Gå til innhold

Hvordan legge på seg mindre ved graviditet nr 2?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil IKKE legge på meg 16 kilo som sist.. så hvordan unngå det? Kroppen min er allerede tilbake der jeg vil ha den nå 8 mnd etter første fødsel og nå er jeg gravid igjen 😭

Anonymkode: 60381...159

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke spis så mye. 

Anonymkode: e3e6a...681

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke spis så mye. 

Spiste mindre enn vanlig forrige svangerskap og gikk opp uansett

Skrevet

Spis anbefalt mengde, så går du ned kiloene etterpå. Dette er faktisk en del av kaka når du blir gravid, om du ikke takler det anbefaler jeg abort. 

Anonymkode: d2ba2...dce

• Liker 4
Skrevet

Spis sunt og beveg deg. Ellers er det vel ikke så mye å gjøre, det er i stor grad hormonelt. 

Anonymkode: 71636...208

• Liker 6
Skrevet

16 kg er innenfor anbefalt vektøkning ved graviditet for normalvektige. Så jeg vet ikke helt hvorfor du skulle prøve å unngå det? Spiste du mindre mens du var gravid enn før du ble gravid? Man trenger noe flere kalorier, ikke færre. Jeg vet ikke, det høres ikke helt sunt ut. Har du et litt anstrengt forhold til mat, spising og kropp? Det kan være lurt å snakke med jordmor eller legen om det. Husk at du spiser og legger på deg for at babyen din skal ha det bra 🙂 

Anonymkode: 300bd...ea9

• Liker 13
Skrevet

Jeg tenkte det samme som deg. Men gikk opp like mye med nr 2. 

Nå venter jeg nr 3 og tenkte nok en gang å ikke gå så mye opp i vekt. Og denne gangen har jeg i tillegg spist mindre og jobbet mer enn de første to gangene. Har likevel lagt på meg like mye som første og andre gang.

Konkluderer med at det er mye hormoner og vannretensjon som spiller inn og at det ikke nytter å gjøre noe med det.

Anonymkode: e1a4a...1c4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Spiste mindre enn vanlig forrige svangerskap og gikk opp uansett

Det gjorde du nok ikke. Isåfall hadde det vært vannvekt, som ville forsvunnet på få uker. Du har nok inntatt for mye kalorier. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det gjorde du nok ikke. Isåfall hadde det vært vannvekt, som ville forsvunnet på få uker. Du har nok inntatt for mye kalorier. 

Gikk ned de fleste kiloene på 6 uker så for mye kalorier var det ikke

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Men hvorfor stresser du med det nå da?

Anonymkode: 300bd...ea9

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor vil du ikke legge på deg i dette svangerskapet om du gikk ned mesteparten på 6 uker? Virker bare som du har vektskrekk, og det er et slankeperspektiv man ikke bør ta med seg inn i graviditet. 

Håper du snakker med jordmor om disse tankene. 

• Liker 5
Gjest 123 eller noe
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Spis anbefalt mengde, så går du ned kiloene etterpå. Dette er faktisk en del av kaka når du blir gravid, om du ikke takler det anbefaler jeg abort. 

Anbefal å snakke med noen profesjonelle før du anbefaler å fjerne et liv, kanskje?

Skrevet
2 hours ago, skruttveig said:

Anbefal å snakke med noen profesjonelle før du anbefaler å fjerne et liv, kanskje?

Jeg går faktisk ut ifra at hun ikke begynner selv med strikkepinner. 

• Liker 1
Skrevet

Spis sunt og beveg deg. Det er best for deg og barnet du bærer. Du mister kiloene etter svangerskapet.

Jeg har hatt stort behov for kiloene etter fødselen da amming har tatt hardt på ressursene mine. Det ene svangerskapet der jeg ikke klarte å gå nok opp, brukte jeg veldig lang tid på komme meg etter.

Anonymkode: 9deb5...846

Gjest 123 eller noe
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg går faktisk ut ifra at hun ikke begynner selv med strikkepinner. 

Samme det vel, det er jo kanskje lurt å snakke med lege eller jordmor først som kan opplyse om at det er helt normalt å legge litt ekstra på seg, og babyen har godt av næringen, før man tenker på å fjerne hele babyen.

TS: Første svangerskapet la jeg på meg 30 kg tilsammen, det var 4,5 av det som var baby, og mye var vann og morkake.. men likevel! For min egen del i svangerskap nr 2 har det hjulpet å være litt strengere med kostholdet, ikke spise junk hver gang en får cravings for det, ikke stå opp midt på natta for å spise, snopedag bare på lørdag, takke nei til kake hos svigers med mindre det er bursdag, ikke tvinge i seg 3 porsjoner middag bare fordi den var så jævla god :) Alt dette har resultert i kun 4 kg oppgang nå i 4 måned (uke 17) og jeg sulter meg ikke egentlig heller. Bare spiser når jeg er sulten og gir meg mens leken er god. :) Likevel er magen blitt stor som en vannmelon og folk sier "magen din er skikkelig svær, du skal vel føde snart!" "SIKKER på at det ikke er tvillinger da" Men det kan jeg leve med, det er jo bare babyen, ikke meg denne ganga ^^

Skrevet

I begge svangerskapene mine ble jeg enda mer bevisst hvilken mat jeg spiste og hvor mye. Fordi 1: jeg ville ikke spise noe veldig usunt (tanken om at det jeg spiser spiser babyen også, vil den skal få en sunn start på livet). 2: Hvis jeg spiser sunt og innenfor normal kaloribudsjett, så går jeg ikke for mye opp i vekt, blir bedre etterpå. 

Ble også mer aktiv enn før. Gikk flere turer for uken, de ble etterhvert lengre osv. Trente noe styrke. I det andre svangerskapet var jeg utrolig mye dårligere, mye oppkast, bekkenproblemer osv, men var mer opptatt av kostholdet enn aktivitet.

Var 70 kg før graviditeten, 81 kg ved fødselen, 70 kg da jeg kom hjem fra sykehuset. Gikk ned noen kg under ammingen. 

Anonymkode: b9f95...910

Skrevet

Hvorfor i alle dager stresser du med dette? Spesielt når du gikk raskt ned i vekt ved første graviditet🤷🏼‍♀️ Har du et problematisk forhold til mat og kropp? 

Anonymkode: 059db...1f9

• Liker 3
Gjest 123 eller noe
Skrevet

Hvorfor angriper dere henne for å ikke ville legge på seg? Kanskje hun legger på seg på plasser hun mener er feil og uflatterende? Jeg har kort overkropp, og føler meg som en tjukk ball over magen når jeg er gravid, så jeg prøver mange forskjellige plagg før jeg finner ett som gjør at jeg ikke føler meg feit. Det er vel lov å være litt selvkritisk og misfornøyd uten at man har en spiseforstyrrelse?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor i alle dager stresser du med dette? Spesielt når du gikk raskt ned i vekt ved første graviditet🤷🏼‍♀️ Har du et problematisk forhold til mat og kropp? 

Anonymkode: 059db...1f9

Jeg skrev ikke at jeg gikk ned alle kiloene, men mange av de ble borte. Jeg er redd for å legge enda mer på meg denne gangen 

Skrevet
skruttveig skrev (1 minutt siden):

Hvorfor angriper dere henne for å ikke ville legge på seg? Kanskje hun legger på seg på plasser hun mener er feil og uflatterende? Jeg har kort overkropp, og føler meg som en tjukk ball over magen når jeg er gravid, så jeg prøver mange forskjellige plagg før jeg finner ett som gjør at jeg ikke føler meg feit. Det er vel lov å være litt selvkritisk og misfornøyd uten at man har en spiseforstyrrelse?

Vi «angriper» henne ikke. Men hun skriver at mesteparten forsvant, i tillegg er 16 kilo helt innafor, avhengig av BMI, så man skal være veldig forsiktig med å svare folk i disse trådene. Det er helt feil fokus å allerede nå ville unngå å legge på seg.

Vi vet ikke hvorfor TS la på seg i forrige svangerskap. Det vet bare hun. Det TS etterspør er generelle råd for å holde vekta tilbake som gravid, uavhengig av hva hun mener er årsaken til at hun la på seg i utgangspunktet (utover graviditet) og slike råd er det en grunn til at ikke finnes.

Anonymkode: 5e17e...e9f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...