Gå til innhold

Analkjertler til besvær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi har en hund av større rase som alltid har hatt litt problemer med analkjertlene, og vi har vært og tømt de hos vet/tømt de selv ved flere anledninger siden han var valp. 

Man kan se at han tømmer de når han bæsjer, men likevel lekker han litt (alltid når når han slapper av) og jeg begynner å bli litt lei lukta og vasking av tepper. Syns heller ikke det er så lett å tømme de selv, og opplever at han lekker uansett (sikkert fordi vi ikke får tømt de skikkelig?) 

Veterinæren mente at fiberkosttilskudd til hund kanskje kunne hjelpe fordi det øker massen på avføringen, så jeg lurer på om noen har erfaring med dette eller eventuelt andre matvarer/tiltak som har hjulpet på problemet? Er så ekstremt ulekkert😅 

Anonymkode: 471e7...6a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min hund sliter også med analkjertlene. Det har vært bra i to år, hun har fått en blanding av vom og kornfritt tørrfor(Acana og Orijen). Men nå i det siste har det kommet tilbake etter at hun begynte på slankefôr(full av korn og fiber). Så min erfaring er at fiberrik mat gjør problemet verre. Det gjelder i hvert fall min hund.

Hvis jeg gir henne vom med kylling(kun en proteinkilde), så stabiliserer magen seg, og avføringen blir kjempehard, så hun får tømt analkjertlene.

For min hund kan det bli så ille at hun piper litt før hun bæsjer, det er tydelig ubehagelig. Fra min hund kan det også lukte ganske stramt i perioder, så jeg skjønner problemet deres 😄

• Liker 2
Skrevet

Hva forer du på? Min erfaring er at mat med mere fiber gir større men løsere avføring, som gjør at analkjertlene tømmes dårligere. Mat med mye kjøtt og lite karbo gir mindre men hardere avføring, som tømmer dem bedre. 

• Liker 2
Skrevet
Dropi skrev (2 minutter siden):

Min hund sliter også med analkjertlene. Det har vært bra i to år, hun har fått en blanding av vom og kornfritt tørrfor(Acana og Orijen). Men nå i det siste har det kommet tilbake etter at hun begynte på slankefôr(full av korn og fiber). Så min erfaring er at fiberrik mat gjør problemet verre. Det gjelder i hvert fall min hund.

Hvis jeg gir henne vom med kylling(kun en proteinkilde), så stabiliserer magen seg, og avføringen blir kjempehard, så hun får tømt analkjertlene.

For min hund kan det bli så ille at hun piper litt før hun bæsjer, det er tydelig ubehagelig. Fra min hund kan det også lukte ganske stramt i perioder, så jeg skjønner problemet deres 😄

Lukta er helt jævlig 😂 vi har en hund som også må gå på spesialfor så vi kan dessverre ikke gi han vom eller fore rått. Avføringen hans er faktisk ofte veldig hard likevel, men han lekker like forbanna mye🤪 er derfor jeg har tenkt at mengden avføring kanskje vil hjelpe på, men da stemmer ikke nødvendigvis det kanskje😭 vår viser heldigvis ingen tegn på ubehag, kanskje fordi han får tømt de litt når han bæsjer (vi ser det dryppe helt til slutt)

ts

Skrevet

Da ville jeg kanskje vurdert å fjerne analkjertlene, hvis det er en mulighet. Jeg har vurdert det med min hund også, da det plager henne mye til tider

Skrevet
Arx skrev (36 minutter siden):

Hva forer du på? Min erfaring er at mat med mere fiber gir større men løsere avføring, som gjør at analkjertlene tømmes dårligere. Mat med mye kjøtt og lite karbo gir mindre men hardere avføring, som tømmer dem bedre. 

Forer på et spesialfor for hunder som sliter med urinstein. Han er dessverre genetisk disponert for dette og har slitt endel med dannelse så han kan ikke spise kjøtt 😕 avføringen hans er som nevnt hard, innimellom totalt fast faktisk, og vi ser han tømme etter han har bæsja - likevel lekker han. Det er noe dritt altså 

ts

Skrevet
Dropi skrev (32 minutter siden):

Da ville jeg kanskje vurdert å fjerne analkjertlene, hvis det er en mulighet. Jeg har vurdert det med min hund også, da det plager henne mye til tider

Uff ja. Ønsker å unngå operasjon så langt det er mulig siden han ikke plages av det selv - han har heldigvis aldri vist noe tegn til ubehag og vet har aldri funnet noe betennelse o.l, bare fulle kjertler. er bare jeg som er så lei at den ekle lukta og at det havner på teppet på plassen hans i sofaen 😂

ts

• Liker 1
Skrevet

Min hadde det problemet. Måtte tømme de omtrent hver tredje dag nesten. Så gikk jeg fra tørrfôr og over til Norwegian polar (kokt kjøtt), og nå må jeg bare tømme de kanskje 1 gang i måneden, noen ganger sjeldnere. Det sluttet å lekke også. 

Anonymkode: 48b0d...7eb

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Forer på et spesialfor for hunder som sliter med urinstein. Han er dessverre genetisk disponert for dette og har slitt endel med dannelse så han kan ikke spise kjøtt 😕 avføringen hans er som nevnt hard, innimellom totalt fast faktisk, og vi ser han tømme etter han har bæsja - likevel lekker han. Det er noe dritt altså 

ts

Hvilket for uten kjøtt finnes mot urinstein? 

Endret av Arx
Skrevet
Arx skrev (50 minutter siden):

Hvilket for uten kjøtt finnes mot urinstein? 

Det er ikke uten kjøtt, men det er regulert på det stoffet i proteiner som gjør at han danner krystaller. Er dyrlegen som har bedt oss holde oss unna vom/råforing/tørrfôr med høy andel protein, så da føles det tryggest med det foret vi vet han fungerer på. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er ikke uten kjøtt, men det er regulert på det stoffet i proteiner som gjør at han danner krystaller. Er dyrlegen som har bedt oss holde oss unna vom/råforing/tørrfôr med høy andel protein, så da føles det tryggest med det foret vi vet han fungerer på. 

ts

Skjønner. Bare en liten notis, mange dyrleger kan lite om råfor. Eks Hills sitt urinary care tørrfôr har 21% protein, vom active har 15% 😅 Så det er ikke helt sant at råfor er så høyt på protein. Håper uansett du finner en løsning som funker for hunden din! 

• Liker 4
Skrevet
Arx skrev (19 minutter siden):

Skjønner. Bare en liten notis, mange dyrleger kan lite om råfor. Eks Hills sitt urinary care tørrfôr har 21% protein, vom active har 15% 😅 Så det er ikke helt sant at råfor er så høyt på protein. Håper uansett du finner en løsning som funker for hunden din! 

Ja, jeg er egentlig klar over det. Virker som om alle veterinærer har noe fundamentalt imot råforing av prinsipp? Ganske merkelig. Skulle gjerne foret rått men tørr som sagt ikke fordi det skorter sånn på kunnskapen og jeg er redd for å gjøre problemet med steiner verre.  

Kanskje på tide å sette av litt tid og lese meg opp på egenhånd om rått 🙂 har hatt lyst til det lenge, og kan jo kanskje være noe fisk eller annet som er proteinrikt men likevel lavt på det stoffet han danner steiner av som kan inkluderes i dietten? 🤔 tusen takk for svar og spark i rumpa 🐾

ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja, jeg er egentlig klar over det. Virker som om alle veterinærer har noe fundamentalt imot råforing av prinsipp? Ganske merkelig. Skulle gjerne foret rått men tørr som sagt ikke fordi det skorter sånn på kunnskapen og jeg er redd for å gjøre problemet med steiner verre.  

Kanskje på tide å sette av litt tid og lese meg opp på egenhånd om rått 🙂 har hatt lyst til det lenge, og kan jo kanskje være noe fisk eller annet som er proteinrikt men likevel lavt på det stoffet han danner steiner av som kan inkluderes i dietten? 🤔 tusen takk for svar og spark i rumpa 🐾

ts

Du kan teste ut Norwegian polar. Det er kokt kjøtt, så da går mange av bekymringene om bakterier etc bort 🙂 konsistensen er som grov leverpostei når det tiner, så det er perfekt å bruke i kong eller slikkematte for ekstra berikelse om man ønsker. 

Min hund sine analkjertelproblemer ble 90% bedre når jeg byttet over til det. Harde, faste avføringer og avføring kun 1 gang om dagen. Flott pels, flotte tenner og opplagt og energisk. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan teste ut Norwegian polar. Det er kokt kjøtt, så da går mange av bekymringene om bakterier etc bort 🙂 konsistensen er som grov leverpostei når det tiner, så det er perfekt å bruke i kong eller slikkematte for ekstra berikelse om man ønsker. 

Min hund sine analkjertelproblemer ble 90% bedre når jeg byttet over til det. Harde, faste avføringer og avføring kun 1 gang om dagen. Flott pels, flotte tenner og opplagt og energisk. 

Supert, skal sjekkes ut! Vi bruker mye kong og slikkematter allerede 🐾 godt å høre at dere har fått bukt med analkjertlene også, for gud jeg er lei😅

ts

Skrevet

Min hund var veldig plaget. Fikk fjernet kjertlene ved operasjon. Hunden fikk det mye bedre etterpå. Veterinæren sa at det ikke alltid hjelper å endre kosten, kjertlene kan være plassert feil og di vil da ikke tømmes normalt. 

En slik operasjon kan dekkes av forsikringen. Må man dekke kostnadene selv ligger nok prisen på 15000,- +/-

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hunden min har hatt problemer med analkjertelene, nå delforer jeg med rått for (Mush) og litt tørrfor ved siden av. I tillegg tilsetter jeg profibre i råforet. Har ikke hatt problemer siden.

https://www.apotek1.no/produkter/protexin-pro-fibre-hund-katt-857447phttps://www.apotek1.no/produkter/protexin-pro-fibre-hund-katt-857447p

Anonymkode: e69d1...72f

Supert, dette kosttilskuddet vi har sett på! Takk for at du deler 🙂 

LadyGrey skrev (17 timer siden):

Min hund var veldig plaget. Fikk fjernet kjertlene ved operasjon. Hunden fikk det mye bedre etterpå. Veterinæren sa at det ikke alltid hjelper å endre kosten, kjertlene kan være plassert feil og di vil da ikke tømmes normalt. 

En slik operasjon kan dekkes av forsikringen. Må man dekke kostnadene selv ligger nok prisen på 15000,- +/-

tusen takk for svar! Godt hunden har det bedre nå🐾

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...