AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #1 Skrevet 26. august 2021 Jeg har 2 barnebarn, ett av hvert kjønn. Jeg kunne tenkt meg å kjøpe bunadssølv til jul og bursdag til jenta, så alt er i boks til konfirmasjon. Jenta er for liten til å ha ytret ønske om bunad, det samme er gutten. Nå har det seg sånn at bunadssølv til jenta er mye mer kostbart enn til gutten, så han kan jo evt få penger ved siden av. Jeg kommer ikke til å ha råd til både sølv og selve bunaden, så tenker at kanskje ingen av de ender opp med bunad noengang. Sølv blir jo bare dyrere og dyrere så ønsker jo å få det unna. Hva ville dere satt pris på av gaver til barna deres opp igjennom årene? Det vil jo i flere år være «kjedelige» gaver fra meg med tanke på sølv, men godt å ha senere. Anonymkode: b172d...76d
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #2 Skrevet 26. august 2021 Det er en hyggelig tanke, men på samme måte som det tidligere var vanlig å kjøpe sølvtøy (bestikk) til barna og gi i gave fra de var små, så de hadde "fullt sett" når de var voksne og flyttet hjemmefra, så er dette "varige" du kjøper kanskje bare noe som blir liggende ubrukt i et skap. (Det er ganske få i dag som bruker sølvtøy til noe som helst. De fleste har noe mer bruksvennlig som kan gå i oppvasken.) Ja, det er MULIG en av dem, eller begge, får seg bunad i voksen alder eller til konfirmasjon (Er det åpenbart hvilken bunad? Så du ikke kjøper feil sølv?) Men det er også mulig en eller begge ikke gjør det. Hvis de får seg bunad i voksen alder, kan det da være de setter pris på å allerede ha det meste av sølv. Men er du forberedt på at de blir "skuffet" over gaven de får av deg de neste 15-20 årene, for at de kanskje skal sette pris på det etterpå? Og jeg vil tippe at jenta opplever det som ganske urettferdig hvis hun i alle år får "ubrukelige smykker" mens han får penger. Er det ikke bedre å opprette en (fonds)konto til hvert av barna, og sette inn penger der, som de da får disponere selv når de blir store nok? Ellers tenker jeg egentlig at det er mye hyggeligere av deg å kjøpe bursdags og julegaver til barnebarna som passer den alderen de faktisk er. I det minste i noen år til. Husker jeg syntes det var skikkelig kjipt at jeg som jente (som aldri har brukt særlig mye smykker) fikk masse "moteriktige" smykker til konfirmasjonen min. Mens broren min fikk mest penger. Smykkene mine ligger stort sett ubrukte fortsatt (30 år etterpå) mens penger har jeg hatt god bruk for i alle år. Jeg klarer ikke få meg til å selge smykkene heller. De er jo ikke SÅ mye verd, og jeg får lite igjen for å selge dem. Umoderne var de jo allerede et år eller to etter at jeg ble konfirmert. Anonymkode: 0f36f...bcd 10
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #3 Skrevet 26. august 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Hva ville dere satt pris på av gaver til barna deres opp igjennom årene? Det vil jo i flere år være «kjedelige» gaver fra meg med tanke på sølv, men godt å ha senere. Anonymkode: b172d...76d Jeg setter pris på at barnet mitt får gaver han ønsker seg og blir glad for her og nå. Eventuelt penger så han kan velge å enten spare eller kjøpe noe han har lyst på. Konfirmasjon og det som hører til sparer vi til selv. Anonymkode: d25df...526 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #4 Skrevet 26. august 2021 Jeg hadde blitt glad for bunadssølv om jeg hadde hatt jente. Jeg fikk det selv av min mormor og morfar og setter pris på det den dag idag. Men hør med foreldrene om de kommer til å prioritere bunad til barna? Gutten er jeg litt mer usikker på, mange gutter som ikke vil ha bunad. Anonymkode: 8ddf4...9ae
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #5 Skrevet 26. august 2021 Jeg ville heller foretrukket penger satt inn på et fond. Som andre beskriver her husker jeg godt frustrasjonen over å få sølvtøy til jul mens broren min alltid fikk penger. Samme med smykker til konfirmasjonen som jeg aldri i ettertid har brukt. Vet ikke engang hvor de er i dag, men ligger på loftet et sted. Anonymkode: e9819...bcb 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #6 Skrevet 26. august 2021 Fornuftige svar her og takker for det 😊 Jeg trur jeg heller skal sette penger i fond eller sparekonto og heller kjøpe en liten gave ved siden av til bursdag og jul. Om de da ønsker bunad til konfirmasjon så kan jeg spytte i ett bra beløp de kan bruke til en del av betalingen for bunad og sølv. Anonymkode: b172d...76d 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #7 Skrevet 26. august 2021 Her fikk vi alle barnebarna sølvtøy av mormor til bursdag og jul. Vi jentene fikk bunadssølv og bunad også. Jeg går ut i fra at guttene fikk penger på konto tilsvarende verdi som bunad/bunadssølv. Jeg har selv ønsket meg bunadssølv til mine jenter av min mor og de fikk sølvtøy til dåpen av sin oldemor. Her vi bor er det nok 90 % av jentene som får bunad i tenårene. Anonymkode: 4744d...b7f
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #8 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg hadde blitt glad for bunadssølv om jeg hadde hatt jente. Jeg fikk det selv av min mormor og morfar og setter pris på det den dag idag. Men hør med foreldrene om de kommer til å prioritere bunad til barna? Gutten er jeg litt mer usikker på, mange gutter som ikke vil ha bunad. Anonymkode: 8ddf4...9ae Bunad til guttekonfirmasjon er et sjansespill. De færreste guttene er ferdig å vokse når de når konfirmasjonsalderen og sannsynligheten for at de vokser ut av den, er stor. Ikke enkelt å forlenge en bunad. Gutter som ønsker bunad, bør vente til 18- eller 20-årsdagen. Anonymkode: 6b8be...283
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå