Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg er 34 år gammel og sitter litt fast i et veldig dårlig forhold. Jeg er ikke lykkelig, elsker han ikke og har ikke egentlig lyst til å være i forholdet mer. Han behandler meg veldig dårlig og jeg vet godt at hadde det vært en venninne som hadde fortalt om dette forholdet, hadde jeg sagt at hun måtte komme seg ut asap. 

Problemet er at jeg ikke klarer å gjøre det slutt. Jeg takler brudd ekstremt dårlig og har tidligere endt opp i psykiatrien fordi jeg ble så deprimert etter et brudd at jeg gikk rett inn i en dyp, tung depresjon (til tross for at jeg gjorde det slutt). Jeg vet at det kommer til å bli flere måneder i helvete om det blir brudd nå, selv om jeg føler jeg lever i et slags helvete fra før. Jeg takler ikke ensomheten og det å sitte aleine kveld etter kveld som singel, føler livet er meningsløst når man ikke har noen og ser ikke noen vits i å stå opp (selv ikke for jobb).

Mine venninner er for lengst forlovet og gift, med unger og hus og har flyttet langt vekk (jeg bor i Oslo). Å få seg nye venner "ved å melde seg på en aktivitet" er ikke helt min greie. Noen ganger skulle jeg ønske han bare kunne gjøre det slutt, så jeg ble tvunget til å komme meg ut av forholdet. 

Er det noen som har erfaring med psykolog i forhold til dette temaet? En som kan hjelpe/støtte for å klare å gjennomføre å komme seg ut og tiden etterpå? Eller ville det bli sett på som en rar ting? Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre :( Er ikke snakk om fysisk vold eller noe, mer psykisk vold :(

Anonymkode: 7f048...e0d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Det er veldig lurt å få hjelp av en psykolog i en slik situasjon. Hvis det er lang ventetid for å få psykologhjelp, kan du få støttesamtaler hos fastlegen i tiden frem til du får timer hos psykolog.

I tillegg kan du lese og skrive i denne tråden dersom du ønsker det. Mange synes at det hjelper og de opplever å få støtte og gode råd:

Anonymkode: 071fd...d2a

Skrevet

IPR psykologene har flinke folk og en del av dem gir emosjonell terapi, noe jeg vil tro kunne passe for deg. Anbefaler også boka Klok på følelser, den er fin. Jeg vet ikke så mye om psykisk vold, men var i et veldig forvirrende forhold i gråsonen og det hjalp meg med en psykolog som bekreftet at det ikke var jeg som var gal. For å si det litt enkelt. 

Du kan finne nye venner på Venn-appen også, fint for introverte. Eller sjekk meetup.com, det er mange grupper i oslo som ikke krever fysisk aktivitet. Inkludert møte for introverte. Nå er det ikke sikkert du er introvert, men jeg ser ikke bort fra det ut fra det du skriver. Masse lykke til

Anonymkode: ea8ae...37c

• Liker 1
Skrevet

Søk om samtaler i kommunens psykiatri. Enten kommunen din tilbyr rask psykisk helsehjelp eller vanlige psykisk helsehjelp så er ventetiden kortere enn hos psykolog. Jeg har som oftest fått første samtale hos kommunen 2 uker etter henvisning (du henviser deg selv, trenger ikke via fastlege). Hos psykolog og dps har jeg måtte vente i måneder.

Lykke til, håper du finner styrke til å stå på egne bein. Kanskje du har en avhengig pf, det har jeg og da er det tøft å gå ut av forhold.

Anonymkode: c2a35...7ba

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

...Mine venninner er for lengst forlovet og gift, med unger og hus og har flyttet langt vekk (jeg bor i Oslo). Å få seg nye venner "ved å melde seg på en aktivitet" er ikke helt min greie. 

Anonymkode: 7f048...e0d

Hvorfor kan det ikke bli din greie? 

Eller for den saks skyld, hvorfor kan du ikke flytte nærmere vennene dine? 

Anonymkode: 67dd3...f9d

Skrevet

Er du ikke ensom i forholdet også? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...