Gå til innhold

Kvinner hadde orket å få flere barn hvis vi forholdt oss til forskning og ikke tenkte at barn er så skjøre.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror flere kvinner hadde ønsket seg flere barn hvis ikke det å gå gravid, amme og å være mamma har blitt så vanskelig. Jeg ble selv mamma for 4 mnd siden og syns det er en jungel der ute av alt man skal og ikke skal. 

Først er det graviditeten som er veldig krevende i seg selv. Men på toppen av det skal man tenke på hav man får i seg av mat fordi fosteret trenger god næring og man må ikke spise mye usunt, for fosteret spiser det du spiser. Man skal gjerne trene og holde seg i form for da vil fødselen bli bedre og du vil takke deg selv for at du ikke gikk så mye opp i vekt. Og så er det alt man ikke skal spise. Mye av det man ikke skal spise i dag er det faktisk tynn forskning på. Selv dette med alkohol er ikke veldig solid forskning. Ser hele tiden kvinner her inne som har panikk fordi de har spist en ost eller noe bær som ikke var vasket. Og så må du for guds skyld ikke stresse, for det kan skade babyen. 

Så blir babyen født. Du skal helst amme for det er såå viktig og milevis over mme. Og du kan ikke drikke alkohol mens du ammer. Som i og for seg er tull. Hvorfor følger ikke norske myndigheter forskningen her? Det er IKKE sånn at alkoholen går i melken. La norske kvinner få kose seg med et glass vin til maten eller en øl i solen mens de ammer. Du skal og komme deg tilbake i form og miste babyvekten, men ikke for fort selvfølgelig for du ammer jo og det er ikke bra for babyen. 

så er det mammapolitiet og oppdragelsen som er blitt et giga prosjekt. Alle lekene som kommer inn i huset må selvsagt kokes i timesvis, pass på at babyen ikke er for varm, men han må såklart ikke fryse heller. Du må sove mens babyen sover, men ikke sov mens babyen sover, babyen må lære seg å sovne selv, men ikke gå fra han når han griner, smokk hjelper, men det kan ødelegge ammingen så ikke bruk det, osv. 

Poenget mitt med dette er ikke at det ikke finnes områder der vitenskapen har vist oss at enkelte ting vi gjorde før var ikke bra, for så klart har den det. Men jeg tror ting har gått litt langt. Jeg hadde min 4 mnd gamle baby med på butikken og han tok tak i en bamse. Han fikk den og jeg sendte bildet av at han hadde funnet seg en leke. Mangen av svarene var «det må du ikke finne på, leken må steriliseres først». Jeg er redd for å sende ut bilder av sønnen min fordi jeg føler alt blir feil. Men babyene tar jo sjeldent skade av disse tingene? Hvorfor har vi komt til et punkt der vi overdriver alt sånn. Jeg vet ikke. Men jeg tror flere kvinner hadde orket flere barn hvis ikke det å få et var en slik giga oppgave. 

Anonymkode: 152c0...8c5

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Babyen din er bare 4 måneder. Jo større han/hun blir jo mer gir du eff. "ignorance is bliss" sies det i andre sammenhenger, det er til en viss grad sant også når det gjelder barneoppdragelse.

Anonymkode: e5988...7ab

• Liker 6
Skrevet

Uenig. Det er nok andre faktorer som er langt mer avgjørende for hvor mange barn man får, som feks økonomi, tid og kapasitet. Det merker du når barnet blir større. 

Anonymkode: bf11d...92b

• Liker 27
Skrevet

Jeg har ikke vært så streng. Har selvsagt ikke spist noe jeg ikke skal spise (uten å stresse med det), og gjort det som har føltes riktig uten å stresse med råd og tips og do's and don'ts.

Jeg kommer fortsatt ikke til å få flere barn enn det ene jeg har. Mest fordi pappaen plutselig ble et udugelig rasshøl, men hadde i hvert fall ingenting å gjøre med det som nevnt i HI.

Anonymkode: 84b5d...77d

• Liker 4
Skrevet

Jeg ser poenget ditt, selv om jeg tror det er andre hovedårsaker til at en ikke får flere barn. Jeg kjenner noen veldig stressede mødre, og det blir nok ikke bedre av «mammapoliti» og fokus på ting som kan være skadelig, men jeg tror de hadde vært redde uansett. Min svært bekymrede farmor fikk bare et barn som hun brukte veldig mye tid og krefter på, selv om samfunn og fokus på barn var et helt annet den gangen.

Det er mye man skal eller ikke skal gjøre hvis man tar til seg alt. Og jeg har også tenkt at nesten samme hva man velger å gjøre så finnes det noen som er helt uenige og fremhever at det kan føre til et eller annet galt. 

Akkurat det med å sterilisere leker har jeg forresten aldri hørt. Det er kanskje koronarelatert? Jeg ber ettåringen og treåringen min la være å ta på ting i butikken, men det er for å unngå at de skal smitte noen andre, egentlig. Man skal jo helst ikke ta på ting man ikke skal kjøpe for tiden. Kanskje har pandemien ført til mer angst for bakterier og virus blant foreldre og andre?

Anonymkode: 85d4e...c40

• Liker 2
Skrevet

Eg har faktisk bare tenkt fuck it og ringt helsestasjonen når eg virkelig har lurt på noko som er veldig viktig. Eg har heller ikkje spesielt eksentrisk oppdragelse på barnet vårt, men trenger ikkje alle produkta og tar det litt med ro altså. Vart fort trygg i rolla som mor utan å bli heilt bedrevitar. Barn er utrolig forskjellige, også nyfødte. Det er ikkje sikkert støvsugaren kurerer kolikk for deg, man må faktisk prøva seg litt fram.

Eg skjønner at folk blir heilt nevrotiske av det presset som er der ute.

Anonymkode: 6d7fa...6d8

• Liker 4
Skrevet

Nåja, jeg opplever at det på mange områder er enklere enn før. 

Ikke trenger man å mate etter klokka lenger, det er stuerent å samsove, utvalget av bæretøy har eksplodert og "ingen" ber deg la ungen skrike alene fordi det er godt for lungene. Mødre i dag får i større grad følge instinktene sine enn utdaterte råd. Du blir ikke fratatt ungen på fødestua for å "hvile", med tillatelse til å amme hver tredje time (for så å lure på hvorfor du ikke får nok melk???). Det er mye mer kunnskap om at en ammende mor stort sett kan spise det meste, så mor er ikke lenger utelukket fra høstens fårikål-selskap. Sliter man med noe er det masse hjelp å få digitalt, mens du tidligere var prisgitt råd fra din egen mor, som gir deg de samme gale rådene hun selv fikk. Permisjonen er lengre, barnehagene er billigere og det er lettere å få plass i barnehage enn før. 

Så sorry, nei,ikke enig med deg! Søstera mi fikk barn 15 år før meg, og bare på de 15 årene har det vært en enorm utvikling der hun ser hvor mye ting hun kunne fått hjelp med i dag som hun ikke fikk den gang. Og kontrasten mot mammas erfaring er hvertfall enorm (hun er nærmere 80). Og det er nesten utelukkende eldre som har gitt meg positive tilbakemeldinger når jeg har båret baby i bæretøy og bærejakke, og sagt at de skulle ønske sånt var mulig de var nybakte mødre. 

Skrevet

Hvis du tror det du er gjennom nå er en giga oppgave på grunn av krav om koking av smokk og sunt kosthold, så kommer du nok til å få sjokk etter hvert. 

Nei, grunnen til at kvinner ikke ønsker flere barn enn det de får, er gjerne mer av typen: 

Det er tungt/tøft fysisk og psykisk å være gravid
Barn koster mye penger, spesielt om det er flere av dem. (Bil, hus, aktiviteter) 
Graviditet og småbarnstid tærer på forholdet. (Det kan være greit å fortsatt være sammen, fremfor å få barn nr 3 eller 4.) 
Det tar tid å følge opp barna. 
Samfunnet er i lite grad tilrettelagt for familier med mange barn.
Ikke alle fedre viser seg å være så gode fedre/partnere som man hadde trodd før man fikk barn.

De fleste er nemlig ganske gode til å innse akkurat det du nå begynner å kjenne på. At det er mange av "rådene og formaningene" til foreldre som egentlig dekkes godt av "sunn fornuft" og at det å gjøre alt 100% korrekt i følge alle ikke er mulig uansett. 
Dermed stoler man mer på seg selv, og leser råd kun der man er usikker, eller det nærmes handler om liv og død. 

Jeg tror jeg hadde kommet meg helt fint gjennom en babytid eller to til, uten å lese nevneverdig med råd og "forskningsartikler" og hørt på "mammapolitiet". 
Men på tross av det er det helt uaktuelt for meg å få flere barn. Av noen av grunnene over.

Anonymkode: 7c271...8ee

• Liker 10
Skrevet

Jeg har 3 barn og ingen av "problemene" du tar opp har jeg støtt på. Jeg spiste normalt og trente normalt i svangerskapet (og klarer meg HELT fint uten alkohol og nikotin både som gravid og ammende - og i årene etterpå også). Holdt et normalt rent og ryddig hus, steriliserte flasker og smukker frem til ungen begynte å krype rundt og putte ting i munnen selv. 

Men det er MYE lettere å ha én baby på 4 måneder enn å ha to barn, eller tre for den saks skyld, og de blir ikke LETTERE med årene, akkurat. Jeg lengter innimellom tilbake til den tiden der babyen bare ville ha mat, ren bleie og kroppskontakt, og HOLDT SEG PÅ ETT STED. Selv om den måtte ammes annenhver time og bysses i evigheter etterpå. 

Anonymkode: a6172...e42

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg tror flere kvinner hadde ønsket seg flere barn hvis ikke det å gå gravid, amme og å være mamma har blitt så vanskelig. Jeg ble selv mamma for 4 mnd siden og syns det er en jungel der ute av alt man skal og ikke skal. 

Først er det graviditeten som er veldig krevende i seg selv. Men på toppen av det skal man tenke på hav man får i seg av mat fordi fosteret trenger god næring og man må ikke spise mye usunt, for fosteret spiser det du spiser. Man skal gjerne trene og holde seg i form for da vil fødselen bli bedre og du vil takke deg selv for at du ikke gikk så mye opp i vekt. Og så er det alt man ikke skal spise. Mye av det man ikke skal spise i dag er det faktisk tynn forskning på. Selv dette med alkohol er ikke veldig solid forskning. Ser hele tiden kvinner her inne som har panikk fordi de har spist en ost eller noe bær som ikke var vasket. Og så må du for guds skyld ikke stresse, for det kan skade babyen. 

Så blir babyen født. Du skal helst amme for det er såå viktig og milevis over mme. Og du kan ikke drikke alkohol mens du ammer. Som i og for seg er tull. Hvorfor følger ikke norske myndigheter forskningen her? Det er IKKE sånn at alkoholen går i melken. La norske kvinner få kose seg med et glass vin til maten eller en øl i solen mens de ammer. Du skal og komme deg tilbake i form og miste babyvekten, men ikke for fort selvfølgelig for du ammer jo og det er ikke bra for babyen. 

så er det mammapolitiet og oppdragelsen som er blitt et giga prosjekt. Alle lekene som kommer inn i huset må selvsagt kokes i timesvis, pass på at babyen ikke er for varm, men han må såklart ikke fryse heller. Du må sove mens babyen sover, men ikke sov mens babyen sover, babyen må lære seg å sovne selv, men ikke gå fra han når han griner, smokk hjelper, men det kan ødelegge ammingen så ikke bruk det, osv. 

Poenget mitt med dette er ikke at det ikke finnes områder der vitenskapen har vist oss at enkelte ting vi gjorde før var ikke bra, for så klart har den det. Men jeg tror ting har gått litt langt. Jeg hadde min 4 mnd gamle baby med på butikken og han tok tak i en bamse. Han fikk den og jeg sendte bildet av at han hadde funnet seg en leke. Mangen av svarene var «det må du ikke finne på, leken må steriliseres først». Jeg er redd for å sende ut bilder av sønnen min fordi jeg føler alt blir feil. Men babyene tar jo sjeldent skade av disse tingene? Hvorfor har vi komt til et punkt der vi overdriver alt sånn. Jeg vet ikke. Men jeg tror flere kvinner hadde orket flere barn hvis ikke det å få et var en slik giga oppgave. 

Jo, alkohol går over i morsmelk.

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, Adrenalina1 said:

Jo, alkohol går over i morsmelk.

Det gjer ikkje det.

Ref: folkeopplysningen NRK.

• Liker 7
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det gjer ikkje det.

Ref: folkeopplysningen NRK.

Jo, det gjør det. Nyfødte barn av alkoholikere og narkomane blir født med fryktelige abstinenser.

Alkohol går over i morsmelk. Alkoholkonsentrasjonen i morsmelk tilsvarer omtrent den man finner i mors blod3,5. Barnets promille vil imidlertid bli lavere, fordi melken først drikkes og deretter fortynnes videre i barnets kropp

Endret av Adrenalina1
  • Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har 3 barn og ingen av "problemene" du tar opp har jeg støtt på. Jeg spiste normalt og trente normalt i svangerskapet (og klarer meg HELT fint uten alkohol og nikotin både som gravid og ammende - og i årene etterpå også). Holdt et normalt rent og ryddig hus, steriliserte flasker og smukker frem til ungen begynte å krype rundt og putte ting i munnen selv. 

Men det er MYE lettere å ha én baby på 4 måneder enn å ha to barn, eller tre for den saks skyld, og de blir ikke LETTERE med årene, akkurat. Jeg lengter innimellom tilbake til den tiden der babyen bare ville ha mat, ren bleie og kroppskontakt, og HOLDT SEG PÅ ETT STED. Selv om den måtte ammes annenhver time og bysses i evigheter etterpå. 

Anonymkode: a6172...e42

Second this.

Så fint at du har svaret etter fire mnd som mor da ts! Selv har jeg tre barn i skolealder. Kunne gjerne fått baby igjen, flere ganger, svangerskap og babytid er jo over på et blunk, men flere store barn vil jeg ikke ha. Om du da ikke mener vi kan fortsette å drite i forskningen og bare stue dem sammen i en slags dyrehage uten voksenoppfølging. Synes store barn er MYE mer jobb enn småbarn. Skole, lekser, fritidsaktiviteter, vennskap, uvennskap, drama, «hvorfor får ikke jeg xxx når alle de andre får», osv. 

Anonymkode: 2d1b9...6ed

• Liker 5
Skrevet

Å "tenke sjæl" når det kommer til det å ha barn fungerte knall for 30 år siden og det fungerer knall i dag er min erfaring.

• Liker 4
Skrevet
Adrenalina1 skrev (5 minutter siden):

Jo, det gjør det. Nyfødte barn av alkoholikere og narkomane blir født med fryktelige abstinenser.

Alkohol går over i morsmelk. Alkoholkonsentrasjonen i morsmelk tilsvarer omtrent den man finner i mors blod3,5. Barnets promille vil imidlertid bli lavere, fordi melken først drikkes og deretter fortynnes videre i barnets kropp

Altså går konsentrasjonen over fra prosenter til promille, til promille av promille...

Lar du forresten barn drikke kefir?

Anonymkode: 497b1...e0e

• Liker 10
Skrevet

Oh sweet summer child. 

Du har en baby på fire måneder - du har et hav av opplevelser, press, forventninger og kaos foran deg. Jeg snakket nettopp med venninnene mine om at vi ikke satte skikkelig pris på det da vi bare hadde én unge. Vi ante ikke hvor kaotisk det kunne bli. 

Anonymkode: aa5ba...c9b

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg kan forstå at dette kan oppleves overveldende for enkelte nye mødre. Men det er nok veldig personavhengig hvem som lar seg stresse av alle rådene og hvem som ikke gjør det. 

Man kommer veldig langt med sunn fornuft og ved å lytte til magefølelsen. Mange av rådene er jo også veldig selvsagte og åpenbare. 

Jeg venter nr 3 og synes ikke dette med råd og anbefalinger har vært stressende i det hele tatt. Man må lære seg å filtrere ut nødvendig info.

Jeg kan forstå at det blir mye stress dersom man er uenig i de nasjonale rådene og begynner å lese seg opp på forskning og kilder som man ikke har kompetanse til å analysere og vurdere. Jeg skjønner at man blir forvirret hvis rådene i andre land er veldig ulike de vi praktiserer i Norge. 

Mitt beste råd er derfor å forholde deg til nasjonale retningslinjer i svangerskapet og småbarnstiden. Ikke heng deg opp i alle mulige slags forskningsartikler og råd fra andre land. Du blir jo åpenbart bare sliten og frustrert av det. Alt i alt er det en svært kort periode i livet det er snakk om. 

Fødselstallene påvirkes av økonomiske, sosiale og politiske forhold. 

Anonymkode: 12795...df2

• Liker 2
Skrevet
Adrenalina1 skrev (8 minutter siden):

Nyfødte barn av alkoholikere og narkomane er født med abstinenser fordi de har fått rusmidler under svangerskapet.

Morsmelk er ikke det samme som næring via navlestrengen. Dette er forøvrig forklart i Folkeopplysningen på NRK:

https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2018/KMTE51001518

Anonymkode: f3437...900

• Liker 12
Skrevet

Jeg er litt enig med TS i at "mammabanden" gjør nok stresset til en nybakt familie større enn det strengt tatt trenger være, og at det er mye som kan "leves med" om man er litt chill - men, jeg fikk mitt første barn knapt 19 år gammel, og selv den gang var det mye som er likt dagens "det kan du ikke spise" eller "det må du gjøre" på samme måte som når min mor fikk meg, da skulle en "ekte mamma" koke bleier og stryke de - noe som tok enormt med tid for eksempel, vi har siden da gårr via engangsbleier er en velsignelse tilbake til at man er et monster som ødelegger naturen om man ikke bruker resirk-bleier :P så joda, det er en runddans.. Men til syvende og sist tror jeg grunnen til at man ikke lengre så ofte får tre, fem, syv barn rett og slett er at det er dyrt å ha plass til alle ungene, både økonomisk og tidsmessig kombinert med full jobb osv.. Sammen med at kvinner i dag vil ha mer egentlig, de vil ikke være husmor og hjemmeværende i så stor grad og de ønsker et likestilt liv. 

Anonymkode: 3eb21...5ed

• Liker 2
Skrevet
Sitat

Breast-feeding and alcohol don't mix well. There's no level of alcohol in breast milk that's considered safe for a baby to drink.

When you drink alcohol, it passes into your breast milk at concentrations similar to those found in your bloodstream. Although a breast-fed baby is exposed to just a fraction of the alcohol his or her mother drinks, a newborn eliminates alcohol from his or her body at only half the rate of an adult.

Research suggests that breast-fed babies who are exposed to one drink a day might have impaired motor development and that alcohol can cause changes in sleep patterns. Also, while folklore says that drinking alcohol improves milk production, studies show that alcohol actually decreases milk production and that the presence of alcohol in breast milk causes babies to drink about 20% less breast milk.

- https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/infant-and-toddler-health/expert-answers/breast-feeding-and-alcohol/faq-20057985

Anonymkode: f2482...20e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...