i tiden de var uten. Det er nok mer vanlig enn man tror, og når man følger med på politi-meldinger på twitter og i avisen, så ser man ofte noen blir tatt uten gyldig førerkort. Og det er klart grunn til å tro politiet bare tar en brøkdel av dem som kjører uten. Anonymkode: 42ea7...160 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #7 Skrevet 26. august 2021 Det er nok ganske uvanlig, men de som er i miljøer der det gjøres tror de er vanlige. På seg selv kjenner man andre. Anonymkode: d319b...612
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #8 Skrevet 27. august 2021 Ikke vanlig, men heller ikke unikt. Kjørte selv bil siden jeg var 16, bodde på et lite sted. Og så var det en periode jeg var uten lappen i noen år etter å ha mistet den pga en tullete hendelse. Kjørte bil som vanlig den perioden, kjøreevnene ligger ikke i den plastbiten. Men er selvsagt krise om det skjer en ulykke da forsikring ikke vil dekke noe. Anonymkode: a976c...deb
solmåneogstjerner Skrevet 27. august 2021 #9 Skrevet 27. august 2021 Ikke helt uvanlig i enkelte kretser. Det skal jo litt til å bli tatt. Jeg har aldri kjørt uten å ha hatt førerkort, men det er jo faktisk bare noen få ganger jeg har blitt stoppet av politiet i løpet av de tyve årene jeg har hatt førerkort. Da i rutinekontroll hvor jeg må vise førerkort og så sjekker de et par andre ting. Det er så ekstremt sjelden man blir stoppet så lenge man kjører normalt. MEN: om du skulle havne i en ulykke, spesielt med personskade (og det kan fort skje), da har du fort store problemer om du ikke har førerkort. Da kan du bli økonomisk ansvarlig for hele kostnaden: den andres bil (den kan koste en million), den andres helse/uføre (det kan koste mange millioner!).
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #10 Skrevet 27. august 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: Det er nok ganske uvanlig, men de som er i miljøer der det gjøres tror de er vanlige. På seg selv kjenner man andre. Anonymkode: d319b...612 Hvordan forklares da at politiet nærmest daglig tar folk for kjøring uten lappen? Ikke at det utgjør så mange, men det er jo et kjent faktum at politiet bare tar stikkprøver av trafikken. Anonymkode: 42ea7...160
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #11 Skrevet 27. august 2021 Vi kan jo se til fakta, første treff på google var denne artikkelen fra 2014. Har neppe blitt særlig mye bedre. 14,000 anmeldte i året. Politiet sier selv at mørketallet er stort. Fremdeles noen som mener det er uvanlig? https://www.nrk.no/sorlandet/mange-kjorer-uten-lappen-1.11625941 Anonymkode: 42ea7...160
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #12 Skrevet 27. august 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan forklares da at politiet nærmest daglig tar folk for kjøring uten lappen? Ikke at det utgjør så mange, men det er jo et kjent faktum at politiet bare tar stikkprøver av trafikken. Anonymkode: 42ea7...160 Stryk denne, se heller til det faktabaserte innlegget. Anonymkode: 42ea7...160
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå