Gå til innhold

Mistet fingre- amputasjon- ikke ufør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forstår at sjansen for å møte noen i min situasjon er liten, men må høre om noen er i samme situasjon. 

Jeg jobber som sekretær, og har vært i en ulykke der jeg mistet fire fingre. Jeg har store problemer med å fungere i jobbhverdagen. Søkte om delvis uføretrygd (50 %) for å få dager der jeg avlaster arm og kropp. Fikk avslag da jeg ikke har forsøkt nok rehabilitering. Noen som vet hvilken rehabilitering som kan hjelpe meg til å fungere som før jeg mistet fingrene? Fingrene var på min beste hånd. Noen som har fått innvilget ufør etter amputasjon? 

Anonymkode: c270c...a66

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo derfor de vil ha deg på arbeidsutprøving. De vil prøve å finne ut hva du evt kan eller ikke kan gjøre.

Kan ikke «hoppe» rett inn til uføretrygd så her må du nok gjennom sykemeldingsperiode, AAP og så evt søke uføretrygd når NAV gir deg klarsignal.

Anonymkode: d225f...81d

• Liker 19
Skrevet

Første kravet er at du må forsøke rehabilitering. Du spør fagfolk, ikke KG. Dersom du ikke kan trene opp armen nok, så må du forsøke omskolering først. Ikke alle yrker har jobb som krever alle ti fingre. 

Amputasjon av fingre betyr ikke automatisk uføretrygd. 
Onkel mangler to fingre etter en ulykke og de to ved siden av er så å si ubrukelig på grunn av stramt arr og muskel og seneproblemer eller noe i den duren. Jobbet som yrkessjåfør til han ble pensjonist uten problemer. Han omskolerte seg i 40 årene etter ulykken. Husker ikke hva han jobbet med før det for jeg var så ung, men var typ håndverk yrke av et slag. 

Anonymkode: e0ace...342

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er mange jobber man kan gjøre med én hånd, så du får ikke ufør av det alene.

Ufør = kan ikke ha inntektsgivende arbeid. 

Ufør er ikke = kan ikke jobbe der du vil.

Anonymkode: 463de...85e

• Liker 15
Skrevet

Ikke at jeg vet nok om din situasjon, men det høres jo ut som om du kan mestre andre jobber selv om med hva du har vært utsatt for. Det er ikke slik at man får uføretrygd fordi man ikke kan fortsette i jobben man hadde før.

Hva har du prøvd av alternative typer arbeid?

Anonymkode: 120e2...da7

• Liker 5
Skrevet

Amputasjon av fire fingre betyr vel minst 50% uføregrad. Spør en lege som kan dette. Bare et tips, jeg har blitt fortalt dette av leger før uten at jeg husker detaljene da det ikke gjaldt meg. 

Anonymkode: b96f9...749

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Amputasjon av fire fingre betyr vel minst 50% uføregrad. Spør en lege som kan dette. Bare et tips, jeg har blitt fortalt dette av leger før uten at jeg husker detaljene da det ikke gjaldt meg. 

Fastleger vurderer ikke arbeidsevne, det er det NAVs leger som gjør. De er ikke så lett å bare spørre på denne måten. Uføregrad blir vurdert basert på arbeidsevnevurdering. Da må man prøve arbeid.

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og hva er begrunnelsen fr at det er så rett frem?
Fastlegen bestemmer ikke, det er NAV og det krever mer enn bare en legeattest å bli ufør. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Forstår at sjansen for å møte noen i min situasjon er liten, men må høre om noen er i samme situasjon. 

Jeg jobber som sekretær, og har vært i en ulykke der jeg mistet fire fingre. Jeg har store problemer med å fungere i jobbhverdagen. Søkte om delvis uføretrygd (50 %) for å få dager der jeg avlaster arm og kropp. Fikk avslag da jeg ikke har forsøkt nok rehabilitering. Noen som vet hvilken rehabilitering som kan hjelpe meg til å fungere som før jeg mistet fingrene? Fingrene var på min beste hånd. Noen som har fått innvilget ufør etter amputasjon? 

Jøsses de burde jo iallfall gi deg muligheten for omskolering. Du kan jo ikke skrive bøttevis med tekst og mangle 80% av fingrende på den hånda du bruker til daglig.

Anonymkode: a4b46...796

• Liker 1
Skrevet

Hvor lenge er dette siden, TS?

Har ikke legen din snakket noe om rehabilitering?

Hva sier NAV ang omskolering?

Anonymkode: 99863...d3f

Skrevet

Jøsses de burde jo iallfall gi deg muligheten for omskolering. Du kan jo ikke skrive bøttevis med tekst og mangle 80% av fingrende på den hånda du bruker til daglig.

Anonymkode: a4b46...796

Det sier seg selv, men det gjør heller ikke at TS er invalid i den grad at det kan gi en uføretrygd. Det er nok fremdeles et drøss med yrker TS kan utføre. Man får ikke uføretrygd basert på at man ikke klarer å skrive bøttevis med tekst.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det sier seg selv, men det gjør heller ikke at TS er invalid i den grad at det kan gi en uføretrygd. Det er nok fremdeles et drøss med yrker TS kan utføre. Man får ikke uføretrygd basert på at man ikke klarer å skrive bøttevis med tekst.

Med amputasjon fører det ofte med fantomsmerter og belastningsskader. Hvis ts kun føler situasjonen er upraktisk og ikke er nevneverdig plaget av smerter så er hen svært heldig med situasjonen. Det å miste tre fingre versus å være født med kun 7 er forskjellige ting.

• Liker 1
Skrevet

Jeg forklarte meg nok ikke nok i mitt første innlegg. Jeg har nå vært gjennom runden med AAP på tre år. Fastlege og saksbehandler på NAV mente at jeg var ferdig utredet. Jeg fungerer med 50 % stilling. Det er overlege hos NAV som mener jeg trenger mer rehabilitering. Saksbehandler hos NAV vet ikke hva det kan være.  Jeg har tidligere vært gjennom samme runde med arbeidsutprøving etter en yrkesskade. Den gangen kom  NAV og leger fram til at sekretær var det jeg kunne  omskoleres til. 

Og jeg vet at det er fagfolk på NAV man skal forholde seg til, men var ute etter å høre om noen har vært i en lignende situasjon. :) 

Skrevet

Har ikke vært i en lignende situasjon, men finnes det hjelpemidler så du kan jobbe 100%? Tale til tekst (slipper å skrive og kan bruke musa eller shift til å flytte felt), robotiserte fingre/protese/demping e.l? Andre arbeidsoppgaver? Telefon, opplæring, kursholder, annet aktuelt?

Ser jo de som har mistet hele hånda som kan spille med mus og tastatur i timesvis (på youtube o.l) men de har protosere og lignende, så da må det kunne være mulig å prøve noe? 

Anonymkode: 8a34a...be8

• Liker 2
Skrevet

Har du gode nok hjelpemidler på jobb og hjemme?

Regner med at du allerede er vant til å diktere tale til tekst på PC-en, men har du også lært deg å manøvrere PC-en med tale fremfor å bruke mus? Slike programmer kan også brukes på mobiltelefon. Ergoterapeut kan hjelpe deg med å få opplæring dersom du trenger det. 

Småhjelpemidler til bruk hjemme kan du kjøpe hos Enklere liv eller direkte fra produsent. Dette kan for eksempel være ting som saks for venstrehendte, kniv og ostehøvel med ergonomisk godt grep eller elektrisk grytevisp. Eller knappeknepper og strømpepåtrekker. Finn gode og hensiktsmessige teknikker for hvordan du bruker hendene også hjemme slik at du kanskje får avlastet noe. 

Anonymkode: 75140...803

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er overlege hos NAV som mener jeg trenger mer rehabilitering.

Har du fått tilstrekkelig opplæring og øvelse i å bruke din ikke-dominerende hånd? Fysioterapeut eller ergoterapeut kan bistå med øvelser du kan gjøre hjemme, og utforme en opptreningsplan sammen med deg. 

Anonymkode: 75140...803

• Liker 1
Skrevet

Føler med deg, ts! Uempatiske folk som svarer her i tråden: prøv å skrive svarene deres med venstrehånden. Eller kryp tilbake under steinene deres.

Anonymkode: de33c...0aa

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Føler med deg, ts! Uempatiske folk som svarer her i tråden: prøv å skrive svarene deres med venstrehånden. Eller kryp tilbake under steinene deres.

Blinde folk kan skrive her de også. Det finnes ufattelig mange hjelpemidler der ute. Slutt å sykeliggjør en hver utfordring. 

• Liker 7
Skrevet

Blinde folk kan skrive her de også. Det finnes ufattelig mange hjelpemidler der ute. Slutt å sykeliggjør en hver utfordring. 

Det er langt mellom å sykeliggjøre en hver utfordring og å ha empati med de som FAKTISK har EKTE utfordringer.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Nå er det lege siden sekretærer trengte å skrive løkkeskrift, og skriving på maskin kan fint gjøres med "feil" hånd. Dessuten må man ikke alltid skrive så mye i en sekretærjobb heller, det finnes mange oppgaver som ikke krever at man kan skrive masse tekst. Slå deg selv i hodet med den steinen du. 

Anonymkode: f5612...634

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...