Gå til innhold

I hvilken alder kan barna gå rundt alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann. Ønsker svar fra dere med små barn/barn i bhg/småskolen.

Fra hvilken alder lar dere barna gå rundt i nabolag/nærområdet uten å ha oversikt eller kontroll over dem? 

Si gjerne noe også om hvorfor dere tenker denne alderen og hva slags nærområdet dere bor i. 

TS. 

Anonymkode: 022bc...f24

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi på 4,5 år er ute i nabolaget alene. Det er fem 4-åringer her, og alle er ute og leker uten foreldre. Nå er mi sånn at hun kommer i døren for å spørre om noe hvert 10 minutt da, så jeg har jo kontroll på henne. Ser også etter henne jevnlig. Vi bor i et stort byggefelt på et lite tettsted, og de må gå ganske langt for å komme seg ned til en hovedvei. De vet at de kun får holde seg i det området av byggefeltet som vi bor i. 

Anonymkode: 0046c...196

• Liker 3
Skrevet

Jeg løp rundt alene da jeg var 4 år

Anonymkode: 3d724...6ff

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Jeg løp rundt alene fra jeg var 4-5 år. 

Skrevet

6-åringen min fikk gå ut alene i fjor sommer. 4,5-åringen får enda ikke gå uten voksne. Hun eier ikke impulskontroll og enn så lenge stoler jeg ikke på henne på det området.

Anonymkode: 46d5a...442

• Liker 2
Skrevet

Her fikk ungene gå alene rundt i nærmeste byggefelt fra de var 3 1/2-4 år. Ut fra området her kunne de gå sommeren før de startet på skolen.

Skrevet

Vi bor i en gate med litt biler og lav fartsgrense. Mine fikk gå ute fra sommeren før skolestart. De hadde klokke med telefon, så kunne lett få kontakt med oss.

Anonymkode: 69220...3b3

• Liker 1
Skrevet

Lar dere ungene gå ute alene når de er 3-4 år???? Det synes jeg var veldig overraskende. I byen jeg bor er det kun utlendinger og bøller som lar ungene sine være uten oppsyn i den alderen. Hadde aldri latt mine gå ut så tidlig! 

Anonymkode: 15891...4e1

• Liker 18
Skrevet

3-4 års alderen. 

Anonymkode: 59c00...e7b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lar dere ungene gå ute alene når de er 3-4 år???? Det synes jeg var veldig overraskende. I byen jeg bor er det kun utlendinger og bøller som lar ungene sine være uten oppsyn i den alderen. Hadde aldri latt mine gå ut så tidlig! 

Jeg ser flere barn på 4 år ute i gatene her alene, men nå bor jeg i ett byggefelt langt ute på landet da. Det kommer jo helt an på hvor en bor om det er trygt eller ikke, sier seg selv at du ikke slipper ungen din på 4 ut alene om du bor midt i Oslo feks. 

Anonymkode: 75bb8...f96

• Liker 9
Skrevet

Fra 5- 6 årsalderen. 

Anonymkode: ec888...ddf

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De bor sikkert et tryggere sted

Anonymkode: 69220...3b3

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde jeg bodd i en by med mye folk, mye trafikk osv, ville jeg nok ikke sluppet ungene ut alene i den alderen. Tror nok også min eldste var fem før hun fikk gå ut alene for å leke med unger i nabolaget. Dette fordi hun måtte gå et par-tre hundre meter for å komme til venn som var på samme alder. Ingen lekepark mellom husene. 

Hadde jeg bodd i et byggefelt med lite trafikk, flere unger på samme alder og leke park i området, hadde jeg nok sluppet barna tidligere.

Det meste kommer an på hvor man bor.

• Liker 3
Skrevet

Her går våre rundt fra 4-5 års alderen. Er mange barn på samme alder rundt her og de leker sammen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi bor i et lite nabolag med mange barn og ikke spesielt trafikert vei, ser ikke problemet med at en 4 åring kan være ute med venner her. 3 åringen er ikke helt der enda.

• Liker 2
Skrevet

Her er jenta 7 og det er først nå hun får lov å gå litt rundt. Jeg tenker at de må være en viss alder for å klare å forstå trafikk og andre farer. Jeg tenker at mange av de tragiske hendelsene man hører om når det har skjedd en alvorlig ulykke er fordi foreldre slipper ut små barn for tidlig. 

Anonymkode: 2b57a...c9d

• Liker 6
Skrevet
Strange Doll skrev (4 minutter siden):

Her går våre rundt fra 4-5 års alderen. Er mange barn på samme alder rundt her og de leker sammen. 

Og de skjønner at de skal være forsiktig rundt innkjøringer til hus, svinger, at de ikke skal løpe etter ballen når den fyker ut i gata, at de ikke skal bli med fremmede for å se på «kattunger» eller at det er dumt å leke langs en elv eller smake på giftige blomster/bær/sopp? Mye som skal læres og huskes.. men disse fireåringene lærer vel opp hverandre?

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og de skjønner at de skal være forsiktig rundt innkjøringer til hus, svinger, at de ikke skal løpe etter ballen når den fyker ut i gata, at de ikke skal bli med fremmede for å se på «kattunger» eller at det er dumt å leke langs en elv eller smake på giftige blomster/bær/sopp? Mye som skal læres og huskes.. men disse fireåringene lærer vel opp hverandre?

Her er det ingen elv i nærheten de kan leke i. Mitt barn har ringeklokke han han bruke om det er noe, jeg føler meg trygg på at han bruker den. 

Nå er det heller ikke snakk om at ungene alltid er ute alene heller, men jeg ser virkelig ikke problemet med å la barna få lov å gå mellom eiendommene uten å bli fulgt med. Det er jo ikke akkurat slik at de har picknik og fotballkamp midt i bilveien.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Her er jenta 7 og det er først nå hun får lov å gå litt rundt. Jeg tenker at de må være en viss alder for å klare å forstå trafikk og andre farer. Jeg tenker at mange av de tragiske hendelsene man hører om når det har skjedd en alvorlig ulykke er fordi foreldre slipper ut små barn for tidlig. 

Vi tenker likt, men jeg ser at vi er i mindretall, her i nabolaget har også de fleste barna gått rundt alene f.o.m 4-5 års alder. Det har resultert i mange foreldre som konstant etterlyser barna sine via sosiale media, noe som er greit det, men føler liksom vi er de «overbeskyttende» som ikke har vært komfortabel med dette. Jeg jobber med barn og har tatt imot mange barn med diverse skader, samt at jeg kjenner til tilfeller hvor barn faktisk har dødd, her i byen vi bor. Så jeg tror kanskje jeg er veldig skada av dette, og er knapt nå komfortabel med å sende henne ut uten å vite hvor hun er til enhver tid. Er nok mer engstelig enn de fleste, dessverre.. :( 

Tusen takk til alle svar forresten. 

Anonymkode: 022bc...f24

• Liker 2
Skrevet

Jenta mi hadde begynt på skolen og vel så det. Vi bor ikke midt i byen, men bor langs en trafikkert vei. Når jeg følte meg trygg på at hun kunne gå alene til skolen så fikk hun også gå mer fritt ute (mest fra 2 kl, litt i 1kl). Kommer jo litt an på modenhet også, i tillegg til hvor man bor. Jeg ser IKKE 4 åringer som flyr ute alene her, men så ville ikke det vært forsvarlig her vi bor heller. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...