AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #1 Skrevet 26. august 2021 Min datter på 7 år har vanskeligheter med det sosiale. På skolen tør hun ikke å spørre noen om å leke, i redsel for at de sier nei. Hun blir ofte lekende alene. Da hun begynte i første klasse for et år siden kom hun i klasse/kohort med ingen hun kjente og det året har vært en stor påkjenning for henne. De eneste to hun lekte med før rødt nivå var i en annen klasse og de ble enda nærere i løpet av denne tiden og nå vil de ikke inkludere min datter i leken, og løper ofte fra henne når hun spør. Vi har invitert noen jenter fra klassen med hjem, men blir ikke invitert tilbake. Jeg har snakket med kontaktlærer og hun er oppmerksom på problemet, men nå trenger jeg råd. Noen med lignende erfaringer? Anonymkode: a10da...54e
Ronny82 Skrevet 26. august 2021 #2 Skrevet 26. august 2021 Hva om ungen begynte med noe idrett. Fotball, håndball, turn Idretten inkluderer. Håper det ordner seg for dere 6
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #3 Skrevet 26. august 2021 Fortsett å invitere barn hjem, en og en. Anonymkode: d3e21...369 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #4 Skrevet 26. august 2021 Du skal ihvertfall ikke stresse henne. Noen barn bruker tid på å bli trygge på barn rundt seg, la henne ta sin tid. Anonymkode: 77941...3d0 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #5 Skrevet 26. august 2021 Ronny82 skrev (2 timer siden): Hva om ungen begynte med noe idrett. Fotball, håndball, turn Idretten inkluderer. Håper det ordner seg for dere Har ennå ikke funnet en idrett som hun vil være med på, men kanskje lagidrett er det beste for en som henne? Anonymkode: a10da...54e
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #6 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fortsett å invitere barn hjem, en og en. Anonymkode: d3e21...369 Tror også dette kan være første del av løsningen. Hun er tydeligvis en forsiktig jente som ikke ønsker å gjøre så mye ut av seg. Begynn i det små og bygg mestreringsfølelse. Hvordan var hun i barnehagen, i lag med andre ukjente på ferier, hva med de på hennes alder i vennekretsen deres, eller jevnaldrende i gata hvor dere bor? Anonymkode: ec09c...879 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #7 Skrevet 26. august 2021 Inviter med barn hjem og ta de med på piknic, tur i parken, kino eller basseng (det koster jo litt penger, men det trenger det ikke gjøre) Finn på noe gøyt, da har gjerne barna no å felles å prate om, og kanskje det gir mersmak. Anonymkode: d00fc...a96 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #8 Skrevet 26. august 2021 Så bra at du tar dette på alvor. Det virker som hun er veldig sensitiv og kjemperedd for avvisning. Enig at det er viktig å bygge mestringsfølelse - og det er utrolig viktig at læreren er oppmerksom og organiserer aktiviteter på en slik måte at hun alltid er inkludert. Hun kommer nok til å ha dette som en utfordring, og det å ha aktiviteter med klare regler og mye interaksjon blir viktig. Anonymkode: 8d2ea...18d 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #9 Skrevet 26. august 2021 Jeg støtter det med å fortsette å invitere hjem (evt invitere med på aktiviteter). Da vår jente begynte på skolen, kjente hun svært få jenter fra før, mens mange av de andre kjente hverandre. Vi begynte raskt å invitere hjem, og jeg var lenge ganske frustrert over at det aldri kom noen invitasjoner tilbake. Som regel sa foreldrene «neste gang må du komme til oss», men så kom deg aldri en konkret invitasjon og også jenta vår ble frustrert. Vi kjente ingen så godt at det føltes naturlig å selv spørre om hun kunne komme pp besøk. Men så, etter ei stund løsnet det veldig. Så hold ut! Ellers kan det jo også være en ide å melde henne på en lagidrett som flere nevner. Da blir det cuper og turer etc, evt korps. Det er også sosialt. Anonymkode: c1c89...fca 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #10 Skrevet 26. august 2021 Her er det viktig at lærer/skole gjør sin jobb på skolen med å sørge for at hun blir inkludert. Temaet kan også tas opp på neste foreldremøte og ha fokus på at det er viktig å inkludere, og invitere hjem andre enn bare de samme barna hele tiden. Læreren i vår klasse har veldig fokus på dette, og det hjelper masse på klassemiljøet. Er det noen av de andre mødrene du føler du kan snakke med dette om? Så kan du jo si det som det er og at du hadde satt veldig pris på om de kan invitere henne hjem en dag det passer? Forstår at dette et vondt for deg som mor, men ikke gi deg. Så håper jeg det løsner etter hvert. 💕 Anonymkode: 19915...5fb 3
Oxytenis Skrevet 26. august 2021 #11 Skrevet 26. august 2021 Få dere en kattunge eller to? min aller beste venninne ble jeg kjent med i 2.klasse (selvom vi gikk i klasse sammen i 1. også) på barneskolen fordi hun hadde kattunger da, og da dro jeg dit hver dag😂 1
Monky Skrevet 26. august 2021 #12 Skrevet 26. august 2021 Oxytenis skrev (1 time siden): Få dere en kattunge eller to? min aller beste venninne ble jeg kjent med i 2.klasse (selvom vi gikk i klasse sammen i 1. også) på barneskolen fordi hun hadde kattunger da, og da dro jeg dit hver dag😂 Dummeste rådet ever!!
Oxytenis Skrevet 26. august 2021 #13 Skrevet 26. august 2021 Monky skrev (3 minutter siden): Dummeste rådet ever!! Hva mener du? jeg er utrolig takknemlig for at de hadde de kattungene da. For uten de hadde jeg ikke dratt på besøk der hver dag og da hadde vi ikke blitt bestevenner, og det har vi vært hele livet og er det enda. For noen år siden da jeg var klar for barn heiv hun seg på også, og nå har vi barn i samme årskull det er SÅ hyggelig at vi kan følge hverandre i dette nye kapittelet av livet også❤️ og alt startet pga de kattungene 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #14 Skrevet 27. august 2021 Ronny82 skrev (12 timer siden): Hva om ungen begynte med noe idrett. Fotball, håndball, turn Idretten inkluderer. Håper det ordner seg for dere Sjekk hvilken idrett de andre i klassen går på og ta en prøvetime på den idretten? Går alle jentene på håndball/fotball/turn/dans ol så meld på den konkrete aktiviteten på samme tid, så kan dere innimellom tilby dere å kjøre og ha barna på middag i forkant. Da har de plutselig enda en felles plattform og blir husket på. Anonymkode: f187a...e3b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå