AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #1 Skrevet 26. august 2021 I fare for å tråkke på noen tær her, (absolutt ikke meningen ❤️) Men hvordan ‘skjer’ krybbedød? Jeg føler det skrives så abstrakt om det, så man ikke helt forstår hvor barn som dør i krybbedød faktisk dør. Noen her med nær eller fjern erfaring som kan fortelle? Jeg vil oppriktig kun lære mer om dette temaet, da jeg føler det snakkes for lite om❤️🙏🏼 Anonymkode: 23b25...2ee
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #2 Skrevet 26. august 2021 Mange grunner : - Babyen ligger på magen og får ikke puste - Far sovner på sofaen og barnet faller på gulvet/ i mellom putene - Mor ammer i stol om natten og sovner - Babyen har medfødt feil og bare sovner inn - Foreldre røyker - For myk madrass - Dyne - Mor røykte da hun var gravid - Født for tidlig - Mor er yngre enn 20 og sikkert mer Anonymkode: 5896e...821
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #3 Skrevet 26. august 2021 Det kalles krybbedød når de ikke finner årsaken til at barnet døde. Anonymkode: 51500...709 17
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #4 Skrevet 26. august 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: I fare for å tråkke på noen tær her, (absolutt ikke meningen ❤️) Men hvordan ‘skjer’ krybbedød? Jeg føler det skrives så abstrakt om det, så man ikke helt forstår hvor barn som dør i krybbedød faktisk dør. Noen her med nær eller fjern erfaring som kan fortelle? Jeg vil oppriktig kun lære mer om dette temaet, da jeg føler det snakkes for lite om❤️🙏🏼 Anonymkode: 23b25...2ee Krybbedød er når barn plutselig dør helt uventet uten at man har en klar årsak til det. Det offisielle navnet er Sudden Infant Death Syndrome. Les mer her: https://www.lub.no/krybbedod Anonymkode: 05412...2a2 10
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #5 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Mange grunner : - Babyen ligger på magen og får ikke puste - Far sovner på sofaen og barnet faller på gulvet/ i mellom putene - Mor ammer i stol om natten og sovner - Babyen har medfødt feil og bare sovner inn - Foreldre røyker - For myk madrass - Dyne - Mor røykte da hun var gravid - Født for tidlig - Mor er yngre enn 20 og sikkert mer Anonymkode: 5896e...821 De vet faktisk ikke årsaken til krybbedød. Det forskes på og de vet at enkelte ting øker risikoen for det. Men nøyaktig hva som skjer ved krybbedød vet ikke ekspertene. Anonymkode: 943a5...872 9
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #6 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mange grunner : - Babyen ligger på magen og får ikke puste - Far sovner på sofaen og barnet faller på gulvet/ i mellom putene - Mor ammer i stol om natten og sovner - Babyen har medfødt feil og bare sovner inn - Foreldre røyker - For myk madrass - Dyne - Mor røykte da hun var gravid - Født for tidlig - Mor er yngre enn 20 og sikkert mer Anonymkode: 5896e...821 Her var det mye piss!! TS: krybbedød var mye mer vanlig før fordi foreldre ble rådet til å la spedbarn sove på magen. Neste morgen hendte det at barna var døde pga kvelning. At de har ligget med ansiktet ned i madrassen og ikke vært sterke nok til å vri seg unna. Etter at man på midten av 80-tallet snudde på dette og rådet til å legge barna på ryggen snudde man krybbedødtallene på hodet. Mener og ha lest en gang at før var det rundt 200 krybbedøder i året mens nå er i på rundt 10. kan ikke si at disse tallene stemmer sikkert. Krybbedød er uansett en slags samlebetegnelse på uforståelig og brå spedbarnsdød. Det er lite forskning på dette da foreldrene til barna ofte ikke ønsker at barna skal obduseres eller at hjernen skal undersøkes. Men det er ingen tvil om at veldig mye krybbedød før skyldtes at foreldrene fikk beskjed om å legge barna på magen. Anonymkode: 9b7eb...252 6
Sirinna Skrevet 26. august 2021 #7 Skrevet 26. august 2021 (endret) På engelsk heter krybbedød «SIDS», som står for sudden infant death syndrome. Det er mye mer beskrivende enn «krybbedød» synes jeg. Det er ikke alltid konkrete forhold som forårsaker krybbedød. Jeg kan fortelle min historie: Lille på 12 dager lå i dagsengen og sov, på stua. Stramt laken, ingen leker eller kosedyr/koseklut. Lå på rygg. Lett og ledig dyne over seg. Jeg sjekket til henne hele tiden, kanskje i snitt hvert 5 min, men jeg oppholdt meg i samme rom hele tiden. Når jeg sjekket henne en gang var hun blå og livløs, jeg fant ikke puls og hun pustet ikke. Slang henne på gulvet og utførte hjertekompresjoner, ringte 113 og satt på høytaler. For å gjøre en lang historie kort; det gikk bra fordi hun fikk hjelp i tide. På sykehus ble hun utredet for alle tenkelige tilstander, og de fant ingen verdens ting. Dersom jeg ikke hadde oppdaget henne i tide, eller det skulle skjedd på natt og hun døde ville det blitt klassifisert som «krybbedød». Endret 26. august 2021 av Sirinna 6
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #8 Skrevet 26. august 2021 Sirinna skrev (1 time siden): På engelsk heter krybbedød «SIDS», som står for sudden infant death syndrome. Det er mye mer beskrivende enn «krybbedød» synes jeg. Det er ikke alltid konkrete forhold som forårsaker krybbedød. Jeg kan fortelle min historie: Lille på 12 dager lå i dagsengen og sov, på stua. Stramt laken, ingen leker eller kosedyr/koseklut. Lå på rygg. Lett og ledig dyne over seg. Jeg sjekket til henne hele tiden, kanskje i snitt hvert 5 min, men jeg oppholdt meg i samme rom hele tiden. Når jeg sjekket henne en gang var hun blå og livløs, jeg fant ikke puls og hun pustet ikke. Slang henne på gulvet og utførte hjertekompresjoner, ringte 113 og satt på høytaler. For å gjøre en lang historie kort; det gikk bra fordi hun fikk hjelp i tide. På sykehus ble hun utredet for alle tenkelige tilstander, og de fant ingen verdens ting. Dersom jeg ikke hadde oppdaget henne i tide, eller det skulle skjedd på natt og hun døde ville det blitt klassifisert som «krybbedød». Å herregud, for en grusom opplevelse det må ha vært ❤ Anonymkode: 865f6...2ac 6
Sirinna Skrevet 26. august 2021 #9 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Å herregud, for en grusom opplevelse det må ha vært ❤ Anonymkode: 865f6...2ac Ja det var helt grusomt, og pga den opplevelsen tvilte jeg på at jeg kom til å få flere barn. Men det gjorde jeg, og nå har vi en liten gutt på fire mnd. Han sover med full overvåkning, puls og metning, den har alarm om verdiene synker. Jeg hadde ikke orket uten nå. 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #10 Skrevet 27. august 2021 Sirinna skrev (18 timer siden): Ja det var helt grusomt, og pga den opplevelsen tvilte jeg på at jeg kom til å få flere barn. Men det gjorde jeg, og nå har vi en liten gutt på fire mnd. Han sover med full overvåkning, puls og metning, den har alarm om verdiene synker. Jeg hadde ikke orket uten nå. Hva slags måler bruker du for å overvåke puls og metning? Anonymkode: 9a532...fe2 2
Sirinna Skrevet 27. august 2021 #11 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva slags måler bruker du for å overvåke puls og metning? Anonymkode: 9a532...fe2 Owlet heter den. Bare å Google
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå