Gå til innhold

Dere med menn som jobber skift - hvordan fordeler dere husarbeid når begge er hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en arbeidsom, fin og snill mann som jobber skift (drar søndag kveld eller mandag morgen og kommer tilbake torsdag sent på kvelden, hver eneste uke). Han jobber lange dager når han er borte (10-12 timer per dag), mens jeg har en 100 prosent stilling med noe overtid i perioder og deltidsstudier. Vi har tre barn og stort hus. Jeg har i det siste følt meg utrolig sliten og at husarbeid, logistikk og "det tredje skiftet" dreper meg sakte, men sikkert. Siden han er veldig sliten etter lange dager på jobb, har han vanligvis ikke energi til å gjøre annet enn å sove ut, leke med barn og hente seg inn i helgene. Så det meste faller på meg når han er hjemme også. 

Jeg lurer på om det er vanlig med slik fordeling, og hva jeg kan gjøre for å få mer energi? 

Anonymkode: 27858...dff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordel oppgaver. Hvorfor skal han bruke fire dager på å hente seg inn? 

Dere må prioritere. Er det viktig med stort hus som må vedlikeholdes? Er det viktig med pendlerjobb og lange vakter? Er det viktig med skinnende rent hus til enhver tid? Er det viktig med 1000 ting å engasjere seg i utenom familie? Hva er viktig for - dere- og hvordan vil - dere- ha det? Kanskje er løsningene en liten borettslagsleilighet og vaskehjelp. Kanskje er løsningen å gå ned i stilling eller bytte jobb. Kanskje er løsningen å akseptere at huset ikke ser tipp topp ut og at ungene ikke skal følges til 3 aktiviteter hver. 

Finn ut sammen hvordan dere vil ha det og hva som må til for å komme dit. Begge må bidra, begge må ofre noe. Og er han så sliten at han ikke orker annet enn å sitte foran PCen bør han kanskje ta en tur til legen...? 

Anonymkode: d17b9...662

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordel oppgaver. Hvorfor skal han bruke fire dager på å hente seg inn? 

Dere må prioritere. Er det viktig med stort hus som må vedlikeholdes? Er det viktig med pendlerjobb og lange vakter? Er det viktig med skinnende rent hus til enhver tid? Er det viktig med 1000 ting å engasjere seg i utenom familie? Hva er viktig for - dere- og hvordan vil - dere- ha det? Kanskje er løsningene en liten borettslagsleilighet og vaskehjelp. Kanskje er løsningen å gå ned i stilling eller bytte jobb. Kanskje er løsningen å akseptere at huset ikke ser tipp topp ut og at ungene ikke skal følges til 3 aktiviteter hver. 

Finn ut sammen hvordan dere vil ha det og hva som må til for å komme dit. Begge må bidra, begge må ofre noe. Og er han så sliten at han ikke orker annet enn å sitte foran PCen bør han kanskje ta en tur til legen...? 

Anonymkode: d17b9...662

Vel, med "stort hus" mener jeg enebolig. Et lite fuglebur med ett soverom hadde ikke gått for oss å ha. Når det gjelder engasjement i annet enn familien, så er det null og niks bortsett fra barnas treninger. Jeg treffer ikke venninner, vi drar på konsert eller restaurant ca en gang i måneden og så videre. Vi har det heller ikke skinnende rent, langt i fra. 

Vaskehjelp er en god ide, skal sjekke dette ut. Det er heller ikke viktig med pendlerjobb, men per nå er det ingen andre aktuelle jobber for ham her vi bor, så vi må bare komme gjennom det. Han snakker om å bytte jobb og ha øyne åpne, selv om han trives kjempegodt i jobben han har nå (arbeidsoppgavene, kolleger, sjefer). 

Anonymkode: 27858...dff

Skrevet

Så det som er saken her er jo at mannen jobber mer enn 100% stilling (10-12 timers dager 4 dager i uka), og i tillegg i en jobb hvor han må bo borte, og som forventer at du skal dekke hans del av oppgavene med familien AS mens han er borte, og i tillegg når han er hjemme for da «er han så sliten». 🤦‍♀️

Altså; Hva er det egentlig du får ut av den «dealen» her? 🤷‍♀️ Jeg får i det minste håpe at mannen tjener såpass mye mer enn deg at den eneste grunnen til at dere har råd til å drifte Familien AS er pga. hans jobbing. 

Når det kommer til hvordan du skal løse dette er det enkelt: Når mannen er hjemme må han ta MINIMUM 50% av all jobb med barn og hjem. Han er «sliten» fordi han har jobbet 10-12 timers dager (og hatt 12-14 timer i døgnet til egentid og søvn), vel buhu, du er sliten fordi du har jobbet 8 timers dager pluss evt. overtid, jobbet med studiene dine og tatt deg av 3 barn alene. Egentlig burde HAN ta hoveddelen av jobben med hus og hjem når han er hjemme slik at DU får hvile ut.

Beklager, men mannen din er en dott.

Anonymkode: 9df00...356

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...