Gå til innhold

Noen erfaring med en såkalt ‘vektdyne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen erfaring med vektdyner og kan anbefale noen? Skal være til en mann som er 190 og veier 95 kg. Hvilken vekt velges?

Anonymkode: 448f9...e6b

Skrevet

En velger en som er ca 10% av kroppsvekt. Dvs 9 eller 11 kilo. 

• Liker 2
Skrevet

Clas Ohlson har. 

Anonymkode: a719f...953

• Liker 1
Skrevet

Har 220x200 på 16kg. Veldig fornøyd

• Liker 1
Skrevet

Clas ohlson har vektpledd, de er helt ok, og mye billigere enn vektdyne. Kan være ok å prøve for å se om du liker det. Har selv vektdyne og er enormt fornøyd med det. Roer meg ned og jeg føler meg pakket inn uten at jeg kveles. Tar litt tid å bli vant til det, litt tyngre å snu seg, feks, og det å skifte sengetøy er ganske underholdende. 
Selv kan jeg ikke anbefale det nok, men det er også de som virkelig ikke takler det. 

Anonymkode: 88845...12b

• Liker 1
Skrevet

Takk for gode tips! Hvor har dere kjøpt dem?

Skrevet

Ikke kjøp vektdyne hos Claes Ohlson. De har svenske bredder (150 cm),  slik at du ikke kan bruke dynetrekk du har fra før. Kjøp hos Jysk, de har norske bredder (140 cm). Du får også kjøpt dem hos Princess, men der er de mye dyrere. Selv kjøpte jeg min fra nettbutikken til Jysk.

Jeg veier 60 kg. Siden det anbefales en vektdyne på 10-15% av egen vekt, så kjøpte jeg en dyne på 7 kg. Den hjalp for søvnen, men jeg følte meg fanget og klarte ikke å venne meg til den. Så jeg solgte dynen på Finn.no og kjøpte meg en på 5 kg i stedet. Den fungerer bra. Ikke så fantastisk som reklamen sier, men dynen gir meg 1-2 timer mer søvn per natt i gjennomsnitt, og det hjelper godt.  

• Liker 1
Skrevet

Samboeren min kjøpte seg vektdyne, han er en mann på 190 og veier 80-85 kilo. Han bruker det ikke. Han sover veldig urolig, han er sleepwalker, og derfor kjøpte dyne for å se om det hjalp.

Det ble merkelig nok for varmt under den dyne, eller for kaldt, men aldri behagelig. Å ha dundyne under, og vektdyne over, funket heller ikke, da ble han gjennomsvett og hele dyna våt. Og det hjalp ikke på hans aktivitet i sovnet heller, han våknet og drev på med ting like mye, det er bare at han slet litt mer med å få av seg dyna.

Jeg prøvde å sove med den dynet selv, men for min del, ble det for tungt og bare plagsomt og vondt. 

Han har bestilt spesiell tilpasset vektdyne for hans vekt, kjøpt på internett for 4,5 tusen...  

Anonymkode: d58a8...1e1

• Liker 1
Skrevet

Jeg har cura-vektdyne. Sover mye bedre nå, men de første nettene var det uvant. 
Jeg har har en dyne som veier 10% av kroppsvekten min.

Cura-vektdyne har svenske mål, men det er ikke noe problem når både Clas ohlson og Ikea selger sengesett som passer.

Vektdyner er gjerne på tilbud med jevne mellomrom så ta å følg med på tilbudsmailene til butikkene som selger dem. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vektdyne og jeg synes ikke den hjelper. Kjøpte den på Clas ohlson.🙂

• Liker 1
Skrevet

Takk for gode råd! Tydeligvis delte meninger her og jeg ble veldig i tvil. Men får vel bare ta sjansen! Nå lurer jeg bare på om jeg bør velge vektklasse 9 eller 11 ved 95 kg🤔

Skrevet

HUFF… ja… 😂

Mamma har MS og kjøpte inn 2 slike dyner, og den ene var til meg. Jeg skulle hjelpe hun å bære de fra bilen, omg, de veide jo søren meg 20 kg hver 😂 

Mammas anmeldelse: Godt å ha noe som holder bena i ro. Hun likte den, men den ble for varm på sommeren, da MS folk reagerer dårlig på for mye varme

min anmeldelse: Huff… føltes egentlig mer ut som at jeg hadde en tung madrass over meg. Eller en stor tung full sovende mann. Jeg følte meg fanget  og fikk litt panikk 😂 ikke kunne man bevege seg, å i det hele tatt løfte opp kneet var umulig, Og det var sykt vamt. Endte ned at jeg måtte åle meg ut av dynen for å komme meg løs.

Om man liker å sitte fast, så er dette dynen for deg 😁

Anonymkode: cd827...204

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vekt teppe på 10% av min vekt oppå vanlig ganske tynn dyne og elsker det, men bruker det bare om vinteren, ellers blir det for varmt. Hvis man er i tvil om vekt så velg den letteste av dem, jeg synes mitt er litt i tyngste laget noen ganger. Blir det veldig tungt så blir det varmt og vanskelig å snu seg. Jeg kjøpet mitt på eBay for ca 700 kr, bor ikke i Norge da, det kom med pusete plysj trekk som kan tas av og vaskes separat. Jeg vasker også selve teppet noen ganger i maskin, det går helt fint på 60 grader.

Skrevet

Det er litt 50/50. Enten elsker du det eller så hater du det. Fruen elsker det, jeg er virkelig ikke fan. Ser flere anbefaler den tyngste om man vurderer to forskjellige vektklasser, noe som fruen er enig i.

Skrevet

Hm. Jeg får omtrent "panikk" av og til med min lette sommerdyne som jeg bare må få av meg raskest mulig når jeg er varm på natten.

Jeg tror vel egentlig at dette er ganske likt som disse "spikermattene" ol. som kommer og selger veldig bra i bølger når det er nytt.

Men så stemmer jo folk på Rødt og MDG osv. også, så det fins jo et de som er litt lettlurte 😄

Anonymkode: fa4ac...71d

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hm. Jeg får omtrent "panikk" av og til med min lette sommerdyne som jeg bare må få av meg raskest mulig når jeg er varm på natten.

Jeg tror vel egentlig at dette er ganske likt som disse "spikermattene" ol. som kommer og selger veldig bra i bølger når det er nytt.

Men så stemmer jo folk på Rødt og MDG osv. også, så det fins jo et de som er litt lettlurte 😄

Anonymkode: fa4ac...71d

Hm. Så om jeg skjønner deg riktig, så har du ikke selv prøvd vektdyne, men mener at vi som har det er lettlurte? Vel, når man over lang tid har slitt med lite søvn, så mener jeg det er fornuftig å teste ut ting som kan funke, og som ikke er helseskadelig. Det er i hvert fall sikkert at å bare sove 4-5 timer hver natt er helseskadelig. Så for meg, så hjelper det at søvnen har blitt forlenget til 5-6 timer hver natt. Jeg hadde et håp om å kunne få 8 timer per natt, men det slo ikke til. 
Før du sier noe om sovetabletter: Nei, jeg får ikke lov av min fastlege å ta sovetabletter. 

Angående spikermatte, så var det litt morsomt at du skulle nevne det. Jeg bruker min jevnlig. Den hjelper godt for å løse opp stive muskler i rygg, nakke og skuldre. Anbefales. Det kan du trygt bruke uten å føle deg lettlurt.

• Liker 2
Skrevet

Mannen har en vektdyne (mener den er 9 kg?), og han er i alle fall strålende fornøyd. :) Sover mye bedre nå. Jeg følte meg helt kvelt av dyna, klarer knapt å flytte den. 😂 Men for meg er den kanskje for tung. 

Anonymkode: a6eca...29d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...