Gå til innhold

Bydeler i Oslo med den «berømte oslo-ghettoen».

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om det finnes fortsatt, men før hadde Oslo kommune oversikt over alle skolene og andelen utenlandsk opprinnelse. 

Det gir mer nøyaktig hvor det er bedre å bo enn akkurat bydeler. Flere av de dårlige bydelene har fine området. 

Vil ikke anbefale å sende barn på skoler med 90% andel utenlandsk opprinnelse. Uansett hva alle politiske korrekte mennesker forteller.  

Anonymkode: a0959...fef

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vet ikke om det finnes fortsatt, men før hadde Oslo kommune oversikt over alle skolene og andelen utenlandsk opprinnelse. 

Det gir mer nøyaktig hvor det er bedre å bo enn akkurat bydeler. Flere av de dårlige bydelene har fine området. 

Vil ikke anbefale å sende barn på skoler med 90% andel utenlandsk opprinnelse. Uansett hva alle politiske korrekte mennesker forteller.  

Anonymkode: a0959...fef

Det finnes enda. SJekk her: https://statistikkbanken.oslo.kommune.no/webview/index.jsp?study=http%3A%2F%2Fstatistikkbanken.oslo.kommune.no%3A80%2Fobj%2FfStudy%2FMinsprakGS2&cube=http%3A%2F%2Fstatistikkbanken.oslo.kommune.no%3A80%2Fobj%2FfCube%2FMinsprakGS2_C1&mode=cube&v=2&top=yes&language=no

Anonymkode: 13b59...bd3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Gamle slitte hus der, stort sett. 

Anonymkode: c3768...c87

Ikke nå lenger.

Anonymkode: e27da...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ts her, takk for link. Har sett på tabellen, så i følge den var fremmedspråklige i flertall på 46 grunnskoler i Oslo. Kan dette virkelig være riktig?

Anonymkode: 84dce...138

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts her, takk for link. Har sett på tabellen, så i følge den var fremmedspråklige i flertall på 46 grunnskoler i Oslo. Kan dette virkelig være riktig?

Igjen:

Har du 5 mill eller 25 mill å by for i boligsammenheng? 

Opp til 5-9: boligblokk eller liten slitt enebolig i de «dårligste» områdene. Rekkehus på Søndre Nordstrand.

9+: greit rekkehus i middelklasse+områdene, Østensjø osv.

15+: enebolig litt mer valgfritt. Men du må opp i 17+ for å kunne velge endel i de økonomisk ressurssterke områdene.

Hus i Bydel Grunerløkka/Sagene/Kampen osv: 15+ mill. 3 soverom i disse bydelen er fort 9 mill+. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosatoast skrev (6 timer siden):

Hva er problemet ditt? 

Når du skal kalle andre for dumme så burde du ikke ta så feil selv. Du leste åpenbart ikke HI godt nok og fikk ikke med deg at absolutt alle bydeler i Oslo ble nevnt. Det blir jo da ganske teit når du til og med uthever teksten din. 😅 

Anonymkode: c5c7e...280

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Gamle Oslo har mange gode områder.

Sørenga, Vålerenga, Kampen, Lille Tøyen.  Galgeberg er i ferd med å bli bra. Det er store forskjeller fra en gate til en nabogate ofte.

Anonymkode: e27da...3a2

Det har også de andre bydelene du skriv også. Det er forskjell å bo på Furuset eller Tveita, om man ønsker minst mulig flerkulturelt samfunn. Begge stedene ligger i Bydel Alna.

Tøyen og Grønland har Norges fattigeste nabolag. Derfor bør ikke Bydel Gamle Oslo anbefales.

Anonymkode: eed1e...572

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (5 timer siden):

Betegnelsen getto passer inn i flere bydeler i Oslo.

https://snl.no/ghetto

Dersom du tar utgangspunkt i den definisjonen der, passer den i veldig få (om noen) nabolag i Oslo.

Jeg har bodd i Groruddalen i årevis, og det er ikke én minioritetsgruppe som dominerer i noen av områdene her. Det er ikke slik at vi har nabolag der det nesten bare bor muslimer, kosakker eller amerikanere. Da ville man kunne snakke om «ghetto».

Som et eksempel kan jeg nevne nabolaget mitt (i bydel Alna). Det er preget av mangfold, vil tippe at ca. 50% prosent er etnisk norske, 15-20% er innvandrere fra andre europeiske land og de øvrige primært er fra asiatiske land eller Midtøsten, samt noen få fra Latin-Amerika og afrikanske land. Det er også et godt mangfold i alder, religion og politisk ståsted. Altså selve motsatsen til begrepet «ghetto».

Anonymkode: 0f6e7...95f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, hold deg til Vest og Nord og unngå Øst, Sentrum og Sør.

Sånt generelt.

Velg mellom Vestre Aker, Nordre Aker, Frogner, Ullern, kanskje St.Hanshagen som bydeler. Hold deg unna alt annet for å unngå berikelsen og kriminaliteten Oslo er kjent med i landet.

Anonymkode: a850a...824

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Min norske venninnes barn regnes som fremmedspråklige fordi hennes mann er utenlandsk. Fremmedspråklig eller ikke sier i grunn svært lite om norskkunnskapene til barna. I tillegg er det slik at en del av skolene vil få mer penger fordi de har flere fremmedspråklige elever, så lenge disse har vedtak om særskilt norskopplæring, så det er ikke gitt at disse skolene er spesielt dårlige allikevel, da de fort kan ha flere ressurser. Der må man rett og slett bli mer kjent med hver enkelt skole. 

Jeg bor for øvrig i bydel Bjerke nå, og her er det store forskjeller innad i bydelen. Jeg bor i et område med noen få blokker, ellers er det stort sett eneboliger og et rolig miljø. I andre områder er det en større andel blokker, og også kommunale leiligheter, og de kan nok ha noe mer trøbbel. Tidligere har jeg også bodd på Ammerud og på Tveita, begge i stille og rolige områder uten noe som helst bråk. Det er ofte slik at de verste hendelsene du hører om, skjer i sentrumsområdene, men selv der må man regne det som ganske så trygt å oppholde seg. 

Anonymkode: 99cca...67f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må også huske på at det kan være store forskjeller innad i bydelene også. F.eks. I Gamle Oslo, så er det jo alt i fra Grønland, Ensjø, Vålerenga og Bjørvika. Grønland er det du vil kalle ghetto, Vålerenga er middelklasse, Ensjø er høyere middeklasse og Bjørvika er superdyrt. På Torshov er det f.eks. de store og kjente klassiske bygårdene som er mer høyere middelklasse, mens resten er mer middelklasse til ghetto. 

Så vær obs på at ting ikke er helt svart og hvitt. 

Anonymkode: 47c48...334

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.8.2021 den 14.21):

Hei KG’ere. Vi sitter i Trondheim og ser på bolig i Oslo på Finn. Hvilke bydeler er det den «berømte oslo-ghettoen»befinner seg i, så vi slipper å se der? Vet dette er en spissformulering, men vi sier det i alle fall her oppe, «oslo-ghettoen». Ser det er følgende bydeler i Oslo. Kan noen gi innspill på hvilke bydeler en barnefamilie med god økonomi kan ignorere?

Alna, Bjerke, Frogner, Gamle Oslo, Grorud, Grünerløkka, Nordre Aker, Nordstrand, Sagene, St. Hanshaugen, Stovner, Søndre Nordstrand, Ullern, Vestre Aker, Østensjø.

Ville unngått Grønland og tøyen området 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Trondheim så er det jo også områder hvor det lavere inntekt og "tøffere", "historisk sett" så kan en kanskje nevne Risvollan, Bromstad, Buran/Lademoen og vet ikke Ranheim kanskje? Rundt Brundalen vgs? Kattem og Kolstad? Og de fikk sitt rykte lenge før innvandrere var noe å snakke om. Men jeg vet ikke jeg, bare hundre meter unna, eller nærmeste bydel unna alle stedene jeg snakker om nå, så har det jo vært null stress og jeg kunne godt bodd på alle disse stedene i dag. Snur du deg i en retning er det høyblokker, men snur du deg i den andre retningen er det eneboliger og rekkehus. Du går jo ikke mange meterne før du er på Singsaker, et av Trondheims riking-områder.

Føler det er det samme i Oslo jeg. Nå etter mange år er jeg mer kjent i Oslo øst, men da jeg flyttet dit først så safet jeg med å bo "på midten", St.hanshaugen og Bislett. Men så oppdager man altså at hei og hå, det er ganske greit over alt så lenge du ikke blander deg oppi noe du ikke skulle blandet deg opp i.

Anonymkode: a7ae2...873

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil kan hende se litt vekk fra Oslo.

Bekkestua eller Stabekk? Ikke langt fra Oslo og ganske fint.

Anonymkode: afb62...591

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er født og oppvokst på Stabekk, og bor her fortsatt. Men det er et veldig dyrt område. Nabohuset, en tomannsbolig, gikk for 15,7 mill og er knappe 130 kvm over tre etasjer. Men det er en helt vanlig pris. 

Anonymkode: 32a22...41b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor på Bekkestua med familien, og syns det er helt fantastisk å bo her. Mange barnefamilier, koselig område, Bekkestua «sentrum» med butikker, senter og vinmonopol, splitter ny (og helt fantastisk!) barneskole og snart ny ungdomsskole, mange barnehager, og her er både busser, t-bane og trikk. Du har alt her! Stabekk er også fint.

Men ja.. det er ikke det rimligste stedet å kjøpe bolig på nei. Men dere kan være heldige.😉

Anonymkode: a7adf...ef4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Trondheim så er det jo også områder hvor det lavere inntekt og "tøffere", "historisk sett" så kan en kanskje nevne Risvollan, Bromstad, Buran/Lademoen og vet ikke Ranheim kanskje? Rundt Brundalen vgs? Kattem og Kolstad? Og de fikk sitt rykte lenge før innvandrere var noe å snakke om. Men jeg vet ikke jeg, bare hundre meter unna, eller nærmeste bydel unna alle stedene jeg snakker om nå, så har det jo vært null stress og jeg kunne godt bodd på alle disse stedene i dag. Snur du deg i en retning er det høyblokker, men snur du deg i den andre retningen er det eneboliger og rekkehus. Du går jo ikke mange meterne før du er på Singsaker, et av Trondheims riking-områder.

Føler det er det samme i Oslo jeg. Nå etter mange år er jeg mer kjent i Oslo øst, men da jeg flyttet dit først så safet jeg med å bo "på midten", St.hanshaugen og Bislett. Men så oppdager man altså at hei og hå, det er ganske greit over alt så lenge du ikke blander deg oppi noe du ikke skulle blandet deg opp i.

Anonymkode: a7ae2...873

Det er nok greit å bo i de fleste strøk i Oslo som en voksen. Det er noe annet ift. hvilke strøk man vil at barna skal vokse opp.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Det er ikke noe ghetto i Oslo.

Så: Det er stor forskjell innad i bydelene. Feks er mange deler av Bjerke bydel veldig fint. Feks Årvoll og Risløkka. Deler av Grunerløkka bydel ville jeg aldri flyttet til selv men andre deler er veldig fint og attraktivt og jeg har selv bodd der og trivdes veldig godt. Gamle Oslo er veldig variert. Osv. 

Personlig ville jeg nok ikke flyttet til Stovner, Alna eller Søndre Nordstrand både pga befolkning (økonomi)/kriminalitet/fordommer osv, men også pga avstand til byen og at vi har all familie mot vest så det gir mer mening for meg å bo på vestsiden så det ikke blir langt å reise dit. Har derfor ikke lyst til å flytte til Nordstrand heller selv om det er et fint sossestrøk og sikkert bra på mange måter. Man må jo se på litt flere faktorer når man velger sted å bo. 

Anonymkode: 66b9f...d4a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2021-8-26 den 22.48):

Det har også de andre bydelene du skriv også. Det er forskjell å bo på Furuset eller Tveita, om man ønsker minst mulig flerkulturelt samfunn. Begge stedene ligger i Bydel Alna.

Tøyen og Grønland har Norges fattigeste nabolag. Derfor bør ikke Bydel Gamle Oslo anbefales.

Anonymkode: eed1e...572

Snever vurdering av Gamle Oslo. Nederst i dumpa fra Kongsveien som kommer rett fra Nordstrand er et veldig hyggelig, og "alternativt" bymiljø med Middeladersruinene, Ekebergparken,  Bjørvika/Sørenga som nærmeste naboer. Et område men fin fordeling av nybygg og gamle, tradisjonsrike bygårder. Jeg kommer selv fra Nordstrand, men kan veldig gjerne bosette med i Gamle Oslo. Anser det som noe helt annet en Grønland. I tillegg er det litt roligere og noe tilbaketrukket fra slitsomme hipster-Grunerløkka.

Anonymkode: d74e0...83c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...