Gå til innhold

1-åringer falt i vannet

Anbefalte innlegg

Skrevet
Man kan ikke generalisere på den måten du gjør. Jeg gikk ute fra jeg kunne gå og det gjør barna rundt her også.

Ulykker kan skje alle steder - og ikke glem at de fleste ulykker faktisk skjer i hjemmet - altså innenfor husets fire vegger. Barn har blitt drept i ulykker i barnehager også - både på turer og innenfor barnehagens "trygge" gjerder. Man kan ikke garantere seg mot alt - men selvsagt skal vi være forsiktige og jeg er alltid uhyre forsiktig når jeg passer andres barn - da tar jeg aldri sjanser ...

Det er forferdelig trist når slike ulykker skjer - det er like tragisk hver gang .. og for de som opplever det på egen kropp kan jeg ikke engang forestille meg hvordan har det ...

Jeg har heller ikke sagt at man kan garantere seg mot alt og uansett hvor mye du syns jeg generaliserer så syns jeg det er feil å la 1-åringer være alene utenfor huset! Jeg passer på mitt barn og andres som jeg evt. skulle ha ansvaret for ved å tenke langsiktig og å tenke konsekvenser så får andre passe på sine barn på deres måte.

Forstå ikke hva du mener med at du gikk ute fra du kunne gå og at det gjør barna der også. Ja, det gjør min sønn også det, men jeg følger med i vinduet om jeg må inn en tur ellers så er det rimelig vanlig å være sammen med så små barn ute.

Jeg sier ikke at det er tragisk og jeg sier ikke at dette er noe dagmammaen absolutt burde ha forutsett, men jeg stiller spørsmålstegn ved at man lar barna være ute alene når de er så små.

(Hadde det nå vært slik at hun hadde latt barna være alene, noe hun egentlig ikke hadde da det var en misforståelse mellom henne og den andre damen)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har heller ikke sagt at man kan garantere seg mot alt og uansett hvor mye du syns jeg generaliserer så syns jeg det er feil å la 1-åringer være alene utenfor huset! Jeg passer på mitt barn og andres som jeg evt. skulle ha ansvaret for ved å tenke langsiktig og å tenke konsekvenser så får andre passe på sine barn på deres måte.

Forstå ikke hva du mener med at du gikk ute fra du kunne gå og at det gjør barna der også. Ja, det gjør min sønn også det, men jeg følger med i vinduet om jeg må inn en tur ellers så er det rimelig vanlig å være sammen med så små barn ute.

Jeg sier ikke at det er tragisk og jeg sier ikke at dette er noe dagmammaen absolutt burde ha forutsett, men jeg stiller spørsmålstegn ved at man lar barna være ute alene når de er så små.

(Hadde det nå vært slik at hun hadde latt barna være alene, noe hun egentlig ikke hadde da det var en misforståelse mellom henne og den andre damen)

Kremt...sier ikke at det IKKE er tragisk skulle det være.

Skrevet

Noen som vet om den andre tvillingen overlevde, eller er det ennå usikkert hvordan det vil gå med ham(henne?)?

Skrevet

Jeg synes det blir for dumt når det står 50 meldinger om at man ikke må dømme den stakkars dagmammaen. Klart det er synd på henne, men det er menneskelig svikt som er årsak til at barnet døde.

Å være dagmamma har ingen krav til opplæring eller kvalitet. Det sto at barna var ute alene, og jeg tenkte Hva i all verden gjør to små på 18 mnd ute alene? De kan jo drukne i en pytt, trenger ikke elv for det. Jeg antok at dagmammaen da hadde besøk av en venninne, og de satt inne og sludret over en kaffekopp. Mulig jeg tok i litt der, men jeg synes likevel at en dagmamma skal ha øyenkontakt med barna hun passer 100% av tiden. Hun er betalt for å holde dem trygge, og da går det ikke med "det går sikkert bra om jeg går inn i 5 minutter". Hun burde også ha avtalt klart og direkte med den andre personen, ikke bare anta at denne passer barna hun har ansvar for for henne. Forhåpentligvis kan dette være lærerikt for andre dagmammaer og foreldre.

Skrevet
Jeg synes det blir for dumt når det står 50 meldinger om at man ikke må dømme den stakkars dagmammaen. Klart det er synd på henne, men det er menneskelig svikt som er årsak til at barnet døde.

Å være dagmamma har ingen krav til opplæring eller kvalitet. Det sto at barna var ute alene, og jeg tenkte Hva i all verden gjør to små på 18 mnd ute alene? De kan jo drukne i en pytt, trenger ikke elv for det. Jeg antok at dagmammaen da hadde besøk av en venninne, og de satt inne og sludret over en kaffekopp. Mulig jeg tok i litt der, men jeg synes likevel at en dagmamma skal ha øyenkontakt med barna hun passer 100% av tiden. Hun er betalt for å holde dem trygge, og da går det ikke med "det går sikkert bra om jeg går inn i 5 minutter". Hun burde også ha avtalt klart og direkte med den andre personen, ikke bare anta at denne passer barna hun har ansvar for for henne. Forhåpentligvis kan dette være lærerikt for andre dagmammaer og foreldre.

Takk! Akkurat det jeg har prøvd på si her også!

Skrevet (endret)

Media ønsker en syndebukk for å skape blest. I dette tilfelle ble det dagmammaen, noe som i medias øyne er enda mer attraktivt enn om det var foreldrene som var i denne situasjonen. Dette fordi det finnes 2 kategorier av dagmammaer i medias øyne; den onde og mishandlende, og lille frøken Doubtfire. Og det spiller media på. Doubtfire selger ikke, men det gjør dagmammaen fra helvete.

Og i tillegg til å putte på noen ekstra meter på avstanden, så har media den perfekte historie!

Misforstå meg riktig; dagmamma eller foreldre; en skal passe på barna uansett! Til enhver tid.

Men å lage for mange spekulasjoner før en veit nøyaktig hva som har skjedd, blir helt feil.

Endret av Immature
Skrevet
Media ønsker en syndebukk for å skape blest. I dette tilfelle ble det dagmammaen, noe som i medias øyne er enda mer attraktivt enn om det var foreldrene som var i denne situasjonen. Dette fordi det finnes 2 kategorier av dagmammaer i medias øyne; den onde og mishandlende, og lille frøken Doubtfire. Og det spiller media på. Doubtfire selger ikke, men det gjør dagmammaen fra helvete.

Og i tillegg til å putte på noen ekstra meter på avstanden, så har media den perfekte historie!

Misforstå meg riktig; dagmamma eller foreldre; en skal passe på barna uansett! Til enhver tid.

Men å lage for mange spekulasjoner før en veit nøyaktig hva som har skjedd, blir helt feil.

Denne synes jeg var litt drøy. Jeg har overhodet ikke lest at media har gjort dagmammaen til syndebukk. De konstaterer da bare fakta. Det blir omtrent som at man ikke må si at en et var en mørk person som begikk en ugjerning, for da vil alle tro at alle mørke er slik.

Gjest Camelia
Skrevet
Denne synes jeg var litt drøy. Jeg har overhodet ikke lest at media har gjort dagmammaen til syndebukk. De konstaterer da bare fakta. Det blir omtrent som at man ikke må si at en et var en mørk person som begikk en ugjerning, for da vil alle tro at alle mørke er slik.

Enig i at den var litt drøy, har heller ikke inntrykk av at media har gjort syndebukk ut av dagmammaen.

Men er ikke helt enig i din andre kommentar. At det var dagmammaen som hadde oppsynet med ungene da dette skjedde, er langt mer relevant (i hvertfall i utgangspunktet) enn å kommentere at personen som begikk en ugjerning var mørk. Det første har mer med saken å gjøre, enn det andre eksempelet.

Skrevet

For drøy? Veit ikke jeg...I den linken det vises til her skriver de mye fakta om hva som skjedde og antagelser om hvordan det skjedde.

På slutten av artikkelen skriver de:

Ifølge NRK Østfold forsvant de to barna fra barnevakten deres.

De som har lest artikkelen fra begynnelse til slutt har blitt forferdet av historien, og ved å avslutte med nettopp denne linjen, får media den reaskjonen de vil ha, nemmelig; "Ja, SELVFØLGELIG var det en dagmamma som passet på dem!"...

Det jeg vil frem til er at media ikke trenger å skrive side opp og side ned om hvor grusom en person er. Det er faktisk nok med en setning, så lenge den setningen er velplassert.

Og hvorfor tror du at altfor mange tenker; "det er sikkert en mørk person som har gjort det", når det f.eks. har skjedd en voltekt? Jo, fordi media har bygd opp denne foventningen.

Skrevet
For drøy? Veit ikke jeg...I den linken det vises til her skriver de mye fakta om hva som skjedde og antagelser om hvordan det skjedde.

På slutten av artikkelen skriver de:

De som har lest artikkelen fra begynnelse til slutt har blitt forferdet av historien, og ved å avslutte med nettopp denne linjen, får media den reaskjonen de vil ha, nemmelig; "Ja, SELVFØLGELIG var det en dagmamma som passet på dem!"...

Det jeg vil frem til er at media ikke trenger å skrive side opp og side ned om hvor grusom en person er. Det er faktisk nok med en setning, så lenge den setningen er velplassert.

Og hvorfor tror du at altfor mange tenker; "det er sikkert en mørk person som har gjort det", når det f.eks. har skjedd en voltekt? Jo, fordi media har bygd opp denne foventningen.

Nå forutsetter jo du at alle som leser dette vil dømme dagmammaen, og at folk ikke kan tenke selv. Synes du har lave tanker om folk. Det vil jo alltid være ulike holdninger og meninger om alt, og noen er mer oppegående enn andre. Men en kan ikke unnlate sannheten fordi noen kan føle seg støtt. Mener du man ALDRI skal beskrive fakta da?

Skrevet

Er det noen som vet hvordan det går med den andre gutten?

Skrevet
Nå forutsetter jo du at alle som leser dette vil dømme dagmammaen, og at folk ikke kan tenke selv.  Synes du har lave tanker om folk. Det vil jo alltid være ulike holdninger og meninger om alt, og noen er mer oppegående enn andre. Men en kan ikke unnlate sannheten fordi noen kan føle seg støtt. Mener du man ALDRI skal beskrive fakta da?

Selvfølgelig skal en ikke unnlate sannheten og fakta. Men virkningen hadde av denne setningen hadde ikke vært lik om de nevnte FØRST i artikkelen at barna var hos en dagmamma.

Media er ofte utspekulerte i hvordan de legger frem fakta. De unnlater derfor ikke sannheten, nettopp fordi mange skal føle seg støtt.

Dessuten så er det jo flere som har "dømt" dagmammaen i svarene over her. Derfor skrev jeg det jeg skrev. Ingen lave tanker om andre mennesker.

• 2 uker senere...
Skrevet

Å være dagmamma har ingen krav til opplæring eller kvalitet.

Men man sparer mye penger på å bruke en slik en i forhold til barnehage med dagens kontantstøtteordning, så jeg skjønner egentlig godt at mange foreldre velger denne løsningen selv om barna kanskje er sikrere i en barnehage.

Skrevet

Finnes det undersøkelser som viser at barnehager er sikrere enn dagmamma ?

Dette er det første tilfelle jeg har hørt om hvor det har skjedd så tragiske hendelser hos en dagmamma. Imidlertid har jeg lest om flere tilfeller av dødsulykker i barnehager - det ene tilfellet var et barn som druknet på tur med barnehagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...