Gå til innhold

Hei sykepleier, hvordan ser arbeidsdagen din ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, jeg vet jeg spør dumt nå og at jeg sikkert burde visst mye mer om sykepleiere fra før, beklager det. Men det gjør jeg ikke, og vil gjerne få litt innsikt.

Jeg har nettopp hørt en debatt hvor det ble snakket om at det trengs veldig mange flere sykepleiere og at skremmende mange sykepleiere vurderer å forlate yrket pga høyt arbeidspress. Dette er jo ganske skremmende. Jeg håper selvfølgelig at dere får bedre betalt i framtiden, men det jeg lurer på er dette: gjør dere mye som kunne vært gjort av andre enn sykepleiere? Matlaging, vask osv? Og kan noen av oppgavene deres løses med teknologi, slik at arbeidshverdagen deres blir lettere?

Anonymkode: f52c6...5e4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber på en liten sykehjemsavdeling. Vi er to ansatte på 8 beboere. Morgenstell begynner kl. 07.45 og varer til alt fra 11.30 eller 12.30. Det kommer an på hvor mange sengeliggende beboere vi har, prosedyrer og andre arbeidsoppgaver. Innimellom morgenstell skal tablettene deles ut. Dette tar også tid. Frokost skal serveres til de beboerne som har stått opp. Telefonen ringer og jeg blir avbrutt. Så får vi f.eks. en ny beboer kl. 12.00 og jeg må droppe matpausen min, men pytt pytt. Skittentøy, kluter, håndkler, sengetøy og vaskevannsfat skal inn på skyllerommet til vask. Brukte bekken og uringlasker må spyles. Sårstell skal fullføres enten under morgenstellet eller etter stellet. Beboerlunsjen er det helsefagarbeideren eller assistenten som lager. 13.00 serverer vi lunsj og deler ut lunsjmedisiner. Etter lunsj skal noen følges på WC og andre følges til sengen for å hvile. Av og til er legevisitten samtidig som lunsjen, så den srakkars hjelpepleieren må stresse rundt på spisestuen alene. Kl. 14.00 kan vi dokumentere i Gerica (hvis vi har tid), hvis ingen klokker ringer akkurat da. Hvis ikke dokumenterer man på overtid. Rapporten er fra ca. 14.55 til 15.10. Så er arbeidsdagen over ca. 15.30. Det går i ett hver dag. Vi er heldige hvis vi rekker matpause på 15-20 minutter. 

Anonymkode: 53f6d...586

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg jobber på en liten sykehjemsavdeling. Vi er to ansatte på 8 beboere. Morgenstell begynner kl. 07.45 og varer til alt fra 11.30 eller 12.30. Det kommer an på hvor mange sengeliggende beboere vi har, prosedyrer og andre arbeidsoppgaver. Innimellom morgenstell skal tablettene deles ut. Dette tar også tid. Frokost skal serveres til de beboerne som har stått opp. Telefonen ringer og jeg blir avbrutt. Så får vi f.eks. en ny beboer kl. 12.00 og jeg må droppe matpausen min, men pytt pytt. Skittentøy, kluter, håndkler, sengetøy og vaskevannsfat skal inn på skyllerommet til vask. Brukte bekken og uringlasker må spyles. Sårstell skal fullføres enten under morgenstellet eller etter stellet. Beboerlunsjen er det helsefagarbeideren eller assistenten som lager. 13.00 serverer vi lunsj og deler ut lunsjmedisiner. Etter lunsj skal noen følges på WC og andre følges til sengen for å hvile. Av og til er legevisitten samtidig som lunsjen, så den srakkars hjelpepleieren må stresse rundt på spisestuen alene. Kl. 14.00 kan vi dokumentere i Gerica (hvis vi har tid), hvis ingen klokker ringer akkurat da. Hvis ikke dokumenterer man på overtid. Rapporten er fra ca. 14.55 til 15.10. Så er arbeidsdagen over ca. 15.30. Det går i ett hver dag. Vi er heldige hvis vi rekker matpause på 15-20 minutter. 

Anonymkode: 53f6d...586

Alt det jeg har markert nå kunne vel noen uten sykepleierutdanning gjort? Skjønner at mye av problemet ligger i at det ikke er ressurser nok til å ha flere på jobb, og det er jo et problem. Men et annet problem er at det blir færre og færre arbeidsplasser til folk uten utdanning, hadde det vært et potensiale her, gitt bedre finansiering?

Ts

• Liker 2
Skrevet

Burde kanskje vært flere ufaglærte så sykepleiere kunne gjort flere sykepleieoppgaver. Da jeg jobbet i helse var det typisk: 15 min rapport, 30 min ta av pasienter bandasje og gjøre de klare for undersøkelse og gi medisiner, 15 min frokost til pasienter, 30 min gjøre pasienter klare for operasjon og legge pvk, 15 min møte, 15 min sende pasienter til operasjon, 30 min sende hjem ferdig opererte pasienter, 30 min ta imot pasienter, 15 min medisiner, 15 min møte, 15 min administrativt som å sende PLO, 30 min ta opp pasienter fra operasjon, 15 min lunsj til pasienter, 30 min ta imot ny pasient og sånn fortsetter dagen. Gjerne enda en pasient som kom og noen konfereringer med lege angående medisiner som ikke virket, var lagt inn feil eller forverring av pasienten sin tilstand. Lunsj tok man gjerne mens man skrev. Kunne spise de samme tre brødskivene i fire korte omganger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Alt det jeg har markert nå kunne vel noen uten sykepleierutdanning gjort? Skjønner at mye av problemet ligger i at det ikke er ressurser nok til å ha flere på jobb, og det er jo et problem. Men et annet problem er at det blir færre og færre arbeidsplasser til folk uten utdanning, hadde det vært et potensiale her, gitt bedre finansiering?

Ts

På min arbeidsplass så går vi sykepleiere stort sett i pleie, samtidig som vi har det sykepleiefaglige ansvaret (ikke uvanlig at det er alene på over femti brukere). Da sparer de en person i pleie, for det må uansett være en sykepleier på jobb. Da må jeg gå i pleie samtidig som jeg løper overalt og ordner sykepleieoppgaver. 

Syns likevel det er viktig at en sykepleier går i pleie i avdelingene en gang i blant. Ufaglærte har ikke nødvendigvis det samme kliniske blikket. Hvis jeg går på en avdeling jeg sjeldent er på så er det ikke uvanlig at jeg oppdager ting som må sjekkes ut med lege. Så føler det er en sikkerhet at vi også er i pleie, men absolutt ikke nødvendig hver eneste vakt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ts

Tja. Men den ufaglærte måtte gjort mye annet også. Dvs. gå som en fullverdig del av personalet. Det spiser av budsjett, og det er ikke (alltid) forsvarlig å ha mennesker uten helsefaglig utdanning i sykehjemmene. Der bor det eldre med komplekse sykdommer og utfordringer, som fortjener omsorg og forsvarlig pleie. Et stell er ikke alltid et enkelt stell. 

Men jeg ser hvor du vil ts., og jeg er veldig enig i at noe må gjøres. Når 7 av 10 (ref. Bergens tidene) helsefagarb. og sykepleiere ønsker å slutte i sykehjemmene, så er det ille. 

Anonymkode: d0307...7bf

Skrevet

På psyk. Kommer på jobb, har overlapping. Får ansvarsvakt eller medisinansvar. Det er mye medisiner, også injeksjoner, også med tvang. Vakten går passe rolig, eller det er akutt innleggelser, selvskading, selvmordsforsøk, beltelegginger, utageringer etc. Delegerer noen til å sette frem mat eller gjør dette selv ved måltider. Har samtaler med pasienter, ser på tv på felles, skriver litt rapporter. Har overlapping og går hjem. 

Anonymkode: d2fe7...88c

Skrevet

Da jeg jobbet på sengepost på sykehus brukte vi ekstremt mye tid på mat: Rydding av mat fra kjøkken inn i kjøleskap, varming av mat, smøring av brødskiver, servering av mat, påfyll av kaffe, koking av ny kaffe, henting av matbrett på pasientrom, skylle og rydde inn i oppvaskmaskin, ta ut av oppvaskmaskin, rydde inn i skap og skuffer. Enda vi var en av de heldige avdelingene som hadde kjøkkenvert på dagtid, så falt mye av disse oppgavene på sykepleierne. På kveldsvakter brukte jeg nok ca to timer hver vakt på matrelaterte gjøremål. 

Anonymkode: 609a6...380

Skrevet

Starter dagen kl. 07, med rapport fra nattevakt, hvis ikke vi må starte med det samme grunnet pasienter med fallfare som står opp selv. Vi er 2 pleiere på 8 pasienter. Pluss at vi nå stort sett er en sykepleier på 32 pasienter, hvor det skal gis insulin, klexane, katedreriseres, blæreskylles, foretas sårstell og ofte gis behovsmedisin før stell (må hentes ut på medisinrom). Pluss ting som oppstår underveis. Når jeg kommer til medisinrommet må det foretas dobbeltkontroll, vi er 9 avd. Med felles medisinrom, nyåpnet boks med vival f. Eks 100 små tabletter som må tas ut og telles. Så må jeg følge opp virkning/bivirkning av behovsmedisin. Så skal de 4 pasientene jeg har på egen avdeling få stell og følges opp gjennom dagen. Måltider, da har vi 4 pas. Som må mates. Dele ut medisiner, hente og kontrollere multidoseruller, samt legge dosetter, og kontrollere for andre avdelinger, oppdatering av tiltaksplaner, oppdatering av pårørende, så får vi tøytralle x2 per uke, med håndklær og kluter som må brettes og legges på plass. Vasking og tørking av støv i fellesmiljø og pasientrom. Vanning av blomster, gå med søppel. Jeg mottar i snitt 10 telefoner fra kolleger på de avdelingene jeg har ansvar for. Stort sett innebærer det at jeg må se til pasienten og gå fra avdelingen jeg jobber på. Pluss da gjennomsnittlig 3 telefonsamtaler med pårørende. Så avslutter vi dagen med å vaske ned kjøkkenet for så å dokumentere, og gi rapport til påtroppende vaktlag.

Anonymkode: 0571b...2fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.8.2021 den 18.13):

Ts

Du har helt rett ts, disse tingene kunne absolutt blitt gjort av en ufaglært. 

Anonymkode: 8f1a0...edf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...