Gå til innhold

Dere som vil ha full nedstengning av samfunnet nå - Hvilken alder og livssituasjon er dere i?

GizmoDuck

Anbefalte innlegg

Barbalala skrev (2 minutter siden):

Hva får deg til å innbille deg det? 

I Australia har de hatt lockdown i over et år nå. Med det samme de åpnet så var smitten tilbake. Og så var det lockdown igjen. 

Du synes kanskje det var en god løsning? 

Når skal disse innse at å åpne og stenge taktikken aldri vil fungere..bare for å ødelegge livene våre. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Optimo skrev (51 minutter siden):

Wow. En lærer som trekker litt på skuldrene av at noen av elevene vil dø. Jaja, det er tross alt viktigst å sitte i klasserommet og ha undervisning. 

Jeg kjenner flere lærere. Det er ingen som har denne holdningen til det hele. Heldigvis. 

Men denne diskusjonen handler visst om "dere som ønsker full nedstenging av samfunnet". Jeg er ikke der, så jeg finner meg en annen tråd. 

Snakk om overdramatisering.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (40 minutter siden):

Skulle hatt en skikkelig lockdown for lengst, og ikke bare her i Norge. Da ville det vært veldig lite smitte nå. 

Men vi har bare stengt ned litt, i kombinasjon med at folk gir blaffen, og dermed får vi en veldig langvarig pandemi. 

Jeg har i kveld bestilt en ny ladning med munnbind. 

Smitten kommer tilbake så snart man åpner opp. Smitte kommer også inn i Norge selv med "stengte grenser". 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (10 minutter siden):

Smitten kommer tilbake så snart man åpner opp. Smitte kommer også inn i Norge selv med "stengte grenser". 

Vi må leve med viruset til det dør ut av seg selv..det vil jo ta lengre tid jo mer vi prøver å hindre smitte tror jeg da. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente1234 skrev (1 time siden):

Jeg er 53 år og alene støtt...ønsker ikke noe mer nedstegning. Har deltatt i dugnaden fra mars 2020 ikke vært utenlands. Og nå bidratt til at Olga på 80 ikke dør ved å fullvaksinere meg....nå får det svarte meg være nok. 

Vi kan ikke slappe av enda, kanskje ikke før Pfizer har Covid-barnevaksinasjonsprogrammet klart.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jhaawk skrev (4 minutter siden):

Vi kan ikke slappe av enda, kanskje ikke før Pfizer har Covid-barnevaksinasjonsprogrammet klart.

Nei de skal vel ha igjennom det også. Mere penger til legemiddel firmaer... er vel det vi venter på nå da. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GizmoDuck skrev (3 timer siden):

Det er selvsagt veldig trist at barnet ditt kan bli alvorlig syk av covid, men da kan vel barnet bli veldig syk på andre måter også?

Det er klart. Men de fleste andre virussykdommer kan man ta vaksine mot (rs- virus, influensa, lungebetennelse osv). 

Det er heller ingen annen virus som er like smittsom som covid. 

Jeg forstår at man ikke kan stenge ned pga en gruppe særlig utsatte i aldere 0 -16 år, men grønt nivå i bhg og skole til eksempel, gjør tilværelsen for vår og andre familier svært krevende. 

Bare det å benytte seg av de ulike tjenestene man så sårt trenger er krevende eller umilig ved høy smitte i samfunnet og grønt nivå. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente1234 skrev (2 timer siden):

Jeg er 53 år og alene støtt...ønsker ikke noe mer nedstegning. Har deltatt i dugnaden fra mars 2020 ikke vært utenlands. Og nå bidratt til at Olga på 80 ikke dør ved å fullvaksinere meg....nå får det svarte meg være nok. 

Vi som foresatte til barn i høyrisikogruppen takker deg. Både for dugnade og at du har fullvaksinert deg 😊.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (3 timer siden):

Nok en gang vil man gi barna byrden, og man later som at det er fordi man vil dem vel. Pussig nok er det gjerne de samme som har messet om stenging av skoler i månedsvis.

Nå er det hovedsaklig de barna i alderen 0- 16 år med forhøyet risiko for alvorlig sykdomsforløp og død som er utsatt. Ved så mye smitte og grønt nivå i bhg og skole er det tilnærmet umulig for disse barna å delta. 

Selv om mange ikke ser oss ute i samfunnet betyr det ikke at vi er få, desverre. 

Mange av oss ønsker ikke full nedstigning, men litt bedre regulering.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RosaFisk skrev (2 minutter siden):

Nå er det hovedsaklig de barna i alderen 0- 16 år med forhøyet risiko for alvorlig sykdomsforløp og død som er utsatt. Ved så mye smitte og grønt nivå i bhg og skole er det tilnærmet umulig for disse barna å delta. 

Når tenker du at disse barna skal delta i samfunnet igjen da? Aldri? 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbalala skrev (9 minutter siden):

Når tenker du at disse barna skal delta i samfunnet igjen da? Aldri? 

Det kommer helt ann på smittesituasjonen. Men ved fri smitteflyt og null reguleringer på antall kontakter ved skole og barnehage er det lite sannsynlig de kan delta. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småbarnsforelder med 2 barnehagebarn. Ønsker ikke langvarig nedstengning, men syns de kunne beholdt strengere tiltak I noen uker til. Allerede neste uke får 16-17åringer første dose i kommunen her, så det hadde ikke vært snakk om mange uker ekstra med strenge tiltak.

Tullete å miste kontroll over smitten nå. Med den store smitteøkningen som er nå, så blir det fort stor økning i innlagte også. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes de kunne hatt det strengere litt til, sånn at 16 og 17 åringene får vaksinen, den kan man ikke ta hvis det er under 3 mnd siden man hadde covid eller har forkjølelsessymptomer… Vet om mange av dem som føler seg utrygge på skolen, med en hel haug nærkontakter i ulike klasser.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Diamant20 said:

Synes de kunne hatt det strengere litt til, sånn at 16 og 17 åringene får vaksinen, den kan man ikke ta hvis det er under 3 mnd siden man hadde covid eller har forkjølelsessymptomer… Vet om mange av dem som føler seg utrygge på skolen, med en hel haug nærkontakter i ulike klasser.

Grunnen til at det anbefales å vente 3 mnd er at man uansett er beskyttet mot covid hvis man nylig har hatt det, og de regner med at effekten av vaksinen er større dersom man venter minst 3 mnd etter infeksjon. Det har altså ingen nytteverdi å ta den før det er gått 3 mnd, men det har en stor nytteverdi å vente i 3 mnd.

Nå som så mange er vaksinert, så er det ikke nødvendigvis noe stort problem at man aksepterer at smittenivået er høyere enn tidligere. Men jeg syns det er et problem at fhi åpenbart ikke har noen god kontroll på smitteutviklingen og at kommunene nå melder at TISK snart kollapser, for da mister vi enda mer kontroll.

Jeg tror mye hadde vårt gjort med å holde igjen litt mer frem til 16/17-åringer har fått første dose (og ev 12-15 åringer dersom det blir bestemt at de skal ha også).

Syns heller ikke vi trenger full nedstenging, men det er mange tiltak man kan ha som ikke er så ekstremt inngripende. 

Endret av gjest:)
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GizmoDuck skrev (17 timer siden):

Henviser til tråden om vedkommende som ønsker full nedstengning av Norge igjen.

Dere som ønsker full nedstengning av samfunnet igjen, hvilken alder og livssituasjon er dere i? Hvordan vil en eventuell nedstengning ramme dere?

Jeg bare spør, for jeg er far til to barn i skolealder, som hadde mistet utrolig mye ved en nedstengning slik vi hadde i mars i fjor.

Har en førsteklassing som akkurat har begynt på skolen, og som gradvis kommer mer og mer på plass i skolehverdagen. De første ukene på skolen er de viktigste for å danne nye vennskap, og å komme inn i skolens rutiner. Hun hadde mistet mye av dette ved en nedstengning.

Jeg har også en gutt i 5.klasse som spiller fotball. Etter halvannet år med pasningsøvelser og ingen kamper, fikk vi omsider i juni spille kamper og cuper. Merker at det er en helt annen motivasjon hos gutta nå enn da vi knapt kunne trene.

Med full nedstengning mister mine barn, og mange barn og unge landet over sine fritidstilbud, sin skolehverdag og kontakten med venner. Familier blir nektet å møtes. Kjenner til et tilfelle hvor der var en ungdom med positiv test som måtte feire juleaften alene på gutterommet, fordi han var i isolasjon. Sånn kan vi rett og slett ikke ha det.

Selv om smitten øker, så er antall innlagte og alvorlig syke svært lavt pga vaksineringen. Å ha full nedstengning hver gang det kommer en ny smittekilde nytter ikke. Vi må leve med at noen blir alvorlig syke og dør av dette. Viruset kommer ikke til å forsvinne med det første, og å stenge ned samfunnet er heller ikke et alternativ.

Jeg ønsker ikke full nedstengning, men synes godt vi kunne vært strengere på unødvendige utenlandsreiser. Synes regjeringen bør innføre karanteneplikt fra røde land og testplikt på grensen, også for fullvaksinerte. Jeg har også en førsteklassing, som virkelig trives med skolen slik den er nå. Så jeg synes vi kan ta bedre grep om de mulighetene man har. Ingen MÅ til spania, sverige osv. jeg skjønner godt at de vil pga hytter. Men man MÅ ikke. Ikke når det er så mye smitte på disse plassene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ønsker ikke full nedstengning, men kanskje stramme litt inn igjen akkurat nå? Trenger ikke vare i månedsvis, bare til man får smitten litt under kontroll. Hjemmekontor der det er mulig, ikke samle for mange mennesker, begrense nærkontakter, lære folk på nytt hva en meter er... 

Tror det er viktig for barn og unge at ting er mest mulig normalt, men kanskje slik vi hadde det før ferien?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RosaFisk skrev (9 timer siden):

Det kommer helt ann på smittesituasjonen. Men ved fri smitteflyt og null reguleringer på antall kontakter ved skole og barnehage er det lite sannsynlig de kan delta. 

Også kalt "et normalt samfunn". 

Så du tenker at disse barna aldri skal kunne delta i et normalt samfunn da? Hvordan kunne de gjøre det tidligere? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbalala skrev (18 minutter siden):

Også kalt "et normalt samfunn". 

Så du tenker at disse barna aldri skal kunne delta i et normalt samfunn da? Hvordan kunne de gjøre det tidligere? 

Hvordan de kunne gjøre det tidligere: Ved vaksinering, økt fokus på smittevern osv. 

Foreløbig har vi ikke vaksine til barn for covid, derfor er situasjonen ekstra krevende nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (1 time siden):

Så når de har fått så syns du sikkert vi skulle hatt litt strengere tiltak til 14-15 åringene har fått og når de har fått så må vi jo bare vente på at de på 12-13 år fåt…osv osv osv 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...