Gjest Hvemsomhelst Skrevet 26. august 2021 #1 Skrevet 26. august 2021 (endret) Jeg må visst få meldt meg ut av de gruppene på fb. Senest i dag så jeg poteter til 45 kr kg og svinekoteletter til 250. Dette skal altså være uten fordyrende mellomledd. Ikke så rart at folk kjøper FirstPrice på Kiwi. Endret 26. august 2021 av Hvemsomhelst
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #2 Skrevet 26. august 2021 Hvemsomhelst skrev (2 minutter siden): Jeg må visst få meldt meg ut av de gruppene på fb. Senest i dag så jeg poteter til 45 kr kg og svinekoteletter til 250. Dette skal altså være uten fordyrende mellomledd. Ikke så rart at folk kjøper FirstPrice på Kiwi. Og hva tror du bonden sitter igjen med for det du kjøper på firstprice? Anonymkode: 9532d...4ef 44
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 26. august 2021 #3 Skrevet 26. august 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og hva tror du bonden sitter igjen med for det du kjøper på firstprice? Anonymkode: 9532d...4ef Det er ikke stort han får direkte fra kundene, men han har jo fått litt subsidier. I tillegg kan han jo sitte med en eierandel i Noctura, Gilde, Tine, Bama eller hva de heter alle sammen. Det er bare det, at når man må handle etter lommeboka, så har man ikke råd til å bekymre seg så veldig for akkurat bonden. Endret 26. august 2021 av Hvemsomhelst
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 Populært innlegg #4 Skrevet 26. august 2021 Hvemsomhelst skrev (2 minutter siden): Det er ikke stort han får direkte fra kundene, men han har jo fått litt subsidier. Det er bare det, at når man må handle etter lommeboka, så har man ikke råd til å bekymre seg så veldig for bonden. Når den norske bonden ikke lenger har råd til å drive gårdsdrift, blir det alle sitt problem 😊 Anonymkode: 1fd8e...aec 56
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 26. august 2021 #5 Skrevet 26. august 2021 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Når den norske bonden ikke lenger har råd til å drive gårdsdrift, blir det alle sitt problem 😊 Anonymkode: 1fd8e...aec De finner man nok ut av. Foreløpig er det nok av alt like utenfor landets grenser. jeg har da lov å si noe om prisene uten at man skal måtte komme ut for all verdens politisk argumentasjon? Endret 26. august 2021 av Hvemsomhelst
Strange Doll Skrevet 26. august 2021 #6 Skrevet 26. august 2021 Hvemsomhelst skrev (Akkurat nå): De finner man nok ut av. Foreløpig er det nok av alt like utenfor landets grenser. Og hva med arbeidsplassene til bøndene? 19
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 26. august 2021 #7 Skrevet 26. august 2021 Strange Doll skrev (Akkurat nå): Og hva med arbeidsplassene til bøndene? De lever vel allerede delvis på staten? En flink og handy bonde kan alltids få seg jobb.
Strange Doll Skrevet 26. august 2021 #8 Skrevet 26. august 2021 Hvemsomhelst skrev (Akkurat nå): De lever vel allerede delvis på staten? En flink og handy bonde kan alltids få seg jobb. Svært mange bønder har allerede ekstra jobber for å få ting til å gå rundt, det er ikke slik at de lever på staten. 39
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #9 Skrevet 26. august 2021 Jeg meldte meg ut av alle de sidene på Facebook… fikk nok da jeg så et syltetøy glass (vanlig størrelse) til 200 kr 🙈 Anonymkode: 4466d...1dc 20
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 26. august 2021 #10 Skrevet 26. august 2021 (endret) Strange Doll skrev (2 minutter siden): Svært mange bønder har allerede ekstra jobber for å få ting til å gå rundt, det er ikke slik at de lever på staten. Javel, ok. Men hva gjør du selv som forbruker med det da? Det var prisen jeg snakket om. Ikke landbrukspolitikken. Endret 26. august 2021 av Hvemsomhelst
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 Populært innlegg #11 Skrevet 26. august 2021 Hva med dyrevelferden? Jeg betaler gjerne litt mer om jeg vet dyrene har hatt det godt. Ofte veldig dårlig utvalg av økologisk kjøttvarer i butikk. Anonymkode: e7228...1ec 53
Populært innlegg Brunello Skrevet 26. august 2021 Populært innlegg #12 Skrevet 26. august 2021 Hvemsomhelst skrev (15 minutter siden): Jeg må visst få meldt meg ut av de gruppene på fb. Senest i dag så jeg poteter til 45 kr kg og svinekoteletter til 250. Dette skal altså være uten fordyrende mellomledd. Ikke så rart at folk kjøper FirstPrice på Kiwi. Man handler ikke på Reko-ringen fordi det er billig. Det er kvaliteten som teller. 79
Mrs Robinson Skrevet 26. august 2021 #13 Skrevet 26. august 2021 Hvemsomhelst skrev (16 minutter siden): Jeg må visst få meldt meg ut av de gruppene på fb. Senest i dag så jeg poteter til 45 kr kg og svinekoteletter til 250. Dette skal altså være uten fordyrende mellomledd. Ikke så rart at folk kjøper FirstPrice på Kiwi. Og du bor hvor? Her selger de stort sett poteter og gulrøtter til 10 kr kg. Betydelig billigere enn i butikk. Kjøtt er dyrt når det ikke kommer fra storproduksjon 25
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #14 Skrevet 26. august 2021 Hvemsomhelst skrev (16 minutter siden): Jeg må visst få meldt meg ut av de gruppene på fb. Senest i dag så jeg poteter til 45 kr kg og svinekoteletter til 250. Dette skal altså være uten fordyrende mellomledd. Ikke så rart at folk kjøper FirstPrice på Kiwi. Men da melder du deg bare ut av disse gruppene da. Null stress. Det er jo valgfritt å handle direkte fra bonden. Personlig er jeg ikke så glad i FirstPrice, så da lar jeg vær å handle fra det merket. Men det er også valgfritt, så skjønner at mange syns det er helt topp mat. Anonymkode: f6a7b...299 13
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 26. august 2021 #15 Skrevet 26. august 2021 Brunello skrev (Akkurat nå): Man handler ikke på Reko-ringen fordi det er billig. Det er kvaliteten som teller. Jo da, men problemet oppstår når man prioriterer slikt foran regningene, så koster det merenn det smaker.
Brunello Skrevet 26. august 2021 #16 Skrevet 26. august 2021 Hvemsomhelst skrev (7 minutter siden): De finner man nok ut av. Foreløpig er det nok av alt like utenfor landets grenser. jeg har da lov å si noe om prisene uten at man skal måtte komme ut for all verdens politisk argumentasjon? Inntil videre er det det. Men pandemien, klimaendringer med ekstremt dårlige år i enkelte land og internasjonal transportkrise tilsier at vi bør se litt på selvbergings-prosenten. 23
Brunello Skrevet 26. august 2021 #17 Skrevet 26. august 2021 Hvemsomhelst skrev (Akkurat nå): Jo da, men problemet oppstår når man prioriterer slikt foran regningene, så koster det merenn det smaker. Da får man redusere kjøttmengden. 13
Summeer Skrevet 26. august 2021 #18 Skrevet 26. august 2021 Vi kjøper 1/2 gris i november, og 1/2 lam på høsten. Har ikke gjort tilsvarende for storfe, men har planer om det. Vi går heller ned på mengden og betaler for dyrevelferd. Det smaker faktisk helt anderledes, og vi lager feks kraft på beina og sånt. Ofte billigere når du kjøper litt mer enn en pakke med koteletter 😉 33
Gjest Føsleguri Skrevet 26. august 2021 #19 Skrevet 26. august 2021 Jeg betaler gjerne det det koster for kortreist mat fra lokale bønder. Jeg ønsker å bidra til å opprettholde norsk matvareproduksjon.
AliceNextDoor Skrevet 26. august 2021 #20 Skrevet 26. august 2021 Norsk gårdsbruk er i grunnen ganske sært fordi det subsidieres så voldsomt, samtidig som bønder har stort eierskap i Noctura, etc. Det er også en ekstrem maskinpark i forhold til størrelse på egen drift, viljen til å leie ved behov er ikke særlig stor. Tenker man på norsk gårdsdrift som bedrifter så er det underlig hvordan disse ikke kan godta de samme forholdene som andre norske bedrifter gjør. Det er også ikke særlig god etterfølgelse av forurensingskrav. Argumentasjonen om hvorfor norsk mat er så dyrt er egentlig ikke produktiv fordi det er ikke lov å stille spørsmål uten at det vekker aggresive tilbakesvar og floksler som at "uten bonden får du ikke mat" (spesielt siden vi eksporterer vanvittige mengder fisk i Norge). Og så er det denne viljen til å skyte ned alt som har puls og ligner et rovdyr. Så banker man seg på brystet og forteller at man har de beste produktene i Europa samtidig som andre land fremstilles som de bare produserer elendig og farlige matvarer. Jeg synes ikke det er veldig redelig. 14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå