AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #1 Skrevet 26. august 2021 Har en liten på litt over 2 år nå. Går fulltid i bhg. Familien opplever barnet som sosial - søker kontakt, leker, ler og babler i vei. Hun har ca. 20 ord som brukes aktivt og riktig. Hun hadde en trøblete overgang til bhg, strevde lenge med å finne sin plass og kunne gjerne leke mye alene. Dette har løsnet mer og mer, og bhg skryter over hvordan utviklingen har vært samt samspill med voksne og barn. I en bisetning i bhg lurte jeg bare på hvordan hun bruker språket i barnehagen, og det virker på meg som det brukes mindre aktivt der enn hjemme. Jeg ville høre litt om hvordan situasjonen ligger an. Har sett en fin utvikling språkmessig hjemme. Selvom hun ligger noe bakpå. I etterkant av denne samtalen kommer det frem flere bekymringer fra bhg, blant annet at de mener at barnet ikke forstår hva de sier til henne. Samt at hun opptrer usosialt og ikke søker kontakt med andre barn. Og at de vil koble PPT på. Jeg ble nesten tatt litt på senga, med tanke på tilbakemeldingene jeg har «fått over gjerdet» ved henting/levering. Vi tar selvfølgelig imot all hjelp/veiledning vi kan få, men ble litt overrumplet over fremgangsmetodene her. Hun går i en stor bhg, med svært mange barn på avdelingen (nærmere 30 2-åringer). Noen med noen koke ord og lignende opplevelser? Anonymkode: 5348e...74e
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #2 Skrevet 26. august 2021 Her tror jeg de gjør lurt i å koble inn ppt mtp hvordan hun er i barnehagen. Anonymkode: bcb1b...5c5 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #3 Skrevet 26. august 2021 Høres ut som hun har noen autistiske trekk. Barn med autisme kan være mer synlig autistiske ute blant andre enn hjemme i trygge omgivelser. Anonymkode: 1a789...d0d 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #4 Skrevet 26. august 2021 TS her. Etter samtale med spesialpedagog i barnehagen var det språkvansker/hørsel som stod i fokus her. Har svært god blikkontakt, er med på organisert lek, kroppskontakt, peker og fører til ting. Leker varierte leker med ting. Bruker en god del tegn. Men der det skorter er på selvhevdelse, for eksempel godtar hun at andre barn tar leker fra henne. Da trekker hun seg vekk og vil være alene. Er uinteressert i prøve på si ord. Anonymkode: 5348e...74e 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #5 Skrevet 26. august 2021 Ta i mot tilbud om hjelp 😊 de kan hjelpe henne videre! Forstår det kan være tøft om barnet henger etter.. Anonymkode: 5823a...2d1 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #6 Skrevet 26. august 2021 Ville absolutt tatt imot hjelpen! 20 ord høres fryktelig lite ut, kanskje hun rett og slett hører dårlig? Det trenger ikke være verre enn det 😊 Anonymkode: 30195...673
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #7 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): TS her. Etter samtale med spesialpedagog i barnehagen var det språkvansker/hørsel som stod i fokus her. Har svært god blikkontakt, er med på organisert lek, kroppskontakt, peker og fører til ting. Leker varierte leker med ting. Bruker en god del tegn. Men der det skorter er på selvhevdelse, for eksempel godtar hun at andre barn tar leker fra henne. Da trekker hun seg vekk og vil være alene. Er uinteressert i prøve på si ord. Anonymkode: 5348e...74e At autister ikke har blikkontakt er en myte som snart må avvikles! Noen barn i autistspekteret har blikkontakt. Jeg har hatt flere elever med tunge autistiske diagnoser som har blikkontakt. Anonymkode: e5b2e...e72 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #8 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): TS her. Etter samtale med spesialpedagog i barnehagen var det språkvansker/hørsel som stod i fokus her. Har svært god blikkontakt, er med på organisert lek, kroppskontakt, peker og fører til ting. Leker varierte leker med ting. Bruker en god del tegn. Men der det skorter er på selvhevdelse, for eksempel godtar hun at andre barn tar leker fra henne. Da trekker hun seg vekk og vil være alene. Er uinteressert i prøve på si ord. Anonymkode: 5348e...74e Men du skriver i første innlegg at barnehagen sier at hun ikke forstår dem, at hun er usosial og ikke søker kontakt med andre barn? Dette er autistiske trekk. Blikkkontakt er det mange barn med autisme som har. Anonymkode: bcb1b...5c5 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #9 Skrevet 26. august 2021 Gutten vår her hjemme hadde kanskje 10 ord da han fylte 2 år. Han hang langt bakpå de andre i barnehagen og snakket hverken her hjemme eller i barnehagen. Så løsnet det plutselig da han var ca 2 år og 8 måneder. Nå er han 3 år og snakker som en foss. Han har i perioder slitt litt sosialt i barnehagen pga manglende språk. Jeg ville først dratt til legen og spurt om utredning mtp hørsel. Anonymkode: 46009...ce7
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #10 Skrevet 26. august 2021 Vår gutt på snart 2 sier ingenting omtrent. Han sier nei, oj, og jeg. Hvor bevisst det er vet jeg ikke. Men han har akkurat begynt i bhg så jeg gir han litt mer tid før jeg bekymrer meg. Tok det opp med helsestasjon og en spes ped i bhg, og begge mener det vil løsne nå etterhvert, fordi han forstår hva vi sier, lyder navnet sitt, babler mye, og gjør seg godt forstått på tross av manglende språk. Han er også utrolig sosial og ser foreløpig ut til å kose seg veldig blant andre barn og voksne. I ditt tilfelle tenker jeg at jeg er enig med bhg i at det kanskje er lurt å få hjelp om hun er usosial og ikke virker til å forstå. Men jeg er enig i at dette ikke er noe man tar over gjerdet ved levering/henting. Her burde de bedt om en samtale og snakket med dere om dette først. Det kan du jo nevne for dem også.. Uansett, hjelp med språk pleier vanligvis å være veldig effektivt så det er fint å ta det tidlig tenker jeg😊 Anonymkode: 1b50d...c5d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå