AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #1 Skrevet 26. august 2021 Jeg sliter en del psykisk og klarer ikke finne bolig på egenhånd. Var i møte med nav og der sa saksbehandleren at jeg måtte finne bolig selv siden jeg var 40 år. Jeg ble så stressa og fikk angst og falt helt sammen da jeg hørte det, men det syns ikke utenpå meg. Jeg har bodd hjemme i alle år pga psykiske plager, og klarer ikke ordne opp i dette med bolig på egenhånd. De eneste forslagene nav kom med passer til en 20-åring som skal studere. Jeg er en voksen dame som ønsker å bo som andre 40-åringer. Føler dette blir feil og at jeg skal bo på hybel resten av livet mitt. Anonymkode: 55208...e00 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 26. august 2021 Føler det blir feil? Forventer du seriøst at NAV skal fikse en topp leilighet for deg? Enten så skriver du dette for å provosere, ellers så evner du ikke å være takknemlig. Du må være glad du får tilbud om et bosted, og slipper å må bo på gata eller i et telt under en bro. Helt ærlig. Anonymkode: 5c352...645 67
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #3 Skrevet 26. august 2021 Ta deg i sammen. Enten må du ta det du får av NAV, ellers får du klare deg selv. Man kan ikke bestille ting hos NAV. De har de leilighetene de har, og er ikke det godt nok får du klare deg selv. Hvorfor trenger du mer enn en hybel? NAV er ikke luksus. Anonymkode: e1ed3...927 22
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #4 Skrevet 26. august 2021 Du sier du ønsker å bo som andre 40-åringer, men beklager, noe sånt kan du ikke kreve da du ikke er i samme situasjon som de fleste andre 40-åringer. Jeg selv ligger også "bak" mine jevnaldrende mtp. bolig og arbeidsituasjon, noe som gjør at jeg ikke har tilgang på de samme godene som dem. Skjønner godt at du ikke vil bo på en hybel, men det er likevell framgang fra det å bo hjemme med foreldre. Noen ganger må man bare bite det sure eplet og få det gjort, uansett hvor ubehagelig og krevende det måtte være. Andre ganger må man bare takke høflig og takknemlig for den hjelpen man får, for det er ikke et selvfølgelighet for mange andre mennesker der ute. Anonymkode: fd618...c68 19
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #5 Skrevet 26. august 2021 Foreldrene dine må være gamle, 70-80? Hold ut et par år til så har du arvet huset/leiligheten. Anonymkode: 49951...ec8 5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #7 Skrevet 26. august 2021 Høres ut som du henvender deg til feil sted. NAV er for ‘pengehjelp’, de skaffer ikke bolig til folk. Som psykisk syk med problemer med å bo for deg selv, så er det nok heller kommunen som skal hjelpe deg. Har du kontakt med f.eks psykiatrikontor, omsorgsavdelingen, boligkontor i kommunen? Du vil jo også trenge hjelpeordninger for å kunne bo, om boevne er redusert. Du må begynne med å få etablert et hjelpeapparat rundt deg. Snakk med fastlegen din? Mulig du kan ha krav på individuell plan f.eks, om du behøver hjelp fra flere instanser. Du kan også ringe og få samtaler med psykiatrisk hjemmesykepleie, eller samtale på kommunens psykiatrikontor, både for å begynne å signalere at du er en person med behov for hjelp og tjenester, og for å starte å etablere hjelp. Det er kommunen som har ansvaret for sine innbyggere, inkludert å hjelpe folk med lav/liten boevne og problemer med å håndtere ting andre klarer. Det er dessverre litt dårlig kommunisert, og ganske vanlig å tenke at NAV er instansen som skal hjelpe en alltid. Etter egen erfaring virker NAV også dårlige til å si fra at dette må du heller henvende deg til kommunen for å få hjelp med ❤️ Anonymkode: 07c21...6bd 23
Natta1980 Skrevet 26. august 2021 #8 Skrevet 26. august 2021 Her var det mange dustesvar. Har du psykiske lidelser skjønner jeg godt det er et helvete når nav gir deg nei og atter nei. Du har krav på hjelp. Mye hjelp. Som voksen, uten jobb?, har du rett til å få dekket strøm og husleie gjennom nav, og da til en ordentlig leilighet. Tusenvis i Norge får jo dette fra før, så det har du rett på. Men du må selv finne bolig og ha depositum. Ingen nesten som vil leie ut med bare sosialgaranti. Kommunal bolig er det vel lang venteliste på. Bare å stålsette deg, det går bra til slutt 8
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #9 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg sliter en del psykisk og klarer ikke finne bolig på egenhånd. Var i møte med nav og der sa saksbehandleren at jeg måtte finne bolig selv siden jeg var 40 år. Jeg ble så stressa og fikk angst og falt helt sammen da jeg hørte det, men det syns ikke utenpå meg. Jeg har bodd hjemme i alle år pga psykiske plager, og klarer ikke ordne opp i dette med bolig på egenhånd. De eneste forslagene nav kom med passer til en 20-åring som skal studere. Jeg er en voksen dame som ønsker å bo som andre 40-åringer. Føler dette blir feil og at jeg skal bo på hybel resten av livet mitt. Anonymkode: 55208...e00 Går du i behandling hos psykolog? Du har i så fall krav på å få informasjon om og å få individuell plan. Har du individuell plan? Man kan ha krav på Individuell plan selv om man ikke går i behandling hos psykolog. Kriteriene for å få Individuell plan kan du lese om i linkene. Gjennom Individuell plan kan man få hjelp med bl.a. praktiske ting og annet som man trenger hjelp til (feks ting som å søke om kommunal bolig). Hvis du ikke går i behandling hos psykolog, kan du ta kontakt med kommunen og be om å få faste samtaler med en psykiatrisk sykepleier eller sosionom. Denne personen kan hjelpe deg med mye og bl.a ting som å søke om kommunal bolig. Din fastlege kan også informere deg om Individuell plan. Om Individuell plan: Individuell plan og koordinator Alle som har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester, har rett til å få utarbeidet en individuell plan. Planen skal bare utarbeides dersom personen selv ønsker det. https://www.helsenorge.no/rettigheter/individuell-plan/ https://mestring.no/wp-content/uploads/2013/01/Individuell_Plan.pdf https://www.erfaringskompetanse.no/wp-content/uploads/2015/08/Individuell-Plan.pdf https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-12-16-1256 https://www.veiviseren.no/forstaa-helheten/individuell-plan Anonymkode: 262cc...485 10
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #10 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Etter egen erfaring virker NAV også dårlige til å si fra at dette må du heller henvende deg til kommunen for å få hjelp med ❤️ Det er synd at det er slik. En annen ting som er veldig synd, er at mange som har krav på å få informasjon om Individuell plan og som har krav på å få Individuell plan aldri har fått informasjon om det og aldri har fått vite at de har krav på det Det er fint om mange kan sette seg inn i hva Individuell plan innebærer (se linker i innlegg over), og å spre informasjon om det slik at informasjonen kan nå de som har bruk for denne hjelpen. Anonymkode: 262cc...485 8
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #11 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Går du i behandling hos psykolog? Du har i så fall krav på å få informasjon om og å få individuell plan. Har du individuell plan? Man kan ha krav på Individuell plan selv om man ikke går i behandling hos psykolog. Kriteriene for å få Individuell plan kan du lese om i linkene. Gjennom Individuell plan kan man få hjelp med bl.a. praktiske ting og annet som man trenger hjelp til (feks ting som å søke om kommunal bolig). Hvis du ikke går i behandling hos psykolog, kan du ta kontakt med kommunen og be om å få faste samtaler med en psykiatrisk sykepleier eller sosionom. Denne personen kan hjelpe deg med mye og bl.a ting som å søke om kommunal bolig. Din fastlege kan også informere deg om Individuell plan. Om Individuell plan: Individuell plan og koordinator Alle som har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester, har rett til å få utarbeidet en individuell plan. Planen skal bare utarbeides dersom personen selv ønsker det. https://www.helsenorge.no/rettigheter/individuell-plan/ https://mestring.no/wp-content/uploads/2013/01/Individuell_Plan.pdf https://www.erfaringskompetanse.no/wp-content/uploads/2015/08/Individuell-Plan.pdf https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-12-16-1256 https://www.veiviseren.no/forstaa-helheten/individuell-plan Anonymkode: 262cc...485 En av tjenesteyterne skal oppnevnes som koordinator, som skal sørge for nødvendig oppfølging av den enkelte pasient eller bruker. Koordinator skal også sikre samordning av tjenestetilbudet og fremdrift i arbeidet med individuell plan. Pasientens og brukerens ønske skal vektlegges ved valg av koordinator. Det skal tilbys koordinator selv om pasient og bruker takker nei til individuell plan. https://www.helsenorge.no/rettigheter/individuell-plan/#hvordan-fa-en-individuell-plan Anonymkode: 262cc...485 8
Gjest Blondie65 Skrevet 26. august 2021 #12 Skrevet 26. august 2021 Jeg er litt nysgjerrig på hvordan en 40-åring bor i 2021. Jeg kan fortelle deg at du kanskje har en forestilling om bolig som ikke nødvendigvis stemmer med virkeligheten. Jeg bor i en liten bolig (som jeg eier) ut fra at det er det jeg har råd til. Hva er det du er blitt tilbudt som ikke passer for en 40-åring? Jeg mener selvsagt at du skal få den hjelpen du har krav på og trenger, men jeg er som sagt usikker på hva du mener en 40-åring har "krav på".
Baktusen Skrevet 26. august 2021 #13 Skrevet 26. august 2021 Jeg skjønner veldig godt hva du mener, og forstår følelsen og situasjonen. Nå er jeg selv i 30 årene, men er ikke kommet på langt nær mine næraldrene "i livet". Jeg eier ikke bolig, har ingen sparepenger, ikke mann eller barn, og bodde - inntil nylig på 35 kvm. Jeg valgte å flytte, fikk da en god jobb, og har nå råd til å leie en fin leilighet. Men det er jo selvsagt på bekostning av egenkapitaloppsparing, også bor jeg et sted nå jeg ikke har særlig nettverk. Jeg er noen år yngre enn deg, men vi må forstå at vi har ikke "krav" på det samme livet som andre har. Vi tar alle ulike valg, og har ulike forutsetninger for livet vårt. Og dessuten, så må du legge noe mer egeninnsats i dette selv. Jeg kan også legge til at jeg har foreldre som ikke eier egne boliger. De får ytelser fra NAV begge to (er skilt, og bor i ulike byer). Og ingen av de har noe palass når jeg vil besøke. Og de er eldre enn deg. Min mor har valgt å bosette seg ganske usentralt, men i nærheten av familie, så der er det et gjesterom jeg kan bo på når jeg besøker byen/familie. Men min far, en godt voksen mann bor i en kommunal bolig med et soverom. Stue/kjøkken i ett. I en liten boligblokk fra 50-tallet. Ingen uteplass.. Og dette er en av de bedre plassene han har bodd. I mange år bodde han i en slags felles internat løsning. HVor han hadde eget rom, hvor han fikk satt inn kjøleskap og en platetopp da. Og vask var det. Men toalett måtte du ut for å finne. Rommet han leide var kanskje 10 kvm. Og dette var mens han var i starten av 40 årene. Så er det nå engang slik at nav kan ikke trylle frem noe. OG hvis man ikke godtar det som faktisk blir tilbudt så blir det vanskelig. NAV-systemet kan være vanskelig å tråle seg frem i. Det er til og med et litt vanskelig system å jobbe i - det er mange regler , plikter og rettigheter for alle parter. Kommunale boliger og bostøtte er for eksempel gode hjelpemidler.. Men du har ikke krav på å få en nyoppussa 80 kvm leilighet med to soverom og uteplass. Det har du ikke behov for heller... Hvis du finner energi og overskudd til det, så anbefaler jeg deg å lese litt på tipsene som kommer i denne tråden, og prøve å få en liten oversikt over dine rettigheter. Men, og dette er viktig, du må justere dine forventninger til dine rettigheter også. Det er ikke slik at du kan bestille en leilighet akkurat der du vil ha den, eller slikt du har sett for deg. Du har krav på tak over hodet, men det er nok ikkehelt slik du så for deg, har jeg i hvertfall inntrykk av. 9
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #14 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg sliter en del psykisk og klarer ikke finne bolig på egenhånd. Var i møte med nav og der sa saksbehandleren at jeg måtte finne bolig selv siden jeg var 40 år. Jeg ble så stressa og fikk angst og falt helt sammen da jeg hørte det, men det syns ikke utenpå meg. Jeg har bodd hjemme i alle år pga psykiske plager, og klarer ikke ordne opp i dette med bolig på egenhånd. De eneste forslagene nav kom med passer til en 20-åring som skal studere. Jeg er en voksen dame som ønsker å bo som andre 40-åringer. Føler dette blir feil og at jeg skal bo på hybel resten av livet mitt. Anonymkode: 55208...e00 Jeg skjønner ikke helt, du har jo tydeligvis fått hjelp av NAV men du vikle ikke ha det de tilbø deg. Da må du klare deg selv ja. Anonymkode: 4c523...2ce 5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #15 Skrevet 26. august 2021 Jeg har bodd i mange år på 30 kvm med datteren min. Hun har hatt det bittelille soverommet, mens jeg har sovet på stuen. Nå bor vi på 50 kvm og jeg føler at jeg bor i en enorm leilighet. Jeg kjenner en familie med to barn der begge barna sov på samme rom og mor i stuen. 30 kvm det også. Jeg kjenner en fyr på nesten 50 år, han bor i en studio leilighet på 20 kvm etter skilsmissen. Mange må bo lite og trangt også som voksne. Særlig i større byer der boligprisene (både leie og eie) er skyhøye. Anonymkode: ac117...b64 8
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #16 Skrevet 26. august 2021 Jeg forstår det slik at det er det praktiske rundt å faktisk finne en leilighet, ringe og gjøre en avtale, gå på visninger og snakke med folk som er problemet du har? Er det riktig? Da skal du gjøre det AB 262cc...485 skriver ovenfor. Du kan få hjelp til dette av f.eks psykiatrisk sykepleier i kommunen. De hjelper folk med denne typen ting hver eneste dag. Anonymkode: 9830a...893 5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #17 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Føler det blir feil? Forventer du seriøst at NAV skal fikse en topp leilighet for deg? Enten så skriver du dette for å provosere, ellers så evner du ikke å være takknemlig. Du må være glad du får tilbud om et bosted, og slipper å må bo på gata eller i et telt under en bro. Helt ærlig. Anonymkode: 5c352...645 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ta deg i sammen. Enten må du ta det du får av NAV, ellers får du klare deg selv. Man kan ikke bestille ting hos NAV. De har de leilighetene de har, og er ikke det godt nok får du klare deg selv. Hvorfor trenger du mer enn en hybel? NAV er ikke luksus. Anonymkode: e1ed3...927 Skriver DER for å provosere? TS skriver godt og detaljert av hen har psykiske problemer og har bodd hjemme og ikke klarer dette selv. Nav har ikke hjulpet. Det hen IKKE trenger er slike innlegg. Anonymkode: 9bee0...e9d 6
Gjest laPistola Skrevet 26. august 2021 #18 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg sliter en del psykisk og klarer ikke finne bolig på egenhånd. Var i møte med nav og der sa saksbehandleren at jeg måtte finne bolig selv siden jeg var 40 år. Jeg ble så stressa og fikk angst og falt helt sammen da jeg hørte det, men det syns ikke utenpå meg. Jeg har bodd hjemme i alle år pga psykiske plager, og klarer ikke ordne opp i dette med bolig på egenhånd. De eneste forslagene nav kom med passer til en 20-åring som skal studere. Jeg er en voksen dame som ønsker å bo som andre 40-åringer. Føler dette blir feil og at jeg skal bo på hybel resten av livet mitt. Anonymkode: 55208...e00 Jeg skjønner ikke helt den første delen.. klarer du ikke og på visninger osv? I så fall kan du få hjelp av kommunenen til dette. Ikke nav. hvis du finner en leilighet og har depositum, vil du ihvertfall ikke i storbyer , komme under nav sosial sin grense for husleie og kan ikke forvente noe økonomisk støtte. Derfor anbefaler de kollektiv , hybel i noens hjem, eller aller helst flytte til familie eller venner. De tar ikke noe personlige hensyn. hva har du i inntekt, og hva har du oppspart? Kan du søke om kommunal leilighet ( det er dyrt og ofte ikke god standard) eller lån i husbanken? Kontakt boligkontoret der du bor. mye kan skje fremover. Vi har et viktig valg om noen uker. Økt bostøtte ville nok kunne hjelpe deg.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #19 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg sliter en del psykisk og klarer ikke finne bolig på egenhånd. Var i møte med nav og der sa saksbehandleren at jeg måtte finne bolig selv siden jeg var 40 år. Jeg ble så stressa og fikk angst og falt helt sammen da jeg hørte det, men det syns ikke utenpå meg. Jeg har bodd hjemme i alle år pga psykiske plager, og klarer ikke ordne opp i dette med bolig på egenhånd. De eneste forslagene nav kom med passer til en 20-åring som skal studere. Jeg er en voksen dame som ønsker å bo som andre 40-åringer. Føler dette blir feil og at jeg skal bo på hybel resten av livet mitt. Anonymkode: 55208...e00 Jeg kjenner folk i alle aldre som bor på hybel, den eldste er 85 år. Felles er at de enten har slitt med sykdom, eller at livet har gjort andre krumspring. Mange har, som deg TS, psykiske helseutfordringer. Å bo på hybel som godt voksen er ikke så uvanlig som du ser ut til å tro. Anonymkode: e32d0...acf 8
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #20 Skrevet 26. august 2021 Du bor hjemme, så få hjelp av foreldrene dine da vell. Hvorfor kan ikke de hjelpe deg med det praktiske? Ellers så får du søke om støttekontakt i kommunen som kan hjelpe deg med det praktiske. Du har tre valg når det kommer til bolig, egentlig fire men kollektiv er vell uaktuelt. Hybel Privatutleie Firmautleie De to første er billigst. Privatutleie kan være usikkert og utrygt, da du kan bli kastet ut på dagen. Du kan få utleier fra helvete som kommer å plager deg daglig. Jeg ville ha gått for firmautleie. De er profesjonelle og de har ofte vaktmesterservice. Så om du får noe trøbbel med leiligheten så får du hjelp på dagen. Det er stabilt og du kan bo der i 40 år om du vil. Så lenge du betaler for deg og ikke bryter kontrakten vell og merke. Google utleiefirma i din by og ta kontakt med dem. Si hvor mange rom du ønsker og hva maksprisen din er. Så får du tilbud om leiligheter du kan komme å se på. Vanskeligere er det ikke. Du sier du er voksen og ønsker å bo i voksenleilighet, så gå for leilighet hos firma. Men du må betale for det. Det er dyrt. Du må ofre noe for å bo dyrt. Anonymkode: 83e5e...85b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå