Gå til innhold

Kabel tv i borettslag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat flyttet til et borettslag som har kabel tv inkludert i fellesutgiftene. Jeg har tatt en kabel som var her og tatt den inn i den hvite lille boksen i veggen og direkte inn i TVen. Når jeg søker etter kanaler så kommer den jo ingen vei. Den bare søker og har kommet opp på "trinn 15" men 0 i total progresjon... gjør jeg noe feil eller skal kanalsøking ta timesvis ? Gidder jo ikke sitte her å vente på det i timesvis hvis det er forgjeves.. hva gjør jeg ? 

Anonymkode: 6e321...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har akkurat flyttet til et borettslag som har kabel tv inkludert i fellesutgiftene. Jeg har tatt en kabel som var her og tatt den inn i den hvite lille boksen i veggen og direkte inn i TVen. Når jeg søker etter kanaler så kommer den jo ingen vei. Den bare søker og har kommet opp på "trinn 15" men 0 i total progresjon... gjør jeg noe feil eller skal kanalsøking ta timesvis ? Gidder jo ikke sitte her å vente på det i timesvis hvis det er forgjeves.. hva gjør jeg ? 

Er det dekoder der? En normal feil som gjøres er at de som flytter tar med dekoderen. Den skal stå igjen i mange tilfeller. Prøv å se nett-Tv. Det skal sikkert være en router der også. Om ikke den også er tatt med.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (Akkurat nå):

Er det dekoder der? En normal feil som gjøres er at de som flytter tar med dekoderen. Den skal stå igjen i mange tilfeller. Prøv å se nett-Tv. Det skal sikkert være en router der også. Om ikke den også er tatt med.

Det er en router her men ikke noe dekoder. Jeg trodde kabel tv bare var direkte fra vegg til tv jeg. Er det jeg har lest andre steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er en router her men ikke noe dekoder. Jeg trodde kabel tv bare var direkte fra vegg til tv jeg. Er det jeg har lest andre steder. 

Nei, normalt trenger en dekoder. Da får du se nett-Tv om du har smart-Tv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (Akkurat nå):

Nei, normalt trenger en dekoder. Da får du se nett-Tv om du har smart-Tv

Ja, jeg streamer jo. Men jeh vil gjerne installere kanalene også når jeg faktisk betaler for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ingen som bruker kabel-TV på denne måten lenger? Greit man har nett via coaxialkabel, men å søke frem kanaler på TV-en skjer vel ikke i dag (?).

Antar du skal bytte kilde til HDMI-noe, og at "boksen" skal brukes til å bytte kanaler.

Anonymkode: eec62...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok uansett skaffe dekoder. Bestill fra de som leverer til borettslaget.

Anonymkode: 5b1d4...07f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vel ingen som bruker kabel-TV på denne måten lenger? Greit man har nett via coaxialkabel, men å søke frem kanaler på TV-en skjer vel ikke i dag (?).

Antar du skal bytte kilde til HDMI-noe, og at "boksen" skal brukes til å bytte kanaler.

Anonymkode: eec62...961

Skjønte ikke hva du mente med det siste. Bytte til hdmi og boksen? Hæ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å ta kontakt med TV-leverandøren. Jeg var nødt til å «aktivere» både internett og TV på meg. Da kan du også sjekke om du trenger en dekoder - noe du mest sannsynlig trenger.

Anonymkode: 12816...f9e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, jeg streamer jo. Men jeh vil gjerne installere kanalene også når jeg faktisk betaler for det. 

Da må du ordne dekoder. Se først på borettslagets hjemmeside om de har. Ellers ringer du leverandør.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står klart og tydelig at TV og bredbånd er inkludert i fellesutgiftene. 

Nå har jeg ringt GET, som er leverandøren av bredbåndet her (som er i orden), og de kunne ikke finne i sine systemer at de leverer noe annet enn internet til dette borettslaget. 

Så har jeg spurt tre forskjellige styremedlemmer og ingen av dem vet noen ting om det. Alle sier bare "det vet jeg ingenting om, du får spørre ***" 

Syns det er merkelig at ikke de som styrer vet hvordan det funker, om det er eller ikke er eller hvilken leverandør det eventuelt er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å se på Get tv en trenger dekoder ja.

Men hvis Get sier at de leverer ikke tv der så er det sikkert megler feil som tenkte automatisk, ja borettslag, tv og nett inkludert ,skriv det i prospektet.

Kontakt megler å spor hvor er mine tv kanaler da ! Det stå i prospektet at de er inkludert og jeg vil ha de ! (Du kommer sikkert ingen vei men ja ja)

Anonymkode: ee851...bfe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For å se på Get tv en trenger dekoder ja.

Men hvis Get sier at de leverer ikke tv der så er det sikkert megler feil som tenkte automatisk, ja borettslag, tv og nett inkludert ,skriv det i prospektet.

Kontakt megler å spor hvor er mine tv kanaler da ! Det stå i prospektet at de er inkludert og jeg vil ha de ! (Du kommer sikkert ingen vei men ja ja)

Anonymkode: ee851...bfe

Nei, det står på regningen også for felleskostnadene. Der står det alt hva fellesutgiftene dekker etter punkter. TV/bredbånd 206,- står det. 

Styret sjekket opp grundigere nå og de sier nå at det skal være en grunnpakke, men de er ikke sikre. Og get sier at de kun dekker Internett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.8.2021 den 18.51):

Så har jeg spurt tre forskjellige styremedlemmer og ingen av dem vet noen ting om det. Alle sier bare "det vet jeg ingenting om, du får spørre ***" 

Spør dem om de har TV-signaler i sin leilighet og i så fall om de får regning på det hver måned. 

Anonymkode: 4673c...373

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har jobbet litt med slikt. Et borettslag kan enten ha avtale på kun internett, kun TV, eller begge deler, eller at man kan velge mellom flere alternativer.

Men hver enkelt beboer kan abonnere selv på de produktene som ikke dekkes via fellesavtalen. Så hvis BRL kun har internett, kan du fortsatt bestille TV utenom som du får på egen regning. Eller oppgradere til høyere hastighet på nett, bestille flere kanaler enn det BRLet dekker osv. Ofte får man ekstraproduktene billigere når man er del av borettslag, enn om man skulle bestilt til en enebolig.

Det har alltid vært mest vanlig at ihvertfall TV har vært inkludert. Spesielt litt eldre BRL med beboere litt oppi alder. Men det er en trend mot at enkelte BRL velger å gå mer bort fra TV og over på internett, hvis beboerne er litt yngre.

I mitt BRL (altibox) var tidligere kun TV inkludert. Med en ny avtale nå, kan hver leilighet velge mellom enten en basis TV pakke + en basis internettilkobling, eller droppe TV og få en raskere internettilkobling. Men man kan også betale for å få begge deler (noe vi gjør)

Så det er veldig individuelt fra brl til brl. Du må ta kontakt med de og høre hvordan det er hos dere.

Men en ting jeg kan si sikkert er at skal du ha TV, så må du ha dekoderboks. Holder ikke med kabel direkte i veggen og til TVen

Anonymkode: 29ca6...63e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.8.2021 den 20.46):

Nei, det står på regningen også for felleskostnadene. Der står det alt hva fellesutgiftene dekker etter punkter. TV/bredbånd 206,- står det. 

Styret sjekket opp grundigere nå og de sier nå at det skal være en grunnpakke, men de er ikke sikre. Og get sier at de kun dekker Internett. 

Ut fra prisen kan det ligne på at det kun er internett. Men ikke uvanlig brukes samme teksten når man legger inn kostnadene på faktura til beboere som om man har begge deler.  Forretningsfører kan i det minste svare på hva borettslaget betaler for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...