Gjest Violetta Skrevet 25. september 2005 #41 Skrevet 25. september 2005 Hva er det med folk som setter seg på sin høye hest og synes de har rett til å dømme denne dagmammaen? Fordi om det ikke har skjedd dere, betyr det faktisk ikke at det ikke junne skjedd! Det er da vel ingen her som tror at en dagmamma ikke bryr seg om hvor ungene er? Jeg synes så synd på dem alle sammen. Håper de får hjelp alle sammen.
Gjest MrsL Skrevet 25. september 2005 #42 Skrevet 25. september 2005 Hva er det med folk som setter seg på sin høye hest og synes de har rett til å dømme denne dagmammaen? Fordi om det ikke har skjedd dere, betyr det faktisk ikke at det ikke junne skjedd! Det er da vel ingen her som tror at en dagmamma ikke bryr seg om hvor ungene er? Jeg synes så synd på dem alle sammen. Håper de får hjelp alle sammen. ←
Gjest gotthard Skrevet 25. september 2005 #43 Skrevet 25. september 2005 veldig mange kloke folk her inne nå, folk som vet alt og dømmer alle.. det er en lov (i barnehager) som sier att det skal ikke være mer enn tre barn under tre år pr voksen, den loven gjelder ikke for dagmammaer. et barn på den alderen kan faktisk gå veldig fort, spess om det er lit helling der de går,,noen barn klarer ikke og gå i den alderen også. om du har en vei 100 meter til høyre for huset og en elv 200 meter til venstre, du merker barna er borte og ser de ikke noe sted,, hvor leiter du først? det er så utrolig enkelt for enkelte og sitte trygdt i stua og taste inn svaret på alt, kloke og erfarne som de er, men teori og praksis er faktisk ikke det samme
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2005 #44 Skrevet 25. september 2005 Små barn på 1,5 år har en fantastisk løpeevne....knips og de er borte! Hvis deisse to var litt viltre og hun var uoppmerksom et lite øyeblikk kan det være nok til at de forsvinner for henne. Hun må ha det forferdelig resten av sitt liv.. Men er enig i de som sier at slike små må være under konstant oppsyn.
Gjest Camelia Skrevet 25. september 2005 #45 Skrevet 25. september 2005 tenk nå etter dere om er foreldre, hvor fort slik kan skjer... er selv pappa.. å dømme noen her blir for tåpelig.. synes det hele er en stor tragedie... for alle parter... å si at foreldrene har det 1000 ganger verre.... blir for... xxxxx ← For å si det; jeg dømmer ingen når jeg sier at foreldrene må ha det enda verre enn dagmammaen. Det nest verste i livet må være å føle seg ansvarlig for en annens barns død, det aller verste må være å miste sitt eget.
Gjest gjest1 Skrevet 25. september 2005 #46 Skrevet 25. september 2005 Barn på 1,5 år, kan ofte bevege seg rimelig raskt!! ← De kan det, og de fortsetter å bevege seg mens man leter etter dem også.
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2005 #47 Skrevet 25. september 2005 Folk må da få lov til å reagere som de vil.
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2005 #48 Skrevet 25. september 2005 Tror ingen av oss setter oss på en høy hest ,eller tror dagmamma ikke bryr seg om barna.Men vi som er mødre må få lov å si at VI aldri hadde gått fra 2 så små barn.
Gjest gjest1 Skrevet 25. september 2005 #49 Skrevet 25. september 2005 Står det egentlig noe om hva som skjedde i forkant, før hun oppdaget at de var borte?
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2005 #50 Skrevet 26. september 2005 Hun gikk fra de ,og inn for å skifte bleie på et 3 barn.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2005 #51 Skrevet 26. september 2005 Syns det er litt rart med alle som sier at man ikke må dømme dagmammaen osv. Ærlig talt, hvem sin skyld er det? Det er selvfølgelig vedkommende som skulle passe på barna! Det må da være lov å tenke konsekvens her. Selv om det blir dumt å fordele skyld så virker det for meg helt merkelig å la to 1-åringer være alene et sekund utenfor huset.
Caramba Skrevet 26. september 2005 #52 Skrevet 26. september 2005 Nå viser det seg at det var to voksne tilstede. Begge trodde den andre passet barna. Det er vel en klassisk feil som kan skje de fleste. Det BURDE ikke skje, men det er kanskje fort gjort...
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2005 #53 Skrevet 26. september 2005 Synes umåtelig synd i alle parter i denne tragedien, og jeg tror at både foreldre og dagmammaer føler enorm skyldfølelse nå i dag. Slike tragiske ulykker er grunnen til at jeg aldri passer andre menneskers barn, bare tanken gir meg et illebefinnende.
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2005 #54 Skrevet 27. september 2005 Dette kunne faktisk ha skjedd hvem som helst. Jeg har selv to barn, et av de i samme alder. Det sier seg selv at om man f.eks. skifter bleie vil man ikke daglig hente inn hele gjengen for å vente i gangen.. Man vil gjerne forte seg, og det har hun sikkert gjort. Barn beveger seg fort - og som noen sa her tidligere - de beveger seg også mens man leter.. Helt grusomt. Jeg har gåsehud bare jeg tenker på det - og mine tanker går til familien, dagmammaen - og ikke minst den lille gutten som mistet sin tvillingbror.
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2005 #55 Skrevet 27. september 2005 Dette kunne faktisk ha skjedd hvem som helst. Jeg har selv to barn, et av de i samme alder. Det sier seg selv at om man f.eks. skifter bleie vil man ikke daglig hente inn hele gjengen for å vente i gangen.. Sier det seg selv? Nei, det gjør det ikke. I barnehagen der min sønn går feks. så hender det at de er 1 voksen igjen på ettermiddagen ved sykdom på feks 3 barn. Om det skal skiftes bleie da skiftes bleien ute eller alle barna er med inn og skifter. Dette er da normalt å gjøre, man etterlater ikke 2 1-åringer alene utenfor huset. (Men, nå viser det seg jo at det har vært en misforståelse mellom disse 2 da.)
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2005 #56 Skrevet 27. september 2005 Det er mulig mine barn er ansvarsfulle da.. Jeg gjør det, jeg iallefall. Men har jeg andres barn i tillegg her, gjør jeg det ikke - for jeg vet ikke hvordan de er å stole på... Det skal sies at mitt andre barn er litt eldre og passer litt på - da.. Men min 1-åring er av og til ute alene i 5 minutter.. (men jeg følger med i vinduet av og til..). Jeg mener fortsatt at dette kunne skjedd hvem som helst...
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2005 #57 Skrevet 27. september 2005 Det er mulig mine barn er ansvarsfulle da.. Jeg gjør det, jeg iallefall. Men har jeg andres barn i tillegg her, gjør jeg det ikke - for jeg vet ikke hvordan de er å stole på... Det skal sies at mitt andre barn er litt eldre og passer litt på - da.. Men min 1-åring er av og til ute alene i 5 minutter.. (men jeg følger med i vinduet av og til..). Jeg mener fortsatt at dette kunne skjedd hvem som helst... ← Så lenge man følger meg i vinduet så er det ok, jeg slipper min snart 3-åring ut alene jeg - men ser på han i vinduet hele tiden. Å la 2 1-åringer leke utenfor uten å passe på eller følge med i vinduet går ikke an. De kommer seg så fort avgårde. Jeg mener at det ikke kunne ha skjedd hvem som helst, ja kanskje noen mener at jeg setter meg på min høye hest men det får så være, jeg tenker alltid laaangt frem i tid når det gjelder barn, nettopp fordi jeg vet at slike ting skjer fort.
Gjest m40 Skrevet 27. september 2005 #58 Skrevet 27. september 2005 Synes tråden har kjørt seg litt fast her. Selvsagt var saken forferdelig tragisk, og skylden tilsynelatende lett å plassere. Som alle andre synes også jeg synd på både foreldrene, dagmammaen og ikke minst den overlevende gutten som kan ha fått varige mén. KANSKJE ER DET MULIG Å VRI DENNE TRAGEDIEN TIL NOE POSITIVT VED Å FOREBYGGE ULYKKER HJEMME HOS DEG SELV! Kikk deg litt rundt. Hva er farlig der du er? Er det f.eks. elver, vann, bekker, trafikkerte veier, stup, åpne bassenger, stillaser, stiger, usikrede kummer, byggeplasser, fristende høyspentlinjer, eller farlige trær i nærheten av deg? Parkerer du bilen med nøkkelen i...? Hvordan er dine rutiner for oppfølgning av barna? Hva gjør du selv når du passer andres barn? Tenk litt rundt dette uten å få helt noia med tanke på alt som kan skje. Man skal tross alt ikke overbeskytte heller.
Gjest Leola Skrevet 27. september 2005 #59 Skrevet 27. september 2005 Så lenge man følger meg i vinduet så er det ok, jeg slipper min snart 3-åring ut alene jeg - men ser på han i vinduet hele tiden. Å la 2 1-åringer leke utenfor uten å passe på eller følge med i vinduet går ikke an. De kommer seg så fort avgårde. Jeg mener at det ikke kunne ha skjedd hvem som helst, ja kanskje noen mener at jeg setter meg på min høye hest men det får så være, jeg tenker alltid laaangt frem i tid når det gjelder barn, nettopp fordi jeg vet at slike ting skjer fort. ← Man kan ikke generalisere på den måten du gjør. Jeg gikk ute fra jeg kunne gå og det gjør barna rundt her også. Ulykker kan skje alle steder - og ikke glem at de fleste ulykker faktisk skjer i hjemmet - altså innenfor husets fire vegger. Barn har blitt drept i ulykker i barnehager også - både på turer og innenfor barnehagens "trygge" gjerder. Man kan ikke garantere seg mot alt - men selvsagt skal vi være forsiktige og jeg er alltid uhyre forsiktig når jeg passer andres barn - da tar jeg aldri sjanser ... Det er forferdelig trist når slike ulykker skjer - det er like tragisk hver gang .. og for de som opplever det på egen kropp kan jeg ikke engang forestille meg hvordan har det ...
Gjest mamma til en ettåring! Skrevet 27. september 2005 #60 Skrevet 27. september 2005 Jeg mener nå at de som mener at en på et og et halvt år bare såvidt bare kan gå, er relativt uvitende om små barns utvikling! Jeg har selv en gutt som er bare litt over året, og han så å si løper allerede. To minutter uten tilsyn, og han hadde rukket å komme seg langt langt avgårde. Så det er jo selvfølgelig veldig avhengig av utviklingen. Sønnen min begynte å gå da han var litt over ti måneder, så det er forferdelig at mange her så å si dømmer den stakkars barnevakten. At barna sitter trygt og godt i en sandkasse feks, og hun bare skal inn å hente en liten ting, så kan det være gjort. En forferdelig sak, og det gjør i allefall at jeg har et ekstra øye oppe for sønnen min da vi er ute å leker. Vi bor ikke langt unna en bekk, skal ikke mer til enn det for at ulykka kan være ute. Så det var nå min mening....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå