melina Skrevet 23. september 2005 #1 Skrevet 23. september 2005 Skal lage en marinade som inneholder en krydderblanding som heter ras-el-hanout ( mener den er marokkansk..). Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt denne? Prøvde meg i den lokale grønnskakshandleren her hos meg og de hadde den ikke, og jeg tviler vel på at jeg får den på Kiwi
Arkana Skrevet 23. september 2005 #2 Skrevet 23. september 2005 (endret) Ras-el-hanout er som du sier en marokkansk krydderblanding. Du finner den nok i "innvandrerforretninger", men ikke i alle. Du kan også lage den selv, det finnes uendelige ulike oppskrifter. Her er et par stykker. Du ser at mange av ingrediensene går igjen. Det er ikke så nøye akkurat hvilken oppskrift du bruker eller om du får med deg absolutt alle krydrene, bruk de du har og som er typisk for marokkansk mat og bland i marinaden. 4 laurbærblader 1 ss malt kanel 1 ss korianderfrø 1 ss spisskummenfrø 1 ss malt ingefær 1 ss hel svart pepper 1 ss tørket timian 1 ts kajennepepper 1 ts malt muskat 1/2 ts anisfrø 1/2 ts malt kardemomme 1/2 ts hel nellik Mal i krydderkvern. 2 kanelstenger 1 ss nellikspiker 1 ss korianderfrø 1 ss spisskummenfrø 1 ss fennugreek (bukkehornskløver) 1 ss fennikelfrø 1 ss sennepsfrø Fres i panne et par minutter og mal i krydderkvern eller morter. 1¼ ts malt allehånde 2 ts revet muskat 20 safrantråder 1½ ts knust sort pepper 1 ts kanel 1½ ts malt kardemomme 2 ts malt ingefær 2 ts salt 1 ts gurkemeie Blandes sammen. Endret 23. september 2005 av Arkana
Lady Lovelylocks Skrevet 24. september 2005 #3 Skrevet 24. september 2005 Jeg har kjøpt ferdig blanding på Oliviers & CO.
Belit Skrevet 24. september 2005 #4 Skrevet 24. september 2005 Du kan også kjøpe det fra The Spice Shop i London gjennom postordre over internet. De har masse gøy! Ikke dyrt, men jeg har ikke sjekket fraktkostnaden. http://www.thespiceshop.co.uk/
melina Skrevet 24. september 2005 Forfatter #5 Skrevet 24. september 2005 Takk for svar! Tror kanskje jeg prøver å lage den selv, så jo ikke så vanskelig ut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå