Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen 😊 

Trenger noen gode råd. Jeg har, lengee, slitt med gjeld som jeg trodde jeg aldri skulle bli kvitt. Det er kredittkort og annet jeg pådro meg i perioden 18-20 år, når jeg ikke visste hva konsekvenser er. Jeg er nå 29 år, og har 8 betalingsanmerkninger igjen, ca rundt 80 000 kroner som gjenstår å betale. Alle anmerkninger ligger med trekk i lønn fremover i tid. Nå har jeg 30 000 jeg kan betale ned gjeld for, og 8000 ekstra å betale hver måned i ca et år. Spørsmålet er:

Bør jeg betale den største saken først (den har jeg hatt trekk på lenge,og har ca 35 000 igjen på den). Eller bør jeg betale de andre som ligger med trekk frem i tid på? Alle sakene er fastsatt startdato for trekk. 

Anonymkode: 48b8c...393

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Betal de minste beløpene først. Vent med de største beløpene tilslutt.

Da får du mestringsfølelse. Det er en psykologisk effekt.

Anonymkode: 70e60...83c

• Liker 3
Skrevet

Ville betalt ut det med høyest rente på først 

Anonymkode: a5e40...c42

• Liker 10
Skrevet

Jeg leste at en som driver med med gjeldsordning at det er lurest å betale de med lavest beløp først, for da ser det ut som det er mindre å betale igjen på. Ville betalt den du betaler på nå, så har du 5000 igjen på den til den er ferdig. Da er det 45000 igjen eller lignende å betale, og det er ikke så mye heldigvis.

Anonymkode: c77f8...60f

Skrevet

Jeg hadde ryddet bort så mange som mulig av småsakene i sin helhet, så har du færre betalingsforpliktelser igjen etterpå. Det gir, som noen nevnte, mestringsfølelse, og en følelse av at "dette er overkommelig" når du ser kun ett eller to krav på bare noen få titusener.

Lykke til.

• Liker 1
Skrevet

Hadde betalt ned alt smått som gikk an, slik at jeg ble stående igjen med minst mulig forskjellige lån å forholde meg til. Kjekt å se at saker forsvinner ut av verden :) 

Skrevet

Tusen takk 😊😊 den dyreste, som jeg betaler på nå, har vært innom til "behandling" hos namsmann så mange ganger, at den har sitt eget beløp registrert flere ganger i "totaloversikten" som kommer på gjenpartsbrevene, så kanskje denne boosten dere snakker om hadde kommet raskere hvis den hadde forsvunnet helt fra oversikten 😊😊😊 det ser jo ut som jeg har mye mere gjeld enn hva jeg i realiteten har..

Ts 

Anonymkode: 48b8c...393

Skrevet

Den med høyest rente, deretter smålånene. 

Anonymkode: 2129f...be1

Skrevet

Ta i hvertfall en ringerunde før du begynner å betale - kanskje noen er villige til å fjerne noe renter og gebyrer om du betaler resten med en gang? Så varer pengene litt lenger og gjelda forsvinner fortere😊

Anonymkode: f9c45...a3e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...