Gå til innhold

Når man tjener penger på sin hobby, kan disse pengene regnes med ift boligkjøp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en hobby som gir meg ca 150 000 kr i inntekt pr år på grunn av salg. Dette beløpet vil holde seg ganske stabilt i fremtiden også. 

regner banken med dette som inntekt i forbindelse med søk av boliglån? Jeg har fast, stabil inntekt ved siden av. 

Anonymkode: 8e3d1...159

Videoannonse
Annonse
Skrevet

All skattbar inntekt regnes med. Gjør du dette svart så er svaret selvsagt nei....

Anonymkode: 4277c...ca4

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

All skattbar inntekt regnes med. Gjør du dette svart så er svaret selvsagt nei....

Anonymkode: 4277c...ca4

Det gjøres selvsagt ikke svart. Men hobbyen min er definert som skattefri, så det skattes ikke av pengene 

ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det gjøres selvsagt ikke svart. Men hobbyen min er definert som skattefri, så det skattes ikke av pengene 

ts 

Oj, hva slags hobby er det?

Anonymkode: 124a2...c09

• Liker 4
Skrevet

Det hørtes ut som næring.

Anonymkode: 542b4...ac1

• Liker 13
Skrevet

Hva slags hobby gir 150k i skattefri inntekter? 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

ts 

Hvis hobbyen din er Finn.no er det ikke definert som skattefri når du tjener såpass mye på det.

Anonymkode: 6ad17...a4f

Skrevet
Hattifnatti skrev (3 timer siden):

Hva slags hobby gir 150k i skattefri inntekter? 

Hundeopdrett f.eks. kan lett gi 400 000 i inntekt i året, og regnes som hobby.  Forstå det den som kan... Kjenner flere som driver med det, 2 kull i året, 20-25 000 pr valp, i snitt 8 valper pr kull. Skattefritt. Helt sykt.

Anonymkode: 5bc62...dca

• Liker 4
Skrevet

Alt som gir overskudd over tid er næring, og man må opprette enk eller as.

Anonymkode: 62739...9cc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hundeopdrett f.eks. kan lett gi 400 000 i inntekt i året, og regnes som hobby.  Forstå det den som kan... Kjenner flere som driver med det, 2 kull i året, 20-25 000 pr valp, i snitt 8 valper pr kull. Skattefritt. Helt sykt.

Da bør du anmelde dem til mattilsynet. 2 kull i året er å drive rovdrift på hundene.

• Liker 8
Skrevet

Ifølge skatteetaten.no, er en hobby gått over til å bli næringsvirksomhet når inntektene overstiger utgiftene, og man forventer at dette skal vedvare over tid. 

Skal banken ta hensyn til inntekten, må det nødvendigvis være dokumentasjon på inntekten (og at denne er mer enn utgiftene). Om noen stiller i banken med en årlig inntekt på 150 000 og ikke kan dokumentere at det skattes for, men fremholder at dette er inntekt som er disponibelt til å betale ned lånet med, tror jeg banken vil melde en til skatteetaten for mistanke om skattesvindel.

• Liker 11
Skrevet
MorTil2 skrev (43 minutter siden):

Da bør du anmelde dem til mattilsynet. 2 kull i året er å drive rovdrift på hundene.

Det kommer vel helt an på hvor mange tisper man har? Det er vel sånn at de fleste oppdrettere har mer enn én tispe. Ofte har de tisper satt ut på fôr hos fôrverter også, så de har kanskje mange flere tisper å velge mellom enn de har plass til hjemme selv i det daglige.

• Liker 9
Skrevet

Dette er næring - det kan jeg garantere. Banken vil nok heller sende deg en transaksjonskontroll og be om dokumentasjon - så vil de fortelle deg at dette er næring og at det må opprettes egen bedriftskonto. Så lenge du tjener penger, er det næring.

Anonymkode: 407e3...c53

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, om det gjør det er de skattesnyltere og kan gå på en smell. Mange vet dessverre ikke bedre. Dette regnes ikke som hobby hos Skatteetaten. 

• Liker 6
Skrevet
Million skrev (7 minutter siden):

Det kommer vel helt an på hvor mange tisper man har? Det er vel sånn at de fleste oppdrettere har mer enn én tispe. Ofte har de tisper satt ut på fôr hos fôrverter også, så de har kanskje mange flere tisper å velge mellom enn de har plass til hjemme selv i det daglige.

Sikkert riktig for seriøse oppdrettere som bryr seg om dyrevelferd. Men det er ikke helt ukjent at folk som bryr seg mer om penger enn om dyrene, driver rovdrift på hundene sine. Når det annonseres på finn.no med valper til kr 25 000 - 30 000/valpen, så er det nok mange som lar seg friste.

Mitt poeng var at man ikke må sitte stille og se på at dyr lider, hvis man vet om det. Da plikter man å varsle.

Skrevet
MorTil2 skrev (1 time siden):

De har ganske mange flere enn 2 hunder... Så akkurat det er ikke noe problem der. 

• Liker 3
Skrevet

Hvis det er sånn at det er hundeoppdrett det er snakk om så er det skattefritt inntil Skatteetaten vurderer det til å være et levebrød. Det vurderes i hvert enkelt tilfelle. Uansett om det er skattefritt eller ikke så må jo inntekten dokumenteres! 

Anonymkode: 5850f...c2e

Skrevet
MorTil2 skrev (47 minutter siden):

Ifølge skatteetaten.no, er en hobby gått over til å bli næringsvirksomhet når inntektene overstiger utgiftene, og man forventer at dette skal vedvare over tid. 

Skal banken ta hensyn til inntekten, må det nødvendigvis være dokumentasjon på inntekten (og at denne er mer enn utgiftene). Om noen stiller i banken med en årlig inntekt på 150 000 og ikke kan dokumentere at det skattes for, men fremholder at dette er inntekt som er disponibelt til å betale ned lånet med, tror jeg banken vil melde en til skatteetaten for mistanke om skattesvindel.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, om det gjør det er de skattesnyltere og kan gå på en smell. Mange vet dessverre ikke bedre. Dette regnes ikke som hobby hos Skatteetaten. 

Frister i grunnen å melde fra til Skatteetaten, inntekten over går langt utgiftene for å si det mildt.

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tenker at inntekt som kan dokumenteres - enten som lønn eller næringsinntekt - kan regnes med. Men nøkkelordet her er dokumentasjon. Dersom hobbyen ikke gir skattbar inntekt, fører du vel kanskje ikke regnskap heller. Men i tilfellet hundeoppdrett blir du vel likevel nødt til å føre en eller annen form for regnskap siden du jo er forpliktet til å holde rede på hvem som har kjøpt hvilken hund, går jeg ut fra? Den enkleste måten å gjøre det på er jo via et fakturaprogram, og da har du jo en fakturaoversikt.

Skrevet

Ja, det er hundeoppdrett i liten skala jeg driver med. Det er rettskraftige dommer på at hundeoppdrett er hobby fordi det også er enorme kostnader over flere år for å få valper. Jeg har 1-2 kull i året fordelt på flere tisper. Og derfor vil jeg i løpet av et år få inn ca 150 000 kr. Er disse pengene noe banken tar hensyn til når jeg søker boliglån ? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...