GizmoDuck Skrevet 26. august 2021 #1 Skrevet 26. august 2021 Henviser til tråden om vedkommende som ønsker full nedstengning av Norge igjen. Dere som ønsker full nedstengning av samfunnet igjen, hvilken alder og livssituasjon er dere i? Hvordan vil en eventuell nedstengning ramme dere? Jeg bare spør, for jeg er far til to barn i skolealder, som hadde mistet utrolig mye ved en nedstengning slik vi hadde i mars i fjor. Har en førsteklassing som akkurat har begynt på skolen, og som gradvis kommer mer og mer på plass i skolehverdagen. De første ukene på skolen er de viktigste for å danne nye vennskap, og å komme inn i skolens rutiner. Hun hadde mistet mye av dette ved en nedstengning. Jeg har også en gutt i 5.klasse som spiller fotball. Etter halvannet år med pasningsøvelser og ingen kamper, fikk vi omsider i juni spille kamper og cuper. Merker at det er en helt annen motivasjon hos gutta nå enn da vi knapt kunne trene. Med full nedstengning mister mine barn, og mange barn og unge landet over sine fritidstilbud, sin skolehverdag og kontakten med venner. Familier blir nektet å møtes. Kjenner til et tilfelle hvor der var en ungdom med positiv test som måtte feire juleaften alene på gutterommet, fordi han var i isolasjon. Sånn kan vi rett og slett ikke ha det. Selv om smitten øker, så er antall innlagte og alvorlig syke svært lavt pga vaksineringen. Å ha full nedstengning hver gang det kommer en ny smittekilde nytter ikke. Vi må leve med at noen blir alvorlig syke og dør av dette. Viruset kommer ikke til å forsvinne med det første, og å stenge ned samfunnet er heller ikke et alternativ. 36
Gjest Warrior Skrevet 26. august 2021 #2 Skrevet 26. august 2021 Jeg vil ha nedstengning så de kan få kontroll på smitten. Kanskje ikke full nedstengning men nok til å få kontroll og la smitten gå ned. Jeg er i starten av 30 årene og en nedstengning vil ikke ramme meg, men jeg forstår at det rammer mange. Likevel synes jeg det er viktig at det ikke blir for mye smitte. At noen blir alvorlig syke og dør av viruset, det er akkurat det jeg ikke klarer å godta. Min største frykt er at noen jeg er glad i blir alvorlig syk og i verste fall dør. Det er noe jeg aldri kommer til å godta. Den frykten øker hver gang smitten øker så jeg går rundt med sterk angst hele tiden når det er mye smitte.
Barbalala Skrevet 26. august 2021 #3 Skrevet 26. august 2021 Warrior skrev (26 minutter siden): At noen blir alvorlig syke og dør av viruset, det er akkurat det jeg ikke klarer å godta. Hvorfor har du klart å godta det fram til 2020? Hva er det som gjør at du plutselig ikke klarer å godta at noen ytterst få mennesker dør av en sykdom? 28
Supersmurf Skrevet 26. august 2021 #4 Skrevet 26. august 2021 Jeg ønsker gult nivå på skolene. Sånn som det er nå, kan alle være med alle og lærere går mellom ulike trinn. Kan fort ende med veldig mange som får påvist covid på en skole. 10
kermit123 Skrevet 26. august 2021 #5 Skrevet 26. august 2021 (endret) 29 år u barn, fullvaksinert, ønsker ikke nedstegning. Endret 7. desember 2021 av kermit123 10
RosaFisk Skrevet 26. august 2021 #6 Skrevet 26. august 2021 Foresatt til barn med forhøyet risiko for alvorlig sykdomsforløp og død ved smitte av covid. Ønsker ikke FULL nedstigning, men helt klart strengere tiltak enn det er I dag. 8
Hr. Aktiv Skrevet 26. august 2021 #7 Skrevet 26. august 2021 Det er ikke akseptert å dø av covid. Men om du dør av andre ting er det ikke så farlig. 21
Gjest Gagaen Skrevet 26. august 2021 #8 Skrevet 26. august 2021 Jeg vil heller ha full nedstenging enn gult nivå hvertfall. Takler ikke den ensomhetsfølelser en gang til
Barbalala Skrevet 26. august 2021 #9 Skrevet 26. august 2021 (endret) Jeg husker da vi skulle åpne samfunnet når alle de gamle og syke hadde fått vaksine. Det var helt bankers at det bare var det som skulle til. Men så måtte plutselig alle over 40 ha vaksine også. Og så alle over 18. Og nå alle over 12. Og så blir det vel absolutt alle. Og så blir det vel en tredje, fjerde og femte dose. Når er det egentlig folk får nok av dette? Endret 26. august 2021 av Barbalala 26
Majer Skrevet 26. august 2021 #10 Skrevet 26. august 2021 Jeg vil ikke ha full nedstenging, men mer jevne regler over tid så vi unngår smitteøkning. Man trenger ikke være 20 på vors eller 100 i bryllup om det fører til at vi må stenge ned noen måneder senere. Er for strengere regler. Slutten av tjueårene, fulltidsjobb, bolig som nedbetales og videreutdanning på deltid. 5
Ella1 Skrevet 26. august 2021 #11 Skrevet 26. august 2021 Ønsker ikke full nedstenging. Det eneste som bekymrer meg med et helt åpent samfunn nå er eventuelle mutasjoner. Og selv om vi er fullvaksinerte så bekymrer jeg meg også litt for at tenåringene i huset som går på videregående skal komme hjem og smitte sin far som har Diabetes 1 og nedsatt immunforsvar. K41 1
Gjest Gagaen Skrevet 26. august 2021 #12 Skrevet 26. august 2021 Majer skrev (4 minutter siden): Jeg vil ikke ha full nedstenging, men mer jevne regler over tid så vi unngår smitteøkning. Man trenger ikke være 20 på vors eller 100 i bryllup om det fører til at vi må stenge ned noen måneder senere. Er for strengere regler. Slutten av tjueårene, fulltidsjobb, bolig som nedbetales og videreutdanning på deltid. Hvordan kan man ha jevne regler med et virus som stadig er i forandring, med smitte som varierer? Det er jo umulig det!
kermit123 Skrevet 26. august 2021 #13 Skrevet 26. august 2021 7 minutter siden, Gagaen said: Jeg vil heller ha full nedstenging enn gult nivå hvertfall. Takler ikke den ensomhetsfølelser en gang til Hvorfor er gult verre ? 3
Majer Skrevet 26. august 2021 #14 Skrevet 26. august 2021 (endret) Gagaen skrev (9 minutter siden): Hvordan kan man ha jevne regler med et virus som stadig er i forandring, med smitte som varierer? Det er jo umulig det! Ti besøkende, høye bøter for brudd på regler, obligatorisk karantenehotell, maksimalt 100 som ikke er fullvaksinerte på offentlige arrangementer og 20 på private. Fullvaksinerte går utenpå det og barn må få være barn. Endret 26. august 2021 av Majer
Gjest Gagaen Skrevet 26. august 2021 #15 Skrevet 26. august 2021 kermit123 skrev (2 minutter siden): Hvorfor er gult verre ? Fordi vi er delt opp og avstengt fra å ha kontakt med hvem vi vil på jobb. Da vil jeg heller være hjemme og kunne ha sosial kontakt med de jeg vil der. FÅ kontakter selvsagt.
Gjest MrsMacchiato Skrevet 26. august 2021 #16 Skrevet 26. august 2021 Majer skrev (2 minutter siden): Jeg vil ikke ha full nedstenging, men mer jevne regler over tid så vi unngår smitteøkning. Man trenger ikke være 20 på vors eller 100 i bryllup om det fører til at vi må stenge ned noen måneder senere. Er for strengere regler. Slutten av tjueårene, fulltidsjobb, bolig som nedbetales og videreutdanning på deltid. Enig. Denne vekslingen mellom "la oss for all del ta en stor fest sammen" og "nå er sosial kontakt uønsket" er så tullete. Som en svært uoversiktlig berg-og-dalbane. Jeg tar heller en hverdag med munnbindpåbud og færre konsertopplevelser i noen år. Trives ikke så godt med denne alt-eller-ingenting-tankegangen. Har forøvrig to skolebarn. De priser seg lykkelig over å gå på både skolen og aktiviteter. Hat selv null problem med å ha dem hjemme i to måneder om gangen, men hva slags liv er det for barn egentlig?
Majer Skrevet 26. august 2021 #17 Skrevet 26. august 2021 (endret) MrsMacchiato skrev (6 minutter siden): Enig. Denne vekslingen mellom "la oss for all del ta en stor fest sammen" og "nå er sosial kontakt uønsket" er så tullete. Som en svært uoversiktlig berg-og-dalbane. Jeg tar heller en hverdag med munnbindpåbud og færre konsertopplevelser i noen år. Trives ikke så godt med denne alt-eller-ingenting-tankegangen. Har forøvrig to skolebarn. De priser seg lykkelig over å gå på både skolen og aktiviteter. Hat selv null problem med å ha dem hjemme i to måneder om gangen, men hva slags liv er det for barn egentlig? Kjenner på det samme. Med lavere smitte blant eldre kan de minste få være barn uten begrensninger. De fortjener en like trygg og god oppvekst som barn før korona. Endret 26. august 2021 av Majer 5
Jhaawk Skrevet 26. august 2021 #18 Skrevet 26. august 2021 Jeg er i min beste alder og siden jeg er godt gift, har liten omgangskrets og liker å være alene synes jeg samfunnet bør stenges helt ned. Single egoistiske mennesker burde tenkt på at det kanskje er lurt å slå seg til ro selv om man ikke akkurat har truffet drømmeprinsen/-dama, det er ikke alltid grønnere på andre siden. Dessuten har barn godt av å være sammen med familien. 1
GrønnNellik68 Skrevet 26. august 2021 #19 Skrevet 26. august 2021 Barbalala skrev (28 minutter siden): Jeg husker da vi skulle åpne samfunnet når alle de gamle og syke hadde fått vaksine. Det var helt bankers at det bare var det som skulle til. Men så måtte plutselig alle over 40 ha vaksine også. Og så alle over 18. Og nå alle over 12. Og så blir det vel absolutt alle. Og så blir det vel en tredje, fjerde og femte dose. Når er det egentlig folk får nok av dette? Helt enig fatter ikke hva folk tenker med?? 7
Gjest Warrior Skrevet 26. august 2021 #20 Skrevet 26. august 2021 (endret) Enda en tulling skrev (49 minutter siden): Men det hjalp ikke å stenge ned i fjor høst. Tilfellene fortsatte å øke, og det samme så man i stort sett alle europeiske og nordamerikanske land, enten de stengte tidlig eller sent, strengt eller slapt. På vårparten derimot gikk antall tilfeller ned, akkurat som i 2020. Så en ny nedstengning vil mest sannsynlig vare til langt utpå våren neste år. Og nå vil jo regjeringen begynne å behandle influensa på samme måte som korona, så selv om man mot formodning skulle bli kvitt korona vil dette fortsette inn i evigheten med bare et par-tre måneder årlig med tilnærmet normalt liv. Skadevirkningene vil da uunngåelig bli enorme. På mange områder, deriblant økonomi, og selv om enkelte mener at penger er noe man kan klare seg uten er det også det som bl.a sørger for helsehjelp til befolkningen også for alt annet enn korona. Hvis det ikke lenger blir mulig å opprettholde et offentlig helsevesen, trygde- pensjons- og støtteordninger forøvrig, og mange blir arbeidsledige pga tiltakene vil mange også dø grunnet både dårligere helse og i tillegg manglende helsehjelp. Svært mange, sannsynligvis. Hvorfor er det greit?? Det er ikke greit det heller. MorTil2 skrev (43 minutter siden): Det er vel ingen som fortjener å få sykdom i det hele tatt? Men sykdommer er en del av det å leve. 1 av 3 ender statistisk opp med kreft. Lar du være å spise junk food, ferdes i trafikkerte områder, spise mat med ulike typer konserveringsmidler, smøre deg inn med kremer du ikke aner hva gjør med kroppen din, spise feit eller salt mat osv? Jeg spør, for jeg lurer på hvor konsekvent folk som ønsker nedstengning er på andre risikoområder i livet? Eller er det bare så lett å rope på nedstengning, men ikke fullt så lett å stå over hamburgeren på Burger King? Junk food spiser jeg svært svært sjelden så ja det lar jeg for det meste være å spise. Smittsomme sykdommer som kan være farlig er enklere å prøve å unngå. F.eks med nedstengning så det ikke blir mye smitte ut av kontroll, og koronaviruset har skremt meg skikkelig. Derfor ønsker jeg nedstengning, men ja enig i at ingen fortjener å få noe som helst sykdom uansett . Endret 26. august 2021 av Warrior
Anbefalte innlegg