Gå til innhold

Hvordan er kommunikasjonen deres med kontaktlæreren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har full forståelse for at lærere kan bruke tid på å svare på meldinger i skoleappen, men dersom det har vært en hendelse på skolen (f.eks. det har skjedd en slosskamp mellom elever eller at ditt barn har vært med på å gjøre herværk (bare eksempler), skal ikke da kontaktlærer ringe og informere foreldrene? Jeg som mor forventer i hvert fall det. 

Anonymkode: b1ae7...a0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har full forståelse for at lærere kan bruke tid på å svare på meldinger i skoleappen, men dersom det har vært en hendelse på skolen (f.eks. det har skjedd en slosskamp mellom elever eller at ditt barn har vært med på å gjøre herværk (bare eksempler), skal ikke da kontaktlærer ringe og informere foreldrene? Jeg som mor forventer i hvert fall det. 

Så du krever at lærer skal droppe alt og ringe deg asap? Så selvsentrert du er. Jeg ville regnet med en kort melding, og så telefon så snart det lot seg gjøre.

Anonymkode: 73ba5...ec3

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så du krever at lærer skal droppe alt og ringe deg asap? Så selvsentrert du er. Jeg ville regnet med en kort melding, og så telefon så snart det lot seg gjøre.

Anonymkode: 73ba5...ec3

Ikke droppe alt, nei. Men jeg forventer å bli oppringt i løpet av et par dager samme uken som hendelsen har funnet sted. Vil jo helst bli oppringt samme dag, men skjønner at lærerne har ekstremt arbeidspress. Full forståelse for at de har tidspress, men som forelder kan man også føle seg glemt og føle usikkerhet i forhold til hva som har skjedd. Informasjon er viktig. 

• Liker 1
Skrevet

Mener du at det er dårligere kvalitet på informasjonen fordi den kommer skriftlig i stedet for på telefon? Det kan jo være fint å si ifra til lærer at du ønsker tlf framfor melding, for det er jo ikke så lett for lærer å gjette seg til. Jeg syns det er greiest å få skriftlige beskjeder om eget barn, og hadde ikke satt pris på å bli oppringt av lærer midt i egen arbeidstid. Jeg er lærer selv og det varierer litt om det passer best å ringe eller sende melding, men hvis foreldrene ikke liker det ene eller det andre hadde det vært kjekt å vite, særlig hvis det er foreldre jeg har mye kommunikasjon med. 

Anonymkode: 9a115...70c

• Liker 3
Skrevet

Jeg er kontaktlærer,og ringer hvis det har vært en hendelse. Men det er ikke alltid. Noen av gutta hos meg kan herje skikkelig med hverandre, men så går det over til neste dag også er de venner igjen. Da gidder jeg ikke informere. Men har det gått skikkelig langt så tar jeg en tlf hjem. 

Hærverk hadde jeg ringt om uansett, da. 

Vet at noen sender meldinger og ikke ringer. Men du kan jo be om en telefonsamtale. 

Anonymkode: 333ec...23f

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du vet at kontaktlæreren har flere andre som også sender meldinger i tillegg til at hn må gjøre ved siden av?

Anonymkode: 5ef8f...ab9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du vet at kontaktlæreren har flere andre som også sender meldinger i tillegg til at hn må gjøre ved siden av?

Nei, det visste jeg ikke. Det var vel derfor jeg skrev at jeg har full forståelse for at lærerne har enormt arbeidspress 🤦‍♀️

• Liker 3
Skrevet

Jeg forventer også at lærer ringer ved større ting. Tenker det ikke er for mye forlangt, er jo lærerens interesse også at foreldrene blir engasjert og snakker med barnet.

Anonymkode: 2e8ad...ab4

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det visste jeg ikke. Det var vel derfor jeg skrev at jeg har full forståelse for at lærerne har enormt arbeidspress 🤦‍♀️

Men du velger å klage likevel?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Men du velger å klage likevel?

Er så typisk kg drittsvar! Ts har da ikke gjort annet enn å lufte et tema!

Ts, jeg forventer at lærer informerer meg om større hendelser som en slåsskamp, ja. Ikke asap, da de jo er på jobb og også håndterer slåsskamen/barna i tillegg til alt annet. Men samme ettermiddag/kveld ja, og helst ved å ringe. Særlig hvis det er hendelser som avviker fra normalen til mitt barn/uvanlige situasjoner😊

Anonymkode: b542a...83f

• Liker 1
Skrevet

Kontaktlærer kontakter meg samme dag som hendelse skjer. Der er et vedvarende problem, så vi snakker sammen hver gang det skjer noe.

Jeg informerer også om det skje noe i saken på fritiden, så er læreren oppdatert. Vi samarbeider godt sammen. Har også kontakt med læreren pga kronisk sykdom, noe som også fungerer godt. 

Anonymkode: 7c590...dd9

Skrevet

Legger til at kontaktlæreren kontakter med da etter at elevene har dratt hjem. 

Dersom der er ulykke, har jeg blitt kontakta med en gang. 

Anonymkode: 7c590...dd9

Skrevet

Tar denne anonymt.

Som kontaktlærer for en klasse, og faglærer i mange andre, er dagene helt fulle, og fullere enn vanlig på grunn av skolestart. Jeg ringer ikke foreldre om det ikke er absolutt nødvendig, men de får beskjed via app/skriftlig. En del foreldre er et mareritt! De forventer at vi skal ringe, eller ta telefonen når de ringer, på kveldene og i helgene og tror at vi ikke har noe liv ved siden av jobben.

Så oppsummert: Jeg ringer om det er nødvendig, men ikke for tull og vas.

Anonymkode: 81970...15c

• Liker 6
Skrevet

Her får jeg en telefon etter skoletid hvis det har oppstått en situasjon. Aldri opplevd at det ikke skjer. Hun kan også sende en sms hvis det er en mindre hendelse. 

Anonymkode: b35e8...880

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men, du har jo ikke forståelse for det. Vet du hvordan en arbeidsdag for en kontaktlærer ser ut? 

Anonymkode: 2dd71...79f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Tar denne anonymt.

Som kontaktlærer for en klasse, og faglærer i mange andre, er dagene helt fulle, og fullere enn vanlig på grunn av skolestart. Jeg ringer ikke foreldre om det ikke er absolutt nødvendig, men de får beskjed via app/skriftlig. En del foreldre er et mareritt! De forventer at vi skal ringe, eller ta telefonen når de ringer, på kveldene og i helgene og tror at vi ikke har noe liv ved siden av jobben.

Så oppsummert: Jeg ringer om det er nødvendig, men ikke for tull og vas.

Anonymkode: 81970...15c

Signerer denne. Hilsen kontaktlærer og faglærer. 

Anonymkode: 2dd71...79f

• Liker 6
Skrevet

Jeg kunne noen ganger ønske at lærerne hadde bedre tid til å gi oss foreldre mer tilbakemelding rundt f. eks barnas vansker. Jeg kunne med andre ord ønske det var mindre belastning på lærerne. Tar ikke kontakt med lærer med mindre jeg må nettopp fordi jeg vet at kontaktlærer har liten tid og mye å ta tak i. 

Slossing og hærverk regner jeg med man får beskjed om, og jeg kan forstå et ønske om en kjapp prat på tlf om noe slikt var tilfelle (spesielt om dette er utypisk for barnet). 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ønsker og forventer at skolen kun ringer meg hvis det er noe akutt eller alvorlig. Altså sykdom/skade slik at jeg må hente, eller at det er en større problemstilling av et eller annet slag. Altså ting hvor en dialog mellom skole og hjem må til. 

Utover det er jeg sjeleglad for at mine barns lærere har lagt seg på en linje om å sende e-post hvis det er noe med barna mine de mener at vi bør være klar over. Stort sett er det jo noe kort og enkelt som at X og Y hadde en skikkelig krangel men det er ordnet opp i, X falt og slo seg, X gråt da vi så film idag fordi den minnet henne om noe trist som har skjedd el. Altså ting det er kjekt for oss å vite om, men som vi på ingen måte trenger å snakke med læreren om. 

Jeg har en kollega som støtt og stadig mottar telefoner fra læreren til det ene barnet om ting som hverken er akutt eller som trengs å diskuteres. Det kunne like gjerne vært løst med en veldig kort e-post. Hun synes det er pyton, da det forstyrrer i arbeidsdagen.

Hvis skolen først skal ringe bør det være akutt eller alvorlig tenker jeg!

Anonymkode: b5639...62e

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Utover det er jeg sjeleglad for at mine barns lærere har lagt seg på en linje om å sende e-post hvis det er noe med barna mine de mener at vi bør være klar over. Stort sett er det jo noe kort og enkelt som at X og Y hadde en skikkelig krangel men det er ordnet opp i, X falt og slo seg, X gråt da vi så film idag fordi den minnet henne om noe trist som har skjedd el. Altså ting det er kjekt for oss å vite om, men som vi på ingen måte trenger å snakke med læreren om. 

Jeg tenker at læreren strekker seg langt ved å sende slike meldinger, men det høres veldig fint ut! 

Jeg får stort sett kun beskjed hvis hun har somlet til skolen og kommet for sent 🙈😅

Skrevet

Det er viktig med god skole-hjem-kommunikasjon og da spesielt om der er uønsket adferd. Jeg tenker da at barnet/eleven skjønner at handlingene blir tatt på alvor og kommunisert hjem, da kan foreldre også snakke med barnet sitt. Jeg ser at det ofte kan vere et ledd i å hjelpe eleven med å komme ut av sirkel med uønsket adferd. De fleste foreldrene jeg snakker med på telefon setter stor pris på å bli oppringt, men det handler i stor grad om hvordan en ordlegger seg. Jeg har alltid i bakhodet at barna er foreldrenes kjæreste eie, så da er det ikke poeng i å ringe for å kritisere, vi vil da komme fram til en felles løsning som både foreldre og lærere kan få til å fungere for barnet/eleven. Jeg synest også det er veldig viktig å sende meldinger hjem for å skryte av positiv adferd eller noe positivt som har hendt i løpet av en uke, rett og slett for å balansere det litt, sånn at enkelte foreldre ikke skal føle at det kun er negativitet rundt barnet sitt hele tiden. 

Hilsen en lærer.

Anonymkode: 27271...a17

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...