Gjest Lost :) Skrevet 23. september 2005 #1 Del Skrevet 23. september 2005 Har nettopp begynt å jobbe i butikk. Der snakker de hele tiden om hva bruttofortjeneste i kroner og bruttofortjeneste i %, utifra en dagsrapport. Men da jeg ikke hadde noe økonomi på videregåenede, skjønner jeg ikke stort av dette. Er det noen som på en enkel måte kan forklare meg dette? Hadde vært fint, kjenner meg litt lost, siden alle forventer at man skal skjønne det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 23. september 2005 #2 Del Skrevet 23. september 2005 Bruttofortjenesten er vel det de tjener på produktene FØR alle kostnader trekkes fra? Kostnader til husleie, lønn, og alt sånt? Er det ikke det da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vilde Skrevet 23. september 2005 #3 Del Skrevet 23. september 2005 Det er vel utslagspris - innkjøpsprisen ja! Varer med høy bruttofortjeneste prosent tjener butikkene godt på, og skal gjerne fremheves. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2005 #4 Del Skrevet 23. september 2005 Skjønte ikke helt det med brt.fortjeneste %? Kan du forklare det en geng til for meg Vilde, eller kan noen andre forklare det? Sikkert helt greit forklart, men der er antagelig jeg som er litt treg. Til deg som svarte føst, takk for enkelt forklart svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vixen Skrevet 23. september 2005 #5 Del Skrevet 23. september 2005 Du kan se om det hjelper med et eksempel som forklarer bruttoforjteneste i kroner og i prosent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vilde Skrevet 23. september 2005 #6 Del Skrevet 23. september 2005 Eksemplet over viser det bra! I en matvare butikk varierer bruttofortjenesten veldig mye, gjerne fra 1 til 50%. Frukt og grønt gir høy bruttofortjeneste, på noen varer kanskje over 40% (varierer jo hele tiden, men man får lister i butikken med hva som gir høyest bruttofortjeneste hele tiden, og dette plasseres gjerne på sjokkselgere). Grandiosa feks gir en svært lav bruttofortjeneste,og butikken tjener knapt penger på det. Dette pga butikken betaler nesten like mye for å kjøpe Grandiosaen fra forhandleren som den prisen de selger den for til kunden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasha Skrevet 23. september 2005 #7 Del Skrevet 23. september 2005 bruttoen er det man har igjen av fortjenste etter at moms og innkjøpspris er betalt klesbutikker har skyhøy brutto på sine ting.. derfor kan de slege ut varer med 50-70 % avslag uten å egentlig tape på det andre bransjer (som jernvare..som jeg jobber i) har mye mindre. butikken har gjerne et minstemål på hva man skal ha ii brutto. i min butikk er det 39.9 % og med alle våres kampanjer (som det naturlig nok er lavere brutto på) kan det bli vansklig.. men på en vanlig dag uten kampanjer ligger vi gjerne på over 40% bruttoen skal dekke lønninger, regninger +++ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bønna Skrevet 23. september 2005 #8 Del Skrevet 23. september 2005 (endret) Er det noen som på en enkel måte kan forklare meg dette? ← Bruttofortjeneste er et annet ord for avanse. Det vil si salgssummen for produktet minus innkjøpsprisen. Så lenge det beløpet er positivt vil butikken ha en fortjeneste som kan dekke butikkens driftskostnader. Derfor kalles det bruttofortjeneste. Fordi butikkens driftskostnader ikke er trekt i fra. Nettofortjenesten vil da være butikkens overskudd og eierens profitt. Det vil si det som går i lomma på eieren. Har forresten du som jobber i butikk organisert deg? Det er i så fall noe du bør gjøre. Alt pratet om butikkens bruttofortjeneste handler først og fremst om butikkeierens interesser. Ikke interessene til dere som jobber der. Deres egne interesser i butikken må dere ivareta selv, da de frontkolliderer med eierens interesser i butikken. Og deres egne interesser i butikken representerer dere best ved å stå sammen. Endret 23. september 2005 av Bønna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lost :) Skrevet 25. september 2005 #9 Del Skrevet 25. september 2005 Tusen takk for meget gode måter å foklare spørsmålet mitt på. Nå skjønner jeg også dette TAKK!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå