AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #1 Skrevet 25. august 2021 Hei, har forstått det slik at barnet ikke skal settes opp før det kan sitte selv, eller er det at de ikke kan settes opp før det setter seg opp selv? Om man hopper over noen av utviklingstrinnene nettopp ved å sette barnet opp selv, kan det påvirke den naturlige utviklingen i kroppen.. Jeg vil jo gjerne gjøre alt riktig! Og helsestasjonen sier at barnet fint kan sitte i bilstol eller på fanget mitt med ryggen inntil magen. Men så har det seg slik at han kan ikke sitte selv enda uten støtte. Han er fem mnd. En annen ting er at han spiser mat, elsker mos og spiser masse, strekker seg ut etter mat, men jeg kan jo ikke legge han ned for at han skal spise, og jeg har ham altså i fanget mitt når han spiser. Han liker også å ha oversikt, og legger jeg ham ned blir han litt gretten.. Han er også ganske sterk og setter seg med fart opp når jeg holder ham i hendene og heiser ham opp i sittende stilling. Hva menes egentlig med det? Kan de sitte i babystol å spise? Er det egentlig ok så lenge man støtter dem og de slipper å bruke særlig ryggmuskler? Hvordan gjør dere andre det? Ligger barnet konstant helt til hn greier å sette seg opp selv? Anonymkode: e327a...d81
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #2 Skrevet 25. august 2021 Jeg hadde ungene i vippestolen mens de spiste til de kunne sitte bedre selv. Anonymkode: 7a531...2b5 11
kankankan Skrevet 25. august 2021 #3 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jeg hadde ungene i vippestolen mens de spiste til de kunne sitte bedre selv. Anonymkode: 7a531...2b5 Samme her
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #4 Skrevet 25. august 2021 Vi har også brukt vippestolen 👍🏻 Anonymkode: 25b22...235
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #5 Skrevet 25. august 2021 Babyer kan fint sitte en liten periode med støtte rundt seg, som på fanget, i spisestol (puter/pledd rundt) o.l. Når det gjelder bilstol regner jeg med du mener stol nr 2, den kan de ta i bruk så fort de sitter godt med støtte. Altså kan babyen sitte på fanget ditt, kan den sitte i stol nr 2. Du hopper ikke over trinn ved å støtte opp barnet. Utviklingstrinn skal du ta med en stor klype salt. Anonymkode: 9db19...ada 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #6 Skrevet 25. august 2021 Vi brukte også vippestol ved spising fra 4mnd . Nå med nr 2har vi også et sånn et newborn set til tripp trapp stol, lett å få tak i brukt, som kanskje også kan brukes hvis baby er for liten til babystol. Anonymkode: e7879...2cb
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #7 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Vi brukte også vippestol ved spising fra 4mnd . Nå med nr 2har vi også et sånn et newborn set til tripp trapp stol, lett å få tak i brukt, som kanskje også kan brukes hvis baby er for liten til babystol. Anonymkode: e7879...2cb Veldig smart. Jeg kjøpte en beemo klappe sammen stol fra jollyroom mtp at kjøkkenet er litt lite, så det er kjekt med noe som ikke tar så mye plass. Tenkte å bare støtte opp med et lite teppe inni så det blir mykere for ham. Det står at det kan brukes fra 6 mnd og det er ikke så lenge til 😊 AnonymBruker skrev (1 time siden): Babyer kan fint sitte en liten periode med støtte rundt seg, som på fanget, i spisestol (puter/pledd rundt) o.l. Når det gjelder bilstol regner jeg med du mener stol nr 2, den kan de ta i bruk så fort de sitter godt med støtte. Altså kan babyen sitte på fanget ditt, kan den sitte i stol nr 2. Du hopper ikke over trinn ved å støtte opp barnet. Utviklingstrinn skal du ta med en stor klype salt. Anonymkode: 9db19...ada Det er heldigvis en stund til han må bytte til stol nr to 😊 han sitter veldig godt i fanget, ganske sterk også. Legger jeg ham bakover, reiser han seg nesten opp igjen 😊 Har ikke tenkt at utviklingstrinn er upålitelige? Anonymkode: e327a...d81 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #8 Skrevet 25. august 2021 Vippestol fra ca 3 mnd alder. Når det var på tide å introdusere fast føde satt han der å fikk mat. Når han ble stor og sterk nok til å sette seg opp selv kunne han sitte i vanlig babystol ved kjøkkenbordet. Da godt støttet av litt puter og slikt. Anonymkode: 3833f...fab
Gjest Albbas Skrevet 26. august 2021 #9 Skrevet 26. august 2021 De kan fint sitte i kortere perioder med støtte under måltid. Det er bedre og tryggere enn vippestol, vippestol gir et veldig unaturlig utgangspunkt for å spise. Men pass på at baby ikke synker sammen i stolen.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #10 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Veldig smart. Jeg kjøpte en beemo klappe sammen stol fra jollyroom mtp at kjøkkenet er litt lite, så det er kjekt med noe som ikke tar så mye plass. Tenkte å bare støtte opp med et lite teppe inni så det blir mykere for ham. Det står at det kan brukes fra 6 mnd og det er ikke så lenge til 😊 Det er heldigvis en stund til han må bytte til stol nr to 😊 han sitter veldig godt i fanget, ganske sterk også. Legger jeg ham bakover, reiser han seg nesten opp igjen 😊 Har ikke tenkt at utviklingstrinn er upålitelige? Anonymkode: e327a...d81 Du bør bytte til stol nr 2 så fort han er stor nok, babystolen er et kompromiss med sikkerheten og er mye mindre sikker enn nr 2. Kanskje du vet det alt, beklager i så fall det, men er ikke alle som gjør det så jeg bare nevner det 😊 Mange tror man må bruke babystolen så lenge som mulig, men når de kan sitte med støtte og passer stolen man har kjøpt som nr 2 er det best å bytte. Anonymkode: 9db19...ada 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #11 Skrevet 26. august 2021 Vi satt hu opp til måltider, det går fint. De bør ikke spise halvliggende som i vippestol, det ble vi frarådet på helsestasjon. Anonymkode: ec339...c3c 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #12 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du bør bytte til stol nr 2 så fort han er stor nok, babystolen er et kompromiss med sikkerheten og er mye mindre sikker enn nr 2. Kanskje du vet det alt, beklager i så fall det, men er ikke alle som gjør det så jeg bare nevner det 😊 Mange tror man må bruke babystolen så lenge som mulig, men når de kan sitte med støtte og passer stolen man har kjøpt som nr 2 er det best å bytte. Anonymkode: 9db19...ada Vet du, det ante jeg ikke, jeg trodde bare man skulle følge vekt og høyde osv.. 😅 Vi har en britax multi tech som står og venter, hvis den har ok med helling i bilen så kan jeg jo se 😊 Tusen takk for tipset:) Anonymkode: e327a...d81
Rosatoast Skrevet 26. august 2021 #13 Skrevet 26. august 2021 Mest normalt å ha baby i vippestol når man gir mat på den måten, ikke vanlig babystol..
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #14 Skrevet 26. august 2021 De skal ikke ligge i vippestol å få mat. Jeg har brukt IKEA sin babystol, den oppblåsbare puta gjør at de får veldig god støtte. Men som en annen her skriver, det skal man bare gjøre om baby ikke synker sammen. Da ville jeg satt baby i armkroken og matet på fanget. Anonymkode: d4ff7...d50 1
Gjest Albbas Skrevet 26. august 2021 #15 Skrevet 26. august 2021 27 minutter siden, Rosatoast said: Mest normalt å ha baby i vippestol når man gir mat på den måten, ikke vanlig babystol.. Normalt? Vanlig kanskje, men ikke normalt. Det er ikke normalt for en baby å spise halvveis liggende.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #16 Skrevet 26. august 2021 Kan de spise når de sitter i sånn tripp-trapp (stokke) newborn seat? Eller blir det det samme som vippestol? (Har ikke født ennå så har ikke stolen og vet ikke hvor mye den kan tippes til "sittende" stilling eller hvor lenge baby kan sitte i den) Anonymkode: 58cb7...ed4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #17 Skrevet 26. august 2021 Om barnet ikke kan sitte selv så er det vel ikke snakk om store grøtporsjoner heller? Da kan man vel ha barnet på fanget for de maks 10 bitene? Anonymkode: 0ac88...7b0
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #18 Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Om barnet ikke kan sitte selv så er det vel ikke snakk om store grøtporsjoner heller? Da kan man vel ha barnet på fanget for de maks 10 bitene? Anonymkode: 0ac88...7b0 Jeg vil gjerne ha ansiktskontakt med barnet, samtidig er det lettere under et måltid når jeg har begge hender frie. Jeg er ganske svak i kroppen, og når jeg må bære ham hele tiden og særlig under et måltid hvor alt skal hentes osv, det er praktisk med stol 😊 Babyen spiser langt mer enn ti biter 😅 han elsker mat. Anonymkode: e327a...d81 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #19 Skrevet 26. august 2021 Hadde henne i vippestol frem til hun var ca 5mnd, og da begynte vi å trene på å sitte i matstolen. Nå sitter hun hele måltidet i stolen, uten problemer. Har hørt med både fysio og helsesøster og det gikk helt fint. Hun sitter maks 15min to ganger om dagen. Anonymkode: 73cb2...213
Gjest Vintermorgen Skrevet 27. august 2021 #20 Skrevet 27. august 2021 Ryddet for brukerangrep. Vintermorgen, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå