Gjest Lilleluring Skrevet 26. august 2021 #1 Skrevet 26. august 2021 Bare lurer på hvordan andre har det... Altså hva som er positivt og hva som er utfordrende for dere? Her er det han som har adhd og mange ganger så forstår jeg han ikke. Han er opptatt med tv og tlf hele tiden og MÅ ha lyder.... Og det klikker i hodet mitt noen ganger for jeg trenger ro og stillhet.... Han har også angst - spesielt angst for og legge seg så han er oppe langt på natta /morran og har dermed på tv, soverommet er lite og selfølgelig helt inntil stua... Så jeg får ikke sove... For jeg må ha helt stillhet og ha det helt mørkt... Jeg savner og kunne legge meg på et mørkt stille soverom og få sove når jeg selv er trøtt... Huff.... Har prøvd og legge meg med ørepropper i øra men det er utrolig ubehagelig og jeg får så press i øra at jeg ofte får hodepine eller migrene av det... Våkner ofte uten og være uthvilt og da er jeg grinette og sur som igjen går litt uttover forholdet.... Det blir ofte til at han sover på sofaen og jeg i senga, og jeg syntes det er utrolig trist... Vil jo liksom ha det trygt og godt når jeg legger meg og sovne godt og behagelig inntil kjæresten min.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #2 Skrevet 26. august 2021 Jeg har ADHD, 1 langt forhold bak meg. Det du beskriver av samboer er ikke uvanlig for ADHD, men det er heller ikke uvanlig for folk uten ADHD... Litt avhengig av alder riktignok, det er vanligst i 20-årene og dabber litt av med alder. Folk med ADHD har generelt behov for impulser utenfra, vi liker ikke å kun sitte i egne tanker uten å se eller høre noe fra omverden. Hvis vi ikke får utløp for dette behovet kan vi "fly på veggen" og bli frustrerte og/eller dra ut og finne utløp andre steder. Anonymkode: 13558...7a2 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #3 Skrevet 26. august 2021 Jeg er ikke sammen med ham lenger, men: - Problemer med å disponere tida si. Han skulle rekke ti tusen ting på en dag, eller hundre ting på en halvtime før vi skulle ut og gjøre noe, osv. Det rakk han jo aldri, så det stressa meg, og han ble sur fordi han "feilet" i tillegg til han merka at jeg var stressa. Jeg liker å være tidlig ute og er god til å planlegge, så vi kræsja veldig der. - Greide ikke å ta imot beskjeder eller få med seg det jeg sa, ettersom det foregikk tusen andre ting i hodet hans samtidig. Viktige beskjeder gikk tapt, og jeg kunne aldri snakke med ham om mine ting, fordi han ikke evnet å gi det oppmerksomhet. - Nesa i telefonen hele tida. Jeg holdt på å bli sprø. Jeg visste ikke at han hadde ADHD før etter at vi fikk barn sammen. Det ble også enda verre da. Eksen min satt også oppe om natta og sto opp sent, og skyldte på søvnproblematikk når han egentlig bare burde snu døgnet. Er du sikker på at dere passer sammen? Det høres ikke ut som det der er et stort problem i forholdet deres. Hadde han vært hensynsfull nok til å se på TV med headset når du skal legge deg f.eks.? Anonymkode: e91c8...02e 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #4 Skrevet 26. august 2021 Typen min har ikke ADHD så vidt vi vet, men han er også typen som MÅ ha noe på hele tiden. Jeg er litt lik der men ikke fult på samme nivå. Jeg må ikke ha musikk på til en hver tid og kan fint legge fra meg telefonen når jeg skal sove. I det siste har han også hatt et ønske om å sovne til podcast eller lignende. Jeg kan sovne til enkelte ting men ikke lyder hvor det er stor forskjell på volum hvis det gir mening. Heldigvis syns han det er helt ok å ha i ørepropper hvis jeg ikke vil høre på. Tror bare han har blitt vandt til å konstant ha noe å gjøre. Vi spiller begge på data og har hver vår PC med to skjermer. Han går fra en skjerm til den andre konstant, noe som er normalt når man driver med spill men han er enda litt mer ekstrem. Noen ganger en skjerm med streaming og en YouTube video på andre skjerm 😂😅 Ikke rart det blir rart og kanskje litt for stille når han gjør ting ellers når han er godt vandt me konstant påfyll. Jeg er godt avhengi av telefon selv så prøver å forstå. Møtes sånn ca. På midten med det meste. Vi ønsker jo begge å dele seng så ørepropper gjør underverker for meg i vært fall. Anonymkode: cb071...6ce
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #5 Skrevet 26. august 2021 Det er veldig vanlig for oss med ADHD å være litt "enten eller". Altså enten sover vi masse hele tiden, ellers sover vi ikke i det hele tatt. Og det å sovne kan være VANVITTIG vanskelig for mange, selv om man går på medisiner. Medisinene blir tatt på morgenen og innen kvelden har de null effekt, så det er gjerne fullt tankekjør i hodet uansett hvor sliten man er i kroppen. Dette er en veldig vanskelig ting for partnere å sette seg inn i, i alle fall etter min erfaring. Ellers har jeg problemer med å huske ting som jeg ikke får visuelle påminnelser om, og telefonalarm fungerer ikke på meg (hvis jeg leser en spennende artikkel enser jeg ikke notifications som popper opp, og hvis jeg sjekker låst tlfskjerm så legger jeg bare merke til de mest interessante notifications.. veldig dårlig vane) Jeg og kjæresten har ordnet det slik at vi har to tavler som vi skriver viktige beskjeder på. Den ene på badet hvor jeg pusser tennene og den andre der jeg sitter for å knytte skoene. Da leser jeg imens (fordi jeg søker ytre stimuli selv ved tannpuss og skoknyting, og hadde ellers YouTube eller Tiktok på mens jeg gjør disse tingene, men nå "pugger" jeg viktige beskjeder) Meditasjon er blitt vanvittig viktig for meg i mitt liv, men det er hardt. Jeg klarer sjeldent mer enn femten minutt til dagen, men selv det har hjulpet meg og forholdet noe enormt. Anbefaler det på det sterkeste. Guidet meditation på YouTube er gull verdt i starten! Ellers kan jeg nevne at jeg har veldig lett for å bli overstimulert i sosiale settinger og kan plutselig føle meg helt utslitt. Og matlaging er kjempevanskelig for meg fordi jeg til stadighet blir distrahert av idiotiske ting når jeg egentlig nå passe på maten.. og jeg glemmer ofte krydder og slikt, men nå har vi laget en åpen krydderhylle hvor alt står på én rad for at jeg skal få full oversikt. Og i kjøleskapet legger vi all mat som kan bli dårlig i skapdøren slik at det er oversiktlig - jeg glemmer bort alt jeg ikke ser og mye mat ble dårlig i skuffene. Nå legger vi drikke, dressinger og ketchup osv i skuffene, siden det har lengre varighet Anonymkode: 4f345...dd0 7
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #6 Skrevet 26. august 2021 Selv om han har behov for lyder, så kan han ta hensyn til deg. ADHD er ingen unnskyldning for å bare være en egoist og ikke tenke på andre enn seg selv og sine behov. Han kan Feks ha headset og det går an å ha normal døgnrytme selv om man har ADHD også.. Jeg har selv ADHD, er kvinne så det kan jo arte seg litt ulikt men jeg kjenner igjen de andres beskrivelser her. Jeg trenger stimuli, går ofte rundt hjemme (selv om jeg ikke er alene i huset) med headset med pod eller musikk mens jeg lager mat, rydder osv. Har alltid headset ute, ellers kjeder jeg meg. Jeg vet jeg er utrolig dårlig på tidsplanlegging, egentlig generelt planlegging. Det er et irritasjonsmoment for min kjæreste. Jeg vegrer meg mot å gjøre ting på en forhåndsbestemt måte, så da kan jeg fort bli unnvikende og blir stresset eller mister interessen for ting. Det er vanskelig å forklare, men det bare er slik. Han liker planlegging, så jeg prøver å strekke meg og han prøver å godta at noen ting må tas med en klype salt, eller på sparket. Feks kan jeg ha mange gjøremål en dag og ender opp med å ikke få gjort noen av de, men noe helt annet. Utsetter kjedelige oppgaver.. men prøver å ta hensyn og at det da er ting som ikke går utover andre enn meg selv. Bortsett fra dette og at han nok synes jeg kan være litt «stresset», så har vi det fint. Det finnes jo medisiner som kjæresten din kan ta hvis hverdagen ikke fungerer for han. Har en eks som hadde ADHD. Langt forhold, med barn. Han var snill. Hadde ingen sjans til å holde avtaler til rett tid. Sliter med å passe på at barna har ting i orden, kan Feks glemme nødvendig skift, drikkeflaske, bursdagsselskaper de skal i osv i blant. Klarer ikke organisere hverdagen, hvis uventede ting skjer. Da blir han helt satt ut av spill og sliter med å løse logistikken for hvordan ting skal gå opp. Han hadde også vanskelig for å uttrykke følelser. Ikke spesielt temperament, men det har dessverre jeg. Jeg opplever ikke at ADHD er et stort problem i mitt liv, utover at jeg trenger å føle en viss frihet til hvordan jeg skal gjøre ting selv. Jobbmessig kan det nok være mer utfordrende for mine kollegaer å se at jeg gjør ting ulikt hver gang, men jeg lander det alltid. Men, det kan nok være veldig frustrerende for de som liker at ting blir gjort «sånn og sånn» å se noen gjøre ting på andre måter enn det de er vandt til. Anonymkode: 5f5f4...eeb 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #7 Skrevet 26. august 2021 Det med å måtte ha lyd er kanskje en måte å flykte fra tankene på, enten det er angsten eller tankekjøret fra ADHD. Jeg har nettopp fått diagnosen ADD og samboer gjennom 11 år har ADHD. Vi har den samme typen tankekjør; en hel masse tanker som kommer og forsvinner igjen veldig raskt. Noen ganger syns jeg det minner om å være i et folksomt rom der alle prater og du får egentlig ikke med deg hva noen sier. Da er det ofte lettere å høre på selvvalgt bakgrunnsstøy i stedet for tankekjøret. - Når det er sagt, så kan dette lett løses ved at han bruker ørepropper, headsett eller lignende, som nevnt over. Og her i huset sparer han høyt volum på tv'en til jeg har sovnet. Da reagerer jeg nemlig ikke på stort annet enn eventuelle alarmer og barnelyder. Anonymkode: a2baf...87a
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #8 Skrevet 26. august 2021 Lilleluring skrev (14 timer siden): Bare lurer på hvordan andre har det... Altså hva som er positivt og hva som er utfordrende for dere? Her er det han som har adhd og mange ganger så forstår jeg han ikke. Han er opptatt med tv og tlf hele tiden og MÅ ha lyder.... Og det klikker i hodet mitt noen ganger for jeg trenger ro og stillhet.... Han har også angst - spesielt angst for og legge seg så han er oppe langt på natta /morran og har dermed på tv, soverommet er lite og selfølgelig helt inntil stua... Så jeg får ikke sove... For jeg må ha helt stillhet og ha det helt mørkt... Jeg savner og kunne legge meg på et mørkt stille soverom og få sove når jeg selv er trøtt... Huff.... Har prøvd og legge meg med ørepropper i øra men det er utrolig ubehagelig og jeg får så press i øra at jeg ofte får hodepine eller migrene av det... Våkner ofte uten og være uthvilt og da er jeg grinette og sur som igjen går litt uttover forholdet.... Det blir ofte til at han sover på sofaen og jeg i senga, og jeg syntes det er utrolig trist... Vil jo liksom ha det trygt og godt når jeg legger meg og sovne godt og behagelig inntil kjæresten min. Min eks: Kunne ikke disponere tiden sin. Kom ofte for sent og brukte ofte lengre tid på ting enn hva som er nødvendig. Fullførte ikke oppgaver Kunne ikke ta i mot beskjeder og husket ingenting Klarte ikke å organisere ting eller etablere og holde på rutiner. Generelt likegyldig holdning til det meste Lite opptatt av normer i samfunnet Tråkket ofte i salaten sosialt, snakket hull i hodet på andre om seg selv, kom med upassende utsagn og kommentarer Veldig lat men måtte alltid ha noe å distrahere seg med Spillavhengig Min eks var umedisinert hele vårt forhold. TS, jeg synes du tar for mye hensyn. Diagnosen hans er ikke så alvorlig at det skal gå utover din helse. Han må møte deg på halveien. Du skal ikke ofre alt. Snakk med han om hva DU trenger. Hvis ikke blir det kanskje et kortvarig forhold. Anonymkode: 21e27...338 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #9 Skrevet 26. august 2021 Problem og problem. Han har ADHD, det jeg syntes er frustrerende er at han har veldig lyst til å bygge ting, pusse opp osv. så setter han i gang, kjøper dyrt og godt verktøy, gjør en ørliten feil, og da kan han ikke det, da er han bare dum, og han klarer ingenting. Vet ikke om det nødvendigvis har noe med adhd å gjøre da. Det han selv skylder på adhdn for er at han «ikke ser» ting som må gjøres, at badet trenger en vask, at oppvaskkummen er full osv. dette tenker jeg kanskje handler mer om latskap 🙄 Anonymkode: cc390...472
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #10 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min eks: Kunne ikke disponere tiden sin. Kom ofte for sent og brukte ofte lengre tid på ting enn hva som er nødvendig. Fullførte ikke oppgaver Kunne ikke ta i mot beskjeder og husket ingenting Klarte ikke å organisere ting eller etablere og holde på rutiner. Generelt likegyldig holdning til det meste Lite opptatt av normer i samfunnet Tråkket ofte i salaten sosialt, snakket hull i hodet på andre om seg selv, kom med upassende utsagn og kommentarer Veldig lat men måtte alltid ha noe å distrahere seg med Spillavhengig Min eks var umedisinert hele vårt forhold. TS, jeg synes du tar for mye hensyn. Diagnosen hans er ikke så alvorlig at det skal gå utover din helse. Han må møte deg på halveien. Du skal ikke ofre alt. Snakk med han om hva DU trenger. Hvis ikke blir det kanskje et kortvarig forhold. Anonymkode: 21e27...338 Hjelp, er som å lese om min eks med adhd 🙈 Anonymkode: e91c8...02e
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #11 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det med å måtte ha lyd er kanskje en måte å flykte fra tankene på, enten det er angsten eller tankekjøret fra ADHD. Jeg har nettopp fått diagnosen ADD og samboer gjennom 11 år har ADHD. Vi har den samme typen tankekjør; en hel masse tanker som kommer og forsvinner igjen veldig raskt. Noen ganger syns jeg det minner om å være i et folksomt rom der alle prater og du får egentlig ikke med deg hva noen sier. Da er det ofte lettere å høre på selvvalgt bakgrunnsstøy i stedet for tankekjøret. - Når det er sagt, så kan dette lett løses ved at han bruker ørepropper, headsett eller lignende, som nevnt over. Og her i huset sparer han høyt volum på tv'en til jeg har sovnet. Da reagerer jeg nemlig ikke på stort annet enn eventuelle alarmer og barnelyder. Anonymkode: a2baf...87a Meg over her igjen. Mine utfordringer er planlegging/organisering, tidsblindhet, og å holde fokus og oppmerksomhet der det skal/bør være. Jeg blir også lett overveldet og handlingslammet. Jeg trenger lenger tid på å komme i gang og å få ting gjort. Jeg er helt engasjert i en samtale, men må minnes på i etterkant om deler av samtalen, for det husker jeg ikke. Hans utfordringer er uro i kroppen og et behov for å "få gjort noe". Han har hatt flere perioder der han ikke klarer å stoppe selv om han er utslitt. Tvert imot presset han seg hardere, og kjeftet på oss rundt som ville få ham til å hvile. Min handlingslammelse har i sin tur provosert ham, og vi har sittet igjen på hver sin kant med følelse av fortvilelse, frustrasjon og avmakt. Det som er med ADHD og ADD, er at det mangler/vi får for lite av noen signalstoffer i hjernen, som blant annet gjør at vi ikke får gjort det vi vet/kan, i den situasjonen vi vet at det skal gjøres. Alle inntrykk kommer inn på en gang, og vi klarer ikke sortere det umiddelbart. Blant annet. Anonymkode: a2baf...87a 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #12 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det han selv skylder på adhdn for er at han «ikke ser» ting som må gjøres, at badet trenger en vask, at oppvaskkummen er full osv. dette tenker jeg kanskje handler mer om latskap 🙄 Om det er latskap vet jeg ikke, men jeg tror definitivt at det har noe med interesse å gjøre. Kanskje ADHD i den forstand at kjedelige oppgaver utsettes/ikke gjøres, og husarbeid er jo som regel kjedelig. Samboer "driter i hvordan det ser ut så lenge det ikke ser bomba ut", innendørs. I alle fall så lenge vi ikke skal ha besøk, da er han flinkere enn meg til å rydde og få unna ting. Utendørs, derimot, er det alltid noe som må ryddes/ordnes, og som tilsynelatende er viktigere. Ikke at det ser ryddig og ordentlig ut ute heller alltid, derav behovet for å rydde, men der ser han hva som må gjøres. Jeg har ikke peiling, jeg har alltid vært et inne-menneske og har ikke den brennende interessen for hage-/gartnerarbeid, mekking og sånt som han har. Anonymkode: a2baf...87a 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #13 Skrevet 26. august 2021 Jeg har kjæreste som har ADHD å den eneste ulempen jeg kommer på er at medisinene gjør at kuken ikke vil holde seg hard,å mange ganger at den ikke vil stå i det hele tatt. Det er nesten ett under at han har klart å lage ett barn før Anonymkode: 798a1...5cc
Gjest Lilleluring Skrevet 26. august 2021 #14 Skrevet 26. august 2021 (endret) Tusen takk for svar alle sammen ❤️ Jeg skrev litt fort i går så glemte og skrive "alt". Han tar hensyn og setter på headsett eller skrur ned lyden... Det har tatt litt tid og forstå hverandre men det går bedre og bedre.... Men det fortsatt mye jeg irriterer meg over hehe. Men jeg skjønner det er normalt med hva dere andre skriver her. At han er treg når vi skal noe, begynner og rydde også begynner han f eks og spille så han han ikke har ryddet ferdig, og han "ser" ikke rot og sånt... Han sier at trening hjelper han mye, det første året gjorde han ikke noe annet, snakket ikke om noe annet og ville ikke noe annet.... Jeg slo opp 2 ganger det første året 😅 Men alt er mye bedre nå❤️ vi snakker bedre sammen, og forstår hverandre mye bedre. Og jeg føler meg mer elsket nå som jeg merker han faktisk ser meg... Ts Endret 26. august 2021 av Lilleluring
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #15 Skrevet 27. august 2021 Eksen min tror jeg har udiagnosert ADHD. Vi har 2 sønner med ADHD. Han har MYE ADHD-vansker og -symptomer, men lar andre ta skylda og konsekvensene. Det er alle andre som må løpe som gal og fikse opp i rotet hans. Så han går rundt og ser på seg selv som feilfri og normal, og fortsetter å gjøre de samme feilene igjen og igjen. Og når vi påpeker hva som har skjedd, så er det selvsagt ikke hans feil :-/ Jeg lærer opp sønnene mine til å ta ansvar og å ha selvinnsikt! Og til å ta hensyn! Lytte og kommunisere! ADHD kommer med vansker en ikke kan helt for, men en eier likevel vanskene, og kan ikke legge de over på andre når en vokser til! Om en blir par, tror jeg det er viktig med mulighet for to soverom, og mulighet for å trekke seg tilbake for begge to. Både for soving og evt gaming. Spesielt hvis du sliter med migrene. Om dere etterhvert skal bytte bolig kan det være lurt å tenke på. Et soverom/kontor/hobbyrom for deg der det er helt ro som du kan legge deg på om du trenger ro. Anonymkode: f4e61...8af
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #16 Skrevet 27. august 2021 Jeg er gift med en med adhd. Han har klart å kanalisere energien sin positivt, og har en ledende stilling med mye ansvar. Det er jo positivt, for han får ut mye i en krevende jobb. Ha har byttet jobb en del, fordi han trenger nye utfordringer, og er bevisst på det. Det er litt slitsom for meg at han har så mye uro, og jeg har måttet finne måter å koble av fra det på.. Trekke meg tilbake til et annet rom, ta litt tid på hytta osv. Jeg holder også litt "igjen" - han vil ofte flytte, starte nye prosjekter etc. etc. Han trenger rett og slett jording, og der kommer jeg inn. Samtidig er det fint for meg, som kan være litt passiv/depressiv, å bli røsket litt i. Så alt i alt har vi det fint, men det har krevd åpenhet og jobbing fra begge sider. Anonymkode: 44d43...22e
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #17 Skrevet 27. august 2021 Det som var utfordrende var eksens stadig hyppigere selvmedisinering med amfetamin, og de bivirkninger og konsekvenser misbruket medførte i form av blant annet store økonomiske problemer og kriminalitet. Anonymkode: bbbf2...ce3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #18 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det som var utfordrende var eksens stadig hyppigere selvmedisinering med amfetamin, og de bivirkninger og konsekvenser misbruket medførte i form av blant annet store økonomiske problemer og kriminalitet. Anonymkode: bbbf2...ce3 Seksualitet på ville veier da vel? Anonymkode: e21f0...15f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå