AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #1 Skrevet 26. august 2021 Ser det ofte her på forumet, men også på andre sosiale medier. Til og med det man skulle tro var seriøse aktører som Ammehjelpen og andre anbefaler det, uten å vite noe om hvem mottaker er og hvordan de bor og lever. Er ikke det skummelt? Lub skriver jo noe sånt som "samsoving kan være trygt dersom x, y og z" og at det er å foretrekke fremfor å sovne med barnet andre steder som sofa etc. Det betyr jo ikke at det er trygt punktum eller at det er trygt for alle. Hvor flinke er folk flest til å følge disse minimumskrava egentlig? Helt ærlig?Virker som at mange samsovere blir så rasende når det påpekes at det er noen tryggere alternativer enn å dele seng med spedbarnet. Selv hadde jeg nok ikke turt å sove dersom jeg ikke var sikker på at jeg hadde tatt alle mulige forholdsregler og senket risikoen så mye jeg kunne. Samsoving tør jeg bare ikke. Virker som at mange velger samsoving fordi det er enkelt, de mener de sover mer/bedre og fordi det er koselig. Fint det, men er det verdt trade-offen med sikkerhet? Anonymkode: 64e83...6c0 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #2 Skrevet 26. august 2021 Ammehjelpen fronter trygg samsoving, ikke samsoving ukritisk. Jeg skulle ikke samsove, men min første nektet noe annet. Anonymkode: 0767a...2e1 24
Flamme Skrevet 26. august 2021 #3 Skrevet 26. august 2021 Aldri hørt om noen som ukritisk fronter samsoving? Får jo masse info om trygg samsoving på helsestasjon, sykehus og hos ammehjelpen. 18
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #4 Skrevet 26. august 2021 Jeg hadde ikke noe valg. Jeg prøvde virkelig å ha babyen i egen seng, for jeg sov ikke når vi samsov. Men det var likevel bedre å slumre hele natta med baby ved siden av, enn å sitte våken ved siden av ei sprinkelseng med en baby som hylte. Jeg hadde fast madrass, røyka ikke, drakk ikke. Det eneste som ikke funka var at baby egentlig skal ha egen dyne. Han skulle ligge så klin inntil meg at han måtte ligge under min. Uansett opplevde jeg, under perioden der jeg prøvde egen dyne, at han sparket den over fjeset sitt og holdt på å kveles. Det gjorde han ikke under min dyne, den var for tung. Uansett slumret jeg som sagt bare, jeg sov aldri ordentlig. Anonymkode: 7771e...22d 6
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #5 Skrevet 26. august 2021 For en del år siden (typisk starten av 2000-tallet) var samsoving "fy-fy" og alle kanaler fremhevet kun farene med samsoving. Dette gjorde at mange som endte med å samsove likevel, ikke visste hva som måtte til for at det var trygt, pluss at de nesten ikke turte å si høyt at de gjorde det. Tror mange mødre (som meg) følte seg ganske så mislykket når vi gang på gang sovnet mens vi ammet. Det var på en måte noe vi ikke fikk til å være gode foreldre på. Etter hvert modererte rådene seg. Enkelt og greit fordi for de aller, aller fleste, så kan man ta enkle forholdsregler, og samsove trygt. Det gjorde at det var lettere å ta et informert valg. De færreste er rusa, eller røyker med liten baby i hus. (Innendørs røyking var mye mer vanlig på 80-tallet) De fleste som foreslår samsoving forventer at den som gjør det allerede har fått informasjon om hvordan det kan gjøres trygt. Og det er et viktig poeng, at samsoving er tryggere enn det som for mange er alternativet. Nemlig å ikke amme i senga, og å likevel sovne med barnet. (Som i en gyngestol eller sofa eller en lenestol.) Da er jo ikke forholdene lagt til rette for at begge to kan sove. Men det kan de altså være i senga, dersom man tilrettelegger for å samsove. Hva er det som gjør at du ikke tør å samsove? Hvilke ting er det som må til for trygg samsoving som du opplever det vanskelig å gjennomføre? Har samsovet med to barn, og har ikke opplevd det som vanskelig å følge rådene for å gjøre dette trygt. (Ut over at det ved første barnet var vanskelig å finne info om hvordan det kunne gjøres trygt.) Anonymkode: f9c63...e02 6
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #6 Skrevet 26. august 2021 Det finnest eit hefte om trygg samsoving som helsestasjonen deler ut. Anonymkode: 7af6c...b16 2
Gjest Albbas Skrevet 26. august 2021 #7 Skrevet 26. august 2021 Det er da ikke SÅ vanskelig å følge rådene for trygg samsoving??
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #8 Skrevet 26. august 2021 Albbas skrev (7 minutter siden): Det er da ikke SÅ vanskelig å følge rådene for trygg samsoving?? 70 % klarer ikke trygg samsoving, så tydeligvis er det det. AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det finnest eit hefte om trygg samsoving som helsestasjonen deler ut. Anonymkode: 7af6c...b16 Her deler de kun ut at barn skal ligge i egen seng. Anonymkode: 47251...554 2
Gjest Albbas Skrevet 26. august 2021 #9 Skrevet 26. august 2021 33 minutter siden, AnonymBruker said: 70 % klarer ikke trygg samsoving, så tydeligvis er det det. Anonymkode: 47251...554 Flere hadde kanskje klart det hvis de gikk inn for å samsove, i stedetfor å bestemme seg for å ikke samsove og dermed sovne sammen med baby uplanlagt (fordi alenesoving for mange er klin umulig). De 70% er andelen som ved minst én anledning har samsovet "utrygt". Det er ikke 70% som alltid samsover utrygt. Vi praktiserte trygg samsoving (ikke vanskelig), men det skjedde jo selvfølgelig en og annen gang at jeg sovnet uplanlagt på sofaen (gjerne etter mange timers skrik og vugging), og dermed er jeg blant de 70%. Men 95 % av tiden samsov vi etter retningslinjene.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #10 Skrevet 26. august 2021 Med nr 1 sov jeg maks 1t i strekk de første 6 mnd, var et nervevrak som ikke fungerte til noe som helst, så begynte jeg å samsove og fulgte rådene for trygg samsoving, ble et nytt menneske. Det er ikke bare noe jeg tror, at jeg sov mer da jeg begynte med samsoving. Med nr 2 ville jeg ikke gå gjennom det samme og har tilrettelagt for å kunne samsove trygt, men prøver å få barnet til å sove i egen seng. det går i 90% av tilfellene. Anonymkode: fc2b9...721 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #11 Skrevet 26. august 2021 Albbas skrev (1 time siden): Det er da ikke SÅ vanskelig å følge rådene for trygg samsoving?? Enig. Anonymkode: fbc7e...a42
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #12 Skrevet 26. august 2021 1 hour ago, Albbas said: Det er da ikke SÅ vanskelig å følge rådene for trygg samsoving?? Jeg syntes det er vanskelig. 🤷 Har klistremerkebaby så gir det et forsøk, men jeg synes det er ugreit Fort gjort å sovne med baby inntil og under samme dyne når man er i samme seng. Så vi øver videre på å sove i egen seng og så får jeg bare være søvnløs den lille tiden jeg har en liten en. Her er forøvrig rådene som gis om trygt sovemiljø for de som ikke vet https://www.lub.no/product/trygt-sovemiljø-spedbarnet Anonymkode: 6afcb...55f 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #13 Skrevet 26. august 2021 Jeg fikk utdelt en bok om trygg samsoving på sykehuset når jeg fikk minste i 2020, og for oss fungerer det veldig greit samsove. Synes ikke rådene er så vanskelig følge, og tror nok de fleste går utifra at alle får disse bøkene/heftene. Anonymkode: 9537a...d2b 2
Humle Brumle Skrevet 26. august 2021 #14 Skrevet 26. august 2021 Jeg var sånn unge som nekta å sove uten mamma fikk jeg høre. Skrek og våknet med en gang hun gikk fra meg, det samme når jeg sov på dagtid. Skjønner da at å legge meg i egen seng var uaktuelt.
Gjest Albbas Skrevet 26. august 2021 #15 Skrevet 26. august 2021 13 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg syntes det er vanskelig. 🤷 Har klistremerkebaby så gir det et forsøk, men jeg synes det er ugreit Fort gjort å sovne med baby inntil og under samme dyne når man er i samme seng. Så vi øver videre på å sove i egen seng og så får jeg bare være søvnløs den lille tiden jeg har en liten en. Her er forøvrig rådene som gis om trygt sovemiljø for de som ikke vet https://www.lub.no/product/trygt-sovemiljø-spedbarnet Anonymkode: 6afcb...55f Man er jo forskjellige, så for noen er det vanskeligere enn andre. Jeg sover ganske lett og har alltid vært halvvåken ved amming slik at jeg har fått trukket meg unna når ammingen er over. Sov med dyna kun til hoftene, og tynt pledd på baby. La meg selv lenger ned i senga, eller dro baby høyere opp, etter amming slik at babys hode var på høyde med mitt, da er det enda mindre fare for å legge seg over. Her er det også noen praktiske råd og bilder https://www.liebertpub.com/doi/full/10.1089/BFM.2019.29144.psb
infectedsopp Skrevet 27. august 2021 #16 Skrevet 27. august 2021 Har ikke fått med meg noen som ukritisk anbefaler samsoving, snarere tvert imot! Vi hadde forresten planer om å ha barnet vårt i egen seng helt fra starten av, men det bestemte barnet jammen selv at ikke var greit, så her hadde vi ikke noe valg. 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #17 Skrevet 27. august 2021 On 8/26/2021 at 3:19 PM, Albbas said: Man er jo forskjellige, så for noen er det vanskeligere enn andre. Jeg sover ganske lett og har alltid vært halvvåken ved amming slik at jeg har fått trukket meg unna når ammingen er over. Sov med dyna kun til hoftene, og tynt pledd på baby. La meg selv lenger ned i senga, eller dro baby høyere opp, etter amming slik at babys hode var på høyde med mitt, da er det enda mindre fare for å legge seg over. Her er det også noen praktiske råd og bilder https://www.liebertpub.com/doi/full/10.1089/BFM.2019.29144.psb Ja og vi har jo forskjellige kropper og ulike sovestillinger og sovemønstre, så jeg tviler ikke på at noen syntes det er helt uproblematisk. Men det funker heller ikke for alle, og derfor er jeg litt enig med TS. Veldig ofte i tråder så er det mange som anbefaler samsoving, selv om TS kanskje allerede har presisert at samsoving ikke er aktuelt Anonymkode: 6afcb...55f 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #18 Skrevet 27. august 2021 Albbas skrev (På 26.8.2021 den 15.19): Man er jo forskjellige, så for noen er det vanskeligere enn andre. Jeg sover ganske lett og har alltid vært halvvåken ved amming slik at jeg har fått trukket meg unna når ammingen er over. Sov med dyna kun til hoftene, og tynt pledd på baby. La meg selv lenger ned i senga, eller dro baby høyere opp, etter amming slik at babys hode var på høyde med mitt, da er det enda mindre fare for å legge seg over. Her er det også noen praktiske råd og bilder https://www.liebertpub.com/doi/full/10.1089/BFM.2019.29144.psb Samme her. Baby var alltid i min hodehøyde, med sin nese høyere opp/over min. Baby hadde egen dyne og ingen av oss sov med pute. Har aldri sovet mens jeg ammer. Det var problemfritt og følge rådene om trygg samsoving. Anonymkode: 27c86...309
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #19 Skrevet 27. august 2021 Den god del ser ut til å tro at samsoving ( og bæresjal) er løsningen på alle problemer. En ting er at ikke alle gjør det på en trygg måte, en annen ting er at det passer ikke alle. Vi prøvde å samsove, ingen av oss sov i det hele tatt. La ungen i egen seng og alle sov godt. Anonymkode: d1c26...016 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #20 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (På 26.8.2021 den 15.00): Jeg syntes det er vanskelig. 🤷 Har klistremerkebaby så gir det et forsøk, men jeg synes det er ugreit Fort gjort å sovne med baby inntil og under samme dyne når man er i samme seng. Så vi øver videre på å sove i egen seng og så får jeg bare være søvnløs den lille tiden jeg har en liten en. Her er forøvrig rådene som gis om trygt sovemiljø for de som ikke vet https://www.lub.no/product/trygt-sovemiljø-spedbarnet Anonymkode: 6afcb...55f Jeg syntes også at det var supervanskelig. Eldste var en skikkelig ninjababy som kom markene etter puppen fra dag en. Uansett hvor jeg la ham i senga, så fant jeg ham igjen under dyna med nesa skvisa inn i puppen. Var som om han hadde et mission om å stryke med. Endte opp med at jeg sluttet å sove, satt og ammet og jobbet HARDT for at han skulle sove i egen seng. Det gikk ganske smidig etter ca tre-fire mnd. Før det var jeg mildt zombie 🙈😂 Anonymkode: 61973...a88 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå