Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen min er 5 dager gammel, og noen av disse dagene har hun spist en del mindre enn de 8-12 anbefalte gangene. Hun sover så sykt tungt og jeg klarer ikke vekke henne for å få mat! Prøver å sprute melk i munnen hennes, skifte bleie, danse/bevege oss, men hun våkner ikke! Er gjerne våken hele natta da.. noen tips?? 

Eller tips til meg som ikke får sove pga adrenalin og stress i kroppen??

Anonymkode: 75d4f...634

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom hun spiser godt om natten og har ok vektoppgang ville jeg ikke ha stresset. 
Ellers har jeg hørt at kalde føtter hjelper - ta av sokker og ev buksa☺️

Anonymkode: f3117...bb3

• Liker 7
Skrevet

Ikke vekk hvis baby legger på seg som hun skal. Kanskje prøve yoga hvis du er stressa? Eller ta et glass vin?

Anonymkode: 67387...85a

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke vekk hvis baby legger på seg som hun skal. Kanskje prøve yoga hvis du er stressa? Eller ta et glass vin?

Anonymkode: 67387...85a

Fantastiske råd til en som nettopp har født😅

Ts : prøv å ha baby i dagslys tidlig på dagen. Det rådet fikk vi :)

Anonymkode: 60ae5...8af

• Liker 4
Skrevet

5 dager gammel? Ring HS. Mest sannsynlig er det ingen ting galt, men dersom du er bekymret er det alltid veldig godt å bli beroliget av fagfolk. Det er også tryggere for barnet ditt😊

Gratulerer med nyfødt❤

Anonymkode: d77df...ab5

• Liker 10
Skrevet

Om barnet ditt sover godt, la det sove :)  ingen vits å stresse midt på natta fordi noen har sagt at du skal mate det x antall ganger...  Barnet ditt har instinkter, og tro meg - de sier fra når de skal ha mat! 😄  

mine to barn sov godt og jeg vekket dem ikke, og de vokste seg store og fine, ingen bekymring i det hele tatt. 

Anonymkode: 897f3...7b7

• Liker 5
Skrevet

Ta en ekstra tur på HS, og få veid. 

jeg hadde barn som var slik, og det endte med at hun fikk i seg for lite mat, men det fikk vi kjapt hjelp med. 

Så ring HS i morgen du. Veldig sannsynlig at alt er ok, men bedre med en sjekk for mye, enn for lite. 

• Liker 6
Skrevet

Har hun våte bleier og bæsjer? Gul?

Anonymkode: 18453...4b9

• Liker 1
Skrevet

Hvis ikke du har hjemmebesøk der du bor, dra til helsestasjonen for å veie og snakke med helsesykepleier om dette :)

Jeg regner med at dere har fått beskjed om gulsott på sykehuset? 

Vi hadde trøtte barn med begge to, så det var masete å få inn disse måltidene, men hvis vektoppgang er normal og bleiene fylles går det bra selv om man ikke mater slavisk hver 3. time. Men for melkeproduksjonen sin skyld er det dumt å la det gå altfor lenge mellom hver gang også.

5 dager er veldig lite og begge våres gikk fort over til å være normalt våkne og spiste regelmessig selv om de var veldig søvnige de første dagene m 

Anonymkode: 130d2...d2d

• Liker 2
Skrevet

Min hadde gulsott og sov tungt pga det. Jeg ble anbefalt av jordmor og hs å knipse under føttene for å vekke. Jeg måtte også tvinge i han melk med skje en kort periode og gikk over til å gi mme fra flaske i tillegg til å amme. (Tok litt tid før han tok igjen fødselsvekta, og var inn og ut av sykehuset for å måle bilirubin nivåene samt vekta) 

Han ammet også mye på natta, men det er fordi melka er feitere på natta enn om dagen 😊

Skrevet

Ville tatt kontakt med hs i morgen. Noen barn sover tungt, mens enkelte sover veldig tungt fordi de tar til seg for lite næring. Tisser barnet nok? Det er ihvertfall lurt å forhøre seg med fagfolk og utelukke eventuell gulsott. 

Anonymkode: 65cce...1da

• Liker 1
Skrevet

Min sov også kjempe godt, både dag og natt, fikk beskjed fra helsesøster å la hun få sollys på huden på dagtid, og så lenge hun gikk fint opp i vekt, hadde gode tissebleier, så trengte vi ikke vekke for å mate.

Anonymkode: ffbba...66a

Skrevet

Sover baby hele natten, og legger godt på seg, så la baby sove. De våkner når de er sulten

Skrevet
GulSitron skrev (11 minutter siden):

Min hadde gulsott og sov tungt pga det. Jeg ble anbefalt av jordmor og hs å knipse under føttene for å vekke. Jeg måtte også tvinge i han melk med skje en kort periode og gikk over til å gi mme fra flaske i tillegg til å amme. (Tok litt tid før han tok igjen fødselsvekta, og var inn og ut av sykehuset for å måle bilirubin nivåene samt vekta) 

Han ammet også mye på natta, men det er fordi melka er feitere på natta enn om dagen 😊

Samme her.  Synes det var litt skummelt med den gulsotten

Skrevet
Anonymous 91 skrev (Akkurat nå):

Samme her.  Synes det var litt skummelt med den gulsotten

Jeg også! Fikk egentlig lite info om hva det egentlig innebar og konsekvensene av ubehandlet gulsott. Fikk beskjed om å "legg han i sola i vinduet" og å amme hver andre time døgnet rundt. 
Hørtes så skummelt ut med lysbehandling osv også. (Er litt redd for sykehus, spesielt når jeg ikke vet helt 100% hva det innebærer, og angsten kom krypende) Slapp heldigvis å bli lagt inn 🥰

Skrevet

Ta kontakt med hs i morgen. Da får du veid lille, og de kan vurdere om det er behov for å ta gulsott-test. Mest sannsynlig har du en helt frisk og fin baby,  men det er alltid godt å sjekke for likevel hvis man er usikker. Nydfødte sover jo mye, og har ikke nødvendigvis samme døgnrytme som vi. 

Skrevet
GulSitron skrev (Akkurat nå):

Jeg også! Fikk egentlig lite info om hva det egentlig innebar og konsekvensene av ubehandlet gulsott. Fikk beskjed om å "legg han i sola i vinduet" og å amme hver andre time døgnet rundt. 
Hørtes så skummelt ut med lysbehandling osv også. (Er litt redd for sykehus, spesielt når jeg ikke vet helt 100% hva det innebærer, og angsten kom krypende) Slapp heldigvis å bli lagt inn 🥰

Fikk lite info selv.lå på sykehuset i 8dager.  Her fikk han mat gjennom nesa, jeg måtte mate han med liten kopp, osv.  Hadde fødselsdepresjon også og det gjorde ikke ting bedre.  Han måtte i lyskasse 1 dag gammel.  Hadde blodoverføring 1mnd gammel.  Etter mye mas fra meg om at han kanskje burde fått det

• Liker 1
Skrevet

Ts her, takk for alle svar! Vi endte opp med å ringe fødeavdelinga, som ble litt bekymra fordi bæsjen ikke var blitt gul. Får veid henne hos jordmor i dag, så får vi se om hun har fått i seg for lite (jeg mistenker det!) Babyen spiste heldigvis bedre i går kveld og natt, etter å ha fått litt ekstra utpumpet melk. Sykehuset anbefalte også å ha henne mer hud til hud, og virker som det har hjulpet med å vekke henne litt! Takk for svar, det med gulsoten bør vi være obs på.. de tok ikke prøve av henne på sykehuset da de så at hun ikke hadde det. Men hadde jo vært greit å få dobbeltsjekket..? Hva skjer om man har ubehandla gulsott?

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her, takk for alle svar! Vi endte opp med å ringe fødeavdelinga, som ble litt bekymra fordi bæsjen ikke var blitt gul. Får veid henne hos jordmor i dag, så får vi se om hun har fått i seg for lite (jeg mistenker det!) Babyen spiste heldigvis bedre i går kveld og natt, etter å ha fått litt ekstra utpumpet melk. Sykehuset anbefalte også å ha henne mer hud til hud, og virker som det har hjulpet med å vekke henne litt! Takk for svar, det med gulsoten bør vi være obs på.. de tok ikke prøve av henne på sykehuset da de så at hun ikke hadde det. Men hadde jo vært greit å få dobbeltsjekket..? Hva skjer om man har ubehandla gulsott?

Så bra at dere skal til jordmor i dag.

Jeg syntes det høres ut som litt slapp oppfølging egentlig? Begge gangene jeg fødte var det mye spørsmål både fra sykehuset, jordmor på helsestasjonen og helsesykepleier om dette med hvor ofte spiser, hvordan farge på bæsj, mye tips om hvordan vekke og de ble sjekket begge for gulsott selv om bare en av de var mørk. 

Anonymkode: 130d2...d2d

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Enig med over, dette er usedvanlig slapp oppfølgning. Ubehandlet gulsot er livsfarlig. Det er enkelt å måle bilirubin (stoffet som forårsaker gulsot) på sykehuset - synes egentlig dere burde vært innlagt på barsel igjen, det er de som har ansvar for dere de første 14 dagene etter fødsel og IKKE helsestasjonen!

Anonymkode: 18453...4b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...