Gå til innhold

Sandefjord-Strømstad. Forklar meg...

Anbefalte innlegg

Så... Min mor er ufør, og ser veldig frem til å en sjelden gang kunne reise til Strømstad for å kjøpe røyk (på båten). Nå hadde hun ikke reist på et år, og dro for noen dager siden. På vei hjem ble hun stoppet i tollen å fratatt alt hun hadde kjøpt av røyk og vin + en bot på 4000,-

Hun er ganske bevisst på dette med kvote, så hun hadde ikke kjøpt mer enn hun hadde lov til. Problemet var bare at det var ikke lov å ha med NOE hjem til Norge, med mindre du har vært ute av Norge i 24 timer. 

Kan noen forklare meg toll/kvotereglene? Jeg har også reist med båten et par ganger, men har da fått beskjed om å handle på vei over til Sverige, fordi man ikke kan handle hjem. Men jeg har riktignok ikke kjøpt noe særlig, så har ikke satt meg så veldig inn i reglene. Hvorfor er ikke dette med kvoter til/fra Sverige enklere å forstå og bedre opplyst?

Anonymkode: d725d...9f3

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1507966-sandefjord-str%C3%B8mstad-forklar-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du er i utlandet kortere enn ett døgn

Ved utenlandsopphold på mindre enn ett døgn kan du én gang i løpet av 24 timer ta med deg alkohol- og tobakkskvoten hvis du kan dokumentere at du har betalt avgifter i et EØS-land. Du kan derfor ikke handle på tax-free.

Eksempler

• Du reiser med fly tur-retur Brussel på en dag. Du kan handle kvoten på en butikk i Belgia der du betaler avgiftene, men ikke i tax-free-butikken på Gardermoen
  • Du tar ferge til Strømstad tur-retur på en dag. Du kan da handle alkohol på Systembolaget og sigaretter i en butikk i Sverige, men ikke i tax-free-butikken på båten.
  • Liker 2

Du har ikke lov å ta med taxfree varer som alkohol og tobakk uten å fortolle viss du ikke har vært i utlandet 24 timer. Grunnen til at de sier handle på vei over er fordi du har lov å handle mere inn til Sverige enn Norge. Men det er fortsatt ikke lov å ha med tilbake til Norge uten å fortolle. 

Anonymkode: 6f8e7...db7

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så... Min mor er ufør, og ser veldig frem til å en sjelden gang kunne reise til Strømstad for å kjøpe røyk (på båten). Nå hadde hun ikke reist på et år, og dro for noen dager siden. På vei hjem ble hun stoppet i tollen å fratatt alt hun hadde kjøpt av røyk og vin + en bot på 4000,-

Hun er ganske bevisst på dette med kvote, så hun hadde ikke kjøpt mer enn hun hadde lov til. Problemet var bare at det var ikke lov å ha med NOE hjem til Norge, med mindre du har vært ute av Norge i 24 timer. 

Kan noen forklare meg toll/kvotereglene? Jeg har også reist med båten et par ganger, men har da fått beskjed om å handle på vei over til Sverige, fordi man ikke kan handle hjem. Men jeg har riktignok ikke kjøpt noe særlig, så har ikke satt meg så veldig inn i reglene. Hvorfor er ikke dette med kvoter til/fra Sverige enklere å forstå og bedre opplyst?

Anonymkode: d725d...9f3

Hun må kjøpe en vei av gangen og late som hun har vært på overnatting i Sverige;)

Men rart de brydde seg, på Svinesund vet de jo at 99% ikke har vært ute 24t

Endret av Loff77
  • Liker 3
3 minutter siden, Loff77 said:

Hun må kjøpe en vei av gangen og late som hun har vært på overnatting i Sverige;)

Men da har man vel mest sannsynlig vært på Systembolaget og svenske butikker, som jo ikke er taxfree, så da er det jo lov.

Anonymkode: ed159...f6f

• Liker 4

Annonse

8 hours ago, AnonymBruker said:

Hun er ganske bevisst på dette med kvote

Det kan hun ikke være, tidligere var det tre pakker røyk tror jeg, om man ikke var ute av landet i mer enn 24 timer. Tydeligvis har det blitt skjerpet ytterligere inn, heia FRP og Høyre-regjering.

Anonymkode: d01e7...b9d

Har nok møtt på en regelrytter eller en fersk en.. har blitt stoppet flere ganger, og de spør de bare om vi har noe over kvota, også når jeg har sagt at vi bare har vært over og handlet.

Mamma ble også stoppet en gang og da tok de bare det hun hadde over kvota (+ bot), selv om hun ikke hadde vært ute 24 timer.

Selvfølgelig kan de ta alt og gi bot, da man egentlig må være ute 24 timer, men opplever det så sjeldent (aldri hittil) at det er verdt risikoen. 

Anonymkode: 5a403...d13

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men da har man vel mest sannsynlig vært på Systembolaget og svenske butikker, som jo ikke er taxfree, så da er det jo lov.

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Sant, jeg tenkte hun hadde handlet i land men hun handlet jo taxfree

Loff77 skrev (39 minutter siden):

Men på Svinesund handler du ikke på taxfree men beskattede varer i Sverige

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Problemet oppstår hvis man oppgir at man har reist fra Norge samme dag. Man må si at man har overnattet i Sverige, og kastet billetten.

Anonymkode: 5fc31...d95

Tollen kan kreve bevis for at du har vært ute av landet i over 24 timer. Hvis du ikke kan det kan de bøtelegge deg ja, Det er ditt ansvar og bevise at du har vært utenfor landet i 24 timer.

• Liker 1

Annonse

Kjetil E skrev (43 minutter siden):

Tollen kan kreve bevis for at du har vært ute av landet i over 24 timer. Hvis du ikke kan det kan de bøtelegge deg ja, Det er ditt ansvar og bevise at du har vært utenfor landet i 24 timer.

Det er helt sant. Og de er ekstra på det nå. Snakker av ikke min erfaring men ett familiemedlem som har reist nå nylig. 

• Liker 1
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

........... Tydeligvis har det blitt skjerpet ytterligere inn, heia FRP og Høyre-regjering.

Anonymkode: d01e7...b9d

Dette har vært slik så lenge at sittende regjering er helt uskyldig.

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er helt sant. Og de er ekstra på det nå. Snakker av ikke min erfaring men ett familiemedlem som har reist nå nylig. 

Sannsynligheten for at tollvesenet har sivile folk ombord som følger med på hvem som bare reiser tur-retur og handler kvota (og mer enn det) i taxfree-sjappa er ganske stor for tiden. Det er nok ikke tilfeldig hvem som blir stoppet.

Anonymkode: 243c2...15b

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...