Gjest Gjesta Skrevet 23. september 2005 #1 Del Skrevet 23. september 2005 Jeg har aldri vært hos tannpleier før, men etter en periode med tannlegeskrekk fikk jeg i fjor fikset opp i alle småting (bare vanlige hull), og har nå fått innkalling til tannpleier? Jeg vet sannelig ikke hva jeg skal gjøre. Tannpleiere kan vel bare kontrollere, fjerne evt. tannstein, osv. Det virker nesten bortkastet. Kanskje jeg skal avbestille og be om en ordinær tannlegetime litt senere? Eller hva? Er kontroll hos tannpleier muligens billigere? Mange spørsmål Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 23. september 2005 #2 Del Skrevet 23. september 2005 Det aner meg at Sniglå kan hjelpe deg med dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 23. september 2005 #3 Del Skrevet 23. september 2005 Tannpleiere kan rense opp i munnen din som du beskriver, og de kan gi deg råd og veiledning mht munnhygiene og stell av tennene. De kan også oppdage ting som tannlegen bør se på. Jeg har tannlegeskrekk. Skikkelig tannlegeskrekk. Som jeg sier til tannlegen min: Du er en trivelig kar når du går i menneskeklær. For min del er timene hos tannpleieren (som jeg for øvrig kjenner godt) terapi. Jeg trener på å la andre personer enn min faste (og dyktige) tannlege jobbe i munnen min. Som han sier: En vakker dag risikerer du at du må du ha tannlegehjelp mens du er langt herfra. Da er det en fordel om du åpner munnen. Kan det hende at vi har samme tannlege? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 23. september 2005 #4 Del Skrevet 23. september 2005 Men det føles bare som om det er et unødvendig ekstrasteg, på en måte. Hvorfor ikke få kontrollen utført hos tannlegen med en gang, så slipper jeg å dra flere ganger? Nå har jeg jo hørt at ting utvikler seg sakte hos "voksne", og siden alt var fint i fjor sommer, er det vel lite sannsynlig at det er så mye å ta tak i, men allikevel. Hvorfor pine seg selv unødig? (jeg har heldigvis ikke tannlegeskrekk lenger, tannlegen er en skikkelig uskummel bamse). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 23. september 2005 #5 Del Skrevet 23. september 2005 Ta en telefon og spør. Det kan hende han har lagt inn en "mellomkontroll" hos tannpleieren for at du trygt kan la det gå lenger tid mellom tannlegetimene. Tannpleiertimene er for øvrig billigere enn tannlegetimene på den klinikken jeg bruker, og bortsett fra røntgen og reparasjon av hull (som heldigvis er sjeldne) gjør tannpleieren den samme jobben som tannlegen, altså tannrens og fjerning av tannstein. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 23. september 2005 #6 Del Skrevet 23. september 2005 Kanskje jeg skal gi dem en sjanse (henne?, tror jeg); jeg er bare så kritisk i utgangspunktet. Tannstein har jeg aldri hatt, tannrens har jeg heller aldri hatt behov for, men kanskje en slik kontroll kan kjøpe meg litt mer tid så jeg kan få ordentlig time over jul når jeg har mer tid til rådighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 23. september 2005 #7 Del Skrevet 23. september 2005 Tannpleiere kontrollerer vel om det er behov for å se en tannlege? Slik har det i hvert fall vært for meg flere ganger. Tannpleiere tar vel røntgenbilder etc. Litt OT, men sist jeg var hos tannpleieren fant hun frem noen gedigne tenner og en like stor tannbørste og viste meg hvordan man skal pusse tenner i sirkelbevegelser. Følte meg voksen da ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 23. september 2005 #8 Del Skrevet 23. september 2005 Litt OT, men sist jeg var hos tannpleieren fant hun frem noen gedigne tenner og en like stor tannbørste og viste meg hvordan man skal pusse tenner i sirkelbevegelser. Følte meg voksen da ja ← Flashback! Gjør hun det, løper jeg derfra uten å betale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2005 #9 Del Skrevet 23. september 2005 Dersom du har hull å må borre er det ikke alltid tannlegen har anledning til det første timen uansett. Som regel må man tilbake. For det kreves jo litt ekstra tid. Setter ikke opp en pasient på en hel time, når de ikke vet om det tar ti min eller 45 min.. Er jo litt 'safere' sånn sett å gå til en tannpleier da. Så sant ikke tannlegen har ledig time der å da, å du bare blir flytta til neste stol Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aricept.. Skrevet 23. september 2005 #10 Del Skrevet 23. september 2005 Jeg var hos tannlegen for to uker siden. Hun fortalte at neste gang skulle hun kun sette opp time hos tannpleier, fordi jeg ikke trengte mer. Altså aldri hatt hull e.l., så det er kun for kontroll jeg går en gang i året og da ble det billigere for meg å gå til tannpleier.. Synes det var greit hun tilbød meg det jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniglå Skrevet 23. september 2005 #11 Del Skrevet 23. september 2005 Det aner meg at Sniglå kan hjelpe deg med dette. ← Åneiiii! Har jeg blitt KG-tannlegen? Men du har vel egentlig fått svar i tråden da... Men du kan også helt sikkert få en time hos en vanlig tannlege også, dersom du ønsker det. Tror egentlig det går mest på å spare litt av tiden til tannlegen. Det blir en mer effektiv dag for tannlegen dersom han vet hva som skal gjøres med den pasienten som sitter i stolen, enn om han må selv ta en grundig undersøkelse og rense evt tannstein før han gjør det som må gjørs. Men det er ulik praksis på de ulike klinikkene, ikke alle har ansatt tannpleiere tror jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 23. september 2005 #12 Del Skrevet 23. september 2005 Du Sniglå... Det er en ting jeg ofte har lurt på... Hvordan oppleves det egentlig å ha et yrke som gjør at folk (sånne som meg) er redd deg? På jobb altså, for her er du ju ikke det minste skummel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniglå Skrevet 23. september 2005 #13 Del Skrevet 23. september 2005 Du Sniglå... Det er en ting jeg ofte har lurt på... Hvordan oppleves det egentlig å ha et yrke som gjør at folk (sånne som meg) er redd deg? På jobb altså, for her er du ju ikke det minste skummel. ← Si det... Jeg ser det ikke helt sånn da, jeg ser det mer som at personene i stolen er redd for smerte eller ubehag som de ikke har kontrollen over. Normale oppegående folk skjønner at jeg ikke ØNSKER å gjøre de noe vondt, det er bare noe som må til av og til, for at det skal bli bra til slutt! Og jeg er ikke skummel i klinikktøyet heller! :smile: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 23. september 2005 #14 Del Skrevet 23. september 2005 tannlege.. men bortsett fra det så er det jo akkurat samme sjekken, bare at den blir utført av en tannpleier istedenfor en tannlege. om du har hull og må bore så må du ofte inn igjen til ny time uansett. noen steder er også tannpleier billigere en om du bruker tannlegen til samme jobben. sjekk ut litt. der jeg er (siste gang denne gangen, skal bytte til neste sjekk), tar ikke tannlegen førstesjekken, det er det kun tannteknikkeren som gjør. tannlegen tar kun de som har vært hos tannteknikkeren og blitt videresendt til ham etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 23. september 2005 #15 Del Skrevet 23. september 2005 (endret) Du har jo helt rett, Sniglå. Det er smerte og ubehag og det å miste kontrollen som er "farlig", men for meg blir det ganske så personifisert, i og med at det er personen som styrer instrumentene som setter meg i det "farlige situasjonen. Som jeg sier til min tannlege: Du er en trivelig kar i menneskeklær. Altså når jeg ikke er i den situasjonen jeg frykter. Uansett: Jeg her stor medfølelse med disse uskyldige tannlegene som blir offer for min idiotiske, ukontrollerbare frykt. Endret 23. september 2005 av Paige Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniglå Skrevet 23. september 2005 #16 Del Skrevet 23. september 2005 Tannpleier, tanntekniker og tannlege er tre forskjellige ting. Bare sånn til informasjon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniglå Skrevet 23. september 2005 #17 Del Skrevet 23. september 2005 Du har jo helt rett. Det er smerte og ubehag og det å miste kontrollen som er "farlig", men for meg blir det ganske så personifisert, i og med at det er personen som styrer instrumentene som setter meg i det "farlige situasjonen. Som jeg sier til min tannlege: Du er en trivelig kar i menneskeklær. Altså når jeg ikke er i den situasjonen jeg frykter. ← Det forstår jeg veldig godt, men som du sier, jeg tror det skal mye til før en av pasientene mine snur på hælen og springer med armene i været når han/hun ser meg på gata. Da snakker vi EKSTREM tannlegeskrekk, og når det skjer (hvis det skjer), så er jeg voksen nok til å skjønne at det ikke er meg som person de er redd for, men "tannlegen"-meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 23. september 2005 #18 Del Skrevet 23. september 2005 Tannpleier, tanntekniker og tannlege er tre forskjellige ting. Bare sånn til informasjon ← hva er forskjellen på tanntakniker og tannpleier da? tannteknikeren "min" borer ikke f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniglå Skrevet 23. september 2005 #19 Del Skrevet 23. september 2005 Tannlege: borrer, tar tannstein, lager krone/bro, osv osv. Kan praktisk talt gjøre "alt" Tannpleier: Kan ta tannstein og vurdere hull Tanntekniker: Lager alt som tannlegen sender inn. Som f.eks gipsmodeller, modellerer opp kroner osv. Tanntekniker har ikke pasientkontakt Sånn i grove trekk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 23. september 2005 #20 Del Skrevet 23. september 2005 hmm.. er begge deler hun hos meg da, for hun både tar stellet av tennene OG tar seg av å lage modeller og alt slikt for tannlegen, gipsmodeller og slikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå