Gå til innhold

1 klasse og litt for mye krav! Frustrert mamma

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig!! Du er ikke alene.

Anonymkode: fd3ec...ef7

• Liker 44
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt enig!! Du er ikke alene.

Anonymkode: fd3ec...ef7

Åh tusen takk.. jeg har følt meg helt utenfor som tenker slik men bra jeg ikke er alene ❤️ Får bare gjøre det beste ut av det🤯

Anonymkode: 887d5...bb8

• Liker 12
Skrevet

Du er langt fra alene om å mene dette! Vi er to voksne i heimen og synes det tar helt av. Vår går i 2. klasse men har allerede grått over leksene. 😔

Anonymkode: b7fe4...7d0

• Liker 25
Skrevet

Enig med leksene iallefall, men nå er det nå ikke skolen som maser om svømming og fotball da. 

Anonymkode: e072f...ae6

• Liker 8
Skrevet

Hva skjer om man ikke gjør lekser? 

Anonymkode: aece1...e94

• Liker 4
Skrevet

Er ikke bare mye informasjon og du er overveldet av det da? Jeg trodde det skulle være mye mer lekser og stress når guttungen begynte på skolen. Synes det var og er veldig lite lekser og slikt jeg. 

Fritidsaktiviteter er jo ikke noe dere må gå på så lenge barnet ikke har ønske om det og rett og slett er for sliten. Vi hadde ikke noe slikt første halvår for jeg ville se hvordan det ble med skole og slikt. 

Uansett, han har så vidt kommet i gang så ta nå ikke alle sorgene på forskudd, dere må jo begge ta dere litt tid til å komme inn i det. :) 

• Liker 30
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er alene med sønnen min og jeg er mildt sagt sjokkert over hvor mye press det er både på foreldre og barn allerede de to første ukene deres på skolen. Barnet har såvidt fått satt foten innfor skoledørene før leksene blir slengt på bordet. 

Jeg må ærlig si jeg er overveldet av alt som kreves og jeg føler meg som verdens verste mor. Jeg er i full jobb og har som sagt sønnen min på fulltid og syns det er vanskelig å følge opp alt som kreves. Sønnen min er ny i området (nylig flyttet hit) og har helt ærlig mer enn nok med å bli vandt med skolen og finne seg til rette med venner og den nye omgivelsen. ikke nok med det så får jeg ark med hjem flere ganger i uken om alt ifra fotball, håndball og svømmekurs.  Mailer om møter her og der og alt som skal huskes hver dag av lekser og ark. Altså det har ingen ende. Selvfølgelig ønsker jeg at han skal få gå på disse tingene men kan de ikke roe litt ned? 

Ungene må faktisk få lov til å bli vandt med dette før alt mulig skal kastes på de. Jeg står alene med huslån og alt det økonomiske også så alle disse aktivitetene håpte jeg kunne vente til jeg fikk bli vandt til dette jeg og, ja for det er faktisk ikke bare barnet som skal bli vandt til ny hverdag det er foreldrene også. Er første gang jeg har skolegutt og syns det er mye å sette seg inn i… er jeg verdens verste mor som sitter med disse tankene ? Får så dårlig samvittighet også for jeg føler meg så udugelig som går å tenker på dette. Med det sagt så følger jeg gutten min opp hver dag med det som skal følges opp, men han er kjempe sliten etter skole fra 08:30 til 13:00  og deretter sfo til 16:00 hver dag og så rett hjem til enda mer skole… syns 1 klasse kunne vært leksefri og at de satt litt mindre krav første året.. syns det er tungt å følge alt opp alene og jeg føler meg presset til å likevel melde han på ting når de putter ark her og der flere ganger i uken. Jeg er faktisk redd det kan bli mye på han også. Han er bare barnet enda men likevel må bli «voksen» så fort. Får man ikke være barn i dagens samfunn ? Leksene begynner allerede fra barnehagealder av og kravene strømmer på første uken på skolen.. 

Jeg synes synd på deg med tanke på at du er alene om barnet, MEN den norske skolen er allerede bak en rekke andre land fra første år på skolen. Svaret er nok dessverre mer krav og mer læring første år om nordmenn skal holde følge. Men kanskje burde man begynne med nivådeling fra dag 1, jeg husker at jeg synes det var alt for lite lekser i første klasse. Vi brukte masse tid på å lære ting jeg kunne i barnehagen, det er viktig at læringstempoet ikke blir så slapt at de sterke aldri når sitt fulle potensial, det er tross alt de som skal stå for verdiskapningen de neste 50-60 år. Er selv doktorstudent i fysikk i dag, så var sikkert i det øvre segmenter i førsteklasse uten å tenke over det, men jeg er sikker på at jeg kunne vært ferdig tidligere eller kommet enda lenger om skolen hadde vært utfordrende før jeg nådde PhD nivå etter 18(!!) år på skole

Anonymkode: 36e7e...fcf

• Liker 21
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (3 minutter siden):

Er ikke bare mye informasjon og du er overveldet av det da? Jeg trodde det skulle være mye mer lekser og stress når guttungen begynte på skolen. Synes det var og er veldig lite lekser og slikt jeg. 

Fritidsaktiviteter er jo ikke noe dere må gå på så lenge barnet ikke har ønske om det og rett og slett er for sliten. Vi hadde ikke noe slikt første halvår for jeg ville se hvordan det ble med skole og slikt. 

Uansett, han har så vidt kommet i gang så ta nå ikke alle sorgene på forskudd, dere må jo begge ta dere litt tid til å komme inn i det. :) 

Ts her: Du har rett der, er sikkert bare mye på en gang :) bare måtte få det ut en plass og det hjalp meg en god del å bare få det ut 😅

• Liker 5
Skrevet

Dette høres mye ut!! Vår sønn har også gått to uker i 1.klasse, og vi synes det er mye beskjeder og komplisert ift.ulike infokanaler skole og sfo, i tillegg holder vi styr på appen til barnehage og til tenåring. Men lekser til nå er kun slikt som «finn ting med s i», samt lær deg navn på klassekamerater. Null bøker med hjem og kun ark om barneidrett. Denne går de direkte fra sfo til, så her blir det igrunn greit, kostet ikke mange hundrelappene heller. Og så blir det kanskje svømming, vi ser han an noen uker. Kanskje er vi godt vant nå på grunn av flere barn, men skolen til ditt barn høres ekstrem ut. 

Sender en god klem og råd om å ta det opp

Anonymkode: 9aa19...9bc

• Liker 3
Skrevet

Helt enig med deg ! ❤️

De er tross alt 5 år mange av de. Det tar tid å venne seg til nytt bygg, nye regler, nye voksne, nye barn, nye vaner osv osv. Er ikke rart ungene blir kjempeslitne de første månedene - og ihvertfall de første ukene. Jeg forstår at de må komme inn i vanen med lekser, men tror det hadde gått HELT fint om de ventet til andre klasse.

Vi har fått veldig lite informasjon fra skolen om skolen, men drypper kanskje inn etter hvert..

Husk du er ikke alene, bare vent til første foreldremøte 😉

Anonymkode: a281e...542

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ts her: Du har rett der, er sikkert bare mye på en gang :) bare måtte få det ut en plass og det hjalp meg en god del å bare få det ut 😅

Skjønner det, men ikke lag for mye stress for deg selv. Hvis han er sliten nå så venter du med å melde han på noe med det første, ta det rolig og kom inni opplegget så kan dere jo se etter jul, da er dere nok mer indoktrinert i skolesystemet. :P  Alt av infoslipper nå er bare fordi alt fra fotball til speideren vil grabbe tak i de fra starten av. 😄 Det er ikke slik at det er nå eller aldri for ditt barn, han kan begynne når det passer dere.

Endret av FrøkenMånestråle
  • Liker 9
Skrevet

Du er ikke verdens verste mor som sitter med disse følelsene, og selv om jeg som 1.klassemamma ikke deler de samme følelsene, så er det jo ikke noe galt med følelsene dine. Du må bare passe deg nå for at du ikke blir så irritert og overveldet av følelsene dine at du blir helt handlingslammet. 

Ta to skritt tilbake og pust. Fritidsaktiviteter er absolutt ikke viktig nå, det kan vente til du er litt mer ovenpå, kanskje helt til 2 klasse. Gjør det som passer for dere. Men, det passer for noen - så det er jo fint at lappene sendes ut.

Leksene dere har fått er sikkert ikke de mest krevende? Bruk max 20 minutter på leksene hver dag, det kan fort bli en fin tid sammen hvor dere kan snakke litt om dagen i dag og roe ned. Juster med tid og mengde slik du mener er riktig, og snakk med læreren om dette hvis det er vanskelig å følge opp. 

Jeg tror nok dette ordner seg for dere, men akseptert at du synes oppstarten er litt krevende - det er helt normalt. Og pust med magen 😊

Anonymkode: 6c5f0...bed

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du er langt fra alene om å mene dette! Vi er to voksne i heimen og synes det tar helt av. Vår går i 2. klasse men har allerede grått over leksene. 😔

Anonymkode: b7fe4...7d0

Her må mor og far ta ansvar og hjelpe ungen. Skal ikke være vanskelig lekse, men mor og far må hjelpe til. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt enig med deg ! ❤️

De er tross alt 5 år mange av de. Det tar tid å venne seg til nytt bygg, nye regler, nye voksne, nye barn, nye vaner osv osv. Er ikke rart ungene blir kjempeslitne de første månedene - og ihvertfall de første ukene. Jeg forstår at de må komme inn i vanen med lekser, men tror det hadde gått HELT fint om de ventet til andre klasse.

Vi har fått veldig lite informasjon fra skolen om skolen, men drypper kanskje inn etter hvert..

Husk du er ikke alene, bare vent til første foreldremøte 😉

Anonymkode: a281e...542

❤️!! 
Ts her :

første foreldremøte har vi allerede hatt.. om 2 uker er det nytt møte.. så her kjører de på. Ja, sønnen min koser seg På skolen men han er rett og slett dau sliten når han kommer hjem men da må leksene gjøres.. om han da skal meldes på aktivitet så tror jeg det blir for mye nå første tiden. Men føler jo selvsagt presset når det legges ark i sekken så ofte om alle mulige aktiviteter og mailer i hytt og pine. Heldigvis har ikke sønnen min vist noe interesse for det enda. Han virker bare stor fornøyd med å få slappe av litt etter skolen..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg synes synd på deg med tanke på at du er alene om barnet, MEN den norske skolen er allerede bak en rekke andre land fra første år på skolen. Svaret er nok dessverre mer krav og mer læring første år om nordmenn skal holde følge. Men kanskje burde man begynne med nivådeling fra dag 1, jeg husker at jeg synes det var alt for lite lekser i første klasse. Vi brukte masse tid på å lære ting jeg kunne i barnehagen, det er viktig at læringstempoet ikke blir så slapt at de sterke aldri når sitt fulle potensial, det er tross alt de som skal stå for verdiskapningen de neste 50-60 år. Er selv doktorstudent i fysikk i dag, så var sikkert i det øvre segmenter i førsteklasse uten å tenke over det, men jeg er sikker på at jeg kunne vært ferdig tidligere eller kommet enda lenger om skolen hadde vært utfordrende før jeg nådde PhD nivå etter 18(!!) år på skole

Anonymkode: 36e7e...fcf

Det er viktig å huske på at lekser har liten nytte når de er så små. Det er læringsstrategiene og undervisningen som teller her. Lekser har ofte ikke noe hensikt før de kommer på ungdomsskolen. Lesing, bruk av begreper osv. bør man alltid gjøre hjemme, men det er viktig at leksene har et formål. Lekser skal gis kun for å gi lekser. 

Hilsen ungdomsskolelærer 

Anonymkode: f98ca...4bf

• Liker 12
Skrevet

Det er også barn som gleder seg til skolen og lekser, som ville blitt veldig skuffet om det ikke var noe av det som fulgte naturlig med skolestart. Så det er ganske vanskelig å gjøre alle til lags. 

Det der med at skolen skal ta hensyn til hvor mye alenemødre har i lån var riktignok en ny variant ;)

Anonymkode: 5a42e...dd9

• Liker 21
Skrevet

Opplever det ikke sånn som deg. Er selv alenemor til to. Eldste startet på skolen nå.

De skal lære en bokstav i uken og et ark med enkel matte. Det er det. Hvor mye lekser er det hos dere egentlig? 

Er samme rutiner som det var i barnehagen. Bare at det er lekser også. Min trives med lekser og elsker å lære.

Kanskje du som mor må forandre innstillingen til skolen, senke skuldrene og roe litt ned. Om du glemmer noe her eller der gjør ingenting. Dette oppleves av nesten alle. 

Anonymkode: dcd61...051

• Liker 19
Skrevet

Oi, dere har en lang og særdeles hard vei foran dere.

Pass på å ikke overføre dine holdninger til barnet.

Anonymkode: f85de...f40

• Liker 24
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du er ikke verdens verste mor som sitter med disse følelsene, og selv om jeg som 1.klassemamma ikke deler de samme følelsene, så er det jo ikke noe galt med følelsene dine. Du må bare passe deg nå for at du ikke blir så irritert og overveldet av følelsene dine at du blir helt handlingslammet. 

Ta to skritt tilbake og pust. Fritidsaktiviteter er absolutt ikke viktig nå, det kan vente til du er litt mer ovenpå, kanskje helt til 2 klasse. Gjør det som passer for dere. Men, det passer for noen - så det er jo fint at lappene sendes ut.

Leksene dere har fått er sikkert ikke de mest krevende? Bruk max 20 minutter på leksene hver dag, det kan fort bli en fin tid sammen hvor dere kan snakke litt om dagen i dag og roe ned. Juster med tid og mengde slik du mener er riktig, og snakk med læreren om dette hvis det er vanskelig å følge opp. 

Jeg tror nok dette ordner seg for dere, men akseptert at du synes oppstarten er litt krevende - det er helt normalt. Og pust med magen 😊

Anonymkode: 6c5f0...bed

Ts her! Takk for rådet ❤️❤️  Merker jeg slapper mer av allerede av svarene deres😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...