AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #1 Skrevet 26. august 2021 Vi har en ung mann som er ansatt i min avdeling i bedriften vår i et høyt-spesialisert yrke, og han var min beste ansatt. Han har pendlet et par ganger ila sommeren og jobbet på kontoret i Oslo (som er et privilegie han har fått), men tanken var jo å besøke familien og å ha ferie, allikevel leverte han regninga for flybilletene til firmaet. Han mente at hun burde ha fått det dekket, jeg sa nei, han har får i poser og sekk ift betingelser og OT han skriver opp, fleksitid etc. og han fikk nå uka her tilbud om tilsvarende jobb hos en konkurrent og krever nå 220.000 kr mere i årslønn for å bli hos oss. Det blir viktig for oss å ha ham med videre, men betyr at jeg ikke får ansatt en kontormedarbeider på fast kontrakt. Hva tenker dere er lurt. Anonymkode: 01de9...1ee
Gjest DramaTheLama Skrevet 26. august 2021 #2 Skrevet 26. august 2021 Du burde betalt reiseregningen. Så hadde du sluppet dette.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #3 Skrevet 26. august 2021 Det er bare du som kan vurdere hva som er viktigst for bedriften videre. Hva med å lage en pro/con-liste, og så vurdere hvor fordelene veier opp ulempene? Anonymkode: 10fef...3c6 4
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 Populært innlegg #4 Skrevet 26. august 2021 Jeg tenker at jeg håper det ikke er du som gjør viktige beslutninger på bedriftens vegne, når du kommer til KG for råd. Hvordan skal vi kunne gi råd basert på så få opplysninger? Vi vet ikke hvor mye bedriften trenger en kontormedarbeider vs han fyren du snakker om. Vi aner ikke hvor viktig han er for bedriften, om han er verdt lønnsøkningen eller om det er best å la ham gå. Anonymkode: 3a604...343 57
tangent Skrevet 26. august 2021 #5 Skrevet 26. august 2021 Her er det så mange uvisse faktorer at det er vanskelig å si. Hvis han kan få 200.000 mer et annet sted, så skjønner jeg godt han vil skifte stilling. Er kompetansen hans så unik at det er realistisk å betale ham så høy lønn? 24
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #6 Skrevet 26. august 2021 Det er misvisende at han skifter jobb fordi dere ikke dekket reiseutgifter til 3000 kr. Han skifter jobb fordi han får bedre betingelser et annet sted. Så du må jo bare vurdere om han er verdt det han krever, eller om det er bedre at han skifter jobb. Tror ingen her kan komme med fornuftige innspill på det. Anonymkode: c25ba...28b 43
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #7 Skrevet 26. august 2021 220 000 kr er mye penger, jeg ville aldri ha gått med på noe sånt med mindre han hadde fått en ny stilling med ansvar og arbeidsoppgaver som tilsa en sånn økning. Det skulle bare mangle at han dekket reiseutgiftene selv hvis reisen ble tatt etter eget initiativ. Nå kommer han med et annet tilbud og vil at du skal matche det. Slike ansatte vil aldri bli fornøyd, det vil alltid være noe mer, siden de er så trygge på at jobben de gjør er bra og viktig. Min erfaring er at da er det faktisk bedre med dem som leverer 90% og som er passe fornøyd. Anonymkode: 87962...b12 5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #8 Skrevet 26. august 2021 Jeg har en følelse av at han ser sin egen verdi som mye høyere enn det dere verdsetter ham, og selv om han får lønnsforhøyelse nå kommer han til å gå om ikke lenge uansett. Siden han heller ikke ser hvilke privilegier han får kan han komme til å bli en vanskelig ansatt. Jeg ville sett meg om etter noen andre. Anonymkode: 2533c...7b8 13
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #9 Skrevet 26. august 2021 Vi kan jo ikke vite hvor vanskelig det evt blir å erstatte denne personen. Om bedriften er avhengig av hans kompetanse for videre drift, og det er umulig å finne noen andre - så har du vel ikke annet valg enn å si ja til det meste han krever. Skulle du klare å finne en erstatter, så er vel sannsynligvis den personen like klar over sin verdi i markedet. Hvor sannsynlig er det at du evt må ut med enda høyere lønnsutgifter for å få ansatt en ny? Anonymkode: a1630...829 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #10 Skrevet 26. august 2021 BESTE ansatt og du sier nei?? Anonymkode: d3abc...2f6 9
Leeloo Skrevet 26. august 2021 #11 Skrevet 26. august 2021 Det er jo mange faktorer som spiller inn her. Er han involvert i noen prosjekter som vil bli forsinket når han slutter? Har han en kompetanse som er vanskelig å oppdrive? Hvor lenge har han jobbet hos dere, hvor lang tid vil det ta en ny å komme på samme nivå og ev. tjene inn det samme (om han fakturerer kunder)? Hva er sannsynligheten for å finne en ny med samme/bedre kompetanse som er villig til å jobbe for lønna han har nå? Hvor lenge ville det vært til han uansett kom opp på den lønna han ber dere matche (de fleste går jo opp en del hvert år). Hva vil rekruttering og opplæring av en ny koste dere? Her må dere rett og slett sette dere ned og kalkulere kost/nytte. 1
nomore82 Skrevet 26. august 2021 #12 Skrevet 26. august 2021 Vel. Dette er kanskje ikke det rette stedet og rådføre seg om slike tema? Men synes det kanskje er litt ugreit om du ikke var tydelig på om reise var eller ikke var dekket når dere avtalte at h*n skulle bytte kontor en periode. Normalt sett vil jeg påstå at dette er noe arbeidsgiver skal dekke. Og begynner du å snakke om at det var en gode å få jobbe på Oslo kontoret så må jeg og minne deg på at vi er i Norge, hvor arbeidstaker har rettigheter. 12
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #13 Skrevet 26. august 2021 Er du den unge mannen? Tiler på at de vil gi deg så mye høyere lønn med mindre det er ekstremt vanskelig å erstatte deg Anonymkode: 8e737...026 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #14 Skrevet 26. august 2021 Dette er da ikke noe å ta opp her. (jeg tror ikke dette er lederen, men den som krever lønnsøkningen). Dette tar du opp med ledelsen din! Anonymkode: 9d973...b71 3
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 26. august 2021 #15 Skrevet 26. august 2021 Private feriereiser? For en galskap. Om du dekker dette, så er det i alle fall et skattepliktig frynsegode.
Gjest ti10 Skrevet 26. august 2021 #16 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker at jeg håper det ikke er du som gjør viktige beslutninger på bedriftens vegne, når du kommer til KG for råd. Hvordan skal vi kunne gi råd basert på så få opplysninger? Vi vet ikke hvor mye bedriften trenger en kontormedarbeider vs han fyren du snakker om. Vi aner ikke hvor viktig han er for bedriften, om han er verdt lønnsøkningen eller om det er best å la ham gå. Anonymkode: 3a604...343 Ja, tenk å ha en uenighet med sjefen, og så se scenarioet beskrevet i detalj på KG. Hvis det faktisk hadde skjedd meg, hadde jeg funnet meg noe annet å gjøre ganske kjapt 😃
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #17 Skrevet 26. august 2021 Ikke gi han 220.000 kroner mer i lønn. Han kommer ikke til å skifte jobb! Anonymkode: 9d46a...8f5 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #18 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har en ung mann som er ansatt i min avdeling i bedriften vår i et høyt-spesialisert yrke, og han var min beste ansatt. Han har pendlet et par ganger ila sommeren og jobbet på kontoret i Oslo (som er et privilegie han har fått), men tanken var jo å besøke familien og å ha ferie, allikevel leverte han regninga for flybilletene til firmaet. Han mente at hun burde ha fått det dekket, jeg sa nei, han har får i poser og sekk ift betingelser og OT han skriver opp, fleksitid etc. og han fikk nå uka her tilbud om tilsvarende jobb hos en konkurrent og krever nå 220.000 kr mere i årslønn for å bli hos oss. Det blir viktig for oss å ha ham med videre, men betyr at jeg ikke får ansatt en kontormedarbeider på fast kontrakt. Hva tenker dere er lurt. Anonymkode: 01de9...1ee Første spørsmålet jeg stille meg er "hva er beste ansatt"? Jeg synes forøvrig det er lite tydelighet fra lederen til den ansatte. Slike ting som flybillett, kombinert jobb og privat må avklares og avtales på forhånd hvem som skal ta den regninga. Når det er sagt, bor du utenbys og blitt invitert til hovedkontoret som ligger i Oslo så er det en selvfølge at selskapet betaler de kostnadene. Om du velger å skyve på hjemreisen betyr ingenting for arbeidsgiver da han ikke er pliktig til å betale kost og losji for annet enn de dagene du var på arbeid. Mao, arbeidsgiver skal betale tur retur og og kost og losji de dagene du er i Oslo i arbeids medfør. At arbeidstaker nå bruker som en brekkstang at han har fått tilbud fra en konkurrent som er så mye som en kvart million kroner tyder på at det er noe helt galt med ganske mye. Hvem sier Nei til en kvart million lønnsforhøyelse, og velger å lage et innlegg om 3000 kroner? Anonymkode: 2d2eb...bab 16
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #19 Skrevet 26. august 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Vi har en ung mann som er ansatt i min avdeling i bedriften vår i et høyt-spesialisert yrke, og han var min beste ansatt. Han har pendlet et par ganger ila sommeren og jobbet på kontoret i Oslo (som er et privilegie han har fått), men tanken var jo å besøke familien og å ha ferie, allikevel leverte han regninga for flybilletene til firmaet. Han mente at hun burde ha fått det dekket, jeg sa nei, han har får i poser og sekk ift betingelser og OT han skriver opp, fleksitid etc. og han fikk nå uka her tilbud om tilsvarende jobb hos en konkurrent og krever nå 220.000 kr mere i årslønn for å bli hos oss. Det blir viktig for oss å ha ham med videre, men betyr at jeg ikke får ansatt en kontormedarbeider på fast kontrakt. Hva tenker dere er lurt. Anonymkode: 01de9...1ee La han gå. Han er åpenbart en eogist som hverken tenker på bedriften eller kolleger. Ingen vits å premiere illojale folk. Du finner en erstatning som er like god før eller siden. Anonymkode: 0caca...ac5 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #20 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): La han gå. Han er åpenbart en eogist som hverken tenker på bedriften eller kolleger. Ingen vits å premiere illojale folk. Du finner en erstatning som er like god før eller siden. Anonymkode: 0caca...ac5 Det vet man ikke. Hvis han er BEST, er det absolutt ikke sikkert at de finner en god erstatning Anonymkode: d3abc...2f6 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå