Bibbi_ Skrevet 26. august 2021 #1 Skrevet 26. august 2021 Hvorfor lar vi Høie, Erna, Stoltenberg, Guldvog +++ bestemme over barna våre? Hvorfor får de bestemme at våre barn skal få covid-19? For det er det de gjør. Det er fri flyt på skolene. Jeg ønsker ikke å få coronaen i hus. Vi som foreldre har ingen ting å si. Vi må sende barna våre på skolen. Man aner ikke hvem som blir alvorlig syke av det. Selv om de i risikogruppene er spesielt utsatt, så er det unger som også har blitt lagt inn på sykehus. Hvorfor skal vi ta den risken? Tenker ikke å kanskje stenge skolene helt. Men noen tiltak bør da settes inn? Ingen unger har vel vondt av å holde meteren, deles inn i kohorter? 12
september-rain Skrevet 26. august 2021 #2 Skrevet 26. august 2021 Det er ingen lov i Norge som sier at ungene må på skolen, du er i din fulle rett til å gi hjemmeundervisning. 19
Robert Koch Skrevet 26. august 2021 #3 Skrevet 26. august 2021 Det har vel ikke manglet hverken skepsis eller protester, akkurat. Jeg skjønner ikke hva de driver med nå. 10
Galanga Skrevet 26. august 2021 #4 Skrevet 26. august 2021 Mitt barn har MISTET halve ungdomsskolen pga koronatiltakene på skolen allerede, med alle konsekvensene det medfører både faglig og sosialt. Jeg vil heller at hun går på skolen. Risikoen for å bli alvorlig syk av smitte er mye mindre enn hva det betyr for skolegangen å miste ennå et år. Godt mulig at kohorter og delvis hjemmeskole har fungert for noen, men hos oss har det ikke det og det er fullstendig krise for hele ungdomsskolekullet. 23
LisbethBerg Skrevet 26. august 2021 #5 Skrevet 26. august 2021 Det er læreplikt, men ikke skoleplikt i Norge. Så du står helt fritt til å ta barna ut av skolen og undervise dem selv. Jeg ser det som langt mer alvorlig at myndighetene stenger skolene og nekter barna læring. Det er et tilbud, ingen tvang. Det er på tide at vi innser at korona aldri vil forsvinne. Vi må lære oss å leve med det. 8
Pterinochilus Skrevet 26. august 2021 #6 Skrevet 26. august 2021 Robert Koch skrev (6 minutter siden): Jeg skjønner ikke hva de driver med nå. Regjeringen driver med valgflesk og håper at gjenåpningen skal gi dem et boost inn mot valget. Gjør det ikke det, så er det ikke lenger deres problem så de bryr seg neppe stort. Det jeg virkelig ikke forstår er hva FHI og Helsedirektoratet driver med. Spesielt FHI har ligget bakpå gjennom hele pandemien synes jeg. De måtte snu om luftsmitte, munnbind, skolestenging etc, og nå kommer de nok også til å måtte snu angående gjenåpningen. De har også somlet stort med beslutninger rundt vaksinering av aldersgruppene 12-18 år og angående en eventuell dose tre. 8
QueenL Skrevet 26. august 2021 #7 Skrevet 26. august 2021 Tenk på de ansatte i barnehager og skoler som har stått i dette i over ett år. Mange av de er eldre. Ikke ble de prioritert i vaksinekø (enda har ikke alle fått to doser) og eneste smittevern var vel desinfisering. Avstand er umulig å holde blant unge barn. Tror ikke de følte seg veldig ivaretatt.....Men NÅ skal det snakkes om smittevern i barnehager og skoler. 1
Gjest Kattedama Skrevet 26. august 2021 #8 Skrevet 26. august 2021 @Robert Koch Hva skjer hvis smitten fortsetter å øke? Tror du innleggelsene vil øke i takt med dette?
Barbalala Skrevet 26. august 2021 #9 Skrevet 26. august 2021 QueenL skrev (2 minutter siden): Men NÅ skal det snakkes om smittevern i barnehager og skoler. Man har ikke snakket om annet i halvannet år. 5
NorthernLight Skrevet 26. august 2021 #10 Skrevet 26. august 2021 Pterinochilus skrev (13 minutter siden): Regjeringen driver med valgflesk og håper at gjenåpningen skal gi dem et boost inn mot valget. Gjør det ikke det, så er det ikke lenger deres problem så de bryr seg neppe stort. Det jeg virkelig ikke forstår er hva FHI og Helsedirektoratet driver med. Spesielt FHI har ligget bakpå gjennom hele pandemien synes jeg. De måtte snu om luftsmitte, munnbind, skolestenging etc, og nå kommer de nok også til å måtte snu angående gjenåpningen. De har også somlet stort med beslutninger rundt vaksinering av aldersgruppene 12-18 år og angående en eventuell dose tre. FHI har sagt og gjort så mye rart det siste året som du nevner. Skulle ikke tro at det er fagfolk som bestemmer på toppen der... Eksperten Preben sa jo pandemien var over for noen uker siden også, at det er mulig... Er en drøss med eksperter rundt om i verden som anbefaler vaksine ned til 12 års alder. Men FHI sitter på ræva og bruker lang tid som vanlig. 6
Robert Koch Skrevet 26. august 2021 #11 Skrevet 26. august 2021 (endret) 14 minutter siden, Lill said: @Robert Koch Hva skjer hvis smitten fortsetter å øke? Tror du innleggelsene vil øke i takt med dette? Akkurat nå er det veldig vanskelig å si. Vi kommer definitivt til å se innleggelser. Og vi kommer til å se yngre mennesker bli innlagt. Kanskje barn. Sannsynligvis vil den relative andelen som trenger innleggelse synke, men det er vanskelig å mene for mye om. Men vi har vaksinert ganske mange mennesker. De fleste av disse vil ikke bli smittet, eller eventuelt oppleve asymptomatisk smitte eller meget lett sykdom. Noen relativt få vil oppleve mer alvorlig sykdom, og noen vil bli innlagt. Uvaksinerte med alvorlig sykdom vil kreve like mye ressurser som tidligere. Vaksinerte med alvorlig sykdom vil sannsynligvis kreve færre ressurser, høyst sannsynlig ikke intensivbehandling, og de vil ha kortere liggetid i sykehus. Noen av dem vil kunne oppleve ettervirkninger. De fleste vil sannsynligvis restitueres fort - men det er ingen garantier. Jeg håper vi vil justere scoringsalgoritmene som brukes for å vurdere alvorlighetsgrad. Erfaringer fra bl. a. Israel viser at disse blir temmelig misvisende når de brukes på fullvaksinerte pasienter, og dermed blir ikke bare ressursbruken, men også statistikken feilaktig. Som situasjonen er i dag, med få smitteverntiltak og økende smitte, vil det være veldig vanskelig å skille ut årsaker til utviklingen. Jeg synes det er ufornuftig å åpne opp for så mange muligheter for smittespredning når vi er kommet så vidt kort i vaksineprogrammet. Det betyr at de som utover høsten blir fullvaksinert, vil bli eksponert for en større smitterisiko enn hva som ellers ville ha vært nødvendig, og det kan teoretisk føre til unødvendig mange gjennombruddsinfeksjoner. Jeg synes nok man bør ta visse grep for å bremse den utviklingen vi ser nå. Endret 26. august 2021 av Robert Koch 8
Bibbi_ Skrevet 26. august 2021 Forfatter #12 Skrevet 26. august 2021 september-rain skrev (38 minutter siden): Det er ingen lov i Norge som sier at ungene må på skolen, du er i din fulle rett til å gi hjemmeundervisning. Ja det vet jeg. Men jeg er dessverre ikke utdannet lærer, så jeg har ikke den kunnskapen barna mine trenger. Å jeg ønsker at de skal gå p skole, men jeg vil gjerne ha noen tiltak der. 1
J.E Skrevet 26. august 2021 #13 Skrevet 26. august 2021 (endret) Pterinochilus skrev (1 time siden): Regjeringen driver med valgflesk og håper at gjenåpningen skal gi dem et boost inn mot valget. Gjør det ikke det, så er det ikke lenger deres problem så de bryr seg neppe stort. Det jeg virkelig ikke forstår er hva FHI og Helsedirektoratet driver med. Spesielt FHI har ligget bakpå gjennom hele pandemien synes jeg. De måtte snu om luftsmitte, munnbind, skolestenging etc, og nå kommer de nok også til å måtte snu angående gjenåpningen. De har også somlet stort med beslutninger rundt vaksinering av aldersgruppene 12-18 år og angående en eventuell dose tre. FHI og lytter hverken til WHO, til andre eksperter i Norge eller til andre land sine erfaringer. De ligger bakpå hele tiden. Samme feilen gang etter gang. Dag Svanæs har med sine modeller har mer rett hver gang enn FHI... Hvordan skal smitten egentlig holdes under kontroll i et åpent samfunn helt uten regler og smittevern... Endret 26. august 2021 av J.E 2
Næmmin Skrevet 26. august 2021 #14 Skrevet 26. august 2021 Hvis dette var planen hele veien synes jeg det er stygt gjort at ikke de yngste fikk starte. Altså at man vaksinerte alle som ikke kunne beskytte seg mot spredning, dvs helsefagarbeidere, lærere, foreldre etc og lot barna bli syke… Så kunne smitten få gå kontrollert mens de vaksinerte gamlingene. Barna går over i år tre med sykdom, restriksjoner og covid fokus, mens bestemor kan reise til granca…! Jævlig dårlig jobba!!!
J.E Skrevet 26. august 2021 #15 Skrevet 26. august 2021 NorthernLight skrev (15 minutter siden): FHI har sagt og gjort så mye rart det siste året som du nevner. Skulle ikke tro at det er fagfolk som bestemmer på toppen der... Eksperten Preben sa jo pandemien var over for noen uker siden også, at det er mulig... Er en drøss med eksperter rundt om i verden som anbefaler vaksine ned til 12 års alder. Men FHI sitter på ræva og bruker lang tid som vanlig. En viss trio ga aldri opp en viss ide... 😉 må jo være derfor. Finnes ikke andre årsaker til og være så bakpå som dette vel ...?
Lunarstone Skrevet 26. august 2021 #16 Skrevet 26. august 2021 Har veldig lite lyst til at jeg skal måtte skrive ut barna fra skolen og ha hjemmeundervisning, bare for å holde de trygge. Kommer smitten i hus her, får jeg det også. Jeg er ikke vaksinert pga helsemessige årsaker. Jeg har også en baby. Ene barnet mitt har astma. Jeg synes ikke det er greit at barna våre skal ha en utrygg skolehverdag! 1
NorthernLight Skrevet 26. august 2021 #17 Skrevet 26. august 2021 J.E skrev (Akkurat nå): En viss trio ga aldri opp en viss ide... 😉 må jo være derfor. Finnes ikke andre årsaker til og være så bakpå som dette vel ...? Den trioen der er latterlig gitt.... Skjønner ikke at de fremstilles som eksperter etter alle tabbene og hva de har sagt det siste året.. 3
Gjest Vintermorgen Skrevet 26. august 2021 #18 Skrevet 26. august 2021 Ryddet for brukerangrep og svar til dette. Vintermorgen, mod
Barbalala Skrevet 26. august 2021 #19 Skrevet 26. august 2021 Lunarstone skrev (4 minutter siden): Jeg synes ikke det er greit at barna våre skal ha en utrygg skolehverdag! Helt enig! Synes ikke barna skal lide fordi enkelte har utviklet hypokondri og angst. 9
Vera Skrevet 26. august 2021 #20 Skrevet 26. august 2021 Jeg lurer på hvor Nakstad ble av..og kan ikke annet enn å konspirere over hvorfor han ikke er i nyhetsbildet lengre. Nekter han å fronte noe han forhåpentligvis er totalt uenig i? Som noen andre sier; nå kan vi ofre barna, for nå kan bestemor reise til Granca. Det er helt sant at de aller fleste barn tåler sykdommen bra - men vi har fortsatt til gode å se hvor bra..hele verden har levd med tiltak frem til nå, dermed har vi ikke data som viser at barna vil tåle massiv smitte i et samfunn uten tiltak. Jeg skjønner at folk er leie nå, det er jeg også - men det er fullt mulig å leve et veldig greit liv med tiltak som avstand, munnbind, håndvask, spriting, holde seg hjemme når man er syk, hurtigtesting på skolene, hurtigtesting på jobb, unngå store folkeansamlinger osv. 5
Anbefalte innlegg