AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #1 Skrevet 26. august 2021 Jeg har gått på AAP. I 3 år. hva slags rettigheter har jeg nå som jeg prøve meg ut i jobb igjen? Rettigheter i forhold i sykepenger,mammapermasjon, osv? Anonymkode: 90481...28e
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #2 Skrevet 26. august 2021 Mammapermisjon har du vel rett til hvis det er noe du skal nå ganske raskt. Sykepenger har du ikke rett på før det har gått 26 uker Anonymkode: 82565...425 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #3 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Mammapermisjon har du vel rett til hvis det er noe du skal nå ganske raskt. Sykepenger har du ikke rett på før det har gått 26 uker Anonymkode: 82565...425 Merkelig, leste et sted på nav sine sider at man må jobbe 1 år for å bygge opp rettigheter etter AAP. ? Mulig jeg har misforstått 🧐 ts Anonymkode: 90481...28e
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #4 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Merkelig, leste et sted på nav sine sider at man må jobbe 1 år for å bygge opp rettigheter etter AAP. ? Mulig jeg har misforstått 🧐 ts Anonymkode: 90481...28e Hvorfor spør du når du vet svaret selv! Anonymkode: b12e9...1d0
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #5 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Merkelig, leste et sted på nav sine sider at man må jobbe 1 år for å bygge opp rettigheter etter AAP. ? Mulig jeg har misforstått 🧐 ts Anonymkode: 90481...28e Aap gir grunnlag for foreldrepermisjon, man kan til og med sette aap på pause for å ta ut foreldrepermisjon. Med forbehold om at det er nye regler siden jeg hadde mammapermisjon, så er det jo slik at man må ha hatt inntekt seks av de siste ti månedene før permisjonsstart. Aap er likestilt med lønn, dagpengerog sykepenger når det kommer til opparbeidelse til rett på foreldrepermisjon. Alt står sikkert på nav.no. Ble du frisk når aap var slutt? Anonymkode: 82565...425 1
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 27. august 2021 #6 Skrevet 27. august 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Aap gir grunnlag for foreldrepermisjon, man kan til og med sette aap på pause for å ta ut foreldrepermisjon. Med forbehold om at det er nye regler siden jeg hadde mammapermisjon, så er det jo slik at man må ha hatt inntekt seks av de siste ti månedene før permisjonsstart. Aap er likestilt med lønn, dagpengerog sykepenger når det kommer til opparbeidelse til rett på foreldrepermisjon. Alt står sikkert på nav.no. Ble du frisk når aap var slutt? Anonymkode: 82565...425 Arbeidsavklaringspenger har jo en maksgrense på 3 år. Etterpå er det karenstid hvor noen får rett til sosialstønad, eller leve av sine verdier, selge hjem og bil osv. andre overlates til privat forsørging av ektefelle eller andre. Finn en jobb om du er frisk nok. Om du får barn får du vel utbetalt en sum i foreldrepenger som skal dekke alt av utstyr og levekostnader i 3-4 måneder. Du kan kontakte ditt lokale NAV-kontor digitalt og be om en samtale for råd om veien videre. Endret 27. august 2021 av Hvemsomhelst
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #7 Skrevet 27. august 2021 Hvemsomhelst skrev (5 timer siden): Arbeidsavklaringspenger har jo en maksgrense på 3 år. Etterpå er det karenstid hvor noen får rett til sosialstønad, eller leve av sine verdier, selge hjem og bil osv. andre overlates til privat forsørging av ektefelle eller andre. Finn en jobb om du er frisk nok. Om du får barn får du vel utbetalt en sum i foreldrepenger som skal dekke alt av utstyr og levekostnader i 3-4 måneder. Du kan kontakte ditt lokale NAV-kontor digitalt og be om en samtale for råd om veien videre. Hvorfor skal man velge engangsstønad når man kan få permisjon? Anonymkode: 82565...425
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #8 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvorfor spør du når du vet svaret selv! Anonymkode: b12e9...1d0 Wow, hvem ba deg kommentere 😂😂😂 Anonymkode: 90481...28e
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #9 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Aap gir grunnlag for foreldrepermisjon, man kan til og med sette aap på pause for å ta ut foreldrepermisjon. Med forbehold om at det er nye regler siden jeg hadde mammapermisjon, så er det jo slik at man må ha hatt inntekt seks av de siste ti månedene før permisjonsstart. Aap er likestilt med lønn, dagpengerog sykepenger når det kommer til opparbeidelse til rett på foreldrepermisjon. Alt står sikkert på nav.no. Ble du frisk når aap var slutt? Anonymkode: 82565...425 Åja. Nei er ikke frisk men føler jeg må ut arbeid. På AAP. Står man fast i livet. Jeg får ikke så veldig mye utbetalt og er vanskelig å leve av. Derfor må jeg presse meg selv ut i arbeid, men er det går galt pga helsetilstanden min. ts Anonymkode: 90481...28e
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 27. august 2021 #10 Skrevet 27. august 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor skal man velge engangsstønad når man kan få permisjon? Anonymkode: 82565...425 Har du rett til permisjon med lønn, så velger man selvfølgelig det. Jeg forsto at du var ferdig med AAP. hvis du kommer i jobb uten opphold etter AAP, så teller AAP-tiden med i de 6 av de siste 10 månedene, så det går fint. Dersom du har en periode mellom to jobber hvor du verken har trygd eller lønnsinntekt, må du derimot jobbe minst et halvt år i din nye jobb for å få full fødselspermisjon. jeg tenkte på og lurte.. om du skulle bli enslig mor, så vil du kunne få overgangsstønad en tid? Endret 27. august 2021 av Hvemsomhelst
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #11 Skrevet 27. august 2021 Forhåpentligvis slipper man sosialstønad etter 3 år som syk om vi får ny regjering. Anonymkode: d171b...ec1 3
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 27. august 2021 #12 Skrevet 27. august 2021 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Forhåpentligvis slipper man sosialstønad etter 3 år som syk om vi får ny regjering. Anonymkode: d171b...ec1 Ja, og det alene er den beste grunn for regjeringsskifte. Det er ikke alle som får sosialstønad i karenstiden heller. De må forsørges av ektefelle eller selge alt av verdi før de får noe fra NAV. Karenstiden får ikke folk i arbeid. Er man syk, så blir man bare sykere. Uten penger til medisiner og behandlinger. Uten mulighet til å betale utgifter, inkasso og betalingsanmerkninger… noen gir helt opp. Endret 27. august 2021 av Hvemsomhelst
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #13 Skrevet 27. august 2021 Et mer interessant spørsmål er; hvilke forpliktelser har man? Anonymkode: 3e287...62f
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #14 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Et mer interessant spørsmål er; hvilke forpliktelser har man? Anonymkode: 3e287...62f Man kan ikke ha forpliktelser uten at de er koblet til noe. Anonymkode: e1c34...490
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 27. august 2021 #15 Skrevet 27. august 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Et mer interessant spørsmål er; hvilke forpliktelser har man? Anonymkode: 3e287...62f Skjønner ikke hva du vil med den kommentaren. Vi har rettigheter og plikter over alt. Ca fra vugge til grav. Kanskje du tenker generelt om de som mottar noe fra NAV? Har man en jobb, så er man forpliktet til å passe den iflg arbeidskontrakt. Tar man en egenmeldt sykedag, rapporterer man det til ledelsen ved første anledning. Blir man sykemeldt, så følges man opp av arbeidsgiver og gjør selv alt for å komme fort tilbake. Kommer man på AAP, har man ansvar for å følge aktivitetsplanen, alle behandlinger, tiltak og arbeidsutprøvninger som kreves av NAV Gjør man ikke som NAV sier, så stanser de ytelsen. Kommer man i karenstid, fordi man ikke har rukket å bli avklart mot arbeid eller uføretrygd innen 3 år. Da henvises man til å leve på alle egne midler, selge hjemmet sitt før man får hjelp fra sosial. Evt privat forsørging. Blir man sosialklient, følger det med aktivitetskrav for unge under 30. regjeringen vil innføre aktivitetskrav til alle aldersgrupper. blir man permittert eller mister jobben, kan man søke om dagpenger. Man skal da være aktiv jobbsøker. Det er også en del rettigheter og plikter i forbindelse med svangerskap og fødsler og permisjoner. plikter i den forbindelse er nok av naturlige grunner ikke mulig å gi utover fordeling av foreldrenes kvoter. Endret 27. august 2021 av Hvemsomhelst
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #16 Skrevet 27. august 2021 AAP gir rett til opptjening til foreldrepenger, du kan til og med pause AAP og få foreldrepenger også søke om gjenopptak av AAP når permisjonen er ferdig. For å tjene opp sykepengerettigheter må du jobbe i 26 uker. For å kunne få AAP igjen må det ha gått 52 uker, om du gikk til maksdato. Om du regnes som ferdig avklart etter, la oss si, 2 år og AAP stanses. Så går du ut i jobb, men så blir du syk igjen etter fire mnd. Da kan du søke om gjenopptak av AAP, den perioden du har igjen altså ett år. Det kan du gjøre i inntil 52 uker. Anonymkode: dab7a...e18 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #17 Skrevet 27. august 2021 Hvemsomhelst skrev (10 timer siden): Ja, og det alene er den beste grunn for regjeringsskifte. Det er ikke alle som får sosialstønad i karenstiden heller. De må forsørges av ektefelle eller selge alt av verdi før de får noe fra NAV. Karenstiden får ikke folk i arbeid. Er man syk, så blir man bare sykere. Uten penger til medisiner og behandlinger. Uten mulighet til å betale utgifter, inkasso og betalingsanmerkninger… noen gir helt opp. En liten digresjon, men jeg kan ikke få sagt hvor mye jeg håper på regjeringsskifte. Er på AAP for tredje gang på 12 år og har ett år igjen. Kommer ikke til å bli frisk, men kommer sannsynligvis heller ikke til å ga prøvd ut alle mulige behandlinger før tiden går ut heller - pga køer i helsevesenet, opptrening etter operasjoner og ventetid før man kan si om man ser resultat etc.. og man får faktisk karenstid selv om man er under behandling. Dvs at jeg sannsynligvis må selge både leilighet og garantert bil (som jeg er 100% avhengig av og snart er 10 år gammel), ut på leiemarkedet og stå på bar bakke i en alder av snart 50. Jeg har verken partner eller familie som kan hjelpe, men har litt egenkapital i leiligheten. Må den selges så vil jeg aldri få kommet tilbake på boligmarkedet. Det er helt vanvittig. Og blir det regjeringsskifte, så spørs det hvor lang tid det tar før de får fjernet karenstiden. Er det én ting som bekymrer meg mer enn både kriger og helsetilstand så er det AAP-reglene. Til ts: er du sikker på at det har gått 3 år? Jeg fikk lagt til 6 mnd på min periode fordi jeg hadde fått innvilget AAP før..april?… 2020. Noe koronagreier. Min AAP hadde ingenting med korona å gjøre i det hele tatt. Den forrige AAP-runden min teller på nåværende, så de ekstra 6 mnd var en gave fra Gud. Ta og sjekk det opp hvis du ikke allerede har gjort det. Anonymkode: 22b24...2c3 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå