Gå til innhold

Bydeler i Oslo med den «berømte oslo-ghettoen».

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 26.8.2021 den 17.20):

Jo, det har jeg. Årvoll er ikke middelklasse. 

Anonymkode: 43de9...23f

Mesteparten av Årvoll var overrepresentert av folk fra middelklassen i 2003, i følge Ljunggren & Andersen (2015). Det ville ikke forundret meg om andelen er enda høyere nå. 

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/1468-2427.12167

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Snever vurdering av Gamle Oslo. Nederst i dumpa fra Kongsveien som kommer rett fra Nordstrand er et veldig hyggelig, og "alternativt" bymiljø med Middeladersruinene, Ekebergparken,  Bjørvika/Sørenga som nærmeste naboer. Et område men fin fordeling av nybygg og gamle, tradisjonsrike bygårder. Jeg kommer selv fra Nordstrand, men kan veldig gjerne bosette med i Gamle Oslo. Anser det som noe helt annet en Grønland. I tillegg er det litt roligere og noe tilbaketrukket fra slitsomme hipster-Grunerløkka.

Anonymkode: d74e0...83c

Helt enig med deg. Jeg kommer også fra Nordstrand og føler at Gamle Oslo er noe annet enn på 90-tallet.Da var det mye mer slitent og stusslig. Jeg ser veldig mange hipstere når jeg er der. Selvfølgelig er det problemer der som andre steder, men det er litt sammensatt. Ekebergskrenten/Lodalen har også sjarm. 

Anonymkode: e27da...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i fra, og har bodd mange steder i Oslo.. Fra beste vestkant til værste østkant. 

Ville styrt unna Grunerløkka. Mistet sin sjarm for ca 20 år siden. Har i flere år nå vært det mest slitsomme, gentrifiserte stedet i Oslo. Greit om du er 22 år og skikkelig hipp og kul. Ikke når du er voksen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.8.2021 den 14.37):

Nå finnes det ikke ghettoer i Oslo. Så hva legger du i ghettoer?

Anonymkode: 9dc27...d5d

Holmlia, Romsås, områder med svært få nordmenn. 

Anonymkode: 4a547...45f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Holmlia, Romsås, områder med svært få nordmenn. 

Anonymkode: 4a547...45f

Jeg sikker på at de fleste som bor på disse stedene har norsk pass og dermed er nordmann.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på Nordberg så om du har økonomien til det ville jeg sett etter bolig her. Nært Sognsvann, 4-5 minutter å gå til buss og t-bane, svært lite bråk og støy og et ganske rolig nabolag :)

Anonymkode: 655b3...2da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange her inne nok har sterke meninger om steder i Oslo de egentlig ikke kjenner til selv. Jeg gikk på sentrumsskole på VGS i Oslo og ble kjent med folk fra hele byen. Er så glad jeg gjorde dette i tidlig alder, så jeg oppdaget hvor utrolig flott det er i blant annet Groruddalen og Holmlia.

Hvis dere ser på hva rekkehus og hus koster der så skjønner dere at det er ressurssterke mennesker som kjøper i disse bydelene. Ja, det er mye blokkbebyggelse også, men jeg er en av de som mener mangfold er bra, og at barn har langt mindre fordommer når de vokser opp med ulike etnisiteter. 

Flere slenger også ut påstander om skoler i Oslo med få/ingen norske barn. Nå har det blitt gjentatt mange ganger at dette gjelder alle barn som har 1 foreldrer som ikke er etnisk norsk, altså 1 foreldrer som har annet morsmål. I en hovedstad så gjelder dette da ganske mange barn. På min jobb har jeg en rekke etnisk norske kollegaer med ektefelle fra annet land, de faller da alle inn i statistikken "minoretjspråklig barn" fordi 1 av foreldrene ikke har norsk som morsmål.

En annen ting er å faktisk se på statistikken tilbake i tid. Jeg kan gi to eksempler fra Bydel Grorud og Bydel Søndre Nordstrand: 
Ammerud: 2013/2014 var andelen minoritetsspråklige barn 68,9 %. I fjor var den 52,4 %, og elevtallet er såvidt høyere nå enn i 2013/2014. 
Holmlia: 2013/2014 var andelen minoritetsspråklige barn 70,9 %. I fjor var den 65,5 %, og elevtallet har økt med 33 barn, altså mer enn en skoleklasse.

Dette gjelder selvsagt ikke alle bydeler, men for disse to så viser det jo at det flytter flere etnisk norske barnefamilier" til Ammerud og Holmlia, og de blir også boende der når barna begynner på skolen. Holmlia skole har vel fått mye ressurser og anses som en veldig god skole. De får også helt nytt senter nå, og har svømmehall og bibliotek, så jeg vil vel tro det er et kjempefint sted å bo som barnefamilie.

Anonymkode: dbceb...cdf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.8.2021 den 16.33):

Er du klar over at de fattigste nabolagene er i Gamle Oslo i Norge? Tror ikke du skal skrive noe du ikke har peiling om.

Anonymkode: eed1e...572

Ja, men også noen av Oslos dyreste. Både Sørenga og Bjørvika er i Gamle Oslo.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innlegg av utestengt bruker,brukerdebatt,avsporinger,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...