AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #1 Skrevet 26. august 2021 Jeg har spart i noen år. Har nesten 200 000 på sparing. Er det noen som har tips og råd i forhold til dette? Er det alt for lite, bør jeg spare meg? Alle tips er mottatt med stor takknemlighet Hilsen 20 åring. Anonymkode: 8e956...e17
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #2 Skrevet 26. august 2021 Du må ha 15% egenkapital for å kjøpe bolig om du ikke har kausjonist. Om 200.000 er for lite eller ikke, kommer jo an på hva boligene koster der du skal kjøpe Anonymkode: b44fc...f6f 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #3 Skrevet 26. august 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Du må ha 15% egenkapital for å kjøpe bolig om du ikke har kausjonist. Om 200.000 er for lite eller ikke, kommer jo an på hva boligene koster der du skal kjøpe Anonymkode: b44fc...f6f Det er sant. Jeg ser etter boliger rundt 3 millioner så det blir jo 450 000 i EK. Da er det bare å spare mer Kausjonist hadde vært fint da det gjør ting mye lettere. Jeg er veldig nøye med å gjøre opp ting økonomisk, ikke en regning går ubetalt her. Men syntes det er litt upassende å spørre om noen vil være kausjonist for meg. Da har jeg en litt lang vei igjen, dessverre! Anonymkode: 8e956...e17
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #4 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er sant. Jeg ser etter boliger rundt 3 millioner så det blir jo 450 000 i EK. Da er det bare å spare mer Kausjonist hadde vært fint da det gjør ting mye lettere. Jeg er veldig nøye med å gjøre opp ting økonomisk, ikke en regning går ubetalt her. Men syntes det er litt upassende å spørre om noen vil være kausjonist for meg. Da har jeg en litt lang vei igjen, dessverre! Anonymkode: 8e956...e17 Du er bare tyve år, spar noen år til så går det nok fint skal du se😊 Anonymkode: 51501...1a8 7
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #5 Skrevet 26. august 2021 Du har jo vært så flink som har nesten 200.000 som 20-åring! Du klarer lett å spare opp mer så du får deg egen bolig 😃 Anonymkode: 118cd...0c0 5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #6 Skrevet 26. august 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Du har jo vært så flink som har nesten 200.000 som 20-åring! Du klarer lett å spare opp mer så du får deg egen bolig 😃 Anonymkode: 118cd...0c0 Tusen takk! ❤️ Blir veldig utålmodig. Tenker at jeg aldri klarer å spare opp så mye noen gang, men må bare velge å tro at det går bra Anonymkode: 8e956...e17
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #7 Skrevet 26. august 2021 Kjøpte akkurat mitt første hus til 3.3 mill. Hadde spart kjempe lenge og var så utålmodig, men det var veldig verdt det! Måtte bo hjemme hos foreldrene mine til jeg hadde fylt 26 år for å klare å spare nok. Kjedelig at det skal være så vanskelig, men veldig god følelse å endelig kunne kjøpe sitt eget! Anonymkode: b0733...ef7 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #8 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kjøpte akkurat mitt første hus til 3.3 mill. Hadde spart kjempe lenge og var så utålmodig, men det var veldig verdt det! Måtte bo hjemme hos foreldrene mine til jeg hadde fylt 26 år for å klare å spare nok. Kjedelig at det skal være så vanskelig, men veldig god følelse å endelig kunne kjøpe sitt eget! Anonymkode: b0733...ef7 Det er jo ikke «kjempe lenge» eller «vanskelig» når en 26-åring kjøper seg noe til 3,3 mill De fleste kjøper ikke før de fyller 30 år Anonymkode: e29e2...030 8
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #9 Skrevet 26. august 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Kjøpte akkurat mitt første hus til 3.3 mill. Hadde spart kjempe lenge og var så utålmodig, men det var veldig verdt det! Måtte bo hjemme hos foreldrene mine til jeg hadde fylt 26 år for å klare å spare nok. Kjedelig at det skal være så vanskelig, men veldig god følelse å endelig kunne kjøpe sitt eget! Anonymkode: b0733...ef7 Gratulerer! ❤️❤️ Vel fortjent! Kan jeg spørre hvor mye du hadde i EK? Anonymkode: 8e956...e17
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #10 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er jo ikke «kjempe lenge» eller «vanskelig» når en 26-åring kjøper seg noe til 3,3 mill De fleste kjøper ikke før de fyller 30 år Anonymkode: e29e2...030 Når 26 åringen har levd på foreldrene i alle de årene, og kjøper sammen med en annen som har gjort det samme. Så vil jeg si at de er vanskelig å komme inn på boligmarkedet jo. Om vi hadde leid et sted, hadde vi ikke hatt en sjanse! Vi har spart nesten alt vi har tjent, og fått lov å bo hjemme gratis på hvert vært sted frem til nå. Jeg mener det er for vanskelig for unge å kjøpe seg noe eget i dag. Vi var dog veldig heldig som fikk muligheten til å bo hjemme og spare. Det ikke alle som har den muligheten Anonymkode: b0733...ef7 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #11 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Gratulerer! ❤️❤️ Vel fortjent! Kan jeg spørre hvor mye du hadde i EK? Anonymkode: 8e956...e17 Tusen takk! ❤️ Vi hadde rundt 600 k til sammen, og brukte 502 500 kr av disse som EK Vi valgte å ikke bruke mer enn de 15% banken absolutt må ha. Resten av pengene skal spares, og noe brukes til innbo. Greit å ha igjen litt i sikkerhet, i tilfelle uforutsette utgifter. Lønner seg å ikke kjøpe for det maksimale du har kapasitet til, for rentene vil øke fremover og lånet bli dyrere. Et annet tips er å søke om lån i flere banker, og forhandle frem og tilbake for å få den billigste renta. Gå frem og tilbake for fortelle hva de andre har tilbudt deg, og spørre om de kan komme med et bedre tilbud. Vi fant ut i ettertid at siden samboeren min er medlem av LO, så hadde vi fått bedre renter i en annen bank. Men nå vel.. Det er ingen krise å flytte lånet senere heller. Anonymkode: b0733...ef7
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #12 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tusen takk! ❤️ Vi hadde rundt 600 k til sammen, og brukte 502 500 kr av disse som EK Vi valgte å ikke bruke mer enn de 15% banken absolutt må ha. Resten av pengene skal spares, og noe brukes til innbo. Greit å ha igjen litt i sikkerhet, i tilfelle uforutsette utgifter. Lønner seg å ikke kjøpe for det maksimale du har kapasitet til, for rentene vil øke fremover og lånet bli dyrere. Et annet tips er å søke om lån i flere banker, og forhandle frem og tilbake for å få den billigste renta. Gå frem og tilbake for fortelle hva de andre har tilbudt deg, og spørre om de kan komme med et bedre tilbud. Vi fant ut i ettertid at siden samboeren min er medlem av LO, så hadde vi fått bedre renter i en annen bank. Men nå vel.. Det er ingen krise å flytte lånet senere heller. Anonymkode: b0733...ef7 Og det glemte jeg.. Vi måtte også dekke omkostningene oppå EK. Så du må ha 15% av kjøpssummen + omkostningene. Anonymkode: b0733...ef7 1
?mynonA Skrevet 26. august 2021 #13 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er sant. Jeg ser etter boliger rundt 3 millioner så det blir jo 450 000 i EK. Da er det bare å spare mer Du må huske på at slike leiligheter ofte går 500 000 over takst og ofte stjeles av en med lengre ansiennitet en deg. Men la oss si at du kjøper til 3 millioner inklusive omkostninger. Da må du ha 510 000 i lønn for at banken kan sikre seg for at du betaler ned på lånet. Du har vel ikke så høy lønning som 20-åring? 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #14 Skrevet 26. august 2021 Flytt hjem og begynn å spar! Da går sparingen fortere. Det gjorde jeg. Anonymkode: 49c4c...9d6 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #15 Skrevet 27. august 2021 Hvor lang sparehorisont har du? Sparer du pengene i BSU? Like mye som hvor mange penger du klarer å sette av til sparing, så har hvor du plasserer pengene dine noe å si. Å sette dem på sparekonto i banken er minst lønnsomt. Bruk BSU (og evt BSU 2) og sett pengene i fond. Du vil få langt bedre avkastning. Og det viktigste av alt, ta en utdanning med gode økonomiske utsikter. Anonymkode: 68dfc...cf4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå