Gå til innhold

Er det mulig å studere enkeltemner uten generell studiekompetanse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja altså, jeg er ufør. Men ønsker på sikt å vedlikeholde både hjerne, mental tenking og dyrke interesser. Forstår at det kan kjøpes bøker og lese på egenhånd, men det er noe med å få faglig diskusjon med andre, samt gjøre innleveringer og oppgaver man får tilbakemelding på. 

Det er ikke et tema nå, men håper jo å en gang kunne klare å gå ut i jobb igjen, eller studere og derpå kunne finne en jobb. Foreløpig en fjern drøm, men dream big osv. 

Uansett, så har jeg bare yrkesfaglig utdanning med autorisasjon (3årig helsefaglig skole (føler det er så feil å si "bare" egentlig, for jeg vil ikke snakke ned yrkesfag, men kommer jo til kort nå)

Jeg er ikke helsefagarbeider, så ser ikke ut som jeg kan gå videre med f.eks barnepleier, som er veldig interessant. 

Men jeg har et ønske om å fordype meg mer i engelsk historie og litteratur, exphil og exfac og enkeltemner/årsstudium i psykologi. Ikke nødvendigvis med mål om jobb, men for interesse og bonus hvis det gir jobbmuligheter. 

Jeg har vare ikke generell studiekompetanse, og kunne tenkt meg deltid eller nettbasert. 

Jeg er 36 om det er av betydning. 

Må jeg ta opp fag fra videregående for å kunne gå videre, eller kan jeg søke på årsstudium/fag uten dette? 

Er det mer sannsynlig å finne passende fag på fagskole istedenfor? 

Hjernen min klør etter oppdateringer, men de siste årene har ikke hverken psyke eller somatisk helse tillatt mer enn absolutt nødvendig. 

Anonymkode: f7910...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du ha GENS for å studere på høyskole eller universitet, men kan fint ta fag på fagskole.

Anonymkode: 2e4d4...ef1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du ha GENS for å studere på høyskole eller universitet, men kan fint ta fag på fagskole.

Anonymkode: 2e4d4...ef1

Og nå spør jeg sikkert fryktelig dumt igjen, men usikker på om jeg forstår eller blander begreper. 

Kan man ikke (lenger?) studere etter 23/5 regelen, uten generell studiekompetanse, men det som før kaltes realkompetanse?

Eller gjelder realkompetanse kun studieretning innenfor det man evt har fagbrev i?

Kunne jeg studert sykepleie/sosionom/sosiologi(?) på realkompetanse, men ikke lærerutdanning?

(Helt tilfeldige eksempler, ønsker ikke være hverken sykepleier eller lærer, i såfall kun yrkesfaglærer i helsefag). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og nå spør jeg sikkert fryktelig dumt igjen, men usikker på om jeg forstår eller blander begreper. 

Kan man ikke (lenger?) studere etter 23/5 regelen, uten generell studiekompetanse, men det som før kaltes realkompetanse?

Eller gjelder realkompetanse kun studieretning innenfor det man evt har fagbrev i?

Kunne jeg studert sykepleie/sosionom/sosiologi(?) på realkompetanse, men ikke lærerutdanning?

(Helt tilfeldige eksempler, ønsker ikke være hverken sykepleier eller lærer, i såfall kun yrkesfaglærer i helsefag). 

Du må blant annet ha minimum 3 i matte og 3 i norsk for å komme inn på sykepleierskolen. Og tilnærmet all utdanning på høyere nivå krever generell studiekompetanse. For og få generell studiekompetanse gjennom 23/5 regelen krever det at du har bestått 6 fellesfag. 

Kilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knoot skrev (2 minutter siden):

Du må blant annet ha minimum 3 i matte og 3 i norsk for å komme inn på sykepleierskolen. Og tilnærmet all utdanning på høyere nivå krever generell studiekompetanse. For og få generell studiekompetanse gjennom 23/5 regelen krever det at du har bestått 6 fellesfag. 

Kilde

Ah, ja sånn var det! 

Har 4 i matte, men har jo bare vg1 og vg2 matte, ikke stud.spes/forberende-matte, så må vel ta den matten først uansett da. 

Fellesfagene skremte meg skikkelig på VGS, men det er jo mange år siden. Valgte å ikke gå tredje året for generell studiekompetanse og heller gå for et tredje år på yrkesfag. Har kanskje mer mot til å både forstå og klare fellesfagene nå. 

Er jo forsåvidt noe å holde seg opptatt med om jeg tar de opp da, så da kan jeg fokusere mer på det enn tanken om fag på høyere nivå.

Skal sjekke dette ut, tusen takk! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har GENS og ønsker å gå etter 23/5 regelen. Så er det fortsatt 6 fag fra vgs du må fullføre

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ah, ja sånn var det! 

Har 4 i matte, men har jo bare vg1 og vg2 matte, ikke stud.spes/forberende-matte, så må vel ta den matten først uansett da. 

Fellesfagene skremte meg skikkelig på VGS, men det er jo mange år siden. Valgte å ikke gå tredje året for generell studiekompetanse og heller gå for et tredje år på yrkesfag. Har kanskje mer mot til å både forstå og klare fellesfagene nå. 

Er jo forsåvidt noe å holde seg opptatt med om jeg tar de opp da, så da kan jeg fokusere mer på det enn tanken om fag på høyere nivå.

Skal sjekke dette ut, tusen takk! 

Jeg vet ikke hvordan det foregår når du er ufør, men jeg tar opp noen fag for å øke mine karakterer gjennom privatskole (Sonans). Får stipend og lån gjennom Lånekassen. Sjekk også om du kan få stipend og lån, de har egen gruppe for videregående nivå, også for de som ikke kan ta videregående på nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knoot skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke hvordan det foregår når du er ufør, men jeg tar opp noen fag for å øke mine karakterer gjennom privatskole (Sonans). Får stipend og lån gjennom Lånekassen. Sjekk også om du kan få stipend og lån, de har egen gruppe for videregående nivå, også for de som ikke kan ta videregående på nytt. 

Usikker selv, for jeg fikk det innvilget for 3 dager siden. Og sånn sett altfor tidlig å tenke på noe studerende nå, men jeg har så altfor mange fremtidshåp 😅 Men har ikke fått undersøkt hvordan studerende er ved uføre, men antar det er helt OK så lenge jeg ikke ber om støtte fra NAV. Vil jo være i eget tempo, og egen kostnad (så fremt jeg ikke kan søke lånekassen, men vet ikke). Vet jeg ikke kunne studere på AAP uten et mål om utdanning og utsikt til jobb, men dette er jo lest for egen del, og bonus hvis det gir andre muligheter jeg senere kan klare å få jobb med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel også ta vgs-fag som privatist uten å måtte punge ut for Sonans osv :) Må lese selv da men det er vel ikke så vanskelig på vgs-nivå. 

Anonymkode: 17b9b...c92

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må generelt ha enten studiekompetanse eller realkompetanse for å ta fag på universitetet/høyskole. Men det er også studieprogram som er åpen.

Du må ganske enkelt gå inn på de fagene du ønsker, å se hva opptakskrav er. Vil gjette på at 99%  krever studiekompetanse.

Ved 23/5 må du fortsatt ha de typiske fellesfagene. Men noen har disse inne i selve studieprogrammet, f.eks y-veien om man har fagbrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man kan vel også ta vgs-fag som privatist uten å måtte punge ut for Sonans osv :) Må lese selv da men det er vel ikke så vanskelig på vgs-nivå. 

Anonymkode: 17b9b...c92

Selvsagt, men hvis du har noen som "presser" deg til å levere oppgaver, et studieprogram og forelesninger så blir det lettere. Men ja du kan selvsagt gjøre det alene og bare melde deg opp til eksamen. 

Jeg tenker det verste med å studere alene uten noe oppsett er motivasjonen til å holde det gående frem til eksamen. 

Endret av Knoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Med 23/5 regelen er bare en enklere måte å oppnå studiekompetanse på. Du må ta matte, norsk, historie, samfunnsfag og engelsk tilsvarende påbygg. Når du har gjort det får du generell studiekompetanse og kan søke deg inn på universitet/ høyskole. 

Realkompetanse er kompetanse du har tilegnet deg gjennom lønnet og ulønnet arbeid, utdanning, verv osv. Da søker du høyere utdanning basert på bakgrunnen din. Denne kompetansen trenger ikke være relevant til studiet, men jeg vet at enkelte skoler krever det. Du må undersøke direkte med studiestedet hva de krever. 

Anonymkode: 81f99...24c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun fagbrev og studerer fag på høyskolen (kom inn pga fagbrevet osv).

Men måtte sende inn all dokumentasjon på fagbrevet samt at jeg har jobbet 100% de siste fem årene

Anonymkode: 5d0ad...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...