Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en del problemer når det kommer til søvnen min. Jeg og samboeren min har helt forskjellige søvnbehov. Han kan klare seg med 5-6 timer søvn mens jeg trenger minst 8-9 timer søvn for å fungere noenlunde normalt. I tillegg har jeg det problemet at jeg våkner veldig lett av lyder og det er umulig for meg å sovne igjen.

Vi har en hund som er 6 år(som han skaffet seg når han var sammen med eksen) som kan finne på å bråke midt på natten hvis han våkner og da blir jeg enten vekket av at hunden reiser seg opp i hundesengen og går i ring i sengen for å finne en annen stilling å sove i, fordi sengen bråker veldig mye eller at hunden begynner å gå rundt og da blir jeg vekket av de lange klørne til hunden som jeg hører svært lett for det er en stor hund.

Jeg sa til samboeren min i dag om vi ikke kan ta hundesengen inn på det andre rommet(med åpen dør) så han kan sove der inne, det er et par meter ifra sengen vår så hunden sover ikke langt borte fra oss, men da var svarer samboer med at han må ta vare på hunden sin og hans behov fordi hunden er avhengig av oss og at vi må behandle hunden som en del av familien. Jeg sa aldri at vi ikke skal behandle hunden som en del av familien men når han svarte meg sånn så føles det jo ut som hundens behov kommer foran mine. Jeg sa til samboer at både mine og hundens behov må behandles likt, men han vil ha hunden til å sove rett ved siden av av vår seng.

I tillegg har han begynt med å ha vekkerklokka på i helgene i tillegg fordi han har begynt på skole, og jeg har spurt om han kan la være å ha på vekkerklokken på i helgene i det minste men det vil han ikke pga han ikke vil ødelegge døgnrytmen mtp skolen selv om han som regel begynner der klokken 12, så jeg har gått rundt med et underskudd av søvn i 2 uker nå og har ikke fått sovet ut i det hele tatt. Jeg skal selv begynne på skole og ta opp fag om 1 uke så jeg begynner å bli bekymret hvis jeg skal få så lite søvn.. 

Jeg sovnet klokka 12 i natt og ble vekket av hunden i 5 tiden og har ligget våken siden da, sa ifra til samboer men virker ikke som han bryr seg noe særlig om akkurat det. Sa at jeg kan sove hos foreldrene mine hvis jeg vil sove lenger fordi han vil stå opp tidlig både i ukedagene og i helgene.

Jeg sover i tillegg med voks i ørene som jeg får kjøpt på apoteket men de faller alltid ut i løpet av natta så det hjelper lite.

Har tatt paracet nesten hver dag disse 2 ukene nå pga lite søvn fordi jeg får så vondt i hodet. Igår holdt jeg på å sovne foran tastaturet i 18 tiden på dagen selv om jeg hadde sovet 7 timer. Sliter også mye mer med magen når jeg sover så lite, har IBS(ifølge legen) så jeg kjenner lite søvn trigger den så jeg er nødt til å ta imodium så jeg ikke springer på do 10 ganger i løpet av dagen. Er også veldig kvalm når jeg sover lite.

Jeg vet ikke om det er jeg eller han som er urimelig, jeg sa til han at når vi er samboere er vi nødt til å ta hensyn til hverandres behov, men når det kommer til meg og mine behov for søvn så virker ikke det så viktig for han.. Jeg har vurdert å sove over hos foreldrene mine bare så jeg kan få sove ut en dag, men det skal jo ikke være sånn? At jeg må sove over hos foreldrene mine av og til sånn at jeg kan sove uforstyrret?

Hva hadde dere gjort i denne situasjonen? Ikke noe "gjør det slutt" eller noe fordi han er en bra mann ellers det er bare dette med søvnen min som er et problem for både meg og han. Jeg trenger bare tips til hva jeg kan gjøre i denne situasjonen for jeg er ganske frustrert og søvnløs her og nå.

Anonymkode: 7993e...e6a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dere ikke bare sove på hvert sitt soverom; hvis dere har to soverom?

Dette gjorde jeg og min ekssamboer. Jeg begynte på jobb kl 06 og han kl 09. Og snorkingen hans gjorde til at jeg sov 3-4 timer i snitt de første 3 årene…så satte jeg foten ned. man skal ikke bli syk pga en samboer som «krever» at man sover i samme seng!

Anonymkode: 77841...86a

• Liker 20
Skrevet

Legg deg inn på det andre rommet, der samboeren din ikke vil at hunden skal sove. Lukk døra. Samboeren din tar ikke søvnproblemene dine på alvor. Du må ta vare på deg selv slik at du får nok søvn. Tror dette er den eneste løsningen, dessverre.

• Liker 15
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan dere ikke bare sove på hvert sitt soverom; hvis dere har to soverom?

Dette gjorde jeg og min ekssamboer. Jeg begynte på jobb kl 06 og han kl 09. Og snorkingen hans gjorde til at jeg sov 3-4 timer i snitt de første 3 årene…så satte jeg foten ned. man skal ikke bli syk pga en samboer som «krever» at man sover i samme seng!

Anonymkode: 77841...86a

Han krever ikke at vi sover I samme seng, men vi har ikke et annet rom jeg kan sove på 😕

Skrevet
8 minutter siden, Jacuzzi said:

Legg deg inn på det andre rommet, der samboeren din ikke vil at hunden skal sove. Lukk døra. Samboeren din tar ikke søvnproblemene dine på alvor. Du må ta vare på deg selv slik at du får nok søvn. Tror dette er den eneste løsningen, dessverre.

Det er ikke nok plass til å sove på det rommet, for det er et lite rom der begge PCene vår står, er bare plass til en hundeseng der og vi har ikke andre rom som er store nok til at vi kan få satt opp en ekstra seng. 

Skrevet

Skal man være samboere, så kreves det at alle tar hensyn til alle. Din samboer ønsker tydeligvis kun å ta hensyn til hunden, så da tenker jeg at han bor med hunden, og at du flytter ut. Du vil vel ikke ha det slik resten av livet?

Fortell dette til han. Kanskje han får en vekker når du begynner å se etter leiligheter.

Anonymkode: 1b4ee...494

• Liker 6
Skrevet

Hva hadde jeg gjort? Klikket i vinkel eller latt han få lov å gjøre meg syk av for lite søvn?

Hva tenker du selv? Du vet jo svaret. Du blir jo syk! Hallo...

Tror du skal sove hos foreldrene dine en stund.

• Liker 1
Skrevet

Det er så dårlig at de som selv ikke har noe problem med søvnen ikke forstår hvor viktig det er for de som sliter hver natt. Jeg slet selv med en snorker som dura i vei natt etter natt. Syntes jo synd på meg, men det var ikke snakk om å gjøre noe med det selv for HAN hadde jo ikke noe problem med å sove. Den pipa fikk en annen lyd etter 2 år med søvnmangel og jeg annonserte at søvn er faktisk helseskadelig å gå glipp av over lang tid så jeg måtte sove på gjesterommet noen netter hver uke. Da prøvde han seg med snorkespray (det var maks av det han kom til å gidde). Dere burde jo absolutt ha mulighet for å sove også et annet sted enn deres soverom, men om dere ikke kan sette opp noe i stua eller flytte så ville jeg kjørt inn faste dager hos dine foreldre (om de ikke bor for langt unna). 

Problemet nå er at han får alt han vil ha uten å måtte gjøre noe for det, at du ikke får sove er ikke så farlig for ham. Mulig pipen får en annen lyd når du er borte et par netter i uka. 

Anonymkode: 3e75d...67b

• Liker 1
Skrevet

Går det greit å sove på sofaen, eller er det for åpent eller for ukomfortabelt?

Skrevet

Tenker også at du sover noen netter i uken hos foreldrene dine. Og hvis det fungerer greit, så utvider du gradvis til 7 netter i uken, og ser deg om etter en leilighet.

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke nok plass til å sove på det rommet, for det er et lite rom der begge PCene vår står, er bare plass til en hundeseng der og vi har ikke andre rom som er store nok til at vi kan få satt opp en ekstra seng. 

Blir det plass til en seng der hvis dere flytter PC'ene og hundesenga inn på "hans" soverom? Kan dere evt. få plass til en av PC'ene i stua? Forøvrig kan jeg anbefale disse øreproppene - behagelige, og holder seg på plass hele natta. Samt sovemaske for å stenge ute lys. 

• Liker 3
Skrevet

Samme her, men vi bor heldigvis ikke sammen enda. Jeg trenger mye mer søvn enn han, og blir mye mer påvirket gjennom dagen med lite søvn, enn han gjør. Jeg tror bare at han ikke forstår hvor ille det er for meg, fordi han ikke opplever lite søvn på samme måte. Kanskje du også burde prøve å sove tidligere på kvelden, og stå opp tidligere. Samt vurdere å sove hver for dere en stund.

Nå sover kjæresten min hos meg 7-8 ganger i måneden, så jeg kan ikke klage. Men de dagene merker jeg at rutinene mine og sovemønsteret mitt blir helt ødelagt, og må ta igjen tapt søvn når han drar. Litt usikker på hvordan det skal gå om vi bor sammen. Jeg er også vant til å sove mye alene, og sover ikke bra når han vil kose hele tiden, og har alarm på tlf, og ligger urolig. Ikke alle er skapt for samsoving..

Anonymkode: 0e36d...3e0

Skrevet

Problemet er nok at han sover igjennom "alt" og skjønner ikke at ikke alle andre gjør det. Selv ikke når de sier det til han. Dette er hensynsløshet og mangel på empati. Noe ihvertfall ikke jeg ser etter når jeg leter etter en partner.

Skrevet

1) legg teppe på soverommet, da hører du ikke hunden. 

2) en runde med vekkeklokke må man tåle, uansett dag. Slumring er selvfølgelig utelukket.

3) du må jobbe aktivt med egen søvn. Du innbiller det at du sover lett, og ikke vil sovne igjen. Det du i praksis gjør er å høre etter forstyrrelser, så irritere deg så mye at du ikke klarer å sove. Her snakker jeg av erfaring. Trening gjør at man enkelt kan falle til ro igjen, i stedet for å la tankene om dette få plass. 

Anonymkode: 6783e...9d0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

3) du må jobbe aktivt med egen søvn. Du innbiller det at du sover lett, og ikke vil sovne igjen. Det du i praksis gjør er å høre etter forstyrrelser, så irritere deg så mye at du ikke klarer å sove. Her snakker jeg av erfaring. Trening gjør at man enkelt kan falle til ro igjen, i stedet for å la tankene om dette få plass. 

Et godt eksempel på mangel på empati

• Liker 6
Skrevet

Det finnes armbåndsur med vekking (vibrering). Hvis samboeren din bryr seg om deg, så kan han bruke noe slikt til vekking. Han trenger ikke noe som lager lyd.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Et godt eksempel på mangel på empati

Og ikke innspill til å få mye bedre søvn, og med det en mye bedre hverdag? 

Jeg har vært der.... tro meg... Mannen måtte opp på toalettet en tur - irritasjon. En bil akselererte utenfor - "nå er jeg våken!!!". En liten lysglipp i gardinen - "søren, nå klarer jeg aldri sove igjen". Våkner såvidt - et evig tankekjør om jobben.

Men om man lærer seg å bare la det gå med en gang, før hodet begynner å jobbe, da sovner man faktisk igjen. Det er enkle teknikker, men krever litt trening. 

Mitt poeng er at om man er som TS kan mannen slutte å gå på do, slutte å ha på vekkerklokke, hunden hives ut. Men da vil det være noe nytt. Jeg lover. Etter noen år der jeg forsøkte å fikse alt annet, bare ikke meg selv.

Anonymkode: 6783e...9d0

• Liker 1
Skrevet

Han bryr seg jo ikke om deg. Helt tydelig at hunden er viktigere, dessverre.

Her har vi også ulike søvnbehov. Vi løser det ved at mannen min har vekkerklokke med vibrasjon på håndleddet. Han lister seg ut, og står opp. Jeg får sove videre. 

Hadde det vært meg hadde jeg lagt meg på sofaen, alt høres bedre ut enn det der. Men før det hadde jeg nok tatt en prat med fyren om han faktisk bryr seg, for han respekterer ikke dine grunnleggende behov - som søvn faktisk er.

Anonymkode: 0c9e9...9ff

• Liker 1
Skrevet

Legg teppe på gulvet, gi hunden en seng som ikke bråker, klipp klørne, skaff deg nye ørepropper, i helgene kan du legge deg til å sove igjen, han må få ha på vekkerklokke om han vil. 

Anonymkode: 7535a...da3

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg vet ikke om det er jeg eller han som er urimelig

Tror jeg begynner å bli totalt "miljøskadet", for det har blitt helt umulig å forstå når/om folk troller her på KG... 

Om du ikke "bur under bru" - så kan du jo be mannen din sove ca. 3 timer i døgnet f.eks, og se hvordan det påvirker livet hans ...   Kanskje han forstår hvor essensielt det er å få tilstrekkelig med søvn da? :vetikke:  

Selv om du skriver "ikke dump", så er det jo åpenbart er det er eneste løsningen når/om man er såpass til "clueless"🤪

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...